Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:15

KahluaB schreef:
Je hebt natuurlijk gelijk wat de gezondheid van buitenlandse hengsten betreft misterA.
Maar als er geen " pioneers" waren geweest die deze stap genomen hadden,had onze fokkerij er heel anders uitgezien en was de keuze binnen het KWPN behoorlijk beperkt geweest.
Hoe lang is het dat alle KWPN hengsten aan röntgenlogische eisen moeten voldoen?

Ik ben wel benieuwd of jij in het verleden buitenlandse hengsten gebruikt hebt?

Echt jammer vind ik het dat mensen zoals Helgstrand en Schockemühle hun portomonee trekken alsof het niets is,en goede hengsten op kopen om ze vervolgens voor te hoog dekgeld ter dekking te stellen. :(

Gaan die prijzen echt zo hard omhoog bij hun? Wat jammer.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:37

misterA schreef:
Dat is het lot van goede bewezen hengsten.
Eigen schuld, beste mede fokkers, gebruik die hengsten als ze voor normaal dekgeld beschikbaar zijn bij goede hengstenhouders.
Ik wil niet belerend overkomen maar de buitenlands "gekeurde" hengsten die hier voorbij komen, daar heb ik veel vraagtekens bij.
Wat is hun gezondheidsstatus, de rijdbaarheid, instelling, en welk dekstation staat erachter, met welke service, dekvoorwaarden, transparantie. Waar ik me echt aan stoor is dat PS nog steeds niet in de catalogus de WFFS status vermeld!
Van KWPN gekeurde hengsten weten we heel veel, ook de wat minder sterke punten, daarop worden ze dan ook keihard afgerekend. Van de buitenlanders weten we eigenlijk maar heel weinig.
Hoe fokt bijv. een hengst als Furstenball nu echt wat gezondheid betreft? Fokken is gokken, zeker met de jongere "buitenlanders". Wat blijft ervan over? Van al die wonder hengsten die ik in de loop der jaren op bokt voorbij heb zien komen?
Ik zie nu alweer dat de fokkers/hengsteneigenaren zich warmlopen voor de nieuwste jaargang. Jammer want het stimuleert de eigenaren niet echt om ze aan te leveren voor het verrichtingsonderzoek. Eerder het omgekeerde gebeurt. Toch wat angstig dat ze daar door de mand vallen? Dus eerst maar even flink cashen.

_/-\o_ Niks aan toe te voegen! (behalve dat op de website van PS wel staat dat bv Furst Toto WFFS positiv ist.)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:43

_San87_ schreef:

Valt wel mee.
Ook zij hebben genoeg hengsten van 1000€, en populaire hengsten zoals Jovian, en Revolution kosten 1600.
Jameson en Toto jr zijn duurder!
En hier vraagt men voor de verlichtingskampioen ook meteen €1350

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:21

KahluaB schreef:
Je hebt natuurlijk gelijk wat de gezondheid van buitenlandse hengsten betreft misterA.
Maar als er geen " pioneers" waren geweest die deze stap genomen hadden,had onze fokkerij er heel anders uitgezien en was de keuze binnen het KWPN behoorlijk beperkt geweest.
Hoe lang is het dat alle KWPN hengsten aan röntgenlogische eisen moeten voldoen?

Ik ben wel benieuwd of jij in het verleden buitenlandse hengsten gebruikt hebt?

Echt jammer vind ik het dat mensen zoals Helgstrand en Schockemühle hun portomonee trekken alsof het niets is,en goede hengsten op kopen om ze vervolgens voor te hoog dekgeld ter dekking te stellen. :(

