Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:44

Mijn merrie werd 2 jaar geleden ook na insemineren nog een keer gescand, is 2 keer nodig gebleken omdat het ei er nog niet af was. 3 rondes geprobeerd en bij de 3e ronde van te voren oxytocine gespoten om de baarmoeder helemaal schoon te krijgen :)

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:17

ok heel erg bedankt allemaal voor de tips, duimen dat het deze keer lukt! Ben wel erg benieuwd naar de combi van colorit z met mijn merrie :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:35

Mijn merrie die drachtig is van Poker heb ik een paar dagen bij de hengstenhouder laten staan, zij is toen 3 keer geïnsemineerd in 5 dagen.

Hopelijk dit keer wel raak!

JDVL27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:59

Hoi allemaal, ik lees ook even mee! Leuk dat er een springpaarden topic is.

Ik heb een grote merrie met Voltaire bloed, vanwege teruggekeerde peesblessure door letsel nu lekker op de wei en mag ze oud worden met veulentjes aan de voet. Springen als een malle en werd pas enthousiast als we de hoogte ingingen. Op deze foto is ze al drachtig en lekker rond van al dat gras :)
Afbeelding

2019 is mijn eerste veulen geboren van Innovation (v. Van Gogh), foto is van paar maanden terug als jaarling:
Afbeelding

Qua hengstenkeuze kiijk ik echt naar de punten die ik graag verbeterd wil hebben bij mijn merrie.

Ik heb haar nu wederom drachtig van Innovation, en hoop op een merrie dit keer zodat we lijn kunnen gaan voortzetten. Blijft natuurlijk 50% kans ;)

Potentiele hengsten op mijn lijstje voor de komende jaren zijn: Carrera VDL, Connect, Love Connects & High Shutterfly

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:23

vanmorgen is ze gescand goed hengstig van zichzelf en mooi groot ei, morgen insemineren en dan zondag terug scannen om 8u s'morgens. ei er nog op nogmaals zaad bestellen en opnieuw insemineren. maandag terug scannen.

Het plan :D nu duimen maar! +:)+

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:32

mooie jaarling hierboven! Afgelopen zaterdag is mijn merrie geïnsemineerd. Ik heb ze nog nooit zo hengstig gezien, baarmoeder was ook mooi hengstig en groot goed ei :Y) mss door de vit E _/-\o_ ? Volgende dag is ze gescand en... ze was geovuleerd! Dus nu duimen tot 7 september en hopen op een mooi vruchtje! +:)+

Hoe gaat het met de drachtige merries bij de rest? Alles rond en gezond?

JDVL27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:49

Dankjewel Nana_x0x! Hoop dat de tweede ook zo goed gaat lukken.

Spannend, hopen op een mooi vruchtje inderdaad! Hier op 119 dagen en voornamelijk rond van al dat gras haha. Zit genoeg reserve op. Begin augustus nog laten scannen en mini zit er nog en groeit goed. Dat was voor mij in principe de laatste scan.

Ik heb misschien nog wel een gekke vraag voor jullie: ik moet 9 dagen na bevalling met mama en de kleine op pad om weer te laten scannen. Hoe laden jullie met een (jong) veulen erbij? Het is nog ver weg, maar wel iets om alvast over na te denken. Of juist niet over nadenken en gewoon mee laten lopen met mama? Het scan/inseminatiepakket op locatie is namelijk veel goedkoper dan elke keer op stal laten komen. Bij het vorige veulen heb ik haar niet opnieuw laten insemineren, dus die ging met 2 weken voor het eerst op de trailer naar de wei en daarna weer toen hij 6 maanden was. Dus toen hoefde ik niet zo vaak op en neer naar de hengstenhouder. Plan is nu om haar elk jaar weer gelijk met veulen aan de voet het inseminatietraject in te laten gaan.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:53

Eerst veulen op de trailer en dan merrie er naast. Beetje merrie wil toch bij het veulen blijven en staan dan zo naast je.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:09

Precies wat lithya zegt.
Hoewel ik de dierenarts lekker thuis laat komen, voor die paar tientjes wil ik al dat gedoe niet :+
Ga alleen voor evt embryotransplantatie op pad.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:14

Rijden jullie nog met de merrie tijdens de dracht of gewoon lekker rust?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:45

Ik doe het altijd precies andersom, eerst merrie dan veulen.

