Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:59

Haar gebit is in orde en ze eet prima. Ze is heel braaf met alles en heeft plezier in het werken, maar elke keer als ik het bit net in heb dan staat ze met haar mond open heel moeilijk te doen en na een tijdje is het klaar en is er niks aan de hand. Dat ze dit de eerste paar keer doet, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ze heeft het hoofdstel al zo vaak om gehad dat het nu wel een keer klaar moet zijn :o

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:53

Hmm ja dat zou je denken dan inderdaad. Je hebt dus ook al meerdere bitjes geprobeerd?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:38

Heb ook al even een enkelgebroken geprobeerd, maar daarbij deed ze het ook, dus ik heb de dubbelgebroken er weer aan gedaan. Zit te overwegen om een Happy Mouth te proberen. Of misschien een gecombineerde neusriem ipv de lage neusriem.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:58

Dat is vervelend als ze dat blijft doen, heeft ze geen wolfskiesjes?

Mijn merrie is juist met een lage neusriem gestopt met het openen van de mond, die kan een gecombineerde neusriem niet verdragen op een of andere manier, maar misschien is het bij jouw paard andersom....gewoon proberen zou ik zeggen!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 01:36

Nou daar ben ik ook weer eens haha heb even fijn kunnen bijlezen in de nacht hoop dat ik alles zo'n beetje heb gehad.
Zit nu te wachten op een telefoontje dat er een kleine is geboren.. spannend, ze zal vast niet wachten tot ik morgen ochtend thuis kom, meld loopt haar bij de benen langs en ze is onrustig.

@sigrid1182: Wat leuk, je merrie bij OFK. Wij waren er ook met Erinna en ze sprong zeer slecht, waar ze in ontswedde 2e werd liet ze het nu helemaal hangen op de acterhand. Totaal geen reflex. Ze had een maand niks gedaan dus denk dat dat de boosdoener is, nu weer volop in training. http://www.draversfoto.nl/images/winkelaanbod/son28ap1/son28ap%20262.jpg

@sammy1: Leuk dat je mee gaat doen ook al is het alleen voor stamboek opname. Leuke merrie al vind ik ze wel gezonken en kort in de hals.

@xlisza: Ziet er top braaf uit fijn dat het goed gaat en dat ze lekker draaft ;)

@Essie: jammer dat ze niet drachtig is. Hopelijk volgende ronde betere kansen.

En over de kleine discussie wel of geen IBOP. Sommige paarden tonen zich niet op de keuring zoals ze thuis wel doen, door spanning of overbluft. In het rijden kun je als je een beetje een slimme ruiter bent het er wel aan rijden waardoor je die 5 extra punten er wel bij kan krijgen.
Zo heb ik mijn San Remo die gewoon niet loopt op vreemd terein maar onder het zadel extra te triggeren is waardoor ze bij een IBOP meer kans van slagen heeft dan bij stamboek opname. Waarschijnlijk verkopen we haar voor die tijd.

Eowyn gaat dus goed onder het zadel, hier en daar een hupje maar flink voorwaarts rijden dan is het al een heel ander paard. Ze heeft ook erg last gehad van een wolfstandje en neemt nu het bit makkelijker in. Ook gelijk 3 kiezen getrokken
Erinna doet het ook top en groeit en groeit maar in model. Zal binnenkort ook weer eens een foto updatje doen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:47

Mijn ervaring is dat de meeste jonge paarden gewoon prima reageren op een enkelgebroken watertrens 18 mm en een gecombineerde neusriem die wat losser zit.
Ik heb een Sprenger aurigan watertrens en daar reageren ze allemaal heel goed op.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:05

Mag ik heel even iets posten zonder bijgelezen te hebben?

Ik had gister de laatste avond van de competitie KWPN paarden beoordelen regio N-H.
En Joepie!!! ik was 4de geworden en de beste 4 mogen naar de grote finale van NL.
Niet te geloven zeg dat ik daar echt naar toe mag, vind het echt supertof!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:05

de meesten idd reageren daar wel goed op. voor enjoy was hij te scherp dus heb ik nu ook een sprenger dubbel gebroken http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... ,s:9,i:106
zo een, maar dan mooier :P
een lage neusriem worden veel paarden heel rommelig van, ik zou gewoon een gecombineerde neusriem doen

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:07

ik gebruik voor jonge paarden juist altijd een lage neusriem, het bit ligt dan veel rustiger in de mond.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:11

hier ook een gecombineerde neusriem en dubbel gebroken bitje. Gelukkig geen problemen tot nu toe.
Gebruiken jullie op de keuring een hoofdstel met of zonder sperriempje?
Meestal is het zonder volgens mij, maar ik vind dat overbodige flapje aan de neusriem dan zo lelijk :o