Pioniers.. daar heb je wel gelijk in. Vallen en opstaan. Pech of geluk om nét de goede eruit te pikken. Zeker vroeger, toen You Tube nog niet bestond. En je was overgeleverd om zelf heel veel op pad te gaan. Mijn eerste hengst buiten het KWPN was De Niro, nu 17 jaar geleden. Daar had ik snel spijt van, niet datgene wat ik voor ogen had. Een paar veulens van Rohdiamant...(pony-fokkerij) Daarna nog een paar uit de D-lijn, dat leek er al meer op. Daarna 3 veulens van Fidermark en dat was een echte voltreffer. Die had ik dan ook een paar keer zélf gezien bij de Radstake. Helaas, 3 merries drachtig en toen was hij er niet meer. Een paar keer Sandro Hit, mwahh, beetje zonde van de centen. En toen weer met de F-lijn van Fidermark, Fidertanz en Foundation. Dat paste , tenminste bij mijn merries.Daarna For Romance, echt fijne en bloedmooie nakomelingen.Nu ben ik heel voorzichtig, na ervaringen met bijv. Furst Toto. Meeste succes..gewoon met Vivaldi, en zoons en kleinzoons. Met STIP bovenaan!! En nu? Totilas zoons en kleinzoons.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:36

Je weet vaak niet eerder wat past, nadat je het geprobeerd hebt. Een hengst kan bij jou paarden top passen, en bij de mijne voor geen meter. Ik heb zelf ontzettend uiteen liggende merries. Duits, Nederlands, groot, klein, alle verschillen aanwezig. 1 nu drachtig van Totilas, maar ook hem zou ik niet zomaar overal bij zetten.
Neemt niet weg dat zijn nafok het goed doet..
Mijn doel is om dit jaar sowieso 1 hengst te gebruiken met zijn bloed ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:16

yvonnepuntnl schreef:
_San87_ schreef:

Valt wel mee.
Ook zij hebben genoeg hengsten van 1000€, en populaire hengsten zoals Jovian, en Revolution kosten 1600.
Jameson en Toto jr zijn duurder!
En hier vraagt men voor de verlichtingskampioen ook meteen €1350

Oooh dan valt t inderdaad wel mee.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:37

koend schreef:
Joop van Uytert en mede-eigenaar Jan Lamers hebben de negenjarige KWPN-hengst Geniaal (Vivaldi x Biotop) verkocht aan Andreas Helgstrand. Het is bedoeling dat Helgstrands zoon Alexander-Yde de bruine hengst gaat uitbrengen bij de Junioren en later bij de Young Riders.

Uit Horses.nl

Lap, had ik nu eens de ideale match gevonden voor mijn merrie en nu verhuist hij naar Denemarken om te verdwijnen in de juniorswedstrijden. Dat is nu dikwijls het lot van gemakkelijk rijdbare, kwaliteitsvolle hengsten. Laat het een beetje tegenslaan dan kunnen ze hem nog kastreren

Helgstrand heeft er oog voor. Ik heb geen spijt van onze Geniaal. Je zult zien dat dit soort hengsten meer doen om het merriemateriaal op peil te houden dan andere. Dat paard klopt gewoon.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:40

_San87_ schreef:

Kingston ging van 1000 naar 1200 toen hij van Kuypers naar Blue Hors ging. Nu kun je daarbij wel zeggen dat die 1000 het eerste dekseizoen was en dat er hele goede veulens uit kwamen. Dus wie zal zeggen dat het dekgeld gelijk was gebleven als hij in Brabant was blijven staan.

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:45

Kardieno ook, maar die was hier vrij goedkoop omdat hij gelders is gekeurd

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:59

misterA schreef:
.. Waar ik me echt aan stoor is dat PS nog steeds niet in de catalogus de WFFS status vermeld!

De uitkomsten van een nieuw onderzoek m.b.t. het verwerpen tonen aan, dat het wel eens meer kan voorkomen dan gedacht..

