Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:15

Alleen met Sterre vorig jaar maar had niets met dracht te maken. Allergie reactie op enting. Enorme vochtplaat onder haar buik en toen haarverlies, echt grote delen kaal.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:00

Kabayo schreef:
Even een vraag tussendoor

Hebben jullie ervaring met oedeem halverwege de dracht? Kan zoiets ook placentitus betekenen of staat dat er wel los van?
Ze is verder fit en zichzelf. Geen koorts of ander ziektebeeld. Uier is niet dikker of voller dan normaal. Alleen haar buik heeft vocht
Ik bel morgen naar de dierenarts voor advies. Ze lijkt er geen last van te hebben.
Ze staat overigens elke dag van 8 tot 5 buiten in de paddock samen met 2 anderen. Hooi is altijd hetzelfde, al is deze portie veel korter. Misschien ligt het daar aan? Het is wel mooi droog hooi. Ze krijgen 4x per dag ruwvoer en ‘s avonds een schep brokjes (voermeesters sereen)
[ Afbeelding ]
Ze is verder niet aan het werk. Ze is 5,5 maanden drachtig (166 dagen)

Ik ken het ook pas richting einde van de dracht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:40

Carika ja ik ook daarom is het wat gek.

Mirjamalvaro dankje voor je reactie. Ze heeft wel een enting gehad maar ze had het daarvoor al eigenlijk. De plekken laten nu wel los, het is nog wel pijnlijk maar het lijkt nu wel te herstellen. Ik zal nog even de kliniek erover contacteren. Zou dat vandaag doen maar dochter ziek en paard verhuizen, even andere drukte

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:36

Klinkt dan toch beetje zelfde als Sterre. Even kijken of ik foto terug vindt.

Afbeelding
Je ziet aan rand oedeem hier dat huid/haar verlies

Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:24

Maribor Wij gebruiken ph strips en de camera. Een alarm gebruiken we niet. En moet zeggen dat we er nooit eentje missen. Maar dat komt ook omdat er altijd wel iemand op de camera kijkt. Missy bv die gooit binnen een paar uur dr ph van 7.2 naar bevallen. Als je dan niet altijd iemand hebt die kijkt, dan mis je dat snel.

Kabayo balen dat je zoveel misselijk was. Gelukkig kun je nu terug eten. Wel zo belangrijk voor je zwangerschap. Weet je al wat het wordt? Minthe begint een bescheiden buikje te krijgen. Toevallig dat Daisy sinds vorige week ook met een vochtbult onder dr buik staat. Vorige dracht had ze dit ook een paar keer. Maar dat gaat trekt ook weer vanzelf weg telkens. Geen idee wat het veroorzaakt maar kan geen kwaad zei de veearts vorig jaar.

Myrthee je dames zien er goed uit. Ik hoop mee dat je Dalles lekker duidelijk is in tekenen :+

Quir interessant van die brixtest. Wat zijn zoal normale waardes van je merries en hoe op welke waardes beginnen ze voor ze bevallen (om een idee te krijgen).

Pomski hoe is het inmiddels met Hasta?

Deracine balen dat ze niet drachtig is maar zo te horen komt het ergens ook wel goed uit. Ik zou idd geen dekgeld betalen etc

Lizzy zat vorige week ook alweer op de helft. Ze is nog heel bescheiden. Bij haar twijfel ik of het er nog inzit omdat ze zo bescheiden is nog. Ben blij als ik tekenen van leven gevoeld heb. Maar kwa gedrag kan het haast niet missen dat ze drachtig is. Zij is echt de chagerijnigste drachtige merrie die ik ooit gehad heb. Wat een humeur sinds ze drachtig is :+ . Ene x is ze super lief en knuffelig en de andere x zou ze mij willen opvreten, zo chagerijnig is ze :')

Afbeelding

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:41

Gefeliciteerd met je zwangerschap, Kabayo!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 18:34

Het gaat gelukkig weer goed met Hasta, de antibiotica zit erop, ze heeft geen pijn en koorts meer.
Nu wel weer iets anders geks. Ze heeft volgens mij een zucht plaat onder haar buik en tijdens het lopen lijkt het net of er een voetje van het veulen uitsteekt... Ze zit op 150 dagen dus dat kan toch nog helemaal niet? Maar wat is het dan?
Ik stuur een filmpje mee, ben echt een beetje een
overbezorgde moeder...

