Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AdeBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:18

Hoi hoi vraagje. Iemand ervaring met verkoop/ optie op ongeboren veulen? Heb iemand die een optie wil op het veulen van mijn merrie.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:02

Goedemorgen. Ja, ik heb daar wel ervaring mee. Maar goede afspraken maken en op papier zetten. Stel je voor dat je een bedrag van 5000 euro afspreekt voor het ongeboren veulen, dan kan dat een koopje blijken na de geboorte (en dan neemt de koper hem wel af), maar stel je voor dat er iets mis is, dan blijf je er snel mee zitten als er geen goede afspraken zijn.
Dus vooral goed op papier zetten en duidelijke afspraken maken.
Je kan natuurlijk ook het alleen als 'optie' houden, maar dan zou ik ook nog geen prijs afspreken. Dan eerst het veulen maar eens bekijken en daarna een prijs verzinnen.

Romy; dit soort vragen horen hier niet maar daar kan je beter een eigen topic voor maken.

Verkopen valt niet mee dit jaar. Je merkt duidelijk dat mensen terughoudender worden. Ik had VIP kaartjes voor Dronten dus ik was daar heen, maar ik heb een paar keer echt op mijn handen moeten zitten om niet te bieden. Echt prima veulens gingen echt voor weinig geld weg.

Zelf heb ik dit jaar 5 veulens gehad, allemaal merries. Eentje heb ik al met 2 weken leeftijd verkocht voor fors geld (was eigenlijk niet te koop). Dit is een NVK veulen geworden, dus wel een beetje jammer dat ie verkocht is, maar goed, ik kan ook niet alles houden.
De overige 4 hou ik wel. 3 omdat ik er echt mee verder wil, en ééntje omdat ie geopereerd is aan een bokvoetje en daardoor voor dit moment onverkoopbaar.
2026 gaat dus een duur jaar worden met 4 jonge paarden die op de rontgen moeten, getraind en naar de keuring.

romyamb

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:52

excuses, wist ik niet!

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:22

Hier houden we het hengstveulen ook aan. Was niet de bedoeling maar had zichzelf bezeerd en herstel loopt nog. Dus niet te presenteren.
Kreeg alleen net bericht dat hij zich weer aan een ander been had open gehaald.
Als dit een voorbode is voor de opfokperiode…
Fokken..

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:17

Ja, dat is wel echt balen... Hopelijk blijft ie de komende jaren verder een beetje voorzichtig!

Ik heb vandaag een fokmerrie erbij gekocht. Een elite sport merrie van Negro uit een grand prix moeder, drachtig van Pitch Perfect. Ik ben er superblij mee, echt een mooie toevoeging op mijn fokkerij. Dit betekend wel dat ik één van mijn andere fokmerries (waar ik al nafok van heb) ga verkopen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:45

Gefeliciteerd Carola. Zag haar voorbij komen op FB.

Ik heb mijn merrie veulen van dit jaar nog, het was ook de bedoeling om haar aan te houden alleen nu heb ik verschillende geïnteresseerden. Geen idee wat ik er voor kan vragen.
Mocht iemand met me mee willen kijken stuur ik graag het e.a toe via PB.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:51

Dat klopt helemaal wat je zegt Carola. Als je er meerdere aanhoud word het over 3 a 4 jaar kassa.
De is exact de reden waarom wij er geen merrieveulen bij hebben gekocht. We houden 1 merrieveulen en er komt nu een vriendinnetje bij van een klant.
Ik heb dit jaar 2 3- jarige en dat kost veel geld als je alles uit moet besteden.
Dat doen we niet nog een keer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:15

Gefeliciteerd Carola!

Jammer dat de verkoop van de veulens zo tegen valt dit jaar, snap wel dat het duur is/ wordt om alles aan te houden qua opfok en training.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:29

Het is ook wel dat er enorm gefokt is voor het eerste in een paar jaar. Is natuurlijk dat de prijzen laag blijven als er te veel is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:31

Ja kwestie van vraag en aanbod natuurlijk.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:26

Weet iemand hier of je in de kwpn database terug kunt zien als een kwpn veulenboekmerrie in Amerika opgenomen wordt in het stamboek? Of worden die alleen bij het kwpn-na geregistreerd? Het is tenslotte toch een soort zelfstandige organisatie.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:39

Volgens mij kun je dat zo zien. Anders kun je kwpn-na e-mailen en die kunnen het je zo vertellen :)
Drew@kwpn-na.org

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 05:37

Elisa2 schreef:
Ja kwestie van vraag en aanbod natuurlijk.

Ja dat maar het valt me ook op dat zoveel hobbyfokkers steeds een heel betoog hebben over dat ze uit de kosten willen komen. Ik snap dat wel, alleen veulens van gewone of misschien zelfs matige kwaliteit leveren niet altijd voldoende op. Soms moet je ook je verlies nemen, althans.. dat denk ik dan.

En het is vaak ook een kwestie van wat geluk hebben, maar dat is met fokken toch zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:48

Mee eens, en er zit best wel verschil in kwaliteit. Sommigen komen pas goed tot hun recht ohz maar dat zijn niet degene die dan als veulen veel opbrengen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:56

Baudyh geen idee.. Mijn man regelt het maai en kuil werk, geen idee hoeveel mest er op gaat. Zijn wel ook delen zonder mest.