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:16

ben een stille meelezer, wat me hier opvalt is dat jullie steeds de jonge hengsten gebruiken! Ik heb nog maar een paar dressuurveulens gefokt, omdat we eigenlijk een springfokkerij hebben. Als ik dan een hengst zoek, kijk ik altijd sportgericht....of wat zijn nakomelingen doen! Ik koos dus 11jaar terug voor Rubiquil die gaf brave makkelijke paarden, en liep zelf Gp dat heeft goed uitgedraaid ik heb er een hele leuke aan. Enkele jaren geleden nam Voice, was een heel paard (1.75cm) maar helaas een ruin dus die is verkocht. Ik heb dan nu een Spielberg staan, (gekocht) en ik zou de Rubiquil nu graag laten dekken van Don Nobless weer een hengst die Gp loopt en al een paar hele leuke nakomelingen heeft lopen....Ik bekijk het extrieur wel ....maar is voor mij dat niet het allerbelangrijkste is! want ze mogen perfect zijn, als het hoofd niet mee wil....heb je er niets aan, en net dat weet je toch niet bij die jonge hengsten! Jammer van Geniaal want die vond ik ook erg leuk!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:38

eike schreef:
ben een stille meelezer, wat me hier opvalt is dat jullie steeds de jonge hengsten gebruiken!

Dat is een aanname. Het kan zijn dat de oudere garde al in de pedigrees aanwezig is, ik weet in ieder geval dat er hier tamelijk wat ervaren fokkers posten en dan heeft het zin om naar de jonge garde te kijken, terugfokken doen er niet veel, tenzij je bijv. wilt corrigeren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:46

Bucephalus schreef:
misterA schreef:
.. Waar ik me echt aan stoor is dat PS nog steeds niet in de catalogus de WFFS status vermeld!

De uitkomsten van een nieuw onderzoek m.b.t. het verwerpen tonen aan, dat het wel eens meer kan voorkomen dan gedacht..

Kan je mij de kern van deze publicatie vertellen? Als het erg technisch Engels word dan haak ik af, luiheid en zo. ;)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:23

"In conclusion, the predominant manifestation of WFFS are death during the latter stages of gestation or live births with foals being non-viable. Losses in Warmblood horse breeding caused by WFFS are greater than previously assumed"
Ik snap niet waar deze conclusie op gebaseerd wordt: Losses in Warmblood horse breeding caused by WFFS are greater than previously assumed Wat werd er dan eerder aangenomen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:37

Eerder werd aangenomen dat er vaak al heel vroeg werd geaborteerd. Nu lijkt het dat dit ook regelmatig tot na 320 dagen dracht gebeurd. Daarnaast is het openscheuren van de huid niet een altijd voorkomend symptoom van veulens die toch doodgeboren worden met Wffs. Testen is dus altijd nodig als je een doodgeboren veulen hebt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:50

misterA schreef:
Kan je mij de kern van deze publicatie vertellen? Als het erg technisch Engels word dan haak ik af, luiheid en zo. ;)

Openen met chrome, rechter muisknop en vertalen in het NL in het eerste stukje staat de conclusie, door Yvonne samengevat.

Overigens ook interessant dat het ziektebeeld al veel eerder is vastgesteld:
Citaat:
Chrome-vertaling:Letsels vergelijkbaar met die waargenomen in de huidige studie zijn in de 19e eeuw beschreven in rasechte Arabische paarden in Duitsland met nauwe inteelt met de Arabische hengst Bairactar, uit Syrië geïmporteerd. Die veulens werden levend geboren nabij of aan het einde van een draagtijd van normale lengte en hadden huidlaesies voornamelijk op de benen en rug en af ​​en toe waren er gebogen voorpoten ( Rueff, 1855 ). De stambomen verzorgd door Rueff (1855)zijn het bewijs van een erfelijke aandoening. Bairactar is te vinden in de stambomen van de meeste, zo niet alle Europese warmbloed sportpaarden (Aurich en Köhler, niet gepubliceerd). Hoewel dit niet bewijst dat Bairactar het WFFS-allel heeft overgedragen of dat deze hengst de enige bron van WFFS is in moderne Warmblood-paarden, kan dit erop wijzen dat de aandoening zich niet heeft ontwikkeld in het Warmblood-paard.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:29

Dank je wel Bucephalus.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:22

Bucephalus schreef:
eike schreef:
ben een stille meelezer, wat me hier opvalt is dat jullie steeds de jonge hengsten gebruiken!

