Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:27

Maribor, er is indd veel gebeurd ja maar ze is er gelukkig eindelijk

Kabayo, dat vind ik dus ook.... ze zouden ook de hele groep binnenhalen, of toch weer niet.... nouja ze zei uiteindelijk dat haar moeder langsreed en ze toevallig bij het hek stond en ze haar dus kon pakken, iets met moeder-skills? ze is 22 september naar Luik gevlogen, en werd 23 september bij mij op stal gebracht. Wanneer ik haar wil scannen weet ik nog niet, ik wil haar niet meteen met van alles overvallen, ik ga binnenkort is vragen op stal of iemand nog een dierenarts nodig heeft, zodat we misschien een afspraak kunnen combineren voor de voorrijkosten. Ze heeft uiteindelijk dus begin juli tot eind juli bij de hengst gestaan, en daarna heb ik gezegd laat maar zitten (ze had eventueel nog een andere hengst waar ze bij kon namelijk, maar ik las ook dat ze het beste al 45 dagen moeten zijn om te vliegen)

Mij was verteld dat ze het allemaal nog wat spannend vond en wat terughoudend was, nou ik weet niet waar ze het over hebben want ze staat vanaf dag 1 al het liefste in mijn broekzak(waar bij voorkeur een snoepje in zit...) Ze laat zich met liefde door iedereen aaien. Halster zou ze ook spannend vinden met opdoen, nou ik heb het export halster zo'n 10x over dr oren gedaan zonder reactie en geen enkel probleem gehad met haar benaderen of een halstertje omdoen. Ik was nog bang dat als ik haar zou losgooien in de bak ze zich misschien niet zou laten vangen.... niets van waar dus, stond gewoon te wachten om vastgeklikt te worden bij de ingang, dus dan begrijp ik al helemaal niet dat het zo moeilijk was allemaal. Ze is super makkelijk en dus echt heel lief en mensgericht! Sommige andere imports hadden echt eerst een knuffelcursus nodig maar Perla heeft alleen last van een maag die nog niet met snoepjes gevuld is :')

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:32

Carika heftig zeg en veel sterkte nog ivm het overlijden van je paardje. Fijn dat je merrie nog mooi drachtig is.

Lyona Wij scannen eigenlijk nooit later in de dracht. Tenzij er reden voor is. Meestal als ik na 200 dagen het veulen nog niet gevoeld heb gaan we wel scannen om te zien of er nog wel iets inzit. Alleen idd svala zou ik wellicht nog eens doen ivm de stress die ze mogelijk gehad heeft en of alles inorde is.

Aatrox gefeliciteerd met beide drachtige dames

Lonniejj Fijn dat Rosa zo goed groeit kwa buik. Moet je nu nog vaker scannen?

EdKingEnzo welkom en gefeliciteerd *\o/* dat wordt een leuk veulen kwa kleurkansen. Ik gebruik gewoon een dayscounter en de rest staat in mijn notities in mijn gsm.

Maribor ze begint een mooi buikje te krijgen.

Deracine wat een verhaal zeg. Lijkt mij ook dat ze haar dan idd met de groep naar binnen hadden kunnen halen. Zeker op een maand tijd moet dit toch lukken. Ik ben heel benieuwd of ze drachtig is. Als ze niet drachtig is, is er dan een soort gust regeling? Wel heel fijn dat ze zo knuffelig en makkelijk is bij jou.

Kabayo Jackie is 3/4 tinker en 1/4 trekpaard :D maar ze is nog maar 3.5j dus nog niet echt uitgezwaard. Ze is 1.57m dus ook flink aan de maat voor de tinkers.

Je begint goed een buik te zien bij Zilver <3 is deze zwangerschap vermoeiender voor je als de vorige? Kwa erfelijkheid en OCD kan ik je helaas niet verder helpen. Ik weet dat bij de tinkers de hengsten wel röntgen gekeurd worden maar merries doorgaans niet.

