Irish Draught in Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 23:40

Ja ik vind zelf stiekem ook dat ze wel heel goed gelukt is :o :D En die stipjes op haar hoofd zijn ook te schattig.

Hoe gaat het met die van jou san4nie? Nog weer leuke dingen ondernomen samen?

san4nie

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:29

Klopt! Ik heb het idee dat ik bij deze paarden vaker andere blessen zie dan bij de kwpn’ers.

De mijne doet het ook nog steeds heel goed! Staat nog op special beslag en zolang dat goed gaat laat ik dat maar zo. We zijn nog een paar keer op buitenrit geweest en ondertussen in 3 wedstrijden 7 wp binnen. Hij durft nu ook al wel stukjes voorop en bij de laatste wedstrijd totaal geen spanning. Hij doet ook echt super goed zijn best, heerlijk is dat!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:02

Die van mij heeft ook stipjes in haar bles :D
Afbeelding

Fijn dat het allemaal zo goed gaat bij jullie! Super!

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 16:01

Wat fijn dat hij het op het speciale beslag zo goed doet san4nie, mooi er onder laten dan inderdaad. En wat goed dat hij op buitenrit en wedstrijd weinig spanning heeft!
Ik hoop straks in het voorjaar ook weer te beginnen met buitenritten, met dit weer hoeft het van mij niet zo nodig :')

Aahh wat schattig dat die van jou ook zulke leuke stipjes in haar bles heeft Change3x <3

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:02

Wat ontzettend schattig die stipjes van Roosje en Shayla <3

Hoe gaat het Sille, kan je er een beetje tegen dat Skinny er niet meer is?

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 22:07

Lief dat je het vraagt! Het wordt met de tijd wel makkelijker. Inmiddels alweer ruim een half jaar geleden, bizar hoe snel de tijd gaat.. Mis hem natuurlijk nog steeds en dat zal ook blijven, maar heb gelukkig een hoop mooie herinneringen aan hem en natuurlijk zijn dochter, dus hij is er toch nog een beetje <3

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:35

Ja, logisch dat je hem mist. Het was een prachtig dier en uit je verhalen hier kwam wel naar voren dat je een mooie band met hem had.
Heel fijn dat je zijn dochter hebt, hopelijk wordt/is ze net zo'n fijn dier als hij was en ga je met haar ook mooie herinneringen maken.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 23:18

Ik hoop het ook! :)

Hoe gaat het nu met die van jou? Wil het opbouwen nog een beetje lukken ondanks het dramatische weer?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:17

Haha, nou het gaat langzaam dankzij het weer idd. Inmiddels wel 2 lesjes gereden op aangepast tempo, dus we gaan de goede kant op. Volgende week wordt het wat beter weer, dus hoop dat we dan wat meters kunnen maken.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 21:27

Fijn dat het langzaam maar zeker de goede kant op gaat!
Ja eindelijk weer een beetje droog weer in het vooruitzicht, denk dat iedereen daar wel aan toe is :+

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:58

Afbeelding

Hi! Dit topic is al een tijd stil, maar ik ben benieuwd of er nog mensen met een Irish Draught paard zijn!

Sinds een aantal maanden heb ik een uit Ierland geïmporteerde (onbekende afstamming) Irish Draught in mijn bezit, Thorwald. Echt een zalig dier. Ruin van 9. Nergens bang van, relaxt, eigenwijs, tevreden. Heeft een zeer sterke mening en laat het weten als hij iets niet wil, maar loopt in de (6ha) weiland zonder halster overal met me mee naartoe (als ik hem maar op kom halen, daar is hij duidelijk in). Ontzettend intelligent, gebruikt geen onnodige energie lief. We weten zijn levensgeschiedenis tot twee jaar terug, daarvoor is alles onbekend.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:42

Hier geen ID maar ik vind het een heel leuk ras, zo solide gebouwd. Hou ik wel van. Mooi paard weer.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:00

Oh wauw, het was al wel heel lang stil..
Een echte Knuffeldier! Heel mooi, hoe groot is hij?

Hier nog steeds heel gelukkig met mijn 2 dames.
Vorig jaar viertal gereden met de bonte.
De schimmel wordt nu 6 en moet meer aan de bak, begonnen met springlessen dit jaar en vorige week crossles. Eind april oefencrossje gepland.. heel benieuwd.

Hoe is het met de rest?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:23

Hij is ongeveer 1.62 denk ik. Maar zo breed, en steviger benen dan de grote Shire in de wei.

In de winter was hij heel wit, nu zijn zomervacht er doorheen komt, wordt hij een donkerdere appel-/vliegenschimmel. Cadeautje, want dat vind ik echt prachtig!

Afbeelding

Afbeelding

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 21:27

Leuk dat er weer even wat leven in het topic is!

Mooi paard Knuffeldier, klinkt als een echte Irish Draught!

