Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:06

Hoe is die beenwond niet opgevallen. Holy! Dit zie je toch zeker wel :wow:

Gelukkig gaat het allemaal voorspoedig met het herstel tot nu toe lees ik. Maar jeeeeetje, ik zou echt niet weten hoe je je hebt gevoeld toen je het zag. Pffff

Hier team euh, tja. Eigenlijk korte manen, maar ik heb op mijn donder gekregen ( :+ ) van de eigenaar vd hengst (is goede vriendin van me) dat ik ze niet meer kort mag knippen :))
Dus nu alleen Rosa in het korte model, want die heeft wel zulke verschrikkelijke dunne manen dat lang echt eruit ziet alsof ze verwaarloosd wordt :))

De sprietjes van Rosa :o :')
Afbeelding

Gelukkig heeft Y’ur de genen van z’n vader qua manen gekregen. Die heeft al een hele bos!
Afbeelding

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:56

Jeetje die wond!! Die had niet over het hoofd gezien mogen worden! Ze kan toch ook nooit zuiver hebben gelopen?

En hoe ook? Wat is er in de omgeving wat dit kan veroorzaken. Bizar.

Hier ook allemaal lange manen, maar bij de 1 groeien ze harder dan bij de ander. Bij Dulce groeien ze mooi terug nadat wij haar in november kochten met kaalgeschuurde manenkam.
En Lunera was nog helemaal geschoren voor de keuring dus die kwam met fjordencoupe :')

anoushka

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:18

Ik kan beide mooi vinden, lang en kort. Sommige paarden vind ik lang echt niks, en andere vind ik kort echt minder. Bij Tokyo, zus van unique, gaan ondanks dat ze een mooie bos manen heeft, de manen er toch volgend jaar af.

Ze liep dus aardig zuiver. Ze is naar mij toe komen lopen en ik heb niks gezien tot ze voor mij stond. maar ik denk dat ze op het begin wel kreupel moet hebben gelopen. En daarna maakte ze ook geregeld een misstap door de wond heen. Gatsie.
En dit soort verwondingen komen dus door stroom draad in plaats van lint. In Spanje heb ik nooit anders gekend dan stroom lint. Als het paard erdoor gaat, knapt het meteen. Dit is nu het tweede ongeluk met draad dat ik heb gezien. De merrie (haar moeder) heeft zich een aantal jaar geleden, bij een andere stal, ook vies verwond door stroomdraad. Ik was toen het gebeurde aanwezig. Ze schrikken, gaan op de vlucht, maar het knapt niet, dus snijd het in de huid.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:25

Ik heb hier ook overal draad, maar alles zit zo vast dat bij druk de sluitingen of handvaten breken (veer rekt uit en breekt). Tot nu toe nog nooit schade gehad aan paarden, wel al heel vaak handvaten en bevestigingsmateriaal moeten vernieuwen, maar liever dat dan een paard gewond.

Ik heb hier 1 merrie die soms nogal enthousiast de verkeerde doorgang neemt :o

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:41

Bedoel je dat ijzerdraad?
Want stroomkoord/draad breekt hier wel gewoon. Ik heb het om mijn weides :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:46

Ijzerdraad breekt ook, je kan bij aankoop kijken naar de breekkracht (of hoe dat heet).
Mijn weide heeft als bovenste draad gegalvaniseerd getwijnd staaldraad. Maar die is ook op 1 plek al volledig gebroken dat ik het aan elkaar moest koppelen terug. En op andere plekken zie ik ook al breuk erin komen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:49

Oh is dat nieuw dan?
Hier was overal ijzerdraad voor de koeien, dus weggehaald en nu stroomkoord. :P

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:29

Ik bedoel stroomkoord, geen ijzerdraad. En ik heb dit nu twee keer zien gebeuren. Als je handvaten of iets anders hebt dat makkelijk breekt, dan maakt het natuurlijk niet uit.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 20:56

Hier alles met koord omheind.
Het veulen heeft de draden wel eens door de weide gesleept (en ik me maar afvragen waarom ik zo weinig stroom had :+ ) maar had nog niet eens een schram.

Bij mij zijn het de isolatoren die breken maar koord op zich breekt ook.

Lint heeft ze trouwens ook al wel eens rondgesleept.
Door ijzerdraad is ze ook 1 keer gegaan, toen begaf het handvat het.
Iets met een veulen dat je leert stroom checken :x .

Zulke wonden zie je idd vaak bij ijzerdraad.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:01

Wij hadden in NL lint, dat brak als het wat harder waaide. Geen succes dus :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:04

Het is gewoon echt pech hebben.
Ligt er ook aan hoe ze door de draad gaan. Als ze rollen langs de omheining en zo de draad rond hun kogel/been draaien denk ik dat ze sneller snijwonden krijgen als ze in paniek gaan trekken.

Ken een paard die ingeslapen is met zo'n wond omdat de pezen allemaal door waren.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:51

Woow wat een wond! Gelukkig nu op de kliniek en wordt het goed verzorgd. Jeetje als je d'r zo vindt schrik je je helemaal dood ja.. hopelijk herstelt het verder goed.

