Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friesfanaat

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:30

Je snapt er soms niks van nee. De Eise is wel ster geworden vorig jaar, de Tymen helaas nog niet. Volgend jaar (denk ik) de laatste poging dus duimen draaien. :))

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 15:37

Het is hier heel erg mee gevallen met de wind. Vooral heeeeeel veel water gevallen :))

Rosa en Makani maken het goed hier. Rosa groeit heel mooi uit en ik ben daar echt heel happy mee, ik sta iedere dag te glunderen dat ze zo’n mooi buikje krijgt :+:

Makani blijft opscheppen en is erg euh, rond :+
Ze is pas gescand, ziet er goed uit en het is echt maar 1 baby :))

Rosa 159 dagen:

Afbeelding

Afbeelding

En Makani is vandaag op dag 100:

Afbeelding

Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 11:45

Wat zouden jullie doen? Onze friesch (bij enkele bekend) is eindelijk na 3 jaar proberen voor de 2e keer drachtig gescand. In het voorjaar wrs rond de 50 dagen vergooid, dus 2e ronde laten scannen op 55 dagen. Wanneer is nu logisch om weer te scannen? Zit nog aan de regumate, nu op dag 77.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 12:25

Tot wanneer blijft ze op regumate? 100 dagen? Dan zou ik een week of 3 a 4 daarna nog een keer checken. Kijken of ze de dracht dan zelf in stand houdt zonder de regumate.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:19

Boelles ik zou dan rond de 100 dagen of na de regumate scannen. Tot hoeveel dagen moet ze er aan?

Loniejj hier vooral veel wind en water := Rosa heeft inderdaad een heel mooi buikje! Knap paard. Makani heeft een skippybal ingeslikt :+ Die doet goed haar best haha

Friesfanaat ja klopt soms is er niks van te volgen. Als ik dan op centrale keuring ben en zie wat er zelfs kroon en model wordt… Je kan er beter niet teveel over na denken :') Ik ga duimen voor je! Weet je al naar wie je haar brengt? Of ga je zelf trainen?

Minthe mijlpaal! Vandaag 200 dagen drachtig alweer! Gaat dat toch snel. Ze begint langzaamaan een buikje te krijgen. Haar moeder was als maiden ook erg bescheiden. Soms twijfel ik nog maar er zal vast nog wel wat in zitten :Y)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zilver gaat ook weer goed. Dit was nog voor al die buien. Wat is het toch nat en guur afgelopen week. Bah
Afbeelding
Afbeelding

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:32

Wij zijn hier langzaam van de regumate af aan het bouwen, heeft een scan op ong 100 dagen nog toegevoegde waarde dan als ze eraf is? Die van 80 was goed.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:22

Muronia schreef:
Tot wanneer blijft ze op regumate? 100 dagen? Dan zou ik een week of 3 a 4 daarna nog een keer checken. Kijken of ze de dracht dan zelf in stand houdt zonder de regumate.

Ja tot de 100 dagen, dan maar na 3 a 4 weken weer zien.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:38

Aatrox wat fijn dat je mag afbouwen. Wbt scannen heb ik geen ervaring met regumate. Maar misschien zoals muronia aangeeft 4 weken na de 100 dagen even scannen?

Boelles fijn dat je ook bijna kan stoppen. Is dat veel gedoe? Ik zou dat zo gerust een dag vergeten :=

Springende Zilver in uitgelicht voor dit topic zag ik. Grappig :)
Zilver is vandaag 6 maanden drachtig. Pfff ben zo enorm benieuwd naar dit kleintje !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Drachtige dames
Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:07

Nah het zit inmiddels in ons avondroutine. Doen het voor de ronde bix, deze doen we altijd samen dus altijd wel iemand die er aan denkt.

Ben benieuwd hoe champagne zich toont bij een friesch!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:55

Boelles schreef:
Nah het zit inmiddels in ons avondroutine. Doen het voor de ronde bix, deze doen we altijd samen dus altijd wel iemand die er aan denkt.

Ben benieuwd hoe champagne zich toont bij een friesch!

Jaa dat is ook zo. Dan is het wel fijn dat je ze aan huis hebt. Als ik op pension zou staan zou ik het sowieso vergeten :+
Ja ik ook!

