colette_007 schreef:En hoe zit het met opscheren? Oren etc snap ik. Maar wij hebben een gelderse merrie, ik zou zeggen sokken en alles eraf, maar daardoor krijgen ze wel weer een fijner beenwerk (niet gewenst?) dus alles eraan en alleen de flosjes eraf?
Volgens mij heb ik begrepen dat oren niet meer mogen (voor wedstrijden in ieder geval niet) mogen wel wat geknipt worden, maar niet helemaal meer uitgeschoren, hoe dit zit voor een keuring zou ik maar even goed navragen. Sokken eraf (witte benen/voeten doe ik altijd het witte helemaal scheren, bij extreem veel "beenhaar" zou ik ze 6 weken van te voren helemaal scheren tot aan de knieen. dan is het tegen de tijd van de keuring weer wat aangegroeid en dan alleen de kootholtes en het randje even netjes bijwerken (afhankelijk van de voeten, wat plattere voeten wat verder scheren i.v.m. optisch groter laten lijken, stijle voetjes zou ik het randje juist laten zitten).
Staart invlechten/afscheren (scheren vind ik zelf niet echt mooi), zorgen dat de staart op een mooie lengte recht afgeknipt is. Kleine knotjes maken zodat de hals langer lijkt. Maar bij een paard die weinig hals heeft, zou ik (ondanks dat het niet geadviseerd wordt) toch dressuurknotten doen, omdat je zo kan doen lijken dat het paard toch wat "kap" heeft. (al is bij een gelderse de hals waarschijnlijk geen probleem, maar dit geldt "algemeen" )
snorharen knip ik meestal wat bij, kaal vind ik zo triest, maar gewoon mooi tot 1 lengte bijknippen. Baard absoluut scheren, liefst 1 tot 2 weken van te voren zodat het niet meer zo geschoren eruit ziet. Ogen/mond doe ik altijd nog wat extra baby olie op, evenals paarden met "zwarte knieen", daar doe ik ook vaak nog wat olie langshalen (niet teveel). voetjes altijd zorgen dat ze schoon zijn. Witte voetjes extra mooi maken door evt. met een staalborstel (maar 1 keer doen, is niet goed voor de voeten om dat te vaak te doen) alle viezigheid eraf halen. Ik zelf koop bij de action van die goedkope schoenpoets (dat spul met dat sponsje in de dop) voor zwarte voeten. Dat smeer ik erop, blijft mooi glanzen maar plakt niet. Dus blijft geen zand enzo ophangen.....
Staart vlecht ik nooit een dag van te voren, ik vind niks lelijkers dan een paard die een mooie staart heeft maar waar een "slag" in zit. Onderweg naar de keuring vlecht ik de staart wel met een panty eromheen zodat er geen mest in de staart zit. Op de keuring zelf haal ik de vlecht eruit, borstel erdoorheen en zorgen dat de staart "wijd" valt, dus paar keer goed met je handen bovenin de staart de haren uit elkaar halen..
En vergeet nooit wat extra elastiekjes mee te nemen en een schaar. VOor het geval er een knotje uit is gegaan of je toch nog een plukje staart ziet hangen die niet mooi recht valt.....