Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:41

tamaramt schreef:
Ja maar dan geen kwpn papier bij het veulen toch? En dat wil ik wel graag

Dan zit er gewoon een kwpn reg.A papier bij. Kun je vrijwel hetzelfde mee als met een vol
veulenboekpapier, pas vanaf keur gelden de aanvullende voorwaarden tegenwoordig.

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:15

Hallo,
Ik kwam dit topic tegen. leuk want wij fokken ook met oa dressuurpaarden. Naast de dressuurpaarden fokken we ook met tuigpaarden. Het jaar is heel goed maar ook heeeeel slecht begonnen. We hebben na 4 hengstveulens uit onze beste dressuur merrie nu een merrieveulen gekregen. Alleen zeer spijtig is de merrie afgelopen vrijdag aan koliek overleden. Ze was een voorlopig keur merrie van Cabochon x crack c) Haar veulen Phirola ( Uphill x Cabochon) maakt het gelukkig goed. Ze krijgt tig x per dag melk. Ze is nu 16 dgn jong.
Een geluk bij een ongeluk is dat we vorig jaar een merrie gust hadden. Deze merrie word nu met hormonen klaar gemaakt om als pleegmoeder te gaan dienen. spannende tijd dus.

De aanstaande pleegmoeder is een ster,d-oc merrie van oscar x weinberg. Bij ons nog geen veulen gehad maar bij de vorige eigenaar wel.
Verder hebben we nog een ooseven x nurprimus. Een ster,prok merrie. Vorig jaar bij ons een veulen gehad van imposantos en nu drachtig van Il Divo.

Ik heb een paar pagina's terug gelezen over veilingen. Alle hengstveulens verkopen wij. Maar altijd particulier nooit via een veiling. 1 x een tuigpaard veulen via een veiling verkocht. Maar dat was exclusiever ( enigste tuigpaarden veulen veiling van nederland waar de 6 beste veulens van het land kwamen) maar wij vinden het fijn om zelf de nieuwe eigenaar te kiezen. Ik heb ook met alle eigenaren van de nakomelingen nog contact. Dat is fijn. Plus je hebt de prijs in de hand.

We hebben ook nog 2 tuigpaard merries.
Eentje helaas gust. Diantha ( Elite v.Sander x Gibraltar)Die hadden we bij een duitse dressuur hengst gehad war ze dit jaar waarschijnlijk ook weer bij komt.
En Corina ( ster van Tendens) nu drachtig van Icellie

leuk om met jullie mee te babbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:18

Is dat familie van Biantha?

Kun je misschien vertellen hoe dat precies gaat met klaarmaken van een guste merrie en met welke hormonen?
Geluk en verdriet liggen dicht bij elkaar, gefeliciteerd met je merrieveulen en sterkte met het verlies van je merrie

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:29

[***] schreef:

Kun je misschien vertellen hoe dat precies gaat met klaarmaken van een guste merrie en met welke hormonen?
Geluk en verdriet liggen dicht bij elkaar, gefeliciteerd met je merrieveulen en sterkte met het verlies van je merrie

Dat ligt er aan wat de afstamming van Biantha is?

We zitten nog in het proces maar sinds afgelopen maandagavond krijgt ze humane pillen. Domperidon.
Ze moet elke 12 uur 60 pillen. Gaat prima door de slobber. We zitten nu op 3 dagen en nu komt er iets uier. Deze moeten we masseren/ stimuleren en dan zou er zaterdag (dag 5) melk moeten zijn.
Ze staat nu al in de stal naast het veulen en ze zijn al kop en kont. Zaterdag krijgt ze een half uur voor het veulen erbij gaat een spuit. Deze gaat simuleren dat ze een veulen gaat krijgen.

Maar ik kan er later meer over vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:26

Ik ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat
Ik heb een merrie thuis die geen veulens meer kan krijgen maar misschien wel pleegmerrie zou kunnen zijn als het drama zich hier voor zou doen
Niet leuk om rekening mee te houden maar het risico is er helaas altijd

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:31

Ziolette schreef:
tamaramt schreef:
Ja maar dan geen kwpn papier bij het veulen toch? En dat wil ik wel graag

Dan zit er gewoon een kwpn reg.A papier bij. Kun je vrijwel hetzelfde mee als met een vol
veulenboekpapier, pas vanaf keur gelden de aanvullende voorwaarden tegenwoordig.

Als de hengst bij Oldenburg of het Deense stamboek de verrichting heeft gelopen zelfs Vb volgens de KWPN reglementen.

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:54

[***] schreef:

Bij onze kliniek doen ze dit ook regelmatig. Ik heb er jaren terug al eens een artikel over geschreven. Zal ik dat voor je opzoeken?

