Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Anouchka, dat is erg naar zeg.
Ze doen dus geen dagelijkse controlerondje op die stal?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Heel veel sterkte! Wat een verhaal zeg.. gelukkig dat je het opgemerkt had!

Je hoort zo vaak dat dit soort dingen gebeuren en niks gemeld wordt. Of vol met wormen. Dat was voor mij de reden dat ik hem thuis heb gehouden.

Sentir

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

Anouchka, jeetje veel sterkte en gelukkig heb je het opgemerkt!

Zelf al veel slechts meegemaakt waardoor ze nu ook thuis staat :j

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:12

Tot wanneer laten jullie de manen lang? Heb ze nu lang voor de vliegen maar vind het zo niet mooi :n

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:55

anoushka schreef:
Mirjamalvaro: Dankjewel. Hopelijk helpt het jong zijn bij een vlot herstel. Ik vind nu mijn vertrek over 1.5 des te lastiger, ik hield nu nog een beetje een oogje in het zijl. Wel al minder sinds mijn eigen paard al verhuisd is, maar dat wordt straks helemaal lastig op +2000km.

DeniseSilver: dank voor de tip. Ze blijft de komende weken op de kliniek, dus het starten met voeren gaan zij allemaal doen. Honing zalf is echt een wonder middel, ik gebruik meestal zelf manuca honing op de wonden.

[ Afbeelding ]
Voor het onderzoek op stal bij de kliniek. Kliniek was gelukkig echt dichtbij (3.5km afstand van de stal)

Ik wou nog met zo'n linkje (verstopt) een foto van de wond plaatsen, maar ik zie niet hoe dat moet. Dus die bespaar ik jullie voor nu

Wat sneu! Godzijdank ben je wel gegaan die dag en heb je het ontdekt. Heel veel beterschap met je paardje! Hopelijk knapt ze snel weer op.

Wel akelig dat het over het hoofd gezien is door de stalhouder. Ik heb ze aan huis maar ik heb laatst ook een wond gemist. Ik zag het pas de volgende ochtend toen haar been helemaal dik was, maar die avond ervoor heb ik het niet gezien. Ik heb alles terug gekeken op de camera's en precies waar ik naast haar liep was de wond niet zichtbaar. En ook met eten zag ik de wond niet.

Ik kijk nu élke avond met zaklamp de benen na van de jonkies want die doen toch vaak gekke dingen. Ik voelde me er namelijk achteraf zo vreselijk schuldig over, dit wil ik niet nog eens meemaken.

shirleypJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

Wat schrikken, Anoushka! Op de kliniek is ze gelukkig in goede handen. Erg balen dat de stal dit niet heeft opgemerkt. Die jonkies zijn net kleuters, die zitten ook snel onder de schrammen en blauwe plekken. Beterschap!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:56

Wat een geluk bij een ongeluk dat je toch nu al gegaan was Anoushka! Brr, nog een dag langer was het zeker niet beter van geworden.
Gelukkig staat ze nu veilig op de kliniek. Gaat ze daarna wel terug naar die plek of ga je nu wat anders zoeken?

Hier gebeurt niet zoveel met de jongens. Ze staan in de wei te eten of klieren en binnen languit aan het slapen. Ze zijn soms wel wat enthousiast met buiten zetten of binnen halen, het worden ook al flinke lummels. Zal binnenkort weer eens meten.
Afbeelding
Jut en Jul

Was afgelopen zondag alweer een jaar geleden dat Cheffie hier kwam. Drukke tijd met hem nog melk geven uit emmer enzo. Maar dat is ook weer allemaal gelukt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

kiko schreef:
Tot wanneer laten jullie de manen lang? Heb ze nu lang voor de vliegen maar vind het zo niet mooi :n

[ Afbeelding ]

Ik heb ze een paar weken geleden geknipt. De dames moesten mee naar de keuring dus ik heb ze op vlechtlengte geknipt.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Hier geen geknipte manen :') als westernruiter vindt ik dat niet zo mooi. Heb graag lange manen en lange staart :o

Hier even een vergelijking van maart en eind juli.
Afbeelding

Afbeelding

Ze is best gegroeid. Ze komt nu met haar schoft tot ongeveer mijn oksel, en niet met haar hoofd :j

Ze heeft zaterdag terug een fotoshoot. Links houdt ze wit rechts wordt met de dag meer bemest :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Oh bah wat naar Anoushka!! Dat is flink schrikken en goed dat je toch gegaan bent!!! Beterschap!

Hier laat ik de manen nog gewoon groeien. Vanaf 3 gaat hij waarschijnlijk korte manen hebben en wil hem ergens wel met lang manen zien :') Als hij er hinder van ondervind, of als hij een deel kapot schuurt, knip ik ze wel korter

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:55

anoushka jeetje wat schrikken en wat rot dat je het zo hebt moeten vinden. Beterschap voor je paardje.

Ik heb de manen al geknipt, ik heb al twee lange manen pony's en ik vind manen kammen stom. Dus toen het lang begon te worden heb ik er de schaar in gezet :') . Staat ook een stuk vlotter bij hem.