Fleur zat deze week ook alweer op 170 dagen. Ze zit super in haar vel moet ik zeggen. Buik groeit rustig aan wat door. De kleine was ook al goed actief <3
Afbeelding
Afbeelding

Papa in Spe mocht ook op de foto weer. Hij is echt een heel goed model altijd <3
Afbeelding
Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:57

Ah Deracine
Apart verhaal idd vanuit hun. Maar anderzijds, ik heb veel met vee in grote natuurgebieden gewerkt, waarbij je ze moet vangen door ze steeds in een pen te voeren en dan een x het hek dicht te trekken. Miss daar ook zo? Sommigen zijn zo slim,die hebben het meteen door.
Ook half wilde paarden vingen we in de heuvels in Nieuw Zeeland met een grote pen. Maar dat was een soort 'gathering', met velen de wei in en dan een liepen we ze in een fuik. Maar het waren zulke moeilijke enorme gebieden, en paarden zijn snel en onvoorspelbaar.. lol, er was wel eens 2 weken voor nodig om dat rond te krijgen. Ook net hoe fanatiek de eigenaar is om ze vast te krijgen
Fijn dat ze zo lief is! Scheelt een hoop werk.Overigens waren die NZ paarden na een paar dagen ook vrij mak, omdat ze als veulen wel aan mens gewend waren, zelfs al de trailer in waren gegaan. Daarna werden ze 6 jr in de bergen losgelaten. Misschien idem met jouw paardje?

Kabayo, je hebt ook flink wat te doen zo, met de paarden en zelf 'drachtig' ;-) dat vreet gewoon energie! Denk ook om jezelf als je moe bent :') zuur als je zo weinig kan doen soms. petje af hoor, alles zo bij elkaar. Ze zien er super uit, Zilver en Minthe. Een begint echt al rond te worden, niet?

OCD ken ik meer van honden. Ik heb werkende border Collies, en laat ze voor de fokkerij erop testen. Maar het is bij honden een stukje nature en nurture. Erfelijkheid kan een rol spelen, maar vaak spelen meerdere factoren mee (voeding, belasting op jonge leeftijd).en zelfs uit gezonde ouders kan een bepaalde combi meer kans op OCD geven. Dat weet je zelden, omdat niet iedereen open is over de fokresultaten van de ouderdieren :o .

Jouw vraag:
Misschien kan een radioloog wel het verschil zien of de OCD door trauma of genetische aanleg is ontstaan?

Bij verdenking op blijvende onregelmatigheid is een foto wel handig, om uit te sluiten of ze het hebben. (Merrie van een vriendin was al jaren niet helemaal rad, bleek OCD)

Maar een paard op hogere leeftijd in de sport: lijkt de kans me klein dat ze OCD hebben en vrij veilig om mee te fokken.
Als de OCD al op erg jonge leeftijd is geconstateerd is de kans groter dat het genetische aanleg is.
Sorry, weet niet of je hier wat aan hebt.
Twijfel je aan je eigen paard?

Nieky:170 dagen alweer. Dat gaat snel. En het moment Supreme komt steeds dichterbij :D ze ziet er goed uit, Fleur. En wat een mooi dier zeg, de papa! Kan zo een ridder film in :-)

Maribor

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:01

Ah nog een vraagje aan meer ervaren fokkers:
Hebben jullie een birth alarm? En zo ja, welke en waarom? Ben je er tevreden over?

Ik heb om me heen meerdere gevraagd. Eigenlijk houden die vooral het paard in de gaten. Evt een camera in stal.
Ik ben bang dat ik overal doorheen slaap ..
Een birth alarm is alleen erg duur, zelfs op MP. Ik zou er best 1 willen,miss over paar jaar nog een x een veulentje
Maar gaan ze zo lang mee?
Huren is ook een optie. Maar als je hem 2 maand hebt (het kán) ben je ook al 300 kwijt.. en dan koop ik liever 1. Of heeft het weinig meerwaarde?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:09

Hier geen alarm.
Camera+ ph strips hier.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:33

Ik gebruik alles..
Birth alarm.. camera.. brixtester. Strips..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 05:26

Ah ja. Ocd en fokkerij.. het begint bij een gezonde merrie zonder ocd. Bij hengsten wordt er veel over gezwegen want na een operatie is er ook geen ocd meer...
Maar de basis is 2 gezonde ouder dieren.

