Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:40

Ik moet zeggen dat de veulens die zoveel opgebracht hebben kwalitatief ook wel erg goed lijken. Dus ja..je koopt verwachtingen maar ik snap wel waarom de ene meer oplevert dan de ander zeg maar.

Haha RR, volgens mij geeft Kingston ook hele fijn en bewerkbare karakters he?

Prijzen gaan helaas nooit naar beneden...

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:43

Teveel hooi dit jaar, beste die dat gelukt is. Eerst aanhoudende droogte en vervolgens aanhoudend regen.
Deze snee zat er een best pak op, 1e snee was prima maar te vroeg voor hooi. 2e snede was moeizaam.
Voor het hooi nog maar 1 keer kunnen maaien.

Daarnaast vind ik 15K best gemiddeld en oke geld.
Heb het ook wel over voor een goed paard.
Mijn 2,5 jarige koste me net uit de opfok met een pechoperatie (klophengst) al 11.000. Die moest nog 3 kwart jaar bijkomen en gaat nu dan een jaar na de operatie eindelijk weg voor makmaken.
Wil je daar nog aan verdienen moet je echt wel boven de 17 beuren. (Gelukkig niet te koop :') )

Maar bedoel maar te zeggen. 15K is leuk geld als
Alles goed verloopt.

Ik heb ook één veilingtopper mogen fokken, dat was onwijs gaaf en een once in a life time verwacht ik…

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:37

Even een vraag aan de mensen met een zogende merrie die ook weer getraind wordt. Ons veulen is nu 3 maanden oud. Thuis kan ik de merrie er bij weg halen zonder dat er paniek uit breekt. Sterker nog, zij maakt zich geen tel druk en hij haakt aan bij zn 'tantes' (onze andere twee merries die echt zorg voor hem dragen ook). Dat doet hij overigens ook als zn moeder wel bij ze in de wei staat. Als ik aan kom rijden staat hij 9 vd 10 keer zij aan zij zij onze oude merrie. Qua kleur matchen ze ook, dus zou je ze niet kennen dan zou je denken dat hij haar veulen is.

De merrie heb ik sinds een week of 3 weer in training en ze doet het super. Ik train haar voor de wagen en we zijn ook wel een blok om geweest wat verder geen enkel probleem oplevert.

Nu overweeg ik haar mee te nemen naar les, maar ik heb dat met een zogende merrie nooit eerder gedaan. Hoe hebben jullie dat? In het verleden ben ik ook wel mensen tegen gekomen die gewoon op concours gingen. Maar hoe zit het dan met dat uier? Iemand een goede tip?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:12

Ik heb er nooit problemen mee gehad. Mijn merrie is in maart bevallen en liep in mei de ibop die ruim een uur van huis was. Ze is toen in totaal 3/4 uur weg geweest en tuurlijk was de uier wel vol maar het spoot er zeker nog niet uit. Verder daarna gewoon regelmatig mee naar wedstrijd genomen en geen enkele keer het idee gehad dat ze ergens last van had.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:51

Balko schreef:
Teveel hooi dit jaar, beste die dat gelukt is. Eerst aanhoudende droogte en vervolgens aanhoudend regen.
Deze snee zat er een best pak op, 1e snee was prima maar te vroeg voor hooi. 2e snede was moeizaam.

Wij hebben echt een hele dikke opbrengst, hebben al aardig wat verkocht ook.. Wel voordroog, dus geen hooi.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:56

Idem, hier ook een pak meer dan vorig jaar.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:27

Ik heb mijn fokmerrie ook onder het zadel. Vroeger kon ik niet van het terrein af, omdat ze dan te gestressd werd (is sowieso wel een sensibele merrie). Tegewoordig met wat jaren ervaring gaat dit wel.

Bij ons stal gaan andere merries wel makkelijk verder weg bij het veulen.

Ik heb een vraag. Ik heb tweemaal een veulen via de veiling verkocht, maar nog nooit zelf (alleen volwassen paarden). Zou iemand mee willen denken in het bepalen van de prijs, want ik merk dat ik dit erg erg lastig vind.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:24

Vulina schreef:
Balko schreef:

Wij hebben echt een hele dikke opbrengst, hebben al aardig wat verkocht ook.. Wel voordroog, dus geen hooi.

Voordroog en hooi vind ik wel een aanzienlijk verschil.
Voordroog kan toch stuk vlotter in de baal.

Meeste boeren voeren nu alweer eerste snede. Dat zegt wel wat over het grasjaar dit jaar.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:51

Redd; ik weet daar wel wat vanaf. Je mag mij wel een pb sturen.

Wij hebben een hele mooie 1e snede gehad en vanavond gaat de 2e snee in het pak. Maar dat is wel laat hoor, eind augustus pas de 2e snede! Opbrengst van de eerste snede was super (272 grote ronde balen in plastic van 12 hectare land), en tweede snede weet ik morgen. Deze ronde gaan we ook kleine rondjes persen voor de verkoop.

Hier worden de fokmerries niet gereden als ze een veulen aan de voet hebben. Het geeft toch onrust, risico én sommigen hebben al energie / brok genoeg nodig om de lactatie aan te kunnen. Ik vind het dan niet nodig om ook nog arbeid van ze te vragen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:21

De merrie is in prima conditie en het veulen ook :) Ze is niet moeilijk in conditie te houden gelukkig. Ze staan op prima grasland, dat scheelt. Ben nu 1 keer van huis weg geweest met haar en dat ging prima! Heb nu verder geen uit stapjes gepland staan met haar. Dat doen we pas als haar zoon afgespeend is. Het ging goed, maar ik werd er zelf een beetje nerveus van :')

Hooi.. dat verbouwen wij niet zelf. Aan de prijs is nog niet te merken dat er een overschot zou zijn.

xpatricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 00:24

Stipje!
Na veel paarden voor anderen, kei veel pech met m’n eerste eigen en keihard sparen, deze week onder voorbehoud van de klinische keuring, een merrie veulen gekocht.