https://youtube.com/shorts/kuSrT65svrc? ... juISAS-5f9

En foto's van de zucht...
Afbeelding
Afbeelding

Hasta loopt nog wat in de beginners lessen mee. Zij is dus niet zwaar aan het werk!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 18:51

Pomski zilver heeft dit dus ook… ook dezelfde dagen ongeveer
Afbeelding
Geen idee wat het is. Het is nu 2 weken verder en gelukkig weer weggetrokken

Vlinder bedankt!

Mirjamalvaro oh wat gek zeg! Zou inderdaad goed kunnen. De korsten zijn er nu af en het lijkt weer wat te herstellen

Nieky Jaa het word dit keer een jongen! Super leuk :) Wat doen die merries dit jaar := ook al vocht onder de buik. Fijn dat het weer weg trekt, dit lijkt bij zilver inderdaad ook te gebeuren

Niet de meest geweldigste foto, dit was vanmiddag. Over het OCD verhaal, zilver zal halverwege november op röntgen gaan zodat ik ook meer weet. Kost wat… maar fijn. Wil het nu ook weten
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:29

Het is hier rustig. De dames gaan goed. Minthe is over een paar dagen gewoon alweer op dag 200. Waar blijft de tijd. Inmiddels is m’n vader druk bezig met het ingraven van een slang waar straks de bedrading van de camera’s doorheen gaan. Aangezien ik toch wel wat blijf fokken wil ik nu de camera’s gewoon goed hebben en niet elk jaar er mee vechten . Zaterdag komt er een bedrijf kijken voor de wifi/cameras. Zo fijn
De knappies
Afbeelding

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:12

Kyra moet nog 116 dagen tot veilig, gaat ineens erg snel!
We gaan nog erg lekker in de training, dikke lol heeft ze er nog in, dus we houden nog even vol en de ibop staat gepland. Ze ziet er werkelijk fantastisch uit en loopt beter dan ooit.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:21

Hier ook rustig. Ondertussen zit ze op dag 102. Merrie is gelukkig aardig bijgetrokken in de bespiering, die was na een paar maand logeren en dus niets doen aardig weg.

Afbeelding

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:05

Oeh ja! dat gaat snel helaas.
Van wie is ze drachtig?

Hier de moeke in spé, even genieten van het zonnetje zonder deken.Afbeelding
Afbeelding

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:31

Hier gaat alles ook nog goed met beide dames. Afgelopen weekend een fotoshoot gehad.

Afbeelding
Julia (Tymen 503 x Wimer 461) op deze foto 172 dagen drachtig van Rutger 546. Buikje wordt steeds ronder en ze eet als een bootwerker :Y)

Afbeelding
Meiske (Eise 489 x Wimer 461) was al wat rond toen ze drachtig gescand werd en lijkt dus verder te zijn maar is op deze foto 93 dagen drachtig van Matthys 504.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:10

Retlaw ze is drachtig van Elger.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:42

Even ego, ik ben onderweg naar werk, maar een van mijn merries wordt vanmiddag gescand ivm twijfel over placentitis.
Ze toonde wat hengstig, gekke witte uitvloeiing en het uier loopt na het afspenen niet hard terug. Dus bij twijfel toch maar even scannen. Hoop dat het mee valt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:21

Ah succes hopen op goed nieuws

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:07

Spannend, hopelijk goed nieuws!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:38

Geen verdikking/afwijking in de placenta. Veulen is in orde. Wel wat troebele vloeistof bij/in de baarmoeder van wat ik begrijp, dus voor de zekerheid nu op de regumate en antibiotica. Over 2 weken opnieuw scannen. :\

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:14

Myrthee_ schreef:
Geen verdikking/afwijking in de placenta. Veulen is in orde. Wel wat troebele vloeistof bij/in de baarmoeder van wat ik begrijp, dus voor de zekerheid nu op de regumate en antibiotica. Over 2 weken opnieuw scannen. :

Fijn dat het voor nu "goed" oogt. Hopelijk over 2 weken nogmaals een goede scan met deze voorzorgsmaatregelen, al kun je toch niet helemaal opgelucht ademhalen.