Hier geen fan van birth alarm. Als je geld uit wil geven doe het dan beter wat mij betreft, kijk naar meer betrouwbare alarmen. Al is er geen 100 procent! Investeer ook in een camera, die hoeven niet eens duur te zijn. Zodat je kan waken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 06:23

Die brixtester is nieuw he? Hoorde er dit jaar voor het eerst van.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:07

mirjamalvaro schreef:
Die brixtester is nieuw he? Hoorde er dit jaar voor het eerst van.

Ik heb m al 2 jaar hihi. Begin m nu te snappen en hij is betrouwbaar

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:17

Uhm wat is een brixtester? :+
Ik gebruik camera + ph strips. En als het dichterbij komt gewoon niet meer slapen :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:39

Ik ben ook benieuwd wat een brixtester is. Heb je er een link van?
Hier camera, ph strips en halsteralarm. Qua waken en slapen, ik weet nog niet hoe dat komt, want ik mag (qua datum) tussen beide dames in bevallen :+ Top dit := (m’n ouders wonen hier ook op het erf en zullen (zoals altijd) mee waken, no worries)
Ik heb een heel oud birth alarm. Gaat af als de merrie plat ligt. Dus ook als er niks is haha. Maar met een camera er op kijk je even snel en slaap je weer verder. Nadeel is wel dat ik het alarm dan pas weer aan kan doen als de merrie weer rechtop is. Of het echt meerwaarde heeft… ze gaan heel vaak af als er niks is en ze gaan niet af als er wel wat is. Maar misschien is het voor je gevoel fijner want je hebt er toch alles aan proberen te doen om er bij te zijn

Ciocolatto jij hebt rijpaarden toch? Jij hebt de merries dus op röntgen gehad voor het fokken? Is het bij jou ras makkelijk van de vader te vinden hoe ze op röntgen waren? Hier wordt het wel bij goedkeuring gezegd en vermeld in het boekje maar ik heb ook hengsten gebruikt die al 10 jaar goedgekeurd zijn. Die boekjes vind ik niet meer terug en vind het ook nergens in een bestand of zo… Heel jammer

Maribor haha ja ik zag later pas dat ik bij mijzelf ook drachtig heb getypt. Ik bedoel natuurlijk zwanger :+ Jaa het vreet heel veel energie en dan ook nog een ijzer en vitamine te kort. ‘s ochtends gaat het nog wel dus dan doe ik de stallen etc. M’n ouders doen ze ‘s avonds en voeren dan ook en zetten ze binnen. Dus dat scheelt wel. Maar na de middag ben ik helemaal op. Gaat wel weer steeds wat beter gelukkig. Dankje voor je lieve woorden, ik doe m’n best :D Ja vooral zilver wordt breed hoor! Vond haar echt een ouwe fokmerrie vanochtend haha
Helaas kon de radioloog of arts niet zeggen of dit nou erfelijk was of niet. En graag wil ik gezonde dieren fokken dus wil er graag achter komen. Ik twijfel niet aan m’n merrie. Ze heeft super benen, mooie slank nergens een verdikking en verder ook nooit beenproblemen. Ze heeft alleen een Franse stand, daar hou ik rekening mee in de hengstenkeuzes. Maar daar heeft ze geen last van. Ze is nog nooit in haar 10 jarige leven een pas kreupel of onregelmatig geweest. Haar dochter is compleet schoon op de röntgen (Minthe). Silvester (4,5) en Laventhe (6,5) zijn nooit op röntgen geweest en ze hebben er ook geen aanleiding voor. Silvester heeft op 2 jarige leeftijd een hele dikke sprong gehad maar daar zag je een jaar later al helemaal niks meer van. We vermoedden een klap door de andere hengst waar hij mee samen loopt. Dat kan natuurlijk ook. 2 weken geleden hebben we Yke (2,5) uit de opfok gehaald en we zagen 1 gevulde sprong. Deze is afgelopen woensdag op de foto geweest en aan één kant is OC gevonden en de andere kant OCD en beide sprongen zijn inmiddels geopereerd. Ik voel mij er heel naar onder en voel een grote verantwoordelijkheid. Maar de arts kon dus niet zeggen waar het van kwam. De opfokker bevestigde dat hij dit niet had toen hij gebracht werd (die gevulde sprong). Verder is alles goed gegaan en zal hij z’n verdere leven er geen hinder van ondervinden.
Nu wil ik dus m’n Fries laten röntgenen op de benen om te weten of ze wel of niet iets heeft. Ik verwacht het niet. (Ze is nu 10). Het is niet iets standaards bij de Friezen om de merries te laten röntgenen voor het fokken. Ik heb er ook niet bij stilgestaan en kan mijzelf dat heel kwalijk nemen… maar fijn. Nu maar zien hoe nu verder.