Laatst weer gemeten, hij is ondertussen 1.42 op 15 maanden oud. Hij mag zo wel een tijdje even stilvallen want het is wel de bedoeling dat het een pony blijft _O- Met de percentages komt hij dan uit op 1.50 - 1.53 en dat zou prima zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:17

Hier laat ik alles gewoon lang.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:09

Ik heb Friezen, dus hier wordt ook niet geknipt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Bij sommige rassen knip je inderdaad niet. Dan wil je ze juist zo lang mogelijk.
Voorlopig laat ik ze nog groeien want in de zomer handig voor de vliegen en in de herfst en winter ook wat bescherming: maar kort staat veel vlotter :-)
Hopelijk kan ik mijzelf inhouden totdat hij 3 is! En dan gaat toch echt de schaar erin :j

Mooney soms kun je blij zijn dat de stilstaan met groeien. Dat heb ik hier ook. Ik hoef echt geen paard van dik 1,75m. Ik hoop dat hij 1,68 ofzo wordt maar dat zou betekenen dat hij nog maar 10cm groeit. Hij is nu 16,5 maand.

Sanet hier hetzelfde.. de jongens houden elkaar gelukkig wel redelijk heel. Af en toe een schaafwondje of een hoefafdruk ergens maar daar blijft het gelukkig bij. Af en toe houd je wel je hart vast hoe hard en plat ze door de bocht gaan in de wei maar ze hebben de grootste schik samen <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Ik ben voor lange manen :)

Gisteren was Cielo ineens wat kreupel. Spelen met Baron liep even verkeerd af, hij lag ineens op z'n rug en stond vlot op maar lijkt wat pijn te hebben in het been rechtsachter.

Straks na werk nog eens controle doen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Ja, ze zijn soms wel lomp met elkaar. Of gewoon zelf. Ik zag Cheffie vorige week ook van achter het weiland sprintje naar voor, maar remmen ging blijkbaar niet goed en ik zag een hoop benen in de lucht. Soms ook maar niet teveel kijken, wordt het toch niet beter van. Kan ze ook niet inpakken in bubbeltjes plastic. Maar zou wel fijn zijn dat ze zichzelf en elkaar een beetje heel houden. Ze hebben hier ook wel eens een schaafplek of een kale plek ineens.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:58

Dank jullie wel.
Bepaalde wonden snap ik ook dat die niet gelijk opgemerkt worden. Maar dit is wel echt een grote wond.
Ik ben jaren zelf stalhouder geweest. Nu woon ik sinds 4 jaar in duitsland en heb ik het niet in de hand. Ik weet dat je bepaalde ongelukken niet kan voorkomen, maar ik verwacht dat dit soort verwondingen opgemerkt worden. Ze staat ook bewust niet bij een grote opfok, maar met een groep van 4 jaarlingen bij een kleinere pension stal.
Unique gaat waarschijnlijk wel van stal veranderen. We waren al over wat andere dingen niet tevreden. Nu en tot volgende week kan ik nog regelmatig op bezoek komen, maar daarna houd het voor mij op, en m´n ex die heeft geen tijd om haar zo regelmatig te bezoeken. Sowieso gaat zij eind van het jaar naar zijn eigen stal. Hij heeft sinds deze maand een stal gehuurd en per eind van het jaar is de loopstal met paddock + wei ook vrij en dan gaat ze naar hem. Dus even afwachten hoe of wat met overbruggen tot die tijd.

Ik ga het proberen met de fotos. Op het filmpje is het beter te zien, maar die laat ik voor nu.
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Vanochtend bij haar op bezoek geweest. Vooralsnog ziet het er goed uit. Ze kwam op een gegeven moment lief bij me liggen.
Afbeelding
Afbeelding

Betreft manen knippen. Ik zelf pas als ik ze ga beleren. Voor nu mogen ze nog even lang blijven.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Jeetje wat heftig die wond

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:35

Oh Anoushka wat heftig, dat ziet er heel naar uit. Goed dat je die dag zelf bent geweest en dit hebt ontdekt. Een heel voorspoedig herstel gewenst. Dat je een wondje mist a la, maar dit had absoluut gezien moeten worden.

Syl haar manen zijn er al af. Normaal laat ik ze doorgroeien tot 2 a 2,5 maar ze had in het midden een hap weggeschuurd en ik vond haar lange manen ook echt niet staan, dus eraf ermee.
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:52

Wow wat een giga wond, snap dat je dacht dat dit het einde was. :wow:
Fijn dat het nu goed lijkt te gaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

Pffff, dat hele been ook al helemaal opgezet. Jeminee, daar gingen weer 5 jaar van je leven en 20 grijze haren extra… brrrr waren de artsen positief over herstel en volledig bruikbaar enzo?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

%) die wond, dat snap ik echt niet dat dit niet werd gezien.
Paardje moet op dat moment/de eerste dag toch op 3 benen gelopen hebben lijkt me.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

:wow: dat niet gezien??? Dan zijn ze wel helemaal blind jemig die wond ziet er vies uit. Blij dat ze tegen het einde van het jaar naar een plekje gaat die wat beter overeenkomt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:45

Pff, wat een wonde Anoushka. Idd slecht dat ze dat niet hebben opgemerkt. Hopelijk herstelt het vlot.

Hier laat ik de manen lang, vind haar manen een mooie kleur hebben en het misstaat haar niet.

Het blijft nu ongeveer op deze lengte hangen, vind ik een mooie lengte. Eenmaal ze langer zijn dan de hals hangt het toch veel af van de dikte van de manen en vorm hals of het mooi blijft.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:47

Dat ze dat niet gezien hebben.. dat is echt een heftige wond zeg! Beterschap en hopelijk geneest het snel en netjes

Thioro dat ziet er inderdaad leuk uit.. bij die van mij vind ik het sloom staan maar kan nog net op mijn vingers blijven zitten om eraf te blijven. Maar weet niet of het mij lukt om nog bijna 2 jaar te wachten :-)