Morgen wordt er hier nog eentje op 6 weken gescand en dan hopen dat het blijft zitten. De andere is nu 3,5 maand drachtig.

Rijden ja, zo lang mogelijk en zo snel mogelijk weer. Wel wordt de arbeid aangepast op wat ze nog kunnen.
Laatst bijgewerkt door Oehlala op 26-08-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:00

Ik laat om die reden de merrie thuis doen, ik zit er niet op t wachten op met zo'n klein veulen op pad te gaan. Als ze ouder worden durf ik wel op pad. Dan doe ik eerst merrie en dan veulen. Staan dan beide apart in een 2paardstrailer.

Ik rij niet tijdens dracht. Ik rij mn fokmerrie ook eigenlijk niet. Maar durf prima te rijden tijdens een dracht. Ongeveer tot de herfst/winter en dan stop ik. Maar dat komt dan ook mooi uit met dat koude natte weer! _O-

Wij gaan in september nog een keer scannen. Ik hoop dat het er nog in zit!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:23

Nana_x0x schreef:
Rijden jullie nog met de merrie tijdens de dracht of gewoon lekker rust?
Ik heb vorig jaar mijn merrie actief gereden tot 3 maand ongeveer voor bevalling. Daarna nog lichtjes laten draven aan de longe, naar wat ze zelf aan kon. Nu staat ze stil, maar dat is eerder uit tijdsgebrek want ik wil haar eigenlijk wel graag wat in het werk houden

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:40

ah ok dat is ook wel fijn om te horen allemaal! Merken jullie na het veulenen verlies in springvermogen van je merrie? (heb hier wat verhalen over gehoord :7 ) maar dit zal afhankelijk zijn van de bevalling veronderstel ik ook

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:42

Tuurljk verliest een merrie springvermogen. En dit zul je ook opnieuw weer moeten trainen, die kracht in de achterhand. En of het geheel terug komt is ook niet met zekerheid te zeggen, dat ligt aan de bevalling. Maar over het algemeen is het prima te trainen, doe dit alleen wel in rust en neem je tijd er voor en geef de merrie ook de tijd.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:47

uiteraard ga ik er vanuit dat je dit terug moet trainen. Enkele mensen vertelden me dat de kracht volledig weg is en blijft. Maar zoals je zegt zal dit eerder zijn als er bij het veulenen dingen mislopen. De merrie krijgt in ieder geval genoeg tijd om hierna terug op kracht te komen maar ik zou in de toekomst terug met haar in de sport willen (1,25m). Afwachten maar eerst of ze drachtig is O:) *D

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:56

Ik ken zelf meerdere merries die allen zelf veulens hebben gehad en vervolgens 1.40-1.60m sprongen (ik werkte op internationale spring en fokstal voor tijd). Zelfs aantal merries die eerst veulens hebben gehad, toen geleerd als 5-6 jarige en vervolgens jaar erop Z sprongen. Geen verlies van vermogen of kracht waargenomen maar je moet ze wel gewoon goed trainen. Heb je natuurlijk ook met mensen, bevallen en daarna wel weer top sporters. Zolang je de merrie tijd geeft om te herstellen en vervolgens goed traint lijkt me dat het best mogelijk is om 1.30 te springen :) maar dit is mijn ervaring in ieder geval.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:01