Mijn (halve) ID doet het ook nog steeds super. Ze is zo ontzettend lief en al een echte allrounder, dressuur, springen, buiten rijden, ze doet het allemaal! <3

Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:01

Knuffeldier schreef:
[ Afbeelding ]

Hi! Dit topic is al een tijd stil, maar ik ben benieuwd of er nog mensen met een Irish Draught paard zijn!

Sinds een aantal maanden heb ik een uit Ierland geïmporteerde (onbekende afstamming) Irish Draught in mijn bezit, Thorwald. Echt een zalig dier. Ruin van 9. Nergens bang van, relaxt, eigenwijs, tevreden. Heeft een zeer sterke mening en laat het weten als hij iets niet wil, maar loopt in de (6ha) weiland zonder halster overal met me mee naartoe (als ik hem maar op kom halen, daar is hij duidelijk in). Ontzettend intelligent, gebruikt geen onnodige energie lief. We weten zijn levensgeschiedenis tot twee jaar terug, daarvoor is alles onbekend.

Gefeliciteerd met je aanwinst! Super leuk, veel plezier samen :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:06

Fijn dat het bij iedereen goed gaat. Knappe kop heeft die van jou Sille <3

Wij hebben een rustige winter gehad, voornamelijk thuis gereden en ons niet te druk gemaakt.

Vorige maand mocht ze voor het eerst mee naar een crosslesje, op een paar spannende dingen na was ze helemaal in haar element. Heel erg leuk, volgende week mag ze weer! :D

Afbeelding

Wij zijn het springen weer aan het oppakken en weer toewerken naar het outdoor seizoen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 20:57

Wauw gave foto's Change3x! Wat tof dat ze de crossles zo goed deed!

Een crossles wil ik ook heel graag een keer gaan doen met Shayla. Ik heb alleen zelf geen trailer, dus dat maakt uitstapjes wel wat lastig.

Gisteren weer even een keer gesprongen, voor het eerst een klein oxertje. Dat deed ze super braaf, dus ik was helemaal trots :D

We hebben niet zoveel springmateriaal, dus het is een beetje een creatieve hindernis :+

Afbeelding

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:33

Wat leuk jullie paarden te zien! Er zijn er maar weinig in Nederland he?

Mijn (nieuwe) hoefsmid herkende Thorwald meteen als ID (en was enorm enthousiast). Kennelijk is er een manege in Amsterdam die er een heel aantal heeft.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:51

Afbeelding

Dit is de mijne. Nou ja eigenlijk geen ID maar jullie komen het dichtst bij.

Tis een kruising tussen een Tinker en volbloed. Helaas veel pech gehad vorig jaar. Maar sinds januari rijden we weer.

Die cross en spring fotos zijn heerlijk om te zien. Helaas met de jaren steeds minder lef en nu durf ik het niet meer aan ivm het blessureleed wat we gehad hebben.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:06

Kennisje heeft er vorig jaar weer eentje gekocht. Echt zo een kasteel haha.
Leuk om nog beetje mee te lezen. Het is dit jaar alweer 3 jaar geleden dat ik mijn Ier (traditional Irish sport horse) heb moeten inslapen :(
En nu heb ik een Duits gefokt paard :+

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 22:24

Wat gaat de tijd toch snel hè... Het is straks ook alweer 2 jaar geleden dat Skinny is overleden Y;(

Wat zijn je plannen met Thorwald Knuffeldier?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:49

Hey wat leuk, we staan in uitgelicht!

Sille55, hij staat op een enorm weiland aan de ruiterpaden, maar zonder faciliteiten. Ik wil vooral lekker het bos in met hem. Het lijkt me superleuk om daar af en toe een sprongetje tegen te komen, maar met name (lange) ritten en genieten van het bos. Daarnaast doe ik grondwerk in de wei. Hij leert snel, als ik maar langzaam ga, duidelijk ben, en geduld heb. Ik wil hem echt met vingertoppen/lichaamshouding kunnen sturen. Dat lukt zowaar met sommige dingen al! (Hij snapt inmiddels al bijna dat hij zijwaarts moet stappen als ik zacht tegen schouder en flank dus).

En gewoon lekker in de wei zitten! (Ja, ik heb nog een Harry's Horse corduroy rijbroek uit 1995 die me nog altijd past <3 )

Afbeelding

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 19:54

Wat heerlijk Knuffeldier, zo te lezen heeft hij het goed getroffen met jou als baasje!

In de wei zitten en naar de paarden kijken is hier ook nog steeds 1 van de favoriete bezigheden. Hoe kan een mens daar nu niet gelukkig van worden <3

evelienguus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:05

@knuffeldier hoe heb je dat aangepakt? Je Irish draught uitzoeken en importeren? Ik zit er ook aan te denken om zo iets te doen omdat ze zoveel stabieler en sterker zijn dan de kwpners.