Edit
Zal er even een topic voor openen ipv hier, misschien beter
Edit 2
[FA] DSLD, erfelijk?
Dit was de vraag haha
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 30-10-25 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:06

Kabayo, wat vervelend zeg. Kan me voorstellen dat het je dwars zit. Ik heb hier geen ervaring mee, maar zou de hengsthouder sieren om wel eerlijk te zijn.
Ik heb DSDL even gegoogled en lees dat het wel genetisch is, maar dat de testen hierop nog in ontwikkeling zijn. Misschien even bij je arts informeren wat hierin mogelijk/beschikbaar is?
Hoe gaat het verder met betrekking tot de oedeem bij je dame?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:11

Myrthee_ schreef:
Kabayo, wat vervelend zeg. Kan me voorstellen dat het je dwars zit. Ik heb hier geen ervaring mee, maar zou de hengsthouder sieren om wel eerlijk te zijn.
Ik heb DSDL even gegoogled en lees dat het wel genetisch is, maar dat de testen hierop nog in ontwikkeling zijn. Misschien even bij je arts informeren wat hierin mogelijk/beschikbaar is?
Hoe gaat het verder met betrekking tot de oedeem bij je dame?

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de hengstenhouder het weet. Danwel wat DSLD inhoudt dan dat ie überhaupt week is achter… het is vooral linksachter dat de koot helemaal op de grond hangt. Ik zou even kunnen informeren inderdaad bij de kliniek

Ja goed! Dat is helemaal weg gelukkig

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:07

Kabayo wat een k*tweer is het ook geweest he pfff. Alles is direct zo nat en vettig -O- . Kira is zeker weten drachtig haha. Heb het veulen meermaals gevoeld. Ik twijfelde zelf hoor dus was wel blij met een bewegend veulen :+ . De vorige eigenaresse heeft ook een veulen gefokt bij dr en die zei dat ze idd pas de laatste 2 maanden wat breder wordt. Ik heb idd wel een goede bezigheid met vlechten :+ . Probeer alles toch 2x per maand opnieuw te vlechten. Met ong 25 paarden (met mijn eigen paarden erbij) toch een hele bezigheid haha. Ben er ook wel heel snel in geworden. Binnen 10-15 min heb ik ze wel opnieuw gevlochten. Alleen degene met extreme lange manen (zoals Booster) doe ik langer over.

Knappe Minthe zeg <3 en al 200 dagen, dat schiet lekker op. Wij mogen wss samen gaan waken bij onze Maidens. Jackie zat van de week ook op 200 dagen en is ook een Maiden.

Zilver heeft nog energie voor 10 zo te zien. Ik ben ook erg benieuwd naar haar veulen. Hoe is het met je eigen zwangerschap?

Lonniejj makani neemt het drachtig zijn erg serieus :') Rosa zit al bijna op de helft, schiet lekker op.

Boelles ik zou sowieso nog eens scannen als de regumate erop zit.

Wij hadden weer 3 mijlpalen

Jackie en Nina waren 200 dagen.
Jackie toont ook nog bescheiden maar zij is een Maiden.
Afbeelding

Bij Nina heb ik het veulen ook eindelijk gevoeld. Is een erg rustig veulen deze x bij haar.
Afbeelding

En Missy zit ook op de helft. Ook weer met een aardig actief veulen in de buik :+
Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:27

Opeens zijn we weer een maand verder. Leuk al die buiken fotos! Als er meer willen plaatsen? Leuk ze te zien, en zo verschillend.

Velvet is nu 209 dagen drachtig. Behalve een buikje is ze ook behoorlijk rond, echtoveral lijkt het wel :D
Ik baal want vorige week kwam ze bijna op 3 benen de weide uit. Vast uitgegleden op de heuvel, is nog nooit kreupel geweest. Niks is warm of dik. Lijkt weer beter te gaan. Man is veearts, die maakt zich er niet druk om dus ik ook maar niet :+
Maar onze rij uurtjes zijn dus ook wel over schat ik zo in.

Kabayo, wat vervelend, de DSDL. Arabier van een vriendin had het. Maar ook vrij spontaan en pasop zijn 19e. Had vrij lange koten en niet altijd voorzichtig gereden. Ik weet er verder niks over helaas. In het Engels is er miss ook meer over te vinden.