Helemaal niet thuis in het héle jonge grut, kreeg ze vaak vanaf drie in handen en heb vol interesse het hele (ja echt hele) topic gelezen.

Voor nu kan ik niet wachten tot de kleine meid gekeurd is (verwacht niks geks), ‘thuis’ is, ik haar mag zien opgroeien, tot hopelijk sterk en gezond sportpaard en lekker veel van der mag genieten. Maar voor de toekomst, zeker interessant om kennis in de fokkerij op te doen ter voorbereiding op het wellicht ooit fokken van een veulentje met haar (al is dat nog zeer ver weg), maar zo heb ik ruim voldoende de tijd kennis op te doen :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 06:51

Balko schreef:
Meeste boeren voeren nu alweer eerste snede. Dat zegt wel wat over het grasjaar dit jaar.

Dat zegt alles over vorig jaar, wat een absoluut rampjaar was.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:15

De paardenmarkt op zich gedraagt zich heel raar momenteel vind ik.
Ik heb een héle leuke 4jarige te koop staan.
1m66 groot, maar aangezien ik zelf 1m90 ben is hij te klein voor mij.

Loopt zelf echt leuk, is een droom om te rijden en is dan ook nog eens heel knap (zwart met net genoeg wit). Daarnaast ook nog eens zowel op benen als hals en rug ggk voor de sport.
Hij staat nu een week op sporthorses en ik heb nog geen énkele telefoon gekregen.

Om de gelukszoekers te snel af te zijn heb ik ook de prijs vermeld dus die groep is al uitgeschakeld, maar ik snap totaal niet waarom er geen reactie op komt...

De vorige 4jarige die ik verkocht, ondertussen wel al 7 jaar geleden, had ik binnen het uur na dat die op sporthorses stond al 4 telefoons gehad. En die was goed, maar minder als deze!
Ik snap er geen snars van.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:47

Op snap op dit moment ook niks van de markt.
Heb zelf een Groninger te koop. Is in de wandelgangen veel vraag naar. Gigantische vaak bekeken op marktplaats. Stuk of wat keer opgeslagen. Maar niks geen reactie

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:32

Oh hier het zelfde heb een mclaren en een Vaderland te koop beide jaarlingen voor €2500 het stuk. De ene heeft drie bultjes op de rug. Maar geen reactie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:08

Misschien de tijd? we gaan het najaar weer in..najaar verkoopt altijd moeilijker dan het voorjaar. Alles moet weer op stal.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:58

Ik heb ze in mei al te koop aangeboden. Nu er afgehaald

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:17

Jaarlingen is nu ook een leeftijd die het niet goed doet in de verkoop è...

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:11

Nee dat klopt ben ik ben je eens ik heb alleen dit jaar 2 merrie veulens die ik wil aanhouden dus vandaar de keuze gemaakt op de hengsten dan te verkopen.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:19

s0173957 schreef:
De paardenmarkt op zich gedraagt zich heel raar momenteel vind ik.
Ik heb een héle leuke 4jarige te koop staan.
1m66 groot, maar aangezien ik zelf 1m90 ben is hij te klein voor mij.

We ondervinden dit ook. Heb in grote lijnen ongeveer hetzelfde te koop staan. Gaat echt heel traag.

Wij hebben voorlopig 2 veulens verkocht. 1tje verkocht via instagram en 1tje via de veiling. Zou er graag toch nog zeker 2 verkocht krijgen. Maar er is online echt wel een overaanbod aan veulens momenteel.

Hoe gaat het voor de rest met alle veulens?
Hier gaan we BH Santiano, 1tje van Red Viper en 1tje van Livius sowieso aanhouden. Beide van Livius zijn echt supergoed gelukt, heel tevreden van. Zijn oude moeders (hun laatste veulens) en echt allebei heel hard de moeder verbetert.
De Santiano nog nooooit een veulen gehad dat zo aanhankelijk, zelfstandig en gemakkelijk is. Echt een grote hond ipv paard :Y)

Hebben dit jaar gedekt met McClaren, Dark Rousseau, Las Vegas, Extreme, Dutch Dream en Frankie Lee

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:02

E_D_E Gave hengsten zitten er tussen!

Merrieveulen mag hier ook blijven.

Zijn ze bij jullie al geweest voor het chippen ? Ze is bijna 5 maanden maar ik heb nog niks gehoord.. Gelukkig kan ze gewoon thuis blijven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:19

Hier de paspoorten Al een aantal weken in huis, ook de doc en wffs uitslag is al bekend.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:19

s0173957 schreef:
Balko schreef:

Dat zegt ook wat over dit jaar, we moeten namelijk veel bijvoeren omdat de weidegang moeizaam gaat dit jaar…

Hier beide al gechipt en paspoorten binnen.
1e ook afgespeend.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:24

Dan moet ik binnenkort toch maar even gaan bellen. Wel een aantal weken geleden een berichtje gehad van wijziging van consulent maar verder nog helemaal niks gehoord. Ik zit regio van Den Bosch. Misschien moeten ze daar nog komen..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:55

Balko schreef:
s0173957 schreef:

Dat zegt ook wat over dit jaar, we moeten namelijk veel bijvoeren omdat de weidegang moeizaam gaat dit jaar…

Hier in de buurt komt er geen koe mee op de weide, dus dat kan ik moeilijk vergelijken.
Ik hoor, ook van leveranciers, dat er momenteel meer aanbod is dan vraag voor gewikkelde pakken, dus ik denk toch dat er best veel hooi is.