Ik heb dit jaar ook nog maar 1 verkocht. Ik wil graag de 3 merries aanhouden, hoewel daarvan ook 1 verkocht mag worden, dan heb ik mooi 2. Maar 3 is ook prima. Ik heb ook nog 2 hengstjes, die zouden eigenlijk wel weg moeten. De ene is echt heel best, super uitstraling, de andere iets gewoner. Maar ik heb nog niks aan video materiaal, en dat is wat men wil tegenwoordig.. Ze staan nu op de grote wei, in een groep (zal zijn 10 hectare zijn?) dus filmen is best lastig.
Mochten ze niet verkocht is dat ook niet erg, dan blijven ze tot ze 3 jaar zijn :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:20

Ja videos zijn tegenwoordig essentieel. Al is dat al wel een heel aantal jaar al zo. Wij hadden geluk met mensen die al fan waren op voorhand :)

Hebben nu voor het veulen van volgend jaar ook wel wat interesse al. We weten nog niet of we dat veulen aan houden of verkopen. Eerst maar eens zien wat er uit komt rollen.

En ik hoop dat deze hitte toch wel eens op houdt. Wat een gedoe :')

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:44

Goede morgen! omdat ik tegen een gave jaarling ben aangelopen, en het nog even duurt voor we kunnen gaan kijken, ben ik me aan het verdiepen in de afstamming. Als ze in real life niet tegen valt, willen we haar RX laten keuren, maar nu viel me op dat de vader (Next Level) op Horsetelex het D-OC predicaat heeft, maar geen score in de KWPN database, of op de site van het NRPS te vinden is?

Weten jullie hoe dit kan?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:52

Next Level is aangewezen voor het KWPN, maar heeft zijn verrichtingsonderzoek niet gelopen, dus daardoor is hij nog niet definitief goedgekeurd. En waarschijnlijk gaat hij dat ook nooit meer doen aangezien hij naar het buitenland is verkocht.
Hoe het bij het NRPS zit dat weet ik niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:16

Even een vraag omdat jullie waarschijnlijk meer medefokkers kennen dan dat ik ken in dat gebied. Aangezien ik toch altijd een klein deeltje pennymeisje in mij heb die het leuk vindt om veulen foto's van al mijn paarden te hebben... en dat Igor HR de enige is waarvan ik dat niet heb :')

Weten jullie of fokker H.S. Roelfsema uit Nieuwe Pekela nog actief is?
Weet wel dat de merrie waar de mijne uit komt, Unieta, een aantal jaar geleden naar stal 104 verhuisd is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:23

Equipro schreef:
Goede morgen! omdat ik tegen een gave jaarling ben aangelopen, en het nog even duurt voor we kunnen gaan kijken, ben ik me aan het verdiepen in de afstamming. Als ze in real life niet tegen valt, willen we haar RX laten keuren, maar nu viel me op dat de vader (Next Level) op Horsetelex het D-OC predicaat heeft, maar geen score in de KWPN database, of op de site van het NRPS te vinden is?

Weten jullie hoe dit kan?

Hij heeft ook geen verrichting gelopen bij het NRPS.

C_alsgemgeest, misschien stal 104 even een berichtje sturen? Unieta zal geen jonge merrie meer zijn. Zij weten vast wel meer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:36

Goh wat grappig om te lezen, ik heb Unieta (Jazz merrie toch?) vroeger nog gereden en gestart voor dhr Roelfsema. Ik zou niet durven zeggen of hij nog actief is, ik denk eigenlijk van niet.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:47

Ik weet inderdaad dat hij bij geen van beiden de verrichtingen gedaan heeft. In de wandelgangen heb ik geruchten gehoord dat dat is omdat hij iets zou mankeren. Maar wordt het D-OC dan tezamen met de verrichting uitgevoerd bij de stamboeken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:01

Nee ze moeten aan de röntgenologische eisen voldoen voordat ze überhaupt aangewezen worden.

Volgens mij is de reden voornamelijk dat hij verkocht is aan niet de minste ruiter waarom hij de verrichtingen niet gelopen heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:06

Muronia schreef:
Goh wat grappig om te lezen, ik heb Unieta (Jazz merrie toch?) vroeger nog gereden en gestart voor dhr Roelfsema. Ik zou niet durven zeggen of hij nog actief is, ik denk eigenlijk van niet.

Oh wat grappig, klopt de Jazz x Zuidhoorn merrie.
klein wereldje is het altijd.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:46

SophievdV schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dat maar het valt me ook op dat zoveel hobbyfokkers steeds een heel betoog hebben over dat ze uit de kosten willen komen. Ik snap dat wel, alleen veulens van gewone of misschien zelfs matige kwaliteit leveren niet altijd voldoende op. Soms moet je ook je verlies nemen, althans.. dat denk ik dan.

En het is vaak ook een kwestie van wat geluk hebben, maar dat is met fokken toch zo.

Misschien is de hobbyfokker wel degene met een paar paarden, die wat van de met eerlijk werken verdiende centen terug wil zien. Ik heb in ieder geval financieel nog heel wat achterstand in te halen wil ik ooit in de groene cijfers komen, maar niet omdat mijn paarden niet goed genoeg waren of een minder goed papier hadden, integendeel. Gewoon erg veel pech hebben gehad en tegenslag. Dat kan ook. Dus ja, ik zou het ook fijn vinden als de bodem van de put in zicht zou komen en ik gewoon quitte zou spelen. Dat is al mooi en volgens mij geen erg grote wens.

In de paardenwereld is er veel schone schijn en een dikke portemonnee voelt tegenslag niet echt, niet als het gaat om de paarden zelf en niet als het gaat om geld.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 11-09-23 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt