Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
eilander schreef:Die Colum stond toch in het sportpaard?.
petraaken schreef:ben ik niet metr je eens ...goede indexlijsten ( dus betere sportpaarden ??) krijg je niet omdat de hengsten vroeger aan de hand het lijntje zijn ingebrachtGeef mij maar het duitse systeem. Blijkbaar is dat systeem mijn inziens beter aangezien de duitse stamboeken nog altijd bovenaan de indexlijsten staan.
sarabande schreef:eilander schreef:Die Colum stond toch in het sportpaard?.
Nee
eilander schreef:Die Colum stond toch in het sportpaard?
Als ze onafhankelijk zijn(en volgens mij zijn ze dat) kunnen ze best een stukje plaatsen.
Maar ik heb in de wandelgangen gehoord dat het hele gebeuren na de merriekeuring afgelopen zomer al is aangekaart omdat daar hetzelfde gebeurde en dat er nu ook nog wel wat woorden gaan vallen.
eilander schreef:Heb nog even nagekeken.
Sportpaard blz 25.
besita schreef:petraaken schreef:ben ik niet metr je eens ...goede indexlijsten ( dus betere sportpaarden ??) krijg je niet omdat de hengsten vroeger aan de hand het lijntje zijn ingebrachtGeef mij maar het duitse systeem. Blijkbaar is dat systeem mijn inziens beter aangezien de duitse stamboeken nog altijd bovenaan de indexlijsten staan.![]()
daniella74 schreef:Wat moet je met hengsten die in optimale situaties volgens het boekje springen maar in een echt parcours waar ook een afstand wel eens wat minder optimaal is zich niet weten te redden?
daniella74 schreef:Wat moet je met hengsten die in optimale situaties volgens het boekje springen maar in een echt parcours waar ook een afstand wel eens wat minder optimaal is zich niet weten te redden?
[***] schreef:Tis ook niet relevant om het daar over te hebben. Toppers kunnen op latere leeftijd goedgekeurd worden of zijn het soms al. Maar in de hengstenselectie heb je het toch over 2,5 jarige paarden en de kunst is daar de goede uit te selecteren zonder het een kunstje te laten zijn.
weule schreef:daniella74 schreef:Wat moet je met hengsten die in optimale situaties volgens het boekje springen maar in een echt parcours waar ook een afstand wel eens wat minder optimaal is zich niet weten te redden?
Veelal zijn de hengsten die in het parcours moeten springen enkele jaren ouder, hebben al een boel training achter de rug, gewonnen aan kracht en veelal een kundige ruiter die dit alles grotendeels in goede banen leid.
Een jonge hengst die in een overbluffende omgeving een keiharde fout maakt(over de kop gaat, teveel klappen krijgt) vergeet dit niet zomaar, of zelfs helemaal niet meer. op die manier komt hij wellicht niet eens in de situatie dat hij zich in een parcours moet gaan redden (en op 1 meter en 1.10 redt bijna ieder paard zich nog wel)
eilander schreef:En daarna is het nog weer de vraag wat ze vererven!
Pipo schreef:Je kan beter gaan dammen, das minder ingewikkeld
5 euro een nieuwe.

sprakeloos schreef:Pipo schreef:Er is vanuit Duitsland ook het nodige commentaar op de manier van beoordelen van het losspringen in Nederland.
Je doelt op het commentaar van één persoon, Marahrens van het Westfaler stamboek..dat valt mijns inziens niet onder 'het nodige commentaar'.
Je kan ook het nodige commentaar op het duitse systeem hebben. Er is wellicht meer rust, maar geeft een dergelijke manier ook meer informatie?

daniella74 schreef:Heeft iemand de Karandasj x Madison van Greve zien springen en was het echt terecht dat de hengst de kooi uit moest?