merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:40

Weet iemand waar de merriekeuring in Wamel is a.s. zaterdag? Is dat op de Dalhoeve?

En is het tijdschema al bekend?
Ik zoek me verloren op internet en bij kwpn werd ik net van de telefoon gegooid omdat ze dicht gingen :roll:

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:59

Plaats en schema staan op KWPN.nl onder regio Gelderland

jumparound

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:35

ik hoorde van een vrouwtje bij ons op stal dat ze bij het kwpn veel meer kleinere knotjes willen zien dan een stuk of 9 roosjes, klopt dat? ongeacht de halslengte/bespiering?
wat hebben jullie het meest op de keuringen gezien? (die er al geweest zijn)
kvond het dus heel vreemd klinken en ik hoorde het pas vandaag, als er een regel voor is ofzo dan zal dat toch wel ergens te vinden zijn? neem aan dat het dan wel zou worden gemeld door het kwpn...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:44

Het is geen regel, veel kleine vlechtjes die plat tegen de hals aan liggen op gelijke afstand laten de hals er langer uitzien. Deze van Sarabande op de stamboekopname zouden wat platter mogen liggen.

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:01

Ik had 19 kleine knotjes..

Afbeelding

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:14

ok bedankt voor de foto's. ik begrijp dus dat 15 a 20 knotjes beetje plat tegen de hals aan goed is. aloë heeft wel dikkere manen dus die knotjes worden zowieso wel groter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:29

Ik zou ze de manen goed kort trekken en een beetje uitdunnen.
Met een klein beetje gel vlecht het een beetje makkelijker. En goed strak vlechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:02

Het aantal vlechtjes staat niet beschreven in een regelement. Je moet ze zo dik/dun/veel/weinig maken dat de hals het mooist uit komt.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:06

@Sarabande: Ik ben niet blond, maar als ik onder regiomenu Gelderland kijk, kan ik nergens iets vinden van de merriekeuring op juli. Kan je mij precies vertellen waar of het schema in een link zetten ofzo?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:10

Bij mijn merrie heb ik met wedstrijden altijd roosjes hoog op dr hals liggen omdat ze heel weinig bespiering heeft. Mij werd aangeraden om bij de keuring toch 21 of 23 knotjes te maken omdat de hals anders én onbespierd én kort lijkt. Ze heeft hele dikke manen en uitdunnen lukt niet zo goed, maar als je strak vlecht met gel ziet het er bijna altijd wel mooi uit ;) .

Afbeelding

Trouwens, kan iemand mij vertellen of ik van het najaar nog een IBOP zou mogen doen met mijn merrie of dat ik daar dan weer tot volgend jaar mee moet wachten?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:11

Ow zie nu dat de foto nogal onduidelijk is... ze lijken beetje rommelig, maar in 't echt zagen ze er mooi uit hoor =P !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:14

Ziezo_X schreef:
Bij mijn merrie heb ik met wedstrijden altijd roosjes hoog op dr hals liggen omdat ze heel weinig bespiering heeft. Mij werd aangeraden om bij de keuring toch 21 of 23 knotjes te maken omdat de hals anders én onbespierd én kort lijkt. Ze heeft hele dikke manen en uitdunnen lukt niet zo goed, maar als je strak vlecht met gel ziet het er bijna altijd wel mooi uit ;) .

Afbeelding

Trouwens, kan iemand mij vertellen of ik van het najaar nog een IBOP zou mogen doen met mijn merrie of dat ik daar dan weer tot volgend jaar mee moet wachten?

Je mag zoveel de ibop rijden in een jaar als je wil.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:15

0ojannekeo0 schreef:
Ziezo_X schreef:

Je mag zoveel de ibop rijden in een jaar als je wil.

Oke dankje! :D

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:29

Ziezo_X schreef:

Afbeelding

21 tot 23??? Dat zijn er echt wel heel erg veel... 13 lijkt me voldoende ;) Ik vind het er persoonlijk erg rommelig uit zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:34

rowo schreef:
21 tot 23??? Dat zijn er echt wel heel erg veel... 13 lijkt me voldoende ;) Ik vind het er persoonlijk erg rommelig uit zien.

