Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:49

*kruipt weer onder de meeleessteen vandaan*

Mijn merrie hebben we drachtig van Clintrexo nu staat hij alleen niet meer op de site van Zangersheide. Enig idee waarom / wat dit betekend?
Caribis en Clintrexo zijn beide nu alleen dit jaar toegevoegd ivm corona dat weet ik wel.
Maar Caribis zie ik nog wel staan.

Gewoon nieuwschierig hier :+

Komen trouwens mooie veulens en goed doordachte keuzes voorbij!
Wij gaan binnenkort verhuizen en zit eraan te denken om misschien volgend jaar een fokmerrie aan te schaffen. De merrie die ik nu drachtig heb wil ik pas weer op latere leeftijd gebruiken, nu eerst door in de sport en spoelen wordt me te duur.
Wat zijn dingen waar jullie naar kijken bij het aanschaffen van een fokmerrie ?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:52

xAnnouk schreef:

Mijn merrie hebben we drachtig van Clintrexo nu staat hij alleen niet meer op de site van Zangersheide. Enig idee waarom / wat dit betekend?
Caribis en Clintrexo zijn beide nu alleen dit jaar toegevoegd ivm corona dat weet ik wel.

Misschien dat Clintrexo ook maar een bepaald seizoen ter dekking werd gesteld, aangezien deze hengst op hoog niveau nog springt en de Corona maatregelingen weer versoepelt zijn, hebben ze hem misschien terug getrokken voor weer de sport.
Hengsten welke nog presteren op hoog niveau en tegelijkertijd op de bok moeten springen, is zwaar voor de hengsten. Misschien daarom de keuze om hem terug te trekken in het belang van het paard.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:22

xAnnouk schreef:

Komen trouwens mooie veulens en goed doordachte keuzes voorbij!
Wij gaan binnenkort verhuizen en zit eraan te denken om misschien volgend jaar een fokmerrie aan te schaffen. De merrie die ik nu drachtig heb wil ik pas weer op latere leeftijd gebruiken, nu eerst door in de sport en spoelen wordt me te duur.
Wat zijn dingen waar jullie naar kijken bij het aanschaffen van een fokmerrie ?

hij is terug naar Ahlmann voor de sport. Al een tijdje trouwens. Was maar heel kort beschikbaar voor NL.
Caribis liep sowieso al wat minder in de sport, dus vandaar waarschijnlijk nog steeds beschikbaar. Voor mijn gevoel zijn er juist wat meer hengsten langer beschikbaar ivm Corona. Omdat er nu nog steeds niet echt concoursen gepland staan, kiezen een aantal ervoor de hengsten langer vers beschikbaar te houden.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:27

Op zich wel leuk dat er nu hengsten beschikbaar zijn gekomen die normaal bijv alleen diepvries zouden zijn. Trekt toch meer eigenaren aan.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:18

Bedankt voor de reacties. Klinkt logisch inderdaad.
Ben benieuwd hoeveel veulens er dan volgend jaar van hem geboren worden!

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:35

pff slecht nieuws, ze is weer niet drachtig :( De DA snapt het ook niet, ze heeft steeds een zeer goede follikel altijd op top moment geïnsemineerd. Baarmoeder is volledig in orde.... Ik ga denk ik nog eens 1 keer proberen met een andere hengst (colorit Z) en dan zal het niets zijn vrees ik... Iemand nog tips?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:20

Nana_x0x schreef:
pff slecht nieuws, ze is weer niet drachtig :( De DA snapt het ook niet, ze heeft steeds een zeer goede follikel altijd op top moment geïnsemineerd. Baarmoeder is volledig in orde.... Ik ga denk ik nog eens 1 keer proberen met een andere hengst (colorit Z) en dan zal het niets zijn vrees ik... Iemand nog tips?

Wat heb je tot nu toe precies gedaan? Mag ook in pb.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:46

Oehlala schreef:
Nana_x0x schreef:

Wat heb je tot nu toe precies gedaan? Mag ook in pb.

heb je PB gestuurd

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:07

Mijn merrie en een merrie van een vriendin beide moeilijk vol te krijgen, allebei vitamine E beginnen geven en meteen allebei raak... ik weet niet of het toeval is, maar de mijne zal volgend jaar weer vitamine e bijkrijgen haha

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:10

oh goeie tip! dat kan ik alvast eens proberen bedankt!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:09

Controleren jullie ook na het insemineren of het follikel weg is?
Hier regelmatig een tragere ovulatie dan voorspeld was en dan insemineren we na 2 dagen nog een keer.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:12

nee dat doet de DA niet hij voelt wel altijd vlak voor het insemineren. Het ei is telkens al heel zacht geweest vlak voor hij insemineert... Daarna controleert hij enkel na 2w

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:14

Nana, waar woon je?
Ik breng mijn merrie gewoon altijd naar Zangersheide zelf. Ik woon wel maar 25 min ervandaan.

Merrie staat elke dag onder toezicht en de dierenarts daar is echt een top man. Insemineren 1000”en merries per jaar en krijgt bijna alles wel dragend.
Zodra de merrie geïnsemineerd is, spuiten ze haar altijd de hengstigheid af zodat de ovulatie plaats vind en dus sneller kans op dracht, omdat het sperma natuurlijk nooit lang leeft.
Ze insemineren dan ook altijd maar een keer.

Mijn merrie is altijd in 1 keer dragend geworden :). Wegbrengen en heb haar dus drachtig thuis, standaard.

Meestal enkele weken voordat ik haar weg breng, geef ik haar meestal een vitamine spuit.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:17

gomir schreef:
Hier regelmatig een tragere ovulatie dan voorspeld was en dan insemineren we na 2 dagen nog een keer.

