Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:05

koend schreef:
Kort geleden was iedereen er over eens dat een paard op zijn 4 jaar best een beetje gewoon mocht lopen. Hier is er nu zo eentje en bijna niemand krijgt het er warm van.
Meteen is duidelijk dat ook wij beïnvloed zijn door het extreme.

Over de bloedopbouw: zijn grootmoeder maakte fantastische kinderen, maar zijn moeder heeft volgens horsetelex nog niets klaargemaakt.
Verder is dit weer een kleinkind van Donnerhall. Hij is bijna alomtegenwoordig.
Rubinstein zit er ook in, maar dat bloed vind je steeds minder terug.

Simpel lopen vind ik niks mis mee, maar ik zie dan wel graag een paard die het achterbeen heel goed gebruikt/ buigt en daarom met de schoft omhoog loopt. Een spectaculair voorbeen kun je er dan altijd wel aan rijden.

Maar dat zie ik bij deze niet, dan kan het misschien wel een goed sportpaard worden maar de vraag is wat je wilt fokken denk ik.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:07

s0173957 schreef:
Afstamming is ook niet zo 'hip' momenteel...
Ebony, wat presteert die?
Als pa niet bovengemiddeld presteert gaat jonge zoon niet snel dekken vrees ik...

Ik heb er wel al enkele leuke van gezien!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:54

VValar

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:18

Vind hem nog wel slap tonen, wat je ook terugziet in de aanleuning. Uiteraard wel interessante moederlijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:39

VValar schreef:
Vind hem nog wel slap tonen, wat je ook terugziet in de aanleuning. Uiteraard wel interessante moederlijn.

Ik zie wat je bedoelt. Hij is 6 jaar, misschien door de groei toch nog wat slungelig? Ik vind het wel een fijn dier.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:51

_San87_ schreef:
VValar schreef:

Ik zie wat je bedoelt. Hij is 6 jaar, misschien door de groei toch nog wat slungelig? Ik vind het wel een fijn dier.

Hier 5 jaar,op het WK in Ermelo waar hij een 8.5 voor de stap ,9,3 voor de draf een 9 voor de galop kreeg.(8e plaats)
Ik vind hem overigens ook erg fijn gereden .

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:55

For gold old.
Een prachtig kopje, een prachtige moederlijn, erg hoogbenig maar hij zal nog wel wat body kweken, voldoende zwaar beenwerk, mooie resultaten tot nu toe.

Ik zal er dus wel niets van kennen als ik toch kritiek heb. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij een ferm gebogen achterbeen heeft en dat hij zijn achtervoeten sleept in arbeidsdraf.
Betert dat met kracht kweken? Ik zou het niet weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:56

KahluaB schreef:
_San87_ schreef:

Hier 5 jaar,op het WK in Ermelo waar hij een 8.5 voor de stap ,9,3 voor de draf een 9 voor de galop kreeg.(8e plaats)
Ik vind hem overigens ook erg fijn gereden .

Ah, dat had ik niet gezien. Dan nog kan hij best nog wat last hebben van de groei. Zijn achterbenen vallen me wel op, erg gehoekt, zoals koend ook opmerkt.

Inderdaad fijn gereden :j.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:58

_San87_ schreef:
VValar schreef:

Ja dat dacht ik ook maar hij is ‘maar’ 1.67m dus niet mega groot.

Gelukkig verschillen de meningen anders zouden we allemaal met dezelfde hengsten dekken :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:01

koend schreef:
For gold old.
Een prachtig kopje, een prachtige moederlijn, erg hoogbenig maar hij zal nog wel wat body kweken, voldoende zwaar beenwerk, mooie resultaten tot nu toe.

Ik zal er dus wel niets van kennen als ik toch kritiek heb. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij een ferm gebogen achterbeen heeft en dat hij zijn achtervoeten sleept in arbeidsdraf.

Waarom zou je er niks van kennen als je kritiek hebt?

VValar schreef:
_San87_ schreef:

Ja dat dacht ik ook maar hij is ‘maar’ 1.67m dus niet mega groot.

Gelukkig verschillen de meningen anders zouden we allemaal met dezelfde hengsten dekken :D

Nee, misschien niet mega groot, toch ken ik er ook één die op die leeftijd ondanks z'n formaat (was ook iets van 1.67/68m) heel slungelig aandeed, had achter geen centje kracht over. Een jaar later was dat helemaal veranderd en was de achterhand heel mooi bijgetrokken.

En dat laatste is natuurlijk waar :D.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:13

‘Moeilijkere’ aanleuning is wel iets wat je vaker terug ziet bij paarden uit de F-lijn (persoonlijke mening). Franziskus heeft dit zelf ook vind ik.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:38

Umeo schreef:
‘Moeilijkere’ aanleuning is wel iets wat je vaker terug ziet bij paarden uit de F-lijn (persoonlijke mening). Franziskus heeft dit zelf ook vind ik.
Ah, kijk weer wat geleerd!:)

Heeft er hier iemand ooit bij For Ferrero gedekt ?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:09

koend schreef:
For gold old.

Ik zal er dus wel niets van kennen als ik toch kritiek heb. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij een ferm gebogen achterbeen heeft en dat hij zijn achtervoeten sleept in arbeidsdraf...
Viel mij ook op. Als je de standfoto bekijkt en het paard op de video, zou ik niet denken dat het om hetzelfde paard gaat.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:44

x_Milou schreef:
E_D_E schreef:
Iemand ervaring met fokken met For Ferrero?