Kan röntgenen met een drachtige merrie? Of niet? Net als bij mensen? Zou logisch klinken….

Nieky heel gaaf is Jacky! Jaa zilver doet goed haar best haha. Ja deze zwangerschap is zeker vermoeiender. Merk dat ik vaker moet zitten en rust moet nemen. Maar dat komt wel goed. Qua misselijkheid gaat het gelukkig ook weer goed, ik was zelfs 5 kilo afgevallen omdat ik niks kon eten. Dat was niet leuk! Fleur ziet er goed uit! En papa ook <3 Knappe paarden heb je hoor!

Deracine ja heel jammer.. balen. Wel grappig dat moeders haar zo had. Misschien toch een zachtere houding? Wie zal het zeggen. Het klinkt wel als een hele lieve merrie. Snap wel dat je haar even laat wennen. Ik weet niet of mijn nieuwsgierigheid dat toe zou laten _O- ik duim voor je dat er een kleintje in zit :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:16

Spring paarden ja. Ik heb mn merries gekocht met al prok of keuring. En al nakomelingen die goed op de foto zijn, ook erg fijn.

De hengsten zijn allemaal perfect. Oftewel; je hebt geen flauw idee. Veel wordt wel over gesproken in de wandelgangen dat ze veel bemerkingen doorgeven en uiteindelijk met veel praten zit daar wel een kern van waarheid in. Al denk i dat je overal altijd een deel hebt waar t van de merrie af komt..
Voor de keuring moeten ze wel goed zijn maar als ze op 2 jarige leeftijd geopereerd worden zijn ze ook goed......... dus ik probeer veel met praten te achterhalen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:50

Carika, sterkte met het verlies van je merrie.

Deracine, wat een situatie zeg. Fijn dat ze inmiddels mooi bij jou staat. Hopelijk heb je er straks een fijn dier aan!

Kabayo, wat vervelend zeg van de OC en OCD bij een van je fokprpducten. Kan me goed voorstellen dat je je daar naar bij voelt. Ik zou even met een dierenarts overleggen betreft het röntgenen. Mijn gevoel zegt wachten tot ze niet meer draagt, maar mogelijk is het risico met zo'n verplaatsbare x-ray niet heel groot.

Hier zitten we overmorgen al weer op de helft (170) met de eerste dame. De ander zit op 142. Beide dames doen het goed.

Afbeelding

Afbeelding

De Davino is ook prok gekeurd. Voor haar 2022 veulen had ik een DOC aangevraagd. Deze had hij behaald, maar bleek toch een chipje te hebben die er uit moest. Voor de 2025 heb ik dan ook geen DOC meer aangevraagd omdat ik daar niet meer op vertrouw.

Verder heb ik alleen een camera en pH strips. Tot nu toe was de Davino zeeer duidelijk waardoor dit echt voldoende was. Hopelijk lijkt de Dallas niet op haar moeder :') die was echt verschrikkelijk. Niet onrustig en binnen 15 minuten het veulen er af gooien bv.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:00

Nouja het enige wat je kan doen met zekerheid is fokken met een gezonde merrie. Al moet je dan zeker weten dat ze niet vroeger al eens zijn geopereerd natuurlijk.
Ik denk dat her grootste gedeelte erfelijk is. En daarnaast een dosis geluk of pech.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:03

Maribor schreef:
Hebben jullie een birth alarm? En zo ja, welke en waarom? Ben je er tevreden over?