Welkom Baudyh!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:31

[***] schreef:
Ik ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat
Ik heb een merrie thuis die geen veulens meer kan krijgen maar misschien wel pleegmerrie zou kunnen zijn als het drama zich hier voor zou doen
Niet leuk om rekening mee te houden maar het risico is er helaas altijd

Twee keer helaas moeten toepassen en ook beide keren heel goed gelukt. Door de veulenbrigade van de Diergeneeskundefaculteit in Utrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:43

Marie72 graag!

Fijn om te horen dat het een goede optie is
Flesveulens vind ik er toch altijd minder goed uit zien dan die bij een pleegmoeder

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 03:40

[***] schreef:
Marie72 graag!

Fijn om te horen dat het een goede optie is
Flesveulens vind ik er toch altijd minder goed uit zien dan die bij een pleegmoeder

Helemaal mee eens. De voorwaarden voor de merries is dat ze al veulens gehad moeten hebben. Zorgzaam moeten zijn en het liefst niet te oud.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:19

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:30

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:37

Kans is toch behoorlijk groot dat hij dit jaar een San Amour x Rotspon mag dekken...

Feit dat hij ook in Denemarken op de keuring komt toont ook aan dat hij 100% gezond is, daar zijn ze even streng als hier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:52

Hij is niet perfect inderdaad, maar hij gebruikt zijn achterbeen wel zeer goed vind ik. Ook nog niet uitgegroeid natuurlijk..ik ben in ieder geval heel benieuwd naar de ontwikkeling van deze.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:10

Op zich een leuk sportpaard maar ik zou er niet mee dekken. Vind hem vooral in de galop te weinig uit de schouder komen, in stap ook. Draf is wel fijn, mooie tact en lossigheid. Mist nog wat kracht maar dat komt nog wel.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:52

Spannend die merrie die met hormonen mama zal worden!! Veel geluk!

Hier ff balen. 2 registratiedocumenten naar het KWPN opgestuurd en zoek geraakt. Had ze in oktober al verstuurd. En per ongeluk het bewijs van het aangetekend sturen weggegooid bij het jaarlijkse uitmesten van mijn wagen!! Volgens het KWPN zijn de documenten nooit tot bij hen geraakt!

Ik ben nog altijd gek van die Filou!
https://www.youtube.com/watch?v=SXCODeDfZ84

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:10

Mooi dier die filou..maar oogt nog erg jeugdig , erg lange benen en smal lijf. Wel fijn lopen, fijn beenwerk, aanleuning nog wat rommelig.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:19

Filou gaat ook bij mijn Metall merrie. Ik denk dat we nog veel van hem gaan horen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:42

Filou. Ik kan echt niks met die naam :o . Heel oppervlakkig, maar echt, wat een poedersuiker :').

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:32

Ik zie er iets aan...,voor mij klopt hij gewoon niet,ook niet in zijn beweging. :o?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:36

KahluaB schreef:
Ik zie er iets aan...,voor mij klopt hij gewoon niet,ook niet in zijn beweging. :o?

Ik vind 'm erg kort in de rug, lange benen, best iel nog, terwijl er best een flinke hals op zit, de verhouding lijkt weg, of zo. Ik vind zijn beweging niet mooi vloeiend maar stekerig, bij gebrek aan beter woord.

Ik kan me een ander filmpje herinneren waar hij beter leek :? .
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 07-03-20 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:36

Ik vind hem achter heel wijd gaan, ook lijkt zijn sprong vrij laag te zitten en heeft hij een erg lang achterbeen in mijn ogen. Verder wel een aansprekend dier, mooie hals en voorbeengebruik maar ik vind dan die Fortron achter een stuk beter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:43

Elisa2 schreef:
Ik vind hem achter heel wijd gaan, ook lijkt zijn sprong vrij laag te zitten en heeft hij een erg lang achterbeen in mijn ogen. Verder wel een aansprekend dier, mooie hals en voorbeengebruik maar ik vind dan die Fortron achter een stuk beter.

Waar let je op bij beoordelen of hij wijd gaat? Ik zie t namelijk niet echt? Sprong vrij laag zie ik ook inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:10

Het beeld schuin van achter of van voren, dan zie ik dat bij beide achterhoeven buiten het spoor van de voorvoeten zet zeg maar. Vooral in draf, kan slapheid zijn en later nog bijtrekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:18

Elisa2 schreef:
Het beeld schuin van achter of van voren, dan zie ik dat bij beide achterhoeven buiten het spoor van de voorvoeten zet zeg maar. Vooral in draf, kan slapheid zijn en later nog bijtrekken.

Kan het ook zijn dat hij dat doet omdat hij bang is op zijn voorvoeten te trappen? Aangezien zijn benen zo lang zijn.