Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:29

Jaa Elonia is altijd prachtig geweest <3 Al lijkt Syl imo op de foto’s ook echt prachtig! Maar kan zijn dat het beeld vertekend natuurlijk! Ben ook mijn kleine uk gewend dus dat helpt misschien iets :')

Gefeliciteerd Ladonna!!

Wat is Cover al knap zeg!!

Oh heerlijk Sanet!!

Oohh Qiur wat is spookje prachtig zeg!! Wauw! Nu al!!

Oh wat schrikken Sentir! Gelukkig nog redelijk goed afgelopen! Naar dat ze zo aso zijn!

Hier net aan DA gevraagd of ze resultaat van mestonderzoek van twee weken terug door wilden sturen. Heb al wel contact met ze gehad maar niet een EPG waarde gekregen, alleen de melding “Hij heeft een fikse besmetting, hier MOET je iets mee doen nu.” Blijkt de EPG dus 2900 te zijn… Arm dier… Hij is twee weken terug ontwormd met Strongid-P na het eerste mestonderzoek. Morgen weer nieuw onderzoek doen om te kijken wat de waarde nu is en hoe verder. Als iemand hier ervaring mee heeft of tips? Alle hulp en eventuele geruststelling is welkom!

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:38

Flubbberboot dat is echt mega hoog. Wat slecht dat ze niet hebben doorgegeven. Ik krijg meestal dezelfde dag nog de uitslag. Ze bellen je altijd netjes op.

Jaa Cover is een heerlijk ventje! Gek op aandacht en mensen inderdaad. Scheelt toch denk ik als je ze aan huis hebt. Elke dag binnen en buiten zetten.
Cover gaat vrijwillig onder/in de sproeier staan als het warm is en ik ze aanzet. Hij geniet daar zo van.. ben blij dat ik afspuiten vorig jaar aangeleerd heb toen het zo warm was.
Vanmorgen nog even geknuffeld en foto gemaakt toen hij bij mijn shet stond. Was net te laat want had hele mooie hals erop

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:38

Kiko; Hij is zo knap! <3 Hij is echt heel goed gelukt!! :D Wat fijn ook dat hij afspuiten niet eng vindt, ideaal met het warme weer ook.

@ Flubberboot; dat is serieus een hoge score. Goed ontwormen en misschien esparcettebrok toevoegen aan zijn dieet. Goed uitmesten zodat de infectiedruk zo laag mogelijk is. Veel meer kan je niet doen vrees ik :=

@ Sentir: wat een rotervaringen op de weg! Er zitten echt idioten tussen ;( gelukkig ging het trailerladen wel goed :j

@Kvikur: wat een lieve foto van moeder en kind <3

@Sanet; Ze komen vrijwillig een douche nemen :')

@ Quir; Spook is echt zo knap! Jij hebt alleen maar mooie pony's, maar Spook spant de kroon voor mij <3

@ Muronia; Syl vindt het afspuiten nog niet zo geslaagd zo te zien :') Hoe is het met de jeuk trouwens? Is dat weer helemaal over/rustig nu?

@ LaDonna75; gefeliciteerd, wat een mooie uitslagen!! *\o/*

Hier spuit ik Quinta altijd af na de les en Lunera komt er dan express naast staan. Ze likt Quinta helemaal af en ondertussen krijgt ze zelf ook een douche. Vindt ze allemaal prima :') Het is ook zo'n makkelijk dier <3

Afbeelding

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:06

Ik mest de jongens zo goed als dagelijks uit! Had al vermoeden dat hij wormen had dus zo vaak mogelijk drollen weghalen. Red het net niet elke dag ivm werkuren.
Kliniek had ook gebeld, alleen de EPG niet door gecommuniceerd. Had gevraagd uitslag via mail te krijgen, maar kreeg telefoontje dat er met spoed wat aan gedaan moest worden.

Cover lijkt al een heel paard joh!! Knap ook! Piet is echt nog veulen om te zien :')

Fijn dat ze zo makkelijk is Dais!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:58

Dan kan je verder weinig doen behalve goed ontwormen. En kijk zelf ook mee naar het type ontworming dat je krijgt. Ik kreeg tegen bloedworm, maar je wilt ook de ingekapselden meepakken en daar heb je weer een andere voor. Maar die werkt in een bepaalde tijd van het jaar weer beter.
Heel gedoe dat ontwormen hoor.

