2e en 3e bezichtiging Den Bosch

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re: 2e en 3e bezichtiging Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:28

Die Colum stond toch in het sportpaard?
Als ze onafhankelijk zijn(en volgens mij zijn ze dat) kunnen ze best een stukje plaatsen.
Maar ik heb in de wandelgangen gehoord dat het hele gebeuren na de merriekeuring afgelopen zomer al is aangekaart omdat daar hetzelfde gebeurde en dat er nu ook nog wel wat woorden gaan vallen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:30

eilander schreef:
Die Colum stond toch in het sportpaard?.

Nee

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:34

Stond in de paardenkrant dat stuk van JH over die 8 meter als afstand tussen stijl en oxer. Heb het er 'toevallig' gister nog over gehad met de vorige hoofdredacteur van de paardenkrant, dat ze best eens wat kritischer mochten zijn...., maarja ook de PK moet aan zijn netwerken denken.

Wat ik bij enkele duitse stamboeken ook wel goed vind is het eerst los beoordelen van paarden (in de ring/kooi) en daarna op straat.
En het kunnen bezichtigen van de hengsten aan de longe met een bijzetje, denk dat dit ook veel informatie zou geven. wellicht dit op video opnemen en tonen op het scherm in de baan, wanneer de hengst los in de kooi zijn kunstje mag vertonen....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:57

petraaken schreef:
Geef mij maar het duitse systeem. Blijkbaar is dat systeem mijn inziens beter aangezien de duitse stamboeken nog altijd bovenaan de indexlijsten staan.
ben ik niet metr je eens ...goede indexlijsten ( dus betere sportpaarden ??) krijg je niet omdat de hengsten vroeger aan de hand het lijntje zijn ingebracht Clown Clown

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:20

sarabande schreef:
eilander schreef:
Die Colum stond toch in het sportpaard?.

Nee

Heb nog even nagekeken.
Sportpaard blz 25.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:22

eilander schreef:
Die Colum stond toch in het sportpaard?
Als ze onafhankelijk zijn(en volgens mij zijn ze dat) kunnen ze best een stukje plaatsen.
Maar ik heb in de wandelgangen gehoord dat het hele gebeuren na de merriekeuring afgelopen zomer al is aangekaart omdat daar hetzelfde gebeurde en dat er nu ook nog wel wat woorden gaan vallen.

Sorry, wíe acht je onafhankelijk te zijn? Haha! Haha! Haha!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:26

Het zou wel zo moeten wezen wil je het juiste nieuws eerlijk kunnen vermelden!!! Haha! Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:31

eilander schreef:
Heb nog even nagekeken.
Sportpaard blz 25.

Heb ik niet en het toch echt gelezen in de Paardenkrant, staat ook een link van in het desbetreffende topic
Dan wilde hij zijn boodschap wel kwijt dus vlak voor de hengstenkeuring, en ook nog bewijzen tijdens????

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:34

Ik heb m ook niet maar kreeg m zomaar met de post weet ook niet waarom!
Volgens mij wilde hij alleen maar bewijzen wie er heer en meester was in de kooi!! Duivel

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:35

Zie mijn commetaar van voor de hengstenkeuring in dat topic, daar werd ik op aangevallen, ook per pm.
Lijkt erop dat ik toch aardig in de buurt zat

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:47

besita schreef:
petraaken schreef:
Geef mij maar het duitse systeem. Blijkbaar is dat systeem mijn inziens beter aangezien de duitse stamboeken nog altijd bovenaan de indexlijsten staan.
ben ik niet metr je eens ...goede indexlijsten ( dus betere sportpaarden ??) krijg je niet omdat de hengsten vroeger aan de hand het lijntje zijn ingebracht Clown Clown

Wat moet je met hengsten die in optimale situaties volgens het boekje springen maar in een echt parcours waar ook een afstand wel eens wat minder optimaal is zich niet weten te redden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:54

daniella74 schreef:
Wat moet je met hengsten die in optimale situaties volgens het boekje springen maar in een echt parcours waar ook een afstand wel eens wat minder optimaal is zich niet weten te redden?

Klopt dat is al een heel oude discussie, die gaat zelfs zover dat internationale springruiters zeiden totaal geen enkele indicatie uit vrijspringen te halen omdat het voorkomt dat paarden die dat goed doen onder de man niets presteren en andersom paarden die zich laten bewerken en de ruiterhand volgen met vrijspringen moeilijk over het hout gaan.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:58

daniella74 schreef:

Veelal zijn de hengsten die in het parcours moeten springen enkele jaren ouder, hebben al een boel training achter de rug, gewonnen aan kracht en veelal een kundige ruiter die dit alles grotendeels in goede banen leid.

