Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:45

wel lang voorbeen en niet genoeg uitwzaaien :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:42

Beetje ongelijk ook in de voor- en achterbenen :+

Maar wat een gave foto!!

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:19

prachtig en zie die spiertjes! Nog merries drachtig gescand? 17/08 is het zover... Als ze niet drachtig is ga ik toch nog éénmaal proberen maar dan met een andere hengst van zangersheide. D'aganix heeft iemand daar al een veulentje van? Of andere suggesties wel liefst van Z en zelfde prijsklasse (950)....
Dit is de pedigree van mijn merrie:

https://www.hippomundo.com/en/pedigree/ ... cer-van-oz

Afbeelding

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:26

Nana_x0x schreef:
prachtig en zie die spiertjes! Nog merries drachtig gescand? 17/08 is het zover... Als ze niet drachtig is ga ik toch nog éénmaal proberen maar dan met een andere hengst van zangersheide. D'aganix heeft iemand daar al een veulentje van? Of andere suggesties wel liefst van Z en zelfde prijsklasse (950)....
Dit is de pedigree van mijn merrie:

https://www.hippomundo.com/en/pedigree/ ... cer-van-oz

[ [url=m/sslVe8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding
Dit is mijn D’aganix merrie veulen van 2019

Nana_x0x

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:32

oh wauw! wat een knapperd ook! <3 uiteraard hoop ik dat mijn merrie maandag drachtig gescand wordt maja toch al even nadenken voor als het niet is.... Beter een laat veulen dan geen (in mijn geval). Het enige waar ik een beetje mee zit is dat er bij mijn merrie al darco zit en bij d'aganix ook al tweemaal... Of ben ik nu iets te pessimistisch :+

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:49

Nana_x0x schreef:
oh wauw! wat een knapperd ook! <3 uiteraard hoop ik dat mijn merrie maandag drachtig gescand wordt maja toch al even nadenken voor als het niet is.... Beter een laat veulen dan geen (in mijn geval). Het enige waar ik een beetje mee zit is dat er bij mijn merrie al darco zit en bij d'aganix ook al tweemaal... Of ben ik nu iets te pessimistisch :+

Ik heb dezelfde merrie nu drachtig van Columbus Z.
Is het laatste dekjaar voor deze hengst, ging hierna de sport in met Christian Ahlmann.
Ook al eens naar deze hengst gekeken? Is ook zeer gewild.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:21

Dourkhan Hero Z :)

Mijn hengstveulen ervan is prachtig!

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:12

Change3x schreef:
Dourkhan Hero Z :)

Mijn hengstveulen ervan is prachtig!

ja daar is nu de derde keer mee geinsimineerd maar is de laatste keer ik hoop dat ze drachtig is maandag maar ben aan het denken voor als dit niet het geval is...

Columbus ga ik eens bekijken!

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:17

ik zie net dat columbus en d'aganix ook niet beschikbaar meer zijn.... Colorit wel maar die is een pak duurder ook hmmmm

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:19

Balen zeg! Mijn merrie was toen in één keer drachtig.

Colorit moet wel hele fijne bewerkbare nakomelingen geven, heb ik al vaker gehoord! Die ook op mijn lijstje voor in de toekomst.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:25

ja idd, mss dat ik dan met hem probeer... ik vond hem eerst te duur maar ja is wel de moeite natuurlijk!

Ik had gehoopt dat het wat vlotter ging gaan met haar maar wie weet is er momenteel een baby in de maak <3

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:27

Change3x schreef:

Colorit moet wel hele fijne bewerkbare nakomelingen geven, heb ik al vaker gehoord! Die ook op mijn lijstje voor in de toekomst.

Daarover gesproken, zijn er al mensen die bezig zijn met een keuze voor volgend jaar?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:40

Ja. Ik wil mijn merrie volgend jaar laten dekken. Heb for treasure en chapeau op mijn lijstje

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:23

Mag ik meekleppen?

Mijn merrie Diva, Up to Date x Ramiro is drachtig van Cantona TN. Uitgerekend half april 2021.

Diva heeft 2 jaar geleden een ernstig trailerongeluk gehad, net voor de start van haar eerste officiële SGW. Wel wat oefencrossen gedaan. Dat vond ze fantastisch. Maar helaas was het na 2 jaar revalideren wel klaar en besloten we om haar te laten dekken. Ze heeft als 4 jarige al een keer een hengstveulen van Clintissimo Z gehad, deze springt in de VS.

Diva is bloedfanatiek, scherp en heet, maar heel eerlijk, lief, grappig en is zeer werkwillig. Ze is wat ze noemen een rib te lang, dus ik zocht een hengst die in ieder geval geen extra lengte zou geven. Ze heeft veel bloed, maar haar moeder is vrij klassiek, dus durfde ik het niet aan om een wat zwaardere hengst te gebruiken.

Cantona heb ik gekozen vanwege zijn fantastische sportgenen en zijn rijdbaarheid. En hij is bloedmooi. Vind ik. ;)
Dit is Diva (Divonne 2):
Afbeelding
Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:27

Selente schreef:
Change3x schreef:

Daarover gesproken, zijn er al mensen die bezig zijn met een keuze voor volgend jaar?