Morgen geeft hij erg koude temperaturen op zie ik, hebben jullie de dames onder een zomerdeken staan?
T wordt langzaam tijd dat we een beetje mooi weer en hoge temperaturen krijgen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:14

vind ik niet ullaatje :) ken er genoeg die juist op zo n lage neusriem erg onrustig worden. maar ook een aantal die het er wel goed op doen hoor, t is per paard verschillend.

gewoon dat lelijke flapje eraf halen frenka :P
verder staan ze hier zowiso altijd onder deken :P behalve bij 30 graden natuurlijk. als het warm is gaan ze onder vliegen dek (of zonder als ze niet veel gestoken worden) naar buiten en s nachts zomer deken op.
nu staan ze onder zomer deken

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:15

Ik gebruik ook combi neusriem met dubbel gebroken watertrens.

Ik had de paarden onder zomerdek maar gisteravond de 200 grams er weer op gedaan. Ben ook voor hogere temperaturen en zon!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:55

ullaatje schreef:
Mag ik heel even iets posten zonder bijgelezen te hebben?

Ik had gister de laatste avond van de competitie KWPN paarden beoordelen regio N-H.
En Joepie!!! ik was 4de geworden en de beste 4 mogen naar de grote finale van NL.
Niet te geloven zeg dat ik daar echt naar toe mag, vind het echt supertof!!

Super gefeliciteerd en spannend, heel veel succes

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:24

ullaatje helemaal overheen gelezen, super zeg gefeliciteerd :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:25

Zo ik kom ook weer even binnenvallen (lees nog wel mee hoor :D),
Wat voor hoofdstel doen jullie om (met of zonder neusriem) zo met, gecombineerde of hoge?
(Voor de keuring dan).
Zetten jullie ze allemaal op ijzers? Ik wil eigenlijk liever niet want ze gaat na de keuring de wei op en heeft hele mooie harde voeten dus in principe niet nodig.... Maar ijzer vind ik wel weer mooier :+
En knotten jullie met naald en draad of 'pinnetjes' erop?
En moeten 4 jarige geldersemerrie's die voor stamboek opname gaan, nog iets anders dan alleen harde draf stap en in de baan + vrijspringen?

Mijne gister eerst hoofdstel in gehad en singeltje om, wat bokbok maar daarna prima :).
Nog een weekje druk met school en dan wat meer vrij dus harder aan het trainen!

Edit: Hoe zit het met het voorbrengen, hoeft hij alleen keer aan de hand stap en draf op en neer (van jury af naar jury toe)? en in de baan los? Ik kan namelijk niet goed rennen vanwegen blessure, dat keer op en neer lukt wel maar als het hele rondjes worden moet ik even iemand zoeken die dat wil doen :+
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 04-05-12 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:31

Colette, ik doe leren hoofdstel met combi-neusriem zonder sperriem.
Nee, ik knot geen dresuuurknotten, maar gewone met elastiek. Werd trouwens ook aangeraden voor de keuring.
Volgens mij moeten de 4-jarige het zelfde als de 3-jarige, dus idd dat wat je schrijft.
Vrijspringen is trouwens niet verplicht. Het mag.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:32

met neusriem, zonder sperriem. rondgenaaid hoofdstel met een mooie bling frontriem (niet te overdreven)
ijzers die van mij rondom (maar voor kan ook maar ik zou niet kiezen voor geen ijzers...)
knotten moet ik nog kijken wat het mooiste staat bij haar... het mooiste is als je kleine knotjes heel strak naast elkaar kan vlechten, wil je perse met naald en draad zou ik ze zowiso niet te dik doen.

geen idee wat de gelderse moeten :P

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:37

essiesilly schreef:
met neusriem, zonder sperriem. rondgenaaid hoofdstel met een mooie bling frontriem (niet te overdreven)

Precies zo heb ik ook.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:44

Oke dankje.
Ik heb even op gelders paard zitten lezen, vrijspringen is niet verplicht, maar als ze 70 voor exterieur en bewegen halen zijn ze al ster? (Dan hoeven ze dus niet perse een ibop te lopen voor definitief ster?)
Vrijspringen is niet verplicht... Wat voegt het dan toe om het te doen? (Ik bedoel, mensen die weten dat paard goed loopt maar niet goed springt zullen dat uiteraard niet doen, en dus makkelijker ster worden terwijl mensen waarvan paard wel goed springt, dan een 'risicio' gaan nemen met het vrijspringen (stel dat hij een slechte dag heeft?))?

IJzers moet ik het thuis nog even over hebben :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:58

En hoe zit het met opscheren? Oren etc snap ik. Maar wij hebben een gelderse merrie, ik zou zeggen sokken en alles eraf, maar daardoor krijgen ze wel weer een fijner beenwerk (niet gewenst?) dus alles eraan en alleen de flosjes eraf?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:59

Ik zou sowieso wel voor een ijzertje doen hoor.

Weet iemand waar ik de sluitingsdatum van de keuringen kan vinden?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:11

Sluiting van inschrijving? Staat op kwpn site voor gelderse is dat 1juni maar als je erna inschrijft kan ook kost 30,- extra

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:15

Jord schreef:
Ik zou sowieso wel voor een ijzertje doen hoor.

Weet iemand waar ik de sluitingsdatum van de keuringen kan vinden?

KWPN site - Regios - jou regio aanklikken - info keuringen

Daar staan ook de sluitingsdata bij.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:17

colette_007 schreef:
En hoe zit het met opscheren? Oren etc snap ik. Maar wij hebben een gelderse merrie, ik zou zeggen sokken en alles eraf, maar daardoor krijgen ze wel weer een fijner beenwerk (niet gewenst?) dus alles eraan en alleen de flosjes eraf?

Volgens mij heb ik begrepen dat oren niet meer mogen (voor wedstrijden in ieder geval niet) mogen wel wat geknipt worden, maar niet helemaal meer uitgeschoren, hoe dit zit voor een keuring zou ik maar even goed navragen. Sokken eraf (witte benen/voeten doe ik altijd het witte helemaal scheren, bij extreem veel "beenhaar" zou ik ze 6 weken van te voren helemaal scheren tot aan de knieen. dan is het tegen de tijd van de keuring weer wat aangegroeid en dan alleen de kootholtes en het randje even netjes bijwerken (afhankelijk van de voeten, wat plattere voeten wat verder scheren i.v.m. optisch groter laten lijken, stijle voetjes zou ik het randje juist laten zitten).

Staart invlechten/afscheren (scheren vind ik zelf niet echt mooi), zorgen dat de staart op een mooie lengte recht afgeknipt is. Kleine knotjes maken zodat de hals langer lijkt. Maar bij een paard die weinig hals heeft, zou ik (ondanks dat het niet geadviseerd wordt) toch dressuurknotten doen, omdat je zo kan doen lijken dat het paard toch wat "kap" heeft. (al is bij een gelderse de hals waarschijnlijk geen probleem, maar dit geldt "algemeen" )

snorharen knip ik meestal wat bij, kaal vind ik zo triest, maar gewoon mooi tot 1 lengte bijknippen. Baard absoluut scheren, liefst 1 tot 2 weken van te voren zodat het niet meer zo geschoren eruit ziet. Ogen/mond doe ik altijd nog wat extra baby olie op, evenals paarden met "zwarte knieen", daar doe ik ook vaak nog wat olie langshalen (niet teveel). voetjes altijd zorgen dat ze schoon zijn. Witte voetjes extra mooi maken door evt. met een staalborstel (maar 1 keer doen, is niet goed voor de voeten om dat te vaak te doen) alle viezigheid eraf halen. Ik zelf koop bij de action van die goedkope schoenpoets (dat spul met dat sponsje in de dop) voor zwarte voeten. Dat smeer ik erop, blijft mooi glanzen maar plakt niet. Dus blijft geen zand enzo ophangen.....

Staart vlecht ik nooit een dag van te voren, ik vind niks lelijkers dan een paard die een mooie staart heeft maar waar een "slag" in zit. Onderweg naar de keuring vlecht ik de staart wel met een panty eromheen zodat er geen mest in de staart zit. Op de keuring zelf haal ik de vlecht eruit, borstel erdoorheen en zorgen dat de staart "wijd" valt, dus paar keer goed met je handen bovenin de staart de haren uit elkaar halen..

En vergeet nooit wat extra elastiekjes mee te nemen en een schaar. VOor het geval er een knotje uit is gegaan of je toch nog een plukje staart ziet hangen die niet mooi recht valt.....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:20

Colette: strak opscheren, zodat je de hardheid van de benen goed kunt zien.
Idd kleine knotjes, zoveel mogelijk.
Als je merrie een klein beetje kan springen, zeker doen! Ze worden er niet op afgerekend als het niet lukt, en als ze hey goed doet kan ze wel met die punten compenseren. Moet je even het reglement bekijken.
Bijkomend voordeel is dat ze dan langer in de baan is, meer tijd krijgt om zich te ontspannen en goede gangen te laten zien. Sommigen snurken een rondje met de kop erop door de baan, en mogen er dan weer uit. Met springen wachten ze toch op meer ontspanning, omdat ze anders de sprong niet goed afmaken.