13 is te weinig neem de gulden middenweg zon 19 stuks

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:35

Ik had er 12 en als ik er nog meer maakte kreeg je echt zo'n rommelig geheel. Daarnaast vind ik het heel persoonlijk, dus dat jij dat vindt betekent niet dat de jury dat ook vindt.. 19 vind ik bij mijn merrie echt NIET mooi :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:41

Ik vind dat niet dat staat in de richtlijnen voor toiletteren en het feit dat alle grote stallen dat ook doen, geeft aan dat het een doel dient. Want ook voor hen is niet uitdunnen en maar 12 vlechtjes in de vele paarden die ze moeten doen een stuk gemakkellijker.

Een rommelig geheel krijg je niet door meer of minder vlechtjes.

Die van Natasja zijn uit het boekje +:)+

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:44

Ik denk dat het op de foto er zo slordig uitziet door het licht ofzo =/ in het echt was het echt heel netjes hoor!

Maar het ligt erg aan de bouw van het paard. Mijne heeft ook nog eens erg dikke manen, minder knotjes zag er dus heel lomp uit en leek dr hals nog dunnen en korter...

Kon het toch niet laten op even et bewijs erbij te doen, hihi! :o

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ziezo_X op 09-07-09 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:45

frutsels schreef:
@Sarabande: Ik ben niet blond, maar als ik onder regiomenu Gelderland kijk, kan ik nergens iets vinden van de merriekeuring op juli. Kan je mij precies vertellen waar of het schema in een link zetten ofzo?

Je hebt gelijk er staat nog geen schema alleen dat 10 juli de springpaarden zijn en 11 juli de dressuurpaarden, slordig van zon grote afdeling ik ging er van uit dat ze de info op tijd on line zouden hebben.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:35

Goh ik vind een hoop kleine vlechtjes wel super knap staan voor de keuring. Hier onder een foto van de merrie tijdens de keuring in 2005. Ze had geloof ik wel 28 vlechtjes ofzo, zeer netjes gevlochten. Ik vond het super chique staan.
Je moet goed kijken voor de vlechtjes hoor :D
Afbeelding

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:13

Oew die zijn wel heel klein ja! maar staat wel sjiek...Hangt ook af van je paard hoeveel knotjes het beste staat vind ik. Sommigen is het heel mooi als het er maar 9 zijn en anderen zijn beter met 20.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:20

zoveel zijn ook inderdaad wel chique!
ik ga zaterdag denk ik ff prutsen en kijken wat ik doe en wat lukt :j

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 00:00

Ja het staat wel chique hè :D Alleen gelukkig werd het die dag gedaan voor ons. Ik zou anders wel priegelvingertjes hebben gekregen!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 01:03

Mooie voorbeelden zeg!
Daar heb ik zeker wat aan!
Zal binnenkort eens voor de gein vlechten :D

Hoeveel manen halen jullie achter de oren weg??
Oorlengte of kijken hoe het er uit ziet en daar het bij aan passen..

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 01:22

sarabande schreef:
frutsels schreef:

Je hebt gelijk er staat nog geen schema alleen dat 10 juli de springpaarden zijn en 11 juli de dressuurpaarden, slordig van zon grote afdeling ik ging er van uit dat ze de info op tijd on line zouden hebben.

Ik ga naar de Dalhoeve met 2 merrie's. Heb een kopietje gehad waar alleen nummers opstaan en tijden wanneer die nummer moeten aantreden. Op de envelop staan dan de nummers van mijn paarden maar ik weet niet welk paard welk nummer heeft. Neem dan maar aan dat het op alfabetische volgorde op vaders naam gaat. Ook ben ik zo ingedeeld dat beide paarden dezelfde tijd moeten, de ene op het straatje, de ander binnen los. En ook niets gevonden op internet. Vind ik ook een beetje slorig.

Zal je hier het schema geven:
Vrijdag beginnen ze om 8.30 met de 8 jr en oudere drs merries, om 9.00 de 4/7 jr dres merries, 2 groepen.
halfbloeds (2 stuks) om 10.30
om 11.00 nog een groepje 4/7 jr springpaarden.
De driejarige springpaarden komen in drie groepen vanaf 12.30 aan de beurt.

Zaterdag:
9.00, 4 groepen 4/7 jarige dressuur merrie's.
11.00 8 groepen 3 jarige dressuur merrie's.

Elk half uur start er een nieuwe groep buiten op het straatje en gaan daarna door naar binnen.
om 16.30 is het programma afgelopen.