2e en 3e bezichtiging Den Bosch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

weule

Re: 2e en 3e bezichtiging Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:40

dat hij de paarden met de zweep slaat vlak voor de oxer, waardoor ze bang worden, geen afstand zien of gestresst raken en onnodig fouten maken, of zelfs in de hindernis knallen..

@ anne-gti : ik snap de link niet helemaal Knipoog (finkers is trouwens wel fantastisch Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:11

Er is vanuit Duitsland ook het nodige commentaar op de manier van beoordelen van het losspringen in Nederland.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:13

iemand een idee waarom Agaatopaal (731 Uphill x Cabochon x Saros) wel naar de 3e bezichting door was maar niet aangewezen (is hij niet op komen dagen??) want ik dacht eigenlijk dat alles door was maar hij staat niet op de eindlijst??

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:14

Pipo schreef:
Er is vanuit Duitsland ook het nodige commentaar op de manier van beoordelen van het losspringen in Nederland.

Vertel Pipo ..... Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:15

Het gebeurd daar met veel meer rust. Hengsten worden aan de hand meegenomen het lijntje in.
Het commentaar was dan ook dat het een redelijk wild gebeuren was hier en dat volgens hun je zo minder goed kan beoordelen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:19

Klopt, in Duitsland begeleiden ze het paard tot net voor de hindernis, en laten het paard dan pas los. Zo komt die rustig de sprong in, en ziet het er allemaal een stuk beter uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:20

ART_UMA schreef:
iemand een idee waarom Agaatopaal (731 Uphill x Cabochon x Saros) wel naar de 3e bezichting door was maar niet aangewezen (is hij niet op komen dagen??) want ik dacht eigenlijk dat alles door was maar hij staat niet op de eindlijst??

Veterinair probleem waarschijnlijk?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:42

Pipo schreef:
ART_UMA schreef:

Veterinair probleem waarschijnlijk?

Misschien omdat hij minder was dan de andere Uphil x Cabouchon, wel apart trouwens dat 3 x Pretendent-bloed erachter. Ik vond het een paard wat in de draf een beste zou kunnen worden maar de galop zet ik vraagtekens bij, we wachten het af.

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:16

krackertje schreef:
Misschien omdat hij minder was dan de andere Uphil x Cabouchon,

Misschien ben je niet geweest?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:18

sprakeloos, wel geweest maar andere menig ?

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:20

Pipo schreef:

Je doelt op het commentaar van één persoon, Marahrens van het Westfaler stamboek..dat valt mijns inziens niet onder 'het nodige commentaar'.

Je kan ook het nodige commentaar op het duitse systeem hebben. Er is wellicht meer rust, maar geeft een dergelijke manier ook meer informatie?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:27

sprakeloos schreef:
Pipo schreef:

Je doelt op het commentaar van één persoon, Marahrens van het Westfaler stamboek..dat valt mijns inziens niet onder 'het nodige commentaar'.

Je kan ook het nodige commentaar op het duitse systeem hebben. Er is wellicht meer rust, maar geeft een dergelijke manier ook meer informatie?

Geef daar eens zelf antwoord op, ik ben niet al te bekend in de springwereld maar wil graag bijleren.

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:32

krackertje schreef:
Geef daar eens zelf antwoord op, ik ben niet al te bekend in de springwereld maar wil graag bijleren.

Paarden moeten zelf denken, en het zelf oplossen als het niet past.
Met het duitse systeem heb je gegarandeerd een prima uitsprong, maar de wijze waarop paarden de insprong nemen en zichzelf evt kunnen corrigeren zegt veel meer over de kwaliteit dan een oxer op 8 meter plaatsen...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:40

sprakeloos schreef:
krackertje schreef:

Paarden moeten zelf denken, en het zelf oplossen als het niet past.
Met het duitse systeem heb je gegarandeerd een prima uitsprong, maar de wijze waarop paarden de insprong nemen en zichzelf evt kunnen corrigeren zegt veel meer over de kwaliteit dan een oxer op 8 meter plaatsen...

Klinkt logisch, zelfdenkende paarden staan bij ons hoog, welke tak van sport ze ook voor bestemd zijn maar ik kan me ook voorstellen dat je dan regelmatig de boot kunt missen als paarden er niet helemaal klaar voor zijn oftewel te jong om dit te pakken?
Ik weet dat dit selectiedagen zijn en momentopnames en dat er conclusies getrokken moeten worden maar dan nog denk ik dat een ander beleid ook iets goeds op zou kunnen leveren.
Vooropgesteld nog steeds dat ik weinig tot geen verstand heb van springpaarden en de training daarlangs.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 01:44