Ik heb om me heen meerdere gevraagd. Eigenlijk houden die vooral het paard in de gaten. Evt een camera in stal.
Een birth alarm is alleen erg duur, zelfs op MP. Ik zou er best 1 willen,miss over paar jaar nog een x een veulentje
Huren is ook een optie. Maar als je hem 2 maand hebt (het kán) ben je ook al 300 kwijt.. en dan koop ik liever 1. Of heeft het weinig meerwaarde?

Ook met alles erop en eraan kan het zomaar ineens gebeuren :+
Wij hebben ze binnen gehaald elke avond om ze met de camera in de gaten te kunnen houden. Maar op een dag dat we toevallig even weg moesten de pony's snel buiten gegooid en toen we 2 uur later terugkwamen liep er een zo goed als droog veulen naast de merrie, nageboorte lag netjes ergens in een hoek en de andere paarden mochten ook al komen kijken.

We hadden naast wat volle uiers, zoals elke ochtend, nou niet echt tekenen dat het er elk moment uit zou kunnen komen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:04

OCD is wel lastig hoor.
Ongeveer 30% is erfelijk, de rest is invloed van voeding, beweging en ook trauma is een risico. Vaak kunnen ze wel verschil zien of t trauma is of niet, maar lang niet altijd.

Mijn merries zijn allemaal op de foto geweest en vrij, de hengsten zijn ook vrij. Tot nu toe ook alle nakomelingen vrij van ocd. Bij kwpn kan je ook nog d-oc laten testen, dat is genetische deel van OCD. Betekend overigens niet dat ze geen OCD kunnen hebben, ook al hebben ze een goede/ hoge waarde (en andersom ook, bij een lage waarde wil dat niet zeggen dat ze OCD hebben).

Brix test bestaat al heel erg lang, op die manier meet je ook de antistoffen in de melk. Ik test het dus ook altijd zodra het veulen geboren is, geeft een indruk hoe snel en hoeveel een veulen de biest moet drinken. Als merrie lage waarde heeft wil ik dus dat het veulen meer en sneller/eerder drinkt, bij een hele hoge waarde laat ik ze wat langer klungelen. Lage waarde vul ik de biest ook altijd direct aan (ik heb 1 merrie die altijd aan de onder grens zit van goede waarde, haar veulens geef ik dus extra biest). Als een merrie mega hoge waarde heeft, melk ik vaak een extra flesje voor in de vriezer (ik heb 1 merrie met echt onmeetbare hoge waarde, die gaat dus standaard flesje de vriezer in voor de andere merrie haar veulen). :j

Brix testen voor de geboorte, moet je dus ook de brix waarde weten die de merrie normaal heeft (vrijwel altijd redelijk gelijk). Als de merrie normaal een lage waarde heeft en je gaat er vanuit dat ie nog hoger moet, mis je het dus.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:18

Maribor schreef:

Ik gebruik een camera, birth alarm en ph strips, maar belangrijkste is je paard gewoon goed kennen.

Ph strips zijn op het laatste moment wel redelijk betrouwbaar. Beide keren dropte de ph echt heel snel omlaag de dag voor/van de bevalling.
Alleen ph strips zou ik niet aandurven.

De 1e bevalling had ik finaal gemist als ik geen birthalarm had, ph was erg laag gezakt, maar geen melk lekken of hars. Merrie hele middag en avond zwaar onrustig, tot t begin vd nacht... Dus toch maar gaan slapen en ja hoor 2.5 uur later werd ik wakker gebeld en was ze aan de gang zag ik op de camera en heb er net op tijd tegen kunnen rijden. (Stond 5 min verderop kon je nagaan. :'))

Dit jaar dropte de ph ook ineens erg, maar was het overduidelijk. Ze stond smiddags al melk te lekken in de wei. Was wat onrustig. Uiteindelijk net op stal gezet. BA om en dr even met rust gelaten. 15 min later bingo, pootjes eruit op de camera, BA nog niet eens aan gegaan omdat ze natuurlijk nog niet lag. Wederom net aan tegen kunnen rijden.