Boelie, ik denk dat je veearts het beste weet wanneer je weer kan scannen? Mijn merrie is tot haar 5e maand een paar keer gedaan, maar meer uit nieuwsgierigheid. Als veulen wat ouder is (mijne was maand of 6) kan het ook zonder echo via de darm kan het door de veearts gevoeld worden.

Jael89, wat leuk, ook een Arab uit werklijnen. Onze merries delen familie, en ook 'mijn' hengst een kleinkind van Perzik. Heel benieuwd naar je veulen en fingers crossed dat het nu goed gaat. Wat naar om je veulen te hebben moeten laten inslapen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:35

Maribor, wat vervelend van de kreupelheid, hopelijk is het snel over. Qua rijden gewoon naar je merrie kijken, wij hadden ooit een die heeft een dag voordat ze moest bevallen nog een springwedstrijd gelopen (we wisten niet dat ze drachtig was maar ze toonde ook niet) en een merrie die je na 5-6 maanden dracht al met rust moest laten.

nieky, knappe dames heb je! Leuk om het veulen te voelen! Ik heb voor iloortje ook al mijn stethoscoop klaar liggen om straks te luisteren en te voelen.

-O- Kabayo die DSDL.. wat vervelend! Ik heb je andere topic erover ook even bijgelezen en het is wel echt super interessant. Ben nu wel heel benieuwd om welke hengst het gaat :Y)
Wat zien jouw dames er verdomd goed uit zeg :9

Boelles, altijd even met je DA overleggen. Althans, als je een fijne DA hebt die je vertrouwt. Kan me voorstellen dat niet alle DA's even niet-commercieel ingesteld zijn..

Lonniejj, je kunt het wel al echt goed zien bij Rosa maar bij Makani misschien nog wel meer terwijl ze korter drachtig is. Iloortje heeft ook al echt een dikke ronde buik terwijl ze nog maar op 135 dagen zit. Sommige paarden tonen net wat beter :')

Friesfanaat, ik ben gestopt het friese stamboek te willen begrijpen. Een ding begrijp ik wel: als je geld hebt of heb je een bekende naam... dan zijn je paarden al automatisch beter.

Jael89 Mooie combinatie <3

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:34

Hi allemaal! Een tijdje weggeweest van bokt, maar ik zag dit dikke buiken topic en het lijkt me toch weer heel gezellig om mee te volgen/praten als dat goed is :D .

Hier ons zelf gefokte Romee nu 200 dagen drachtig van de Denemarkse hengst Be Sure <3 . 13 maart uitgerekend en we kunnen het veulentje al voelen schoppen.

Afbeelding
Afbeelding

De hengst; Be Sure

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:32

Icecrystal wat super leuk je weer hier te zien. Wat is Romee knap geworden. Heb je geen champagnes meer? Elin staat bij een vriendin van een kennis van mij. Dus denk nog geregeld aan je haha! Maymoun was van jou toch? Ik heb de huidige eigenaar nu als vriend op Facebook dus zie nog wel eens wat van hem, wit is ie nog niet :P

Ania gaat om een barock pinto hengst in de lijn van mijn 3 jarige merrie. Niet om een Friese hengst. Het is zeker vervelend.. Hoop gewoon dat het mee valt. Stuur gerust een Pb al je wil weten welke. Dankjewel!!
Heb jij helemaal geen Friezen meer? Je was wel actief in de (tuig?) sport toch?

Maribor leuk hè om te zien hoe de merries groeien! Ah nee balen dat ze kreupel uit het land kwam. Hoe gaat het nu? Bah DSLD, die was wel al wat ouder inderdaad. Lijkt mij een nare ziekte. Ben er zelf ook niet enorm bekend mee maar weet wel dat het een nare aandoening is.

Nieky nou echt, wat een water. Het was bijna droog :+ Nu weer allemaal modder helaas. Gelukkig dat Kira echt wel drachtig is haha. Ik zou altijd twijfelen bij zon een := Oh nou je zal het wel zien de laatste maanden haha! Jaa je krijgt er een handigheid in. Ik heb een hengstenvlecht er ook zo maar in. Vind ik zelf het makkelijkste. 25 paarden zijn heel wat! Oh leuk alles zo dicht bij elkaar! Samen waken inderdaad, gezellig. Zilver doet het goed, gelukkig weer. Niks aan als ze iets hebben. Ja goed! Wordt al druk ronder maar ik kan verder zo goed als alles doen. Behalve natuurlijk het hele zware werk.
Wat heeft Nina een leuk koppie zeg zo met dat vele wit en de zwarte voorpluk. Jackie is groooot.