Hier waren ze op basis van mestonderzoek nu 2x schoon, maar de dierenarts wilde preventief toch ontwormen tegen spoelworm want het was al van november '24 geleden dat ze daar iets tegen hebben gehad aangezien we ons vol op die bloedworm hadden gestort nav mestonderzoek.

Ik had bijna alles uitgemest en geen enkele worm gevonden, dus ik was al heel blij, maar toen kwam ik bij de allerlaatste drol en daar lag 1 spoelworm naast :r

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:22

Ze zijn ook allemaal hetzelfde. Hier staan ze ook erbij als je de mest uit de wei haalt en soms moet je nog opletten ook want anders gaat de kruiwagen om.. Of lekker gaan klooien met zijn tweeën rondom de kruiwagen.. maar het is altijd gezellig!

Hier mesten we elke dag de wei uit en mijn eigen stallen mest ik 2x per dag uit. Cover heeft tot nu toe geen wormen gehad. Die ander heb ik nu hopelijk onder controle. Bij de laatste wormenkuur kwam er bijna niks uit. Heb 4 bloedwormen gevonden terwijl de vorige keer veel meer erin zat.

Flubberboot soms kan Cover ook echt nog als een veulen eruitzien. Hij is alleen al erg groot.

Dais ben ook best wel trots. Het is mijn eerste veulen en is goed uitgepakt. Iedereen ging toen voor extreme en toen ben ik voor one million gegaan. Was een gok maar denk wel een goede.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:43

Goede tip van het type ontworming! Weet alleen niet welke wormen er zitten, alleen EPG gekregen… Ga er vanuit dat de kliniek dat wel weet? Bij volgende onderzoek even vragen!

Oh die uitmesthulp is zeer herkenbaar! Pietje volgt me ook op de voet en moet alles zien en weten wat ik doe, kleine stalker.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:57

Met die EPG verwacht ik rode bloedworm, van spoelwormen zie je maar een enkel eitje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:40

Sanet schreef:
Met die EPG verwacht ik rode bloedworm, van spoelwormen zie je maar een enkel eitje.

Bij fokker van mijn paarden thans ooit spoelwormen bij veel paarden boven 2000 EPG gehad.
Verbaasde me toen niet meer dat Baron er continu last van bleef hebben.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:14

Maar kan ook een combinatie van zijn toch? Dat er en spoelwormen zitten, en rode bloedwormen? Die bloedwormen zorgen voor die hoge epg, spoelwormen zitten dan iets meer “onder de radar”

Het middel wat hij kreeg werkt geloof ik tegen beide (strongid-P). Nu net weer mestonderzoek laten doen, krijg vanmiddag uitslag. Ga sowieso vragen om een tweede behandeling, verwacht namelijk dat er nog best wat zit en die epg zal echt niet ineens acceptabel laag zijn nu. Wel is hij ineens weer aan het groeien *\o/* Trekt helemaal uit verhouding nu _O- Echt een Ikea pakketten paardje nu :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:35

Bij Onze dierenarts staat er echt per wormsoort vermeld hoeveel EPG ze gevonden hebben.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:09

Art_Ificious schreef:
Bij Onze dierenarts staat er echt per wormsoort vermeld hoeveel EPG ze gevonden hebben.

Idem hier. Dus ik verwacht eigenlijk dat het 1 van de 2 is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 14:10

Ik heb nog nooit een wormonderzoek laten doen dus echt geen verstand van. Wat ik wel weet is dat strongid-p helpt tegen spoelwormen, equest pramox tegen bloedwormen en ivermectine tegen al het andere.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:48

Muronia schreef:
Ik heb nog nooit een wormonderzoek laten doen dus echt geen verstand van. Wat ik wel weet is dat strongid-p helpt tegen spoelwormen, equest pramox tegen bloedwormen en ivermectine tegen al het andere.