Dus ik weet nu dat ze in principe echt heel vlot is, maar zou het zonder een van deze 3 dingen echt minder aangenaam vinden. Ach en sowieso slaap ik de tijd rondom de uitgerekende datum amper. :Y)

Ik heb een IP camera, zit een simkaartje in met een abonnement. Dit omdat de stal net buiten de wifi verbindingen lag en ik absoluut gewoon een goede verbinding wil. (Enkel met hele zware onweersbuien hapert ie wat)

Dit jaar zelf wel een Birth alarm aangeschaft. Idd een klap geld.. kon het gelukkig via mn werk nog iets goedkoper krijgen. Wellicht dat ik hem nog in de verhuur gooi de maanden voordat mijn merrie uitgerekend is om de kosten er weer een beetje uit te halen. Maar ben dr nog niet overuit, ben zelf heel zuinig op mn spullen en bij anderen is dat toch altijd maar weer de vraag. :7
Opzich bevalt het mij echt prima, ik heb gewoon de goedkoopste. Je moet incalculeren dat je zo nu en dan, of heel vaak loos alarm hebt. Maar ik was er op gegeven moment redelijk geoefend in, slaap rond die tijd toch continu met de camera op de tablet aan, dan even 1 oog een blik op de camera en alles rustig dan draaien we ons weer om. :')

Huren kan idd ook prima, maar als het een beetje moeilijk in te schatten is wanneer ze gaan dan heb je t ding zo een paar week en lopen de kosten toch al snel aardig op..

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:51

Hasta is niet helemaal lekker, wat snotterig en pijnlijke klieren. Een paar kilometer verderop heerst mogelijk droes dus ik hield mijn hart al vast. Meerdere keren contact gehad met de DA.
Vanmiddag viel ineens op dat haar neus ook gezwollen was. Klein beetje verhoging maar wel goed alert en eet goed zoals altijd.

Toch de dierenarts maar even laten checken en waarschijnlijk een sinusitis. De dierenarts dacht gelukkig niet aan droes. Toch voor de zekerheid aan de antibiotica.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:04

Pomski is het niet gewoon omslag van het weer? Ik vind het wat raar dat ze zonder diagnose aan de antibiotica wordt gezet? Zilver was ook snotterig en 2 dagen erna de rest ook in de stal . Inmiddels is alles weer fit maar zilver heeft wel een deken op nu, ze voelde wel koud aan.
Hoop dat ze snel weer fit is

Quir ja het is zeker lastig. Toch besloten wanneer het kan haar op röntgen te zetten. Moet nog overleggen. Veulen zit er natuurlijk al in en de andere 5 zijn al geboren. Daar kan ik nu niks meer aan veranderen… Maar ik baal wel
Dankje voor de uitleg van de brix test

Dankje verder nog voor de andere opmerkingen wbt ocd. Ik zal er mee verder

Zilver heeft helaas een allergische reactie op iets. Ik gok van het hooi maar voor de zekerheid geef ik haar even geen appels (suikers) meer. Ze heeft allemaal korsten en bulten en hield wat vocht vast. Het vocht is gelukkig weer zo goed als weg. Ze is verder wel happy en fit. Ik kijk het nog even aan, ze lijkt wel weer op te knappen
Foto’s toevoegen wil even niet maar ze doen het goed verder :)

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:35

Kabayo schreef:
Pomski is het niet gewoon omslag van het weer? Ik vind het wat raar dat ze zonder diagnose aan de antibiotica wordt gezet? Zilver was ook snotterig en 2 dagen erna de rest ook in de stal . Inmiddels is alles weer fit maar zilver heeft wel een deken op nu, ze voelde wel koud aan.
Hoop dat ze snel weer fit is.

Dat kan natuurlijk ook. Maar haar hoofd en met name op de bovenkant van haar neus is echt gezwollen. Daar is ze ook pijnlijk, ze wil niet dat iemand daaraan zit en ze had dus ook verhoging. Snot kwam uit 1 neusgat en daar hoorde je het ook echt borrelen.

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:31

Nou de dierenarts die hier goed aangeschreven staat voor dracht scannen moest voor een veulentje komen van iemand anders, dus ik dacht ik ga toch mee scannen, scheelt weer een beetje voorrijkosten.
Helaas is Perla dus niet drachtig. Ik baal een beetje, want als ze nou even hun best hadden gedaan haar te vangen had ze misschien nog bij de andere hengst gekund… ze zouden de hele kudde naar stal drijven om haar er uit te halen maar dat hebben ze dus constant uitgesteld. Nou ja het is wat het is en ik ga even goed bedenken wat ik volgend voorjaar ga doen. Ik vind het verder niet heel vervelend want nu hoef ik wat minder rekening te houden met voerbeleid en kan ze gewoon aan het werk om conditie op te bouwen en straks beleerd te worden. Ik weet nu in ieder geval dat ik geen rekening hoef te houden met een evt veulen. Moet zeggen dat ik ook nog niet had betaald voor de dekking want ze heeft me ook nooit een rekeningnummer oid gestuurd.

Nou ik kruip weer onder de meelees steen, misschien tot het 2027 topic.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 22:18

Ik zou ook zeker 0 euro betalen eigenlijk.... wat balen

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 17:29

Deracine wat ontzettend balen zeg. Kan me goed voorstellen dat je niet tevreden bent met hoe dit is gegaan.
Ik hoop dat je komende tijd wel kunt gaan genieten van Perla.

Hier is donderdag avond mijn 2025 veulen weg gebracht naar zijn nieuwe eigenaren. We zijn inmiddels de helft over met de dracht van de Davino.
De Dallas zit nu op 147. We schieten dus al aardig op met beide. Vrijdag direct de merries weer samen gehad.
Afbeelding

Afbeelding

Op de foto lijken ze nog aardig bescheiden, terwijl beide al behoorlijk aan de maat zijn. De Davino van de dracht, de Dallas eh.. niet _O-

Vandaag heeft de Davino ook weer even met haar 3 jarige zoon gestaan. Die is zo empatisch dat hij direct merkt dat er iets is en heel voorzichtig benaderd en gaat kriebelen. Ze zijn zo lief samen.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 18:23

Myrthe hebben ze geen naam? :P haha flauw, ze zien er prachtig uit! Op de foto heel bescheiden maar soms is het ook wel lastig op de foto te krijgen. Wat lief zo samen met haar zoon. Fijn karakter zo te lezen

Deracine ah nee wat …. Oh ik zou best boos/teleurgesteld zijn denk ik :o Ik zou ook echt niks voor de dekking en de scan die nooit uitgevoerd is betalen… Geniet nou maar lekker van je meisje <3 Hoop je volgend jaar wel te zien!

Pomski ieuw, dat klinkt best wel vies := Hoe gaat het nu?

Minthe is vandaag alweer 6 maanden drachtig. Wat ben ik toch gek op haar <3
Nog maar 137 dagen te gaan
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:51

Even een vraag tussendoor

Hebben jullie ervaring met oedeem halverwege de dracht? Kan zoiets ook placentitus betekenen of staat dat er wel los van?
Ze is verder fit en zichzelf. Geen koorts of ander ziektebeeld. Uier is niet dikker of voller dan normaal. Alleen haar buik heeft vocht
Ik bel morgen naar de dierenarts voor advies. Ze lijkt er geen last van te hebben.
Ze staat overigens elke dag van 8 tot 5 buiten in de paddock samen met 2 anderen. Hooi is altijd hetzelfde, al is deze portie veel korter. Misschien ligt het daar aan? Het is wel mooi droog hooi. Ze krijgen 4x per dag ruwvoer en ‘s avonds een schep brokjes (voermeesters sereen)
Afbeelding
Ze is verder niet aan het werk. Ze is 5,5 maanden drachtig (166 dagen)