Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:24

Haha het kan..maar ik vermoedt van niet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:07

Ik vind 'm bloedmooi en ontzettend getalenteerd. Heb nu al zin in zijn veulentjes, moet ik nog beginnen met dekken :D Heb vorig jaar al héél hard geprobeerd hem te krijgen, maar helaas wouden ze dat niet..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:32

Vulina schreef:
Ik vind 'm bloedmooi en ontzettend getalenteerd. Heb nu al zin in zijn veulentjes, moet ik nog beginnen met dekken :D Heb vorig jaar al héél hard geprobeerd hem te krijgen, maar helaas wouden ze dat niet..

Ik deel je mening :D
Helaas kan ik hem niet gebruiken omdat Sir Donnerhall me te dichtbij zit. Tenminste, voor de merrie waar ik nog niet helemaal over uit ben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:52

Ik zie Fortron liever dan Filou. Dat hele grote lopen is wel leuk om te zien maar het wordt pas interessant als ze ook klein kunnen lopen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:15

Ik niet, bij lange na niet.. Het groot gaan is uiteindelijk toch altijd het eerste waar men naar kijkt. Een hengst die applaus krijgt op een keuring, is niet die ene die klein kan gaan, dat komt later pas. Hij is nog piepjong, kan erg goed schakelen al, heeft ontzettend veel buiging in de gewrichten, maakt veel zelfhouding en bovendien lijkt zijn karakter erg goed.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:42

Vulina schreef:

Nog nooit van hem gehoord, ha ha . Maar lopen kan hij. Waar is hij goedgekeurd?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:49

Bij het Oldenburg, hij staat bij Pape, via Reesink :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:55

Life Time vind ik ook een hele fijne jonge hengst. Confess Color, Mobil Sollenburg en Fonq ook. En mijn persoonlijke favoriet op het moment; Raven <3

Raven en Mobil gebruik ik dit jaar bij onze Rheingau merrie en Confess Color bij een Manhatten merrie..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:30

Vulina schreef:
Ik niet, bij lange na niet.. Het groot gaan is uiteindelijk toch altijd het eerste waar men naar kijkt. Een hengst die applaus krijgt op een keuring, is niet die ene die klein kan gaan, dat komt later pas. Hij is nog piepjong, kan erg goed schakelen al, heeft ontzettend veel buiging in de gewrichten, maakt veel zelfhouding en bovendien lijkt zijn karakter erg goed.

Maar ik fok liever eentje die niet het applaus krijgt op de keuring maar later wel klein kan gaan dzn omgekeerd...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:42

Ik niet persé. Dat zogenaamde klein gaan, heeft voornamelijk met kracht te maken. Dat komt met de tijd wel, als ze verder goed in elkaar steken. Ze moeten uiteindelijk niet alleen klein kunnen gaan, maar óók groot, in de eerst midden, daarna uitgestrekte gangen. Een veulen tot 3 jarige wat alleen klein kan gaan, zul je ook nooit normaal verkopen, hoeft niet naar de HK en ook niet naar de SK. Op wedstrijd scoort het minder, want zelfs in de B zitten al "grote" gangen: midden stap en draf en dat wordt per klasse alleen maar meer.

Daarbij is ondertussen toch ook best wel vaak al gebleken dat de groot gaande paarden ook heel best kunnen verzamelen. Er wordt ontzettend snel geroepen: beenzwaaierij. Maar uiteindelijk blijken ze ook op hoger niveau heel goed te kunnen verzamelen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:22

Grote bewegers zijn commercieel gezien gewoon momenteel wel beter te verkopen.
Dat Edward en kornuiten zulke groot bewegende paarden kunnen verzamelen is mooi, maar voor het gros van de gewone ruiters is dat toch niet erg eenvoudig; verruimingen er op zetten vind ik persoonlijk makkelijker. Maar goed; voor elk wat wils denk ik dan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:38

Ik denk dat het in de basis sport makkelijker is met een paard wat in de arbeidsgangen al iets spectaculairder is dan gewoon, hoge punten te rijden.

Ik heb afgelopen jaar al mijn veulens verkocht aan verschillende (bijna) GP ruiters/amazones. Ook zij zoeken spectaculaire paarden, en niet de gewone, klein gaande paarden. Ik denk dan maar; zij kunnen veel beter rijden dan ik, ze zullen er wel verstand van hebben ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:33

Daarom; voor elk wat wils.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:43

Het is allebei een gok. Of de grote loper met tijd ook klein kan. Maar ook niet iedere kleine loper ontwikkeld genoeg kracht/power/afdruk om groter te gaan. En als je een grote loper lichte tour hebt ,heb je wel wat. Als de kleine loper het niet doet, heb je niet zoveel...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:51

Vulina schreef:
Ik niet persé. Dat zogenaamde klein gaan, heeft voornamelijk met kracht te maken. Dat komt met de tijd wel, als ze verder goed in elkaar steken. Ze moeten uiteindelijk niet alleen klein kunnen gaan, maar óók groot, in de eerst midden, daarna uitgestrekte gangen. Een veulen tot 3 jarige wat alleen klein kan gaan, zul je ook nooit normaal verkopen, hoeft niet naar de HK en ook niet naar de SK. Op wedstrijd scoort het minder, want zelfs in de B zitten al "grote" gangen: midden stap en draf en dat wordt per klasse alleen maar meer.