Een jonge hengst die in een overbluffende omgeving een keiharde fout maakt(over de kop gaat, teveel klappen krijgt) vergeet dit niet zomaar, of zelfs helemaal niet meer. op die manier komt hij wellicht niet eens in de situatie dat hij zich in een parcours moet gaan redden (en op 1 meter en 1.10 redt bijna ieder paard zich nog wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:58

Daar ben ik het dus mee eens Besita. Of je het lijntje nou kort.......groot............aan de hand of niet aan de hand.
Die topper die haal je er op die manier toch niet uit. Die komt vanzelf bovendrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:00

Tis ook niet relevant om het daar over te hebben. Toppers kunnen op latere leeftijd goedgekeurd worden of zijn het soms al. Maar in de hengstenselectie heb je het toch over 2,5 jarige paarden en de kunst is daar de goede uit te selecteren zonder het een kunstje te laten zijn.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:02

... en dat opzich is al een hele kunst ...

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:05

Zeg dat wel ,zie Warrant!!!! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:19

[***] schreef:
Tis ook niet relevant om het daar over te hebben. Toppers kunnen op latere leeftijd goedgekeurd worden of zijn het soms al. Maar in de hengstenselectie heb je het toch over 2,5 jarige paarden en de kunst is daar de goede uit te selecteren zonder het een kunstje te laten zijn.

En dan nog wordt het vaak niet gezien. Er zijn best wat jonge paarden die los gewoon stukken minder springen dan onder de man, en andersom ook.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:01

weule schreef:
daniella74 schreef:

Veelal zijn de hengsten die in het parcours moeten springen enkele jaren ouder, hebben al een boel training achter de rug, gewonnen aan kracht en veelal een kundige ruiter die dit alles grotendeels in goede banen leid.

Een jonge hengst die in een overbluffende omgeving een keiharde fout maakt(over de kop gaat, teveel klappen krijgt) vergeet dit niet zomaar, of zelfs helemaal niet meer. op die manier komt hij wellicht niet eens in de situatie dat hij zich in een parcours moet gaan redden (en op 1 meter en 1.10 redt bijna ieder paard zich nog wel)

De dingen die in de kooi zijn gebeurd kan ik nie tover oordelen want daar was ik niet bij.
Maar ook die kundige topruiter kan wel eens niet de afstand redden omdat hij wat groot over de vorige sprong komt en dan moet je geen paard hebben die in de stop gaat. Hetzelfde geldt voor een Z parcours met een leuke amateur, ze moeten het wel doen ook als het tegenzit.
Vrijspringen/bewegen is niet allesbepalend, om dat te omzeilen moet je de hengsten op oudere leeftijd beoordelen onder het zadel.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:06

En daarna is het nog weer de vraag wat ze vererven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:07

eilander schreef:
En daarna is het nog weer de vraag wat ze vererven!

Stom spelletje eigenlijk he Haha!

Je kan beter gaan dammen, das minder ingewikkeld Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:10

Pipo schreef:
Je kan beter gaan dammen, das minder ingewikkeld Haha!

Ook hierbij moet je proberen te doorgronden wat er zich in het koppie afspeelt. Verdrietig

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:57

Kan beter konijnen fokken.
6 in een nest en maandelijks nieuwe aanwas!!!
En als het niks is haal je voor Geld, geld! 5 euro een nieuwe. Haha!

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:25

sprakeloos schreef:
Pipo schreef:
Er is vanuit Duitsland ook het nodige commentaar op de manier van beoordelen van het losspringen in Nederland.

Je doelt op het commentaar van één persoon, Marahrens van het Westfaler stamboek..dat valt mijns inziens niet onder 'het nodige commentaar'.

Je kan ook het nodige commentaar op het duitse systeem hebben. Er is wellicht meer rust, maar geeft een dergelijke manier ook meer informatie?

Volgens mij zei dat de de fokker van o.a Casco.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:27

daniella74 schreef:
Heeft iemand de Karandasj x Madison van Greve zien springen en was het echt terecht dat de hengst de kooi uit moest?

Ha ha, daar weet ik nu een erg leuk verhaaltje over Haha! Nagelbijten / Gniffelen