Ik ben wel enthousiast over onze Ferrero’s. Fijn lopen, eerlijke karakters. Deze merrie hebben we teruggedekt. Wil graag exact dit veulen, alleen dan een merrie. Heb je helaas niet zelf voor het zeggen :+

[ [url=m/EERZIp.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:44

mirjamalvaro schreef:
mijn FF word april geboren, dan kan ik meer zeggen. :P

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:45

janderegelaa schreef:
Ik krijg er 2. 1 volgende maand en 1 in mei.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:50

Thanks Kriel ,die reacties had ik idd gevonden. *D
Alle info;1 foto en fijn lopen en goede karakters.
Iets meer info is welkom.Ik had mijn vraag anders moeten stellen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:20

Ik lees al een tijdje mee maar fok zelf niet dus kan niet veel toevoegen maar in dit geval misschien wel.
Mijn For Ferrero wordt in juni 2 jaar en dit is een filmpje van november 2019.
Geen bewegingswonder maar een ontzettend lief karakter. Het gaat echt een heel fijn paard worden maar zeker geen groot loper. Daar heb ik hem overigens ook niet voor gekocht. Heb er vertrouwen in dat als hij heel blijft het echt een fijn paard gaat worden (het is het paard die het meeste in beeld is)
https://www.youtube.com/watch?v=Z_Asr24 ... e=youtu.be

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:29

Dank je xmarliez !
Hij lijkt niet heel groot ? Of ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:33

koend schreef:
For gold old.

Ik ben het met je eens, lang achterbeen ook, weinig buiging in het spronggewricht. Je ziet dat ook terug komen in de galop.Vind het verder wel een aansprekend dier qua souplesse en lichtvoetigheid.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:53

Joop van Uytert en mede-eigenaar Jan Lamers hebben de negenjarige KWPN-hengst Geniaal (Vivaldi x Biotop) verkocht aan Andreas Helgstrand. Het is bedoeling dat Helgstrands zoon Alexander-Yde de bruine hengst gaat uitbrengen bij de Junioren en later bij de Young Riders.

Uit Horses.nl

Lap, had ik nu eens de ideale match gevonden voor mijn merrie en nu verhuist hij naar Denemarken om te verdwijnen in de juniorswedstrijden. Dat is nu dikwijls het lot van gemakkelijk rijdbare, kwaliteitsvolle hengsten. Laat het een beetje tegenslaan dan kunnen ze hem nog kastreren ook! ☹

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:58

Lang achterbeen ;eens. Verder spreekt hij me erg aan .
Hij staat iig op mijn lijstje. :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:12

KahluaB schreef:
Dank je xmarliez !
Hij lijkt niet heel groot ? Of ?

Nee het wordt geen grote nee. Denk dat hij uiteindelijk rond de 1.66/1.67 uit gaat komen.
Heb evt ook nog een filmpje van vandaag als je wil. Dan even PB sturen :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:17

koend schreef:
Joop van Uytert en mede-eigenaar Jan Lamers hebben de negenjarige KWPN-hengst Geniaal (Vivaldi x Biotop) verkocht aan Andreas Helgstrand. Het is bedoeling dat Helgstrands zoon Alexander-Yde de bruine hengst gaat uitbrengen bij de Junioren en later bij de Young Riders.

Uit Horses.nl

Lap, had ik nu eens de ideale match gevonden voor mijn merrie en nu verhuist hij naar Denemarken om te verdwijnen in de juniorswedstrijden. Dat is nu dikwijls het lot van gemakkelijk rijdbare, kwaliteitsvolle hengsten. Laat het een beetje tegenslaan dan kunnen ze hem nog kastreren ook! ☹

Dat is het lot van goede bewezen hengsten.
Eigen schuld, beste mede fokkers, gebruik die hengsten als ze voor normaal dekgeld beschikbaar zijn bij goede hengstenhouders.
Ik wil niet belerend overkomen maar de buitenlands "gekeurde" hengsten die hier voorbij komen, daar heb ik veel vraagtekens bij.
Wat is hun gezondheidsstatus, de rijdbaarheid, instelling, en welk dekstation staat erachter, met welke service, dekvoorwaarden, transparantie. Waar ik me echt aan stoor is dat PS nog steeds niet in de catalogus de WFFS status vermeld!
Van KWPN gekeurde hengsten weten we heel veel, ook de wat minder sterke punten, daarop worden ze dan ook keihard afgerekend. Van de buitenlanders weten we eigenlijk maar heel weinig.
Hoe fokt bijv. een hengst als Furstenball nu echt wat gezondheid betreft? Fokken is gokken, zeker met de jongere "buitenlanders". Wat blijft ervan over? Van al die wonder hengsten die ik in de loop der jaren op bokt voorbij heb zien komen?
Ik zie nu alweer dat de fokkers/hengsteneigenaren zich warmlopen voor de nieuwste jaargang. Jammer want het stimuleert de eigenaren niet echt om ze aan te leveren voor het verrichtingsonderzoek. Eerder het omgekeerde gebeurt. Toch wat angstig dat ze daar door de mand vallen? Dus eerst maar even flink cashen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:01

Je hebt natuurlijk gelijk wat de gezondheid van buitenlandse hengsten betreft misterA.
Maar als er geen " pioneers" waren geweest die deze stap genomen hadden,had onze fokkerij er heel anders uitgezien en was de keuze binnen het KWPN behoorlijk beperkt geweest.
Hoe lang is het dat alle KWPN hengsten aan röntgenlogische eisen moeten voldoen?

Ik ben wel benieuwd of jij in het verleden buitenlandse hengsten gebruikt hebt?

Echt jammer vind ik het dat mensen zoals Helgstrand en Schockemühle hun portomonee trekken alsof het niets is,en goede hengsten op kopen om ze vervolgens voor te hoog dekgeld ter dekking te stellen. :(