Hier ook zo.

Nana_x0x

xPenny schreef:
Nana, waar woon je?
Ik breng mijn merrie gewoon altijd naar Zangersheide zelf. Ik woon wel maar 25 min ervandaan.

Merrie staat elke dag onder toezicht en de dierenarts daar is echt een top man. Insemineren 1000”en merries per jaar en krijgt bijna alles wel dragend.
Zodra de merrie geïnsemineerd is, spuiten ze haar altijd de hengstigheid af zodat de ovulatie plaats vind en dus sneller kans op dracht, omdat het sperma natuurlijk nooit lang leeft.
Ze insemineren dan ook altijd maar een keer.

Mijn merrie staat in Ranst dus dat is wel een eind.... ze is ook geblesseerd geweest en is nu net terug ok dus ik verplaats haar niet zo graag. Ik zal vragen aan de DA of ze haar volgende keer zeker "afspuit"! Voor mij is het ook allemaal nieuw dus dat is even zoeken wat normaal is

gomir

Ik zou echt de dag na insemineren een keer controleren of de ovulatie heeft plaats gevonden. Dat is veel betrouwbaarder dan voelen naar de baarmoedermond etc.
Een van mijn merries ovuleert bijna standaard later dan verwacht en moet vrijwel altijd twee keer geinsemineerd worden.

En als je merrie wat ruim is van achter dan is dicht zetten nog te overwegen, dat wil ook weleens helpen om ze drachtig te krijgen. Degene die insemineert moet je dat wel kunnen vertellen.
Eerste jaar met Bella pas bij derde keer insemineren drachtig, toen kwam een van de jongens van VDL zelf en die zei het meteen bij het insemineren. Na het dichtzetten direct drachtig en in de jaren erna nooit meer een probleem geweest om haar drachtig te krijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:18

Hier ook controle of ei weg is en eventueel nog maals.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:19

gomir schreef:

dit zal ik ook sowieso vragen want na 31/08 is er ook geen sperma meer beschikbaar van colorit. dan heb ik idd meer kans als ik dan gewoon nog eens laat insemineren.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:22

gomir schreef:
Ik zou echt de dag na insemineren een keer controleren of de ovulatie heeft plaats gevonden. Dat is veel betrouwbaarder dan voelen naar de baarmoedermond etc.
Een van mijn merries ovuleert bijna standaard later dan verwacht en moet vrijwel altijd twee keer geinsemineerd worden.

En als je merrie wat ruim is van achter dan is dicht zetten nog te overwegen, dat wil ook weleens helpen om ze drachtig te krijgen. Degene die insemineert moet je dat wel kunnen vertellen.
Eerste jaar met Bella pas bij derde keer insemineren drachtig, toen kwam een van de jongens van VDL zelf en die zei het meteen bij het insemineren. Na het dichtzetten direct drachtig en in de jaren erna nooit meer een probleem geweest om haar drachtig te krijgen.

Bedankt voor de tip! ze is naar mijn mening niet ruim maar ik ga ze zeker 1 of 2 dagen na insemineren laten controleren en dan eventueel nog eens laten bevruchten. hij komt nu vrijdag nog eens scannen. hij gaat ze dan wrs opnieuw hengstig spuiten. naar zijn idee kunnen we dan begin volgende week terug proberen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:23

Afspuiten zo zeer hoeft niet perse. Maar wel handig inderdaad om te kijken wanneer de ovulatie plaats vind :j
48 uur is het sperma leefbaar in de merrie toch? (Corrigeer me als ik het fout heb).

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:26

xPenny schreef:
Afspuiten zo zeer hoeft niet perse. Maar wel handig inderdaad om te kijken wanneer de ovulatie plaats vind :j
48 uur is het sperma leefbaar in de merrie toch? (Corrigeer me als ik het fout heb).

dat zei mijn DA ook.. dus best na 2 dagen dan checken of het ei eraf is?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:36

Ik heb even de rekening erbij gepakt van Zangersheide.

Ze hebben haar
geflusht (baarmoeder schoongemaakt)
Oxytocine toegediend (iets met geel lichaam)
Chorulon toegediend (follikel afspuiten)

Mijn vorige post had ik aangepast; ik geef mijn merrie enkele weken voor insemineren meestal een vitamine spuit.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:41

Nana_x0x schreef:
xPenny schreef:

dat zei mijn DA ook.. dus best na 2 dagen dan checken of het ei eraf is?

Ik weet niet waar je zit, maar als je je dierenarts moet vertellen hoe hij het moet doen wordt het tijd voor een andere dierenarts ;-) Ik vind het al vreemd dat hij hier niet uit zichzelf mee komt......zeker als het de eerste keer niet lukt lijkt me dat je de tweede keer voor de zekerheid nog een keer scant.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:59

hij heeft mij al met veel andere dingen goed geholpen dus wil hem niet zomaar aan de kant zetten.. ik ga het gewoon volgende keer zelf vragen om nog eens te checken. praktisch, als hij bv ze volgende week maandag scant, dinsdag insemineren, woensdag dan terug scannen, ei niet af sperma bestellen, do dan terug insemineren? want sperma moet een dag op voorha,d besteld worden of voor 9u s'morgens...

alvast bedankt voor al de tips!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:43

Zo doen wij het meestal. Of de tweede dag voor 9 uur, ook beetje afhankelijk van de route van mijn dierenarts. En vraag bij insemineren toch even of ze denken dat ze dicht gezet moet worden. Dat kun je zelf echt niet inschatten.