Dat is een aanname. Het kan zijn dat de oudere garde al in de pedigrees aanwezig is, ik weet in ieder geval dat er hier tamelijk wat ervaren fokkers posten en dan heeft het zin om naar de jonge garde te kijken, terugfokken doen er niet veel, tenzij je bijv. wilt corrigeren.

Ik gebruik beide. Had afgelopen jaar bv 2x een Desperado, een Jovian, Ferdeaux.. Dit jaar een Totilas, als enige bewezen hengst. Ik dek met Negro en Vitalis, Fürst Romancier, Jovian. Misschien niet allemaal GP hengsten, maar wel bewezen hengsten ondertussen.

De anderen waren/zijn inderdaad jonge hengsten. Als een jonge hengst niet dekt, verdwijnt hij over het algemeen vlot van het toneel.. Als ik ze goed genoeg vind, wil ik ze zeker de kans geven.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:41

Toevallig vorig jaar gekozen voor een bewezen hengst
Rousseau

Maar gebruik ook graag jonge hengsten. 1e jaargang Glamourdale everdale for emotion
Foundation.

Vivaldi
Jazz
Negro
Zack
Florencio

Om meer te weten te komen van jonge of oudere buitenlandse hengsten.
Ga bij ze kijken waar ze staan of bij hengstenshow.
Of bij een hengstenhouder waar ze aan geboden worden.
Bij de ijzeren man kan je veel informatie krijgen van de hengsten.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:52

Een kennis van mij in Duitsland
Heeft 2 hele mooie veulens gekregen van kjento.
Mooi bergop. Goed achterbeen.
Luxe van type

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:00

Daar verwacht ik er dit jaar 1 van :)

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:28

misterA schreef:
SophievdV schreef:
Am Horses: de problematiek bij de Geldersen is nog maar klein vergeleken de problematiek bij de tuigpaarden. Een Gelderse kan je nog aanparen met een klassieke rijpaardhengst. Dan raak je niet ver verwijderd van het type en de bewegingsvorm die een Gelderse kenmerken.

Die merrie komt trouwens uit een degelijke Gelderse lijn. Haar eigenaresse heeft een kampioensmerrie van onze Floris en die heeft ze gefokt uit een Gelderse merrie met prachtig oud bloed.

Schimmels vind ik waanzinnig mooi!! Als ze nog grotendeels 'blauw' zijn maar zeker ook wanneer ze spierwit zijn. Ik ga eens kijken naar die schimmel bij Helgstrand :P

Gisteren nog gezocht op Furst Jazz en waar hij gebleven is. Ik kan vooral berichten uit 2018 vinden. Iemand hier enig idee waar de hengst nu is?

Wat is een "degelijke" lijn?
Wat is oud bloed? Volgens mij stammen alle paarden af van dezelfde lijnen. Zeker bij onze nauw verwante sportpaarden.
Bij tuigpaarden wordt de inteelt echt wel een probleem. Twee keer een eerste bezichtiging. De eerste keer hield de selectiecie. zich niet aan de opdracht. En ook de herkeuringscie. die daarna opnieuw ging selecteren, heeft zich niet aan de opdracht van de fokkerijraad gehouden.
Linksom of rechtsom, de fokkers moeten zelf het probleem oplossen. En bij voorkeur niet met allerlei kleurfokkerij of andere selectiecriteria die er niet toe doen.
Mooie uitdrukking... :Y) out off the box.. Een top tuigpaardmerrie is drachtig van de Friese Kamioenshengst. Wel een risicovol experiment,

Welke merrie is dat?

Heb ook een tuigpaardmerrie, zit 7x Renovo in! In de toekomst willen we haar wel dekken maar zeker niet met een tuigpaardhengst.

De fokkers moeten inderdaad zelf wijzer zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:41

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:12

Kan je, met doe Fellini erbij, toch niet meer serieus nemen...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:24

s0173957 schreef:
Kan je, met doe Fellini erbij, toch niet meer serieus nemen...

want?