Ja, ik ben er voorzichtig al mee bezig maar wil afwachten wie er vers te krijgen gaat zijn... Aangezien corona toch roet in het eten blijft gooien voor nu. Zou heel graag dekken met Luigi d'Eclipse of Di Cantero van ter Hulst... mits vers beschikbaar...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:29

Welkom!
Ik wacht altijd met kiezen tot de nieuwe blaadjes komen om te bladeren :))

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:41

Welkom Mieke.
Ik zoek ook een hengst die sws niet verlengd, liefst niet vergroot maar ook niet enorm verkleind. Werkwillend en rijdbaarheid staan op 1. For treasure is niet kwpn gekeurd maar wel hoge cijfers op werkbaarheid. Mooie merrie heb je!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:27

Nana_x0x schreef:
ja idd, mss dat ik dan met hem probeer... ik vond hem eerst te duur maar ja is wel de moeite natuurlijk!

Ik had gehoopt dat het wat vlotter ging gaan met haar maar wie weet is er momenteel een baby in de maak <3

Even bellen ;)
Vaak is er wel wat te regelen of hebben ze nog wel sperma liggen op korte termijn. Gewoon je situatie uitleggen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:36

caro29 schreef:
Welkom Mieke.
Ik zoek ook een hengst die sws niet verlengd, liefst niet vergroot maar ook niet enorm verkleind. Werkwillend en rijdbaarheid staan op 1. For treasure is niet kwpn gekeurd maar wel hoge cijfers op werkbaarheid. Mooie merrie heb je!

Dank je wel! Nog iedere dag blij met haar. :knuffel:

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:47

@Mieke welkom! Wat gaaf dat je met Cantona TN dekt. Ik heb er een mooie jaarling van. Hij doet het momenteel super in de sport. Vorige ruiter was lovend over hem. Team Nijhof plaatst regelmatig filmpjes van hem op hun Facebook pagina.

Vanaf welke leeftijd laten jullie trouwens dekken? Ik ben nog erg aan het puzzelen hoe ik dat het beste kan aanpakken in combinatie met de sport. Gelukkig heb ik nog wel even om er over na te denken.

Spannend trouwens dat er zoveel mensen nog in afwachting zijn of hun merrie drachtig is. Hoor om me heen ook veel dat het dit jaar wat lastig gaat allemaal.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:29

Firegirl schreef:
@Mieke welkom! Wat gaaf dat je met Cantona TN dekt. Ik heb er een mooie jaarling van. Hij doet het momenteel super in de sport. Vorige ruiter was lovend over hem. Team Nijhof plaatst regelmatig filmpjes van hem op hun Facebook pagina.

Wat leuk dat jij een jaarling van Cantona hebt! Hoe is zijn karakter?

Diva was in 1 x drachtig. Dus ik heb geen klagen!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:59

Mieke schreef:
Wat leuk dat jij een jaarling van Cantona hebt! Hoe is zijn karakter?

Diva was in 1 x drachtig. Dus ik heb geen klagen!

Ze loopt in de opfok, dus ik heb haar niet zo veel in handen. Ik zie haar vooral met de kop in het gras :D Tot nu toe lijkt ze dapper en een klein beetje brutaal op een goede manier. Toen ik naar haar ging kijken als veulen zou ze me de box uit slaan, maar inmiddels is ze prima te benaderen. Ook erg braaf bij hoefsmid en dierenarts.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:36

Selente schreef:
Change3x schreef:

Ik ben er al uit, hoewel ik me altijd nog wel kan bedenken :+
Het is nog meer de vraag welke merries ik uiteindelijk bij de hengst doe en welke ik ga spoelen.
Zoals het nu lijkt wil ik Bella met Gaspahr dekken en staat voor Narissa Landino VDL hoog op het lijstje, maar is For Treasure een goede tweede. Of ik de Numero Uno nog een keer spoel hangt af van het veulen van volgend jaar en of ze zelf in de sport blijft/verkocht wordt of evt blijft als fokmerrie. Als ik de Uno niet spoel ga ik Konnie spoelen van Grand Slam, Konnie mag sowieso eerst zelf het sportpredikaat halen als ze goed oppakt deze winter.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:40

Gave merrie Mieke! Echte up to date zo te horen :+:
En ik ben ook weg van Cantona, maar moet op Bella wel iets om maat en massa denken dus daarom heb ik hem eerst laten staan. Wel een hele fijne 3-jarige Casago uit Bella lopen, dus misschien gebruik ik Cantona in de toekomst toch nog wel een keer als er wat meer bekend is over de nafok.

Aan het eind van het seizoen is het altijd lastiger om nog sperma te krijgen, steeds meer hengsten zijn na 15 augustus niet meer beschikbaar voor mijn gevoel.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:56

De maat en zijn zuinige draf waren ook wel de minpunten voor mij bij Cantona. Diva heeft 3 zeer goede gangen en draaft heel fijn voor een springpaard dus dat wil ik eigenlijk wel behouden. En ze is niet zo groot, 1,64m. Maar ik heb de gok maar gewaagd. We gaan het zien.