Hier was het knuffeltijd vanmiddag. Ze worden beide al rond. Vooral zilver is een ton
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 07:38

Wat super leuk! Waar staan ze nu? Leuk om weer is foto's van ze te zien! Hier geen champagnes meer. Over op de KWPN merries! Wel minder spannend wat er dan uit valt kwa kleur, haha!

Wat een knappe merries heb je zeg. <3 en gaaf dat je de hengst van Faline hebt gebruikt!
Schattig ook dat ze zo kindvriendelijke zijn!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:01

Kabayo, fijn dat de zucht in elk geval weg is!

Je paardjes zijn echt ontzettend schattig met je kindje zeg.

Nieky, je dames staan er goed bij zeg! Wat heb je een hoop paarden staan ook. Knap hoe je dat allemaal doet.

Maribor, wat vervelend dat je merrie kreupel is. Gaat dat inmiddels al beter?

Icecrystal, welkom! Hier met de KWPN'ers inderdaad ook erg spannende kleurkansen *kuch*.

Hier zit Lilly vandaag op dag 201. Abby op dag 175. Abby doet het topmodel heb gister voor het eerst de buik een beetje zien bewegen. Lijkt een rustig veulen tot nu toe.

Lilly is gister voor de 3e keer gescand, met betrekking tot de afwijking in het vruchtwater. Die wordt gelukkig helderder, maar nog niet helemaal goed. Moet daarom van de arts de regumate en antibiotica blijven voeren. Ze zijn namelijk bang dat als we stoppen dat ze wel placentitis gaat ontwikkelen. Aankomende vrijdag weer scannen. Mag inmiddels wel een gouden veulen uit komen _O-

Verder is Lilly gelukkig helemaal blij. Ze klaag ook niet over de 2x per dag een bak slobber.
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 16:38

Ik heb geen nieuwe foto's vd dames.

Hier erge schrik vanmiddag, Chablis koliek. Dierenarts er met 15min bij en gelukkig reageert ze positief op de medicatie. Maar voorlopig staat ze dus zonder eten en onder de camera.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:09

Hopelijk gaat het snel weer beter!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:22

Thanks, het is nog niet goed.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:36

Mirjam, wat een zorgen zul je hebben. Hopelijk snel vooruitgang. Duimen draaien voor Chablis.
Laatst bijgewerkt door Vicome op 09-11-25 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:36

Ik kom maar ook weer melden :wave: wat een mooi combinaties komen er voorbij!
Een hoop bekende gezichten van vorige edities.
Mijn merrie Sal kreeg haar laatste veulen in 2020 geboren en ik heb in 2021 afscheid moeten nemen van Sal na een ongeluk op stal.
In 2016 kreeg zij een champagne merrie veulen genaamd Sydney en na lang wikken en wegen kwam het besluit om haar dit jaar te dekken.
Afbeelding
Aangezien ze nog wel eens een hittepetit kan zijn als vreemde mensen aan d’r zitten vond ik het best spannend om haar op te laten voelen en te insemineren Maar ze liep de opvoel box in alsof ze het wekelijks deed. We hebben op Koningsdag voor het eerst geprobeerd helaas pakte die poging niet en bracht ik haar voor de 2de poging naar de dierenarts.
Ik had mij voorbereid dat ze niet drachtig zou zijn maar ik werd toch verrast en Syd is inmiddels 180 dagen drachtig!

De Combinatie
Just One Fantasy x Double Dun Gallo Gun
Afbeelding
Afbeelding

Ze begint ook echt al een buikje te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Nu langzaam aftellen. Ik vind het allemaal wel heel spannend dat mijn eigen gefokte veulen nu een veulen krijgt.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:38

mirjamalvaro schreef:
Thanks, het is nog niet goed.

Hè verdikkie, dat is geen goed nieuws.
Duimen draaien voor je hier. Hou je ons op de hoogte?