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:33

Hallo allemaal!

Ik meld me redelijk laat aan voor dit topic.. Maar ook mijn merrie verwacht een veulentje in 2026 <3
Mijn merrie Royal Blue Lady (helaas geen goede 'normale' stand foto)
https://www.allbreedpedigree.com/royal+blue+lady

Afbeelding

Met de knappe hengst Sallaz Fun N'Games https://www.allbreedpedigree.com/sallaz+fun+ngames

Afbeelding

Beide zijn Arabisch Volbloeden; ren/ endurance gefokt. Ik fok het veulentje voor mijzelf om er (hopelijk) in de toekomst ook endurance mee te gaan rijden. In 2019 heb ik mijn eerste veulentje gefokt (met een andere merrie), maar helaas heb ik die met 4 maanden moeten laten inslapen omdat ze een zeldzame aandoening had waardoor ze blind werd aan beide ogen. Hierdoor ben ik wat terughoudender naar mijn toekomstige veulen toe merk ik... Maar fingers crossed dat alles deze keer gewoon goed gaat!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:59

Jael89, welkom! Ik kan me goed voorstellen wat je wat terughoudend bent. Ik hoop voor je dat je nu een mooi sterk gezond veulen krijgt!

Nowylover, ik ben denk ik pas opgelucht als deze er (hopelijk) gezond en wel naast staat in maart.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 18:29

Nowylover wat leuk! Sowieso leuk dat er meer Friezen fokkers zich in het DBT melden! Na zoveel jaar de enige met een Fries geweest te zijn haha! Knappe dame heb je daar

Jael89 welkom! Wat een mooie dieren zeg. Je bent zeker niet laat, er komt vaak in het voorjaar ook nog een groepje bij :j Oh wat erg zeg van je vorige veulen, lijkt mij heel naar. Ik gun je al het geluk!

Myrthe oh bah wat eng zeg! Hopelijk blijft het goed gaan tot het eind. Gelukkig hoef je niet tot juli te wachten :=

Friesfanaat wat zijn ze knap <3 Zijn ze zussen? Of toevallig beide zelfde opa. Ze lijken veel op Wimer zeg, allebei :j

Retlaw wat glimt ze mooi en wat fijn dat ze het zo goed doet! Had ze gister Ibop?

Hier gaat het wat door, zilver knapt op. En nu Minthe ineens natte mok en dik been. Zucht. Ook dat knapt nu weer op, 2x per dag druk mee. Wil geen einchuss dus ben streng op de verzorging. Wel gek, ze hebben nooit mok. Maar ze kwakkelen beide even met de weerstand. Komt wel weer goed. Volgende week weer hoefsmid geplant. Dat was lastig een goede te vinden dus uit nood ging ik steeds naar de kliniek. Nu komt er dinsdag een nieuwe hier thuis, scheelt toch weer rijden. Ben benieuwd!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:57

Pomski Fijn dat het goed gaat met Hasta. Daisy heeft idd op dezelfde plek een zuchtplek ook rond de helft van dr dracht. Dat uitstulpen lijkt mij eerder gwn de spier of een verdikking maar het veulen gaat dat idd niet zijn.

Kabayo je dames zien er goed uit. Ze glimmen allebei mooi <3 tijd gaat idd hard he. De eerste hier zit dit weekend ook op 200 dagen. Fijn dat je vader de kabels gaat leggen voor cameras. Als je idd fokt is dat het handigste. Wellicht is de weerstand wat omlaag gegaan door de dracht? Fleur heeft dr eerste dracht enorme mok gehad. Ook door verminderde weerstand. Extra vitamine kunnen wellicht helpen?

Retlaw Dat gaat idd snel nog maar 116 tot veilig. Kunt al haast aftellen vanaf de laatste 100 dagen.

Nowylover Fijn dat ze terug bij gekomen is nadat ze uit logeren is geweest.

Friesfanaat leuke fotos zo. Ze tonen beiden al goed drachtig

Myrthee voorzichtig positieve scan dus. Hopelijk slaat de antibiotica aan en heeft ze achter 2 weken geen troebele vloeistof meer. Snap dat je pas gerust bent als het veulen er gezond langs staat.

Jael89 welkom en leuke combinatie. Snap idd dat je wat terughoudender bent. Hopelijk gewoon een gezond veulen wat oud mag worden bij je.

Ondertussen weer 3 merries gehad afgelopen week die over de helft zitten nu.

Daisy en Kira zijn op dezelfde dag Uitgerekend.
Waar daisy al een enorme buik heeft ( met nog een beetje zucht maar zie je lastig doordat het net door het bont loopt onderaan haar buik). Zij heeft een enorm druk veulen weer, heb al medelijden met dr :+ .
Afbeelding

En Kira is nog super smal, dat verschil kan niet groter zijn tussen de 2 :') maar ook haar veulen heb ik voelen schoppen dus ben zeker dat hij/zij nog veilig in de buik zit.
Afbeelding

En april is de dag erna Uitgerekend. Zij is beetje te vet :+ . Maar ook al een mooi buikje :D haar veulen moet ik nog voelen.
Afbeelding

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 08:25

Kabayo schreef:
Nowylover wat leuk! Sowieso leuk dat er meer Friezen fokkers zich in het DBT melden! Na zoveel jaar de enige met een Fries geweest te zijn haha! Knappe dame heb je daar

Jael89 welkom! Wat een mooie dieren zeg. Je bent zeker niet laat, er komt vaak in het voorjaar ook nog een groepje bij :j Oh wat erg zeg van je vorige veulen, lijkt mij heel naar. Ik gun je al het geluk!

Myrthe oh bah wat eng zeg! Hopelijk blijft het goed gaan tot het eind. Gelukkig hoef je niet tot juli te wachten :=

Friesfanaat wat zijn ze knap <3 Zijn ze zussen? Of toevallig beide zelfde opa. Ze lijken veel op Wimer zeg, allebei :j

Retlaw wat glimt ze mooi en wat fijn dat ze het zo goed doet! Had ze gister Ibop?

Hier gaat het wat door, zilver knapt op. En nu Minthe ineens natte mok en dik been. Zucht. Ook dat knapt nu weer op, 2x per dag druk mee. Wil geen einchuss dus ben streng op de verzorging. Wel gek, ze hebben nooit mok. Maar ze kwakkelen beide even met de weerstand. Komt wel weer goed. Volgende week weer hoefsmid geplant. Dat was lastig een goede te vinden dus uit nood ging ik steeds naar de kliniek. Nu komt er dinsdag een nieuwe hier thuis, scheelt toch weer rijden. Ben benieuwd!

Dankje! Nee, geen zussen. Wel afkomstig van dezelfde stal. Julia haar moeder is Silke fan Berltsum (dochter van de wel bekende Quincy H). En Meiske is een dochter van Silke van de Lits (die zelf weer afkomstig is uit Bieneke fân Kûkherne).

Hoop Julia komend jaar nog ster te krijgen aangezien die van de 2 verder wel het mooiste papier heeft. Maargoed, daar heb je verder weinig invloed op, belangrijkste blijft goed karakter en goed gestel :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:24

Friesfanaat wat grappig dat ze beide ook nog uit een Silke komen maar verder geen zussen of familie zijn. Behalve dat ze dezelfde opa hebben. Ze zijn nu beide stamboek? Hoop dat ze ster wordt! Ik geef het nu na 3 pogingen op. Dat ze zelfs een AAA Sport merrie nog geen (voorlopig) ster willen maken snap ik niet. Dus laat maar :+

Nieky dankje <3 Ze zijn ook altijd wel vrolijk en fit. Alleen nu dus beide wat weerstand problemen. Wel lijken het kleine problemen en genezen ze ook alweer. Maar leuk is anders. Zou goed kunnen van de dracht. Van zilver ben ik het niet gewent. En voor Minthe is het natuurlijk de eerste keer. Ze krijgen inderdaad extra vitamines!
Zo wat een verschil in buiken. Zeker weten dat kira drachtig is? Haha. Zie er niks aan. Wat een vlechtwerk zal jij hebben met zoveel merries. Ze staan er altijd netjes bij bij jou :j

Zijn jullie al weggewaaid? Wat een weer…
Afbeelding