Lotte_Wessel schreef:
Ik ken zelf meerdere merries die allen zelf veulens hebben gehad en vervolgens 1.40-1.60m sprongen (ik werkte op internationale spring en fokstal voor tijd). Zelfs aantal merries die eerst veulens hebben gehad, toen geleerd als 5-6 jarige en vervolgens jaar erop Z sprongen. Geen verlies van vermogen of kracht waargenomen maar je moet ze wel gewoon goed trainen. Heb je natuurlijk ook met mensen, bevallen en daarna wel weer top sporters. Zolang je de merrie tijd geeft om te herstellen en vervolgens goed traint lijkt me dat het best mogelijk is om 1.30 te springen :) maar dit is mijn ervaring in ieder geval.

deze ervaring heb ik ook ja. Ken genoeg fokkers waar de merries eerst veulens krijgen, om vervolgens de sport in te gaan. Niet te snel teveel willen na de bevalling, dan komt het wel goed.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:27

Die van mij heeft 2 jaar geleden nog 2 maanden na inseminatie zz gesprongen. Daarna heb ik haar zelf nog dressuur gestart. Tot haar buik op wedstrijd in de weg zat. Toen heb ik haar thuis gereden tot 3 maanden voor de dracht. Afgelopen jaar ook weer tot 3 maanden van de dracht gereden. Veulen is 1 mei geboren en ben in juni weer begonnen met oppakken dat is zo'n 2 a 3 in de week. +- 10 minuutjes en steeds uitbouwen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:11

De jonge merries worden in het seizoen dat ze gedekt worden zadelmak gemaakt en gaan met zwangerschapsverlof als ze dat aangeven. Konnie heb ik tot december doorgereden, toen was ze er wel klaar mee :+
Merries die met een veulen aan de voet lopen ga ik niet mee slepen. Bella is sowieso fulltime fokmerrie na haar sportcarriere en heb al helemaal geen reden om met de draagmerrie bezig te gaan ;)

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:07

oh ok fijn om te horen allemaal! ik heb nu 3maand niet kunnen rijden met mijn merrie ivm haar blessure nog 1 week en groen licht om terug te starten dus het begint al wat te kriebelen!
Ik heb nog een andere merrie van 5 jaar groot type lange benen. moeder heeft 130 gelopen. Met haar zelf ben ik nog maar net begonnen springt goed maar moet nog wat uitzwaren. Zouden jullie met een merrie fokken die zelf nog niets bewezen heeft? mijn doel is niet om het volgende olympische paard te fokken maar een goed braaf amateur paard voor 125.

hier haar afstamming:
kitana: vader chacco boy x vader van moeder onze fons Z

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:24

Oh dat durf ik wel aan. Als de merrie gezond en correct is en wat lijkt.
Als het al niks lijkt dan begin ik er niet aan
Dat zijn dan ook de veulens met als doel een leuk paard voor ieder zeg maar. Niet het doel gp of 9273736 euro.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:32

ze heeft wel franse stand maar volgens hoefsmid is deze "erger" geworden door slecht management en niet door genetische aanleg. Dus van "nature" lichte franse stand. Verder heel fijn paardje met goed karakter ook mooie gangen vooral goede galop. wel echte "volbloed" uitstraling. ook goede springtechniek voorlopig (heb enkel nog maar lage sprongetjes gedaan). Misschien als Kira niet drachtig is dat ik met haar probeer volgend dekseizoen...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:54

Dat zou ik ook wel doen.

Als er veel sport in de moederlijn zit dan zou ik me er al helemaal geen zorgen over maken!

Mijn merrie die ik drachtig heb van Poker heeft zelf behalve BB ook nog niks gelopen, maar heeft verschillende broers op 1.20 t/m 1.55 niveau lopen. Zowel volle als halfbroers. Verderop in de moederlijn ook nog veel sport. Dan hoef je je echt geen zorgen te maken dat je er geen sportpaard of een onverkoopbaar veulen uit fokt. :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:10

Inmiddels 4+ maanden drachtig en het babybuikje is al duidelijk zichtbaar! Ja, het is echt een heel verschil met toen ze niet drachtig was. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding