Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

Maribor, er is indd veel gebeurd ja maar ze is er gelukkig eindelijk

Kabayo, dat vind ik dus ook.... ze zouden ook de hele groep binnenhalen, of toch weer niet.... nouja ze zei uiteindelijk dat haar moeder langsreed en ze toevallig bij het hek stond en ze haar dus kon pakken, iets met moeder-skills? ze is 22 september naar Luik gevlogen, en werd 23 september bij mij op stal gebracht. Wanneer ik haar wil scannen weet ik nog niet, ik wil haar niet meteen met van alles overvallen, ik ga binnenkort is vragen op stal of iemand nog een dierenarts nodig heeft, zodat we misschien een afspraak kunnen combineren voor de voorrijkosten. Ze heeft uiteindelijk dus begin juli tot eind juli bij de hengst gestaan, en daarna heb ik gezegd laat maar zitten (ze had eventueel nog een andere hengst waar ze bij kon namelijk, maar ik las ook dat ze het beste al 45 dagen moeten zijn om te vliegen)

Mij was verteld dat ze het allemaal nog wat spannend vond en wat terughoudend was, nou ik weet niet waar ze het over hebben want ze staat vanaf dag 1 al het liefste in mijn broekzak(waar bij voorkeur een snoepje in zit...) Ze laat zich met liefde door iedereen aaien. Halster zou ze ook spannend vinden met opdoen, nou ik heb het export halster zo'n 10x over dr oren gedaan zonder reactie en geen enkel probleem gehad met haar benaderen of een halstertje omdoen. Ik was nog bang dat als ik haar zou losgooien in de bak ze zich misschien niet zou laten vangen.... niets van waar dus, stond gewoon te wachten om vastgeklikt te worden bij de ingang, dus dan begrijp ik al helemaal niet dat het zo moeilijk was allemaal. Ze is super makkelijk en dus echt heel lief en mensgericht! Sommige andere imports hadden echt eerst een knuffelcursus nodig maar Perla heeft alleen last van een maag die nog niet met snoepjes gevuld is :')

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:32

Carika heftig zeg en veel sterkte nog ivm het overlijden van je paardje. Fijn dat je merrie nog mooi drachtig is.

Lyona Wij scannen eigenlijk nooit later in de dracht. Tenzij er reden voor is. Meestal als ik na 200 dagen het veulen nog niet gevoeld heb gaan we wel scannen om te zien of er nog wel iets inzit. Alleen idd svala zou ik wellicht nog eens doen ivm de stress die ze mogelijk gehad heeft en of alles inorde is.

Aatrox gefeliciteerd met beide drachtige dames

Lonniejj Fijn dat Rosa zo goed groeit kwa buik. Moet je nu nog vaker scannen?

EdKingEnzo welkom en gefeliciteerd *\o/* dat wordt een leuk veulen kwa kleurkansen. Ik gebruik gewoon een dayscounter en de rest staat in mijn notities in mijn gsm.

Maribor ze begint een mooi buikje te krijgen.

Deracine wat een verhaal zeg. Lijkt mij ook dat ze haar dan idd met de groep naar binnen hadden kunnen halen. Zeker op een maand tijd moet dit toch lukken. Ik ben heel benieuwd of ze drachtig is. Als ze niet drachtig is, is er dan een soort gust regeling? Wel heel fijn dat ze zo knuffelig en makkelijk is bij jou.

Kabayo Jackie is 3/4 tinker en 1/4 trekpaard :D maar ze is nog maar 3.5j dus nog niet echt uitgezwaard. Ze is 1.57m dus ook flink aan de maat voor de tinkers.

Je begint goed een buik te zien bij Zilver <3 is deze zwangerschap vermoeiender voor je als de vorige? Kwa erfelijkheid en OCD kan ik je helaas niet verder helpen. Ik weet dat bij de tinkers de hengsten wel röntgen gekeurd worden maar merries doorgaans niet.

Fleur zat deze week ook alweer op 170 dagen. Ze zit super in haar vel moet ik zeggen. Buik groeit rustig aan wat door. De kleine was ook al goed actief <3
Afbeelding
Afbeelding

Papa in Spe mocht ook op de foto weer. Hij is echt een heel goed model altijd <3
Afbeelding
Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:57

Ah Deracine
Apart verhaal idd vanuit hun. Maar anderzijds, ik heb veel met vee in grote natuurgebieden gewerkt, waarbij je ze moet vangen door ze steeds in een pen te voeren en dan een x het hek dicht te trekken. Miss daar ook zo? Sommigen zijn zo slim,die hebben het meteen door.
Ook half wilde paarden vingen we in de heuvels in Nieuw Zeeland met een grote pen. Maar dat was een soort 'gathering', met velen de wei in en dan een liepen we ze in een fuik. Maar het waren zulke moeilijke enorme gebieden, en paarden zijn snel en onvoorspelbaar.. lol, er was wel eens 2 weken voor nodig om dat rond te krijgen. Ook net hoe fanatiek de eigenaar is om ze vast te krijgen
Fijn dat ze zo lief is! Scheelt een hoop werk.Overigens waren die NZ paarden na een paar dagen ook vrij mak, omdat ze als veulen wel aan mens gewend waren, zelfs al de trailer in waren gegaan. Daarna werden ze 6 jr in de bergen losgelaten. Misschien idem met jouw paardje?

Kabayo, je hebt ook flink wat te doen zo, met de paarden en zelf 'drachtig' ;-) dat vreet gewoon energie! Denk ook om jezelf als je moe bent :') zuur als je zo weinig kan doen soms. petje af hoor, alles zo bij elkaar. Ze zien er super uit, Zilver en Minthe. Een begint echt al rond te worden, niet?

OCD ken ik meer van honden. Ik heb werkende border Collies, en laat ze voor de fokkerij erop testen. Maar het is bij honden een stukje nature en nurture. Erfelijkheid kan een rol spelen, maar vaak spelen meerdere factoren mee (voeding, belasting op jonge leeftijd).en zelfs uit gezonde ouders kan een bepaalde combi meer kans op OCD geven. Dat weet je zelden, omdat niet iedereen open is over de fokresultaten van de ouderdieren :o .

Jouw vraag:
Misschien kan een radioloog wel het verschil zien of de OCD door trauma of genetische aanleg is ontstaan?

Bij verdenking op blijvende onregelmatigheid is een foto wel handig, om uit te sluiten of ze het hebben. (Merrie van een vriendin was al jaren niet helemaal rad, bleek OCD)

Maar een paard op hogere leeftijd in de sport: lijkt de kans me klein dat ze OCD hebben en vrij veilig om mee te fokken.
Als de OCD al op erg jonge leeftijd is geconstateerd is de kans groter dat het genetische aanleg is.
Sorry, weet niet of je hier wat aan hebt.
Twijfel je aan je eigen paard?

Nieky:170 dagen alweer. Dat gaat snel. En het moment Supreme komt steeds dichterbij :D ze ziet er goed uit, Fleur. En wat een mooi dier zeg, de papa! Kan zo een ridder film in :-)

Maribor

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:01

Ah nog een vraagje aan meer ervaren fokkers:
Hebben jullie een birth alarm? En zo ja, welke en waarom? Ben je er tevreden over?

Ik heb om me heen meerdere gevraagd. Eigenlijk houden die vooral het paard in de gaten. Evt een camera in stal.
Ik ben bang dat ik overal doorheen slaap ..
Een birth alarm is alleen erg duur, zelfs op MP. Ik zou er best 1 willen,miss over paar jaar nog een x een veulentje
Maar gaan ze zo lang mee?
Huren is ook een optie. Maar als je hem 2 maand hebt (het kán) ben je ook al 300 kwijt.. en dan koop ik liever 1. Of heeft het weinig meerwaarde?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:09

Hier geen alarm.
Camera+ ph strips hier.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:33

Ik gebruik alles..
Birth alarm.. camera.. brixtester. Strips..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:26

Ah ja. Ocd en fokkerij.. het begint bij een gezonde merrie zonder ocd. Bij hengsten wordt er veel over gezwegen want na een operatie is er ook geen ocd meer...
Maar de basis is 2 gezonde ouder dieren.

Hier geen fan van birth alarm. Als je geld uit wil geven doe het dan beter wat mij betreft, kijk naar meer betrouwbare alarmen. Al is er geen 100 procent! Investeer ook in een camera, die hoeven niet eens duur te zijn. Zodat je kan waken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:23

Die brixtester is nieuw he? Hoorde er dit jaar voor het eerst van.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

mirjamalvaro schreef:
Die brixtester is nieuw he? Hoorde er dit jaar voor het eerst van.

Ik heb m al 2 jaar hihi. Begin m nu te snappen en hij is betrouwbaar