Daarbij is ondertussen toch ook best wel vaak al gebleken dat de groot gaande paarden ook heel best kunnen verzamelen. Er wordt ontzettend snel geroepen: beenzwaaierij. Maar uiteindelijk blijken ze ook op hoger niveau heel goed te kunnen verzamelen.

Is inderdaad een modewoord geworden, voorbeenzwaaiers. Was bijv. ook het geval met Vivaldi. En Krack C, ik heb er geen hekel aan, ze vererven niet alleen commercieel maar ook sportpaarden. Dat is eigenlijk ook hetzelfde.
Filou vind ik een heel aansprekende hengst maar voor zijn leeftijd wel een beetje erg laatrijp.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:59

Op de filmpjes was hij net 3 jaar. Daarbij is hij vrij groot, dus ook logisch..

Je moet daarbij ook nog eens niet vergeten dat elke combinatie ook een merrie nodig heeft. Je vererft maar een deel van de hengst. In mijn geval zoekt mijn merrie eigenlijk exact wat Filou heeft :D

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:07

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:19

Vulina schreef:
Op de filmpjes was hij net 3 jaar. Daarbij is hij vrij groot, dus ook logisch..

Je moet daarbij ook nog eens niet vergeten dat elke combinatie ook een merrie nodig heeft. Je vererft maar een deel van de hengst. In mijn geval zoekt mijn merrie eigenlijk exact wat Filou heeft :D

Filmpje is geplaatst toen hij al 4 was. Voor een drie jarige , geen probleem.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:21

Seppe schreef:
Interessante discussie. Hoe zouden jullie de hengst De Royal beoordelen? Kunnen we zeggen dat hij het tegenovergestelde van Filou is wat betreft zijn bewegen? De vlakkere beweger, met veel ruimte voor progressie. Eéntje die de tol van de spectaculaire bewegingen niet zal betalen?

De hengsten zijn hier denk ik even oud.

De Royal
https://www.youtube.com/watch?v=s4PFyKv ... e=emb_logo

Filou
https://www.youtube.com/watch?v=SXCODeDfZ84

Wat Vulina hierboven zegt, zoek vooral een passende hengst bij je merrie. Dat kan Filou zijn. Of De Royal, of nog heel iets anders..
Maar neem maar van mij aan dat er nog héél véél passende merries zijn voor Filou.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:24

Had Filou vorig jaar al gezien, en m'n keuze lag toen al zo goed als vast.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:20

misterA schreef:
Vulina schreef:

Is inderdaad een modewoord geworden, voorbeenzwaaiers. Was bijv. ook het geval met Vivaldi. En Krack C, ik heb er geen hekel aan, ze vererven niet alleen commercieel maar ook sportpaarden. Dat is eigenlijk ook hetzelfde.
Filou vind ik een heel aansprekende hengst maar voor zijn leeftijd wel een beetje erg laatrijp.

Vivaldi is zelf ook echt hét typevoorbeeld van een voorbeenzwaaier!
Maar hij vererft beter dan dat hij het zelf kon. En daarenboven nog eens topkarakters ook!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:39

Seppe schreef:
Interessante discussie. Hoe zouden jullie de hengst De Royal beoordelen? Kunnen we zeggen dat hij het tegenovergestelde van Filou is wat betreft zijn bewegen? De vlakkere beweger, met veel ruimte voor progressie. Eéntje die de tol van de spectaculaire bewegingen niet zal betalen?

De hengsten zijn hier denk ik even oud.

De Royal
https://www.youtube.com/watch?v=s4PFyKv ... e=emb_logo

Filou
https://www.youtube.com/watch?v=SXCODeDfZ84

Ik vind het een functioneel paard, hij gebruikt zijn achterbeen goed en brengt hem goed onder. Ik denk dat dit er echt een is voor het hogere werk. En als ze achter kunnen zitten dan worden ze voor vanzelf "spectaculair".
Of hij echt het "extra" heeft voor de echte top en als dekhengst dat weet ik niet..dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Hij is natuurlijk ook klassiek gefokt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:44

Vulina schreef:

Ik kijk er anders naar uit mijn verleden als ruiter/ opleider, ik zie juist het liefst een paard die heel makkelijk de hoeken in het achterbeen kan verkleinen, het bekken kan kantelen en met de schoft omhoog beweegt. Alle paarden die dat kunnen, kunnen dmv opleiding/ verzameling ook groot gaan. Andersom niet.
Kracht zie ik als iets wat de een van nature meer heeft dan de ander, en staat los van het achterbeengebruik. Kracht kan wel ontwikkeld worden door training.

Het liefst natuurlijk een paard die beide kan, zowel een goed achterbeengebruik en klein kunnen gaan als spectaculair. Dat laatste verkoopt inderdaad het beste.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:51

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:55

Voor mij totaal geen twijfel. Ik vind Filou veel beter dan De Royal. De Royal spreekt me totaal niet aan in beweging. Filou is nog jeugdig maar toont veel techniek, die vind ik van deze twee absoluut de betere.