Hoe krijg jij wormspuiten via je dierenarts dan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 14:52

Gewoon zeggen welke ik wil hebben, net als ik altijd heb gedaan. Gelukkig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 15:01

Ja, ik snap dat dat handig is. Maar dat mag dus officieel niet meer op die manier..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 15:03

Ja dat weet ik. :) Het ging erom dat ik niks zinnigs kan zeggen over die wormtellingen. Maar wel aangeef wat je nodig hebt bij welke wormen, dus misschien heeft iemand er wat aan. Ik geef zelf aan het begin van het weideseizoen ivermectine, jaarlingen en tweejarigen in de zomer pyrantel omdat die grote kans hebben op spoelwormen. En na de eerste vorst moxidectine. Maar mijn paarden hebben eigenlijk nooit wormen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 15:33

Hier stond gewoon “uitslag mestonderzoek: 2900EPG, advies: nu ontwormen met die strongid-p en over 2 weken nieuw onderzoek”

Had die strongid P meegekregen voordat het onderzoek gedaan was. Kan dus zijn dat het het verkeerde middel was. Ik had die meegekregen aan de hand van het verhaal dat hij symptomen had; doffe vacht, lange haren, magere bovenlijn, niet groeien en buikig. Nu dus nieuw onderzoek en kan elk moment uitslag krijgen. Vermoed dat er nog flink wat zit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 15:44

Ik ga er dan vanuit dat het spoelwormen zijn. Dat zou erg passend zijn bij de leeftijd en bij het advies om met strongid-p te ontwormen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:00

Ik heb ze hier pas de ivermectine gegeven en over een tijdje krijgen ze dan de strongid weer en van de winter de Pramox. Ik kreeg ze mee van de dierenarts in overleg. De oudere paarden doe ik Mestonderzoek en krijgen in de winter de Pramox.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:03

Hij heeft volgens kliniek nu geen wormen meer. Had doorgevraagd of die symptomen dan allemaal nog wel konden, kon gewoon even duren tot het wegtrok en eitjes konden natuurlijk altijd uitkomen dus 1 keer per 3 maanden onderzoeken.

Ga morgen toevallig naar andere kliniek, daar gelijk advies vragen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:22

Muronia schreef:
Maar mijn paarden hebben eigenlijk nooit wormen.

Je ziet nooit wormen bedoel je? Aangezien je geen mestonderzoeken doet.
Mijn oudste met topscores zie je na ontwormen ook geen wormen. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:01

Het is wel fijn om te weten welke worm het is. Bloedworm is een hele vervelende en die kan heel hardnekkig zijn. Spoelworm is echt mega ranzig, zo grooooot! :r

Mijn rijpaard gaat overal mee naartoe en zij heeft vaak toch een lichte besmetting, terwijl ze de eerste 2 jaar het erf niet af kwam en altijd schoon was qua mestonderzoek. Je ziet of merkt trouwens niks aan haar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:09

Ik kan bij 1 dierenarts ook gewoon ontworming halen zonder onderzoek vooraf, vind ik vaak wel fijner.

Cielo is geen naarling vind ik
Al nijg ik wel heel erg naar verkoop nu het thuis zo lastig gaat. Ik merk dat ik geen fut meer heb om iets te doen met de paarden. Zelfs rijden met de 4 jarige geeft me geen voldoening meer op moment.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 07:52

Ik heb ook een mestonderzoek voor Nina besteld, vorige eigenaren gaven aan dat ze haar een maand voordat we haar mee namen hadden ontwormd. Alleen geen idee welke ontworming ze hebben gebruikt en of ze een mestonderzoek vooraf hebben gedaan.

Vorige week maandag heeft ze haar 2e veulen enting gehad, ze was super braaf!
Wel in overleg met de dierenarts een zandkuur gegeven omdat ze momenteel op kort gras staan.

We zijn vorige week ook rustig aan bezig gegaan met het leren vast staan, voor nu met een touw om een paal heen die iemand vast houdt. Mocht ze erg in paniek raken is het een kwestie van touw los laten, zo blijft het voor iedereen veilig.

De eerste 3 keer was er wel wat paniek, zaterdag en zondag ging het al stukken beter en stond ze rustig te slapen tijdens het poetsen.

Ze heeft nu lekker 3 dagen even niks, vanaf morgen ben ik vrij dus dan gaan we het verder oppakken.