Als iemand (NB een Duitser Haha! ) kritiek heeft op ons systeem, wil dat nog niet zeggen dat het bij heb beter is. Een paard aan het handje naar de sprong leiden levert minder info op dan wanneer ze er zelf naartoe lopen. Dan moet het paard zelf beslissen hoe het naar de hindernis toegaat.
Wel vind ik dat sommige paarden bij dit systeem soms wel erg fris zijn en daardoor wat te gek doen, maar dat is aan de eigenaren en niet aan het KWPN.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:11

Geef mij maar het duitse systeem. Blijkbaar is dat systeem mijn inziens beter aangezien de duitse stamboeken nog altijd bovenaan de indexlijsten staan.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:11

Of het systeem in Duitsland beter is weet ik niet maar ik weet wel dat men hier in Nederland de paarden eerst als een gek rond laten dazen en zich leeglopen ,vervolgens een aantal keer door het lijntje moeten en tegen de tijd dat ze de dikke oxer moeten nemen zo leeg zijn dat ze het nog met moeite redden.
Tussentijds worden ze nog even lekker bijgemept door JH waardoor ze de staart tussen de benen trekken en helemaal verkrampen en daardoor te veel terug komen om de laatste oxer fatsoenlijk af te maken ,wat bij sommigen dus een salto opleverde.
Nou ,vertel mij dan maar welk systeem beter is.
Duitsland laat ze in elk geval even op adem komen(al ben ik daar niet wezen kijken)

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:18

petraaken schreef:
Geef mij maar het duitse systeem. Blijkbaar is dat systeem mijn inziens beter aangezien de duitse stamboeken nog altijd bovenaan de indexlijsten staan.

Ik meen dat het KWPN-stamboek op de WBFSH lijst bovenaan stond?
Al ben ik het wel met je eens dat het aan de hand inbrengen rust kan brengen, maar ik zou dit slechts doen bij hengsten die té hard en fris gaan. Als je een hengst hebt, die gewoon rustig het lijntje in gallopeerd/draaft, zou ik het gewoon zo laten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:32

Ik ben zelf voor een combinatie van beide systemen. Eerst een paar keer mee aan de hand zodat ze het ritme kunnen vinden en daarna nog een paar keer er zelf doorheen om te zien of ze een beetje zelfstandig kunnen nadenken.
Imo geeft het zelf naar de sprong lopen wel heel veel informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:42

Van zelf naar de sprong lopen is anders niet veel sprake. Als ze een in het lijntje om niks een flinke mep hebben gehad of de pas afgesneden worden wil de helft van de paarden het lijntje al niet meer in of niet meer over de oxer, omdat ze dat associeren met slaan. Vervolgens worden ze weer gemept en ik vind de paarden vervolgens moeilijk te beoordelen en wat voor info je eruit haalt?! Op de tribune werd al gezegd dat de hengstenhouders thuis maar moesten gaan oefenen op slaan, zodat ze dat tenminste gewend zijn...

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:44

@ [***]: volgens mij zat jij dan in de buurt bij mijn ouders Tong uitsteken want mijn vader zei aan de telefoon hetzelfde tegen mij!!
Had er eigenlijk in de paardenkrant nog wel wat over verwacht, klein stukje commentaar o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:47

Ja ik ook, viel me tegen dat er niks instond.
Ik zat s'morgens eerst boven en daarna beneden naast de kooi.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:19

Ja ,ik had ook verwacht en gehoopt dat er iets over in de PK oid zou staan.
Dan moeten we zelf in de pen klimmen! Sigaar

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:22

weule schreef:
petraaken schreef:

Ik meen dat het KWPN-stamboek op de WBFSH lijst bovenaan stond?

En dat terwijl Nederland heel wat kleiner is dan Duitsland. Je kan ook niet over heel Duitsland spreken, iedere deelstaat heeft zijn eigen Verband met daarnaast nog wat nationale Verbanden, en die hebben allemaal hun eigen manieren en opvattingen.
Dus Bei Uns ist alle besser Knipoog , kan je alleen zeggen als je al die keuringen bezocht hebt.

Er staat meestal weinig kritiek in de paardenkrant, en na de colum van JH verwacht ik niet dat men dit wil signaleren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:24

[***] schreef:
Van zelf naar de sprong lopen is anders niet veel sprake. Als ze een in het lijntje om niks een flinke mep hebben gehad of de pas afgesneden worden wil de helft van de paarden het lijntje al niet meer in of niet meer over de oxer, omdat ze dat associeren met slaan. Vervolgens worden ze weer gemept en ik vind de paarden vervolgens moeilijk te beoordelen en wat voor info je eruit haalt?! Op de tribune werd al gezegd dat de hengstenhouders thuis maar moesten gaan oefenen op slaan, zodat ze dat tenminste gewend zijn...
In mijn verhaal heb ik het natuurlijk wel over het goed toepassen van beide systemen. Knipoog