Ik heb bij die van mij wel de manen kort, bij mijn andere heb ik de manen lang. Vindt het haar ook beter staan dan die langere manen. := hoefsmid is ook pas weer geweest en ze was eigenlijk echt super braaf, ook heel blij mee. <3
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:32

Wat een knapperd! De smid is hier nog steeds niet zijn grote vriend.. hopelijk gaat dat naarmate de tijd wel beter.

Korte(re) manen vind ik zelf mooier staan. Heb Cover zijn moeder ook weer even een stukje eraf gehaald want ze werden te lang en dan zien ze er gelijk knapper uit. De hals komt er dan mooier uit.
Cover heeft geen dikke manen dus niet mij zo inhouden :-)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:18

kiko als je het mooier vindt zou ik ze gewoon knippen, die paar sprietjes maken echt geen verschil voor vliegen of warmte vasthouden.

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:55

Wat een heftige wond zo Anoushka :oo Wat een geluk dat je toch bent gegaan die dag! Ik zou mij ook helemaal rot geschrokken zijn |( Gelukkig is de operatie goed gegaan en wat fijn dat ze zo braaf is! Wat is de verwachting qua herstel?

Ik ben team lange manen :o Umbrella heeft ook echt een mega dikke bos <3 Ik ben daar zo ongelofelijk blij mee :D Met dunne sprietjes als manen zou ik ook knippen :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:10

Voor degenen die hun veulen bijhouden.
Hoe lang hebben jullie merrie en veulen gescheiden gehouden voor het spenen?

Veulen is hier sinds april gespeend en zou eind september terug komen.
Nu zijn er wat issues op de opfokplek (niets te maken met de paarden, die worden goed verzorgd) waardoor ik haar mss beter eind van de maand al terug zou halen.

Hoeveel kans is er dat veulen terug zal willen drinken na 5 maanden?
Moeder zou het hoogstwaarschijnlijk zo weer toelaten.
En heb hier geen plek om ze gescheiden te houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 16:37

Ik neem aan dat het uier van de merrie na 5 maanden wel is ingedroogd.. dat moet echt wel lang genoeg zijn.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:45

Mja, uier is nog steeds niet teruggeslonken naar niveau voor dracht (was eerste veulen) maar ziet er idd 'leeg' uit verder.

Ik denk vooral dat het veulen niet meer zal proberen, die heeft ondertussen wel manieren geleerd in de kudde.
Maar àls het veulen gaat dringen bij moeder zal die geen weerstand bieden, veulen liep al vanaf haar 4 maanden over moeder :roll: .

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:13

Ik denk ook niet dat het uier ooit weer helemaal terug gaat. Bij mijn oudste merrie, die heb ik al 18 jaar is het dus ook 19 jaar geleden dat er een veulen naast liep. Maar je ziet echt duidelijk dat daar ooit een veulen bij gelopen heeft. Mijn 3 jarige merrie heeft echt 2 erwtjes :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:15

Thioro schreef:
Voor degenen die hun veulen bijhouden.
Hoe lang hebben jullie merrie en veulen gescheiden gehouden voor het spenen?

Veulen is hier sinds april gespeend en zou eind september terug komen.
Nu zijn er wat issues op de opfokplek (niets te maken met de paarden, die worden goed verzorgd) waardoor ik haar mss beter eind van de maand al terug zou halen.

Hoeveel kans is er dat veulen terug zal willen drinken na 5 maanden?
Moeder zou het hoogstwaarschijnlijk zo weer toelaten.
En heb hier geen plek om ze gescheiden te houden.

Ik heb met voorgaande zelgefokte veulens 6-8 weken aangehouden, dat was voldoende. En dan bleven ze op dezelfde plek met zicht op elkaar alleen geen fysiek contact.
Ze proberen er dan wel even onder te duiken maar de uier is dan al droog.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:32

5 maanden moet meer dan genoeg zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 17:41

Uier wordt inderdaad nooit meer zo klein als voor het eerste veulen, dat is normaal.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 20:30

Vanavond even lekker knuffelen met mn halfgebakken peuterpaard <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:10

Uier wordt nooit als toen ze maiden waren. Dat zag ik van de woensdag ook bij de merries van Cielo's fokker.

Hier echter wel gehad dat Cielo als jaarling toch nog bij Baron probeerde te zoeken naar een uier. Baron laat het ook gewoon toe (is een ruin). :')
Was eigenlijk vooral in het begin dat ze verhuisd waren naar de nieuwe wei. De laatste 2 maanden heb ik het niet meer gezien.

Hier niet veel nieuws. Beetjz druk gehad met m'n vader z'n situatie en daardoor geen fut meer om nog te gaan wandelen ofzo met Cielo.
Wel nog een wedstrijd gehad met de ruin. Cielo is al rustiger ook als ik weg ga met Baron.

Lange benen :+
Afbeelding

Even yoga doen:
Afbeelding

En dan lekker op het gras
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Hier gisteren een heerlijke dag gehad, nationale keuring van het EASP.
Vandaag eindelijk Y’ur mee kunnen nemen. Vorig jaar was hij nog zooooo piepklein.

En het werd beloond *\o/*
1e premie en STER voor Rosa *\o/*

Afbeelding

En een dikke 1e premie voor Y’ur *\o/*

Afbeelding