fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:52

Gitta1977 schreef:
Ik ken wel betere vossen dan die in het rijtje hierboven... Bloos

Sja de vossen in mijn rijtje zijn paarden die ik een paar keer in de week zie ( salinero uitgezonderd Haha! )
Maar ik vind dat dus echt hele fijne paarden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:53

MissJ schreef:
Gitta1977 schreef:
Ik ken wel betere vossen dan die in het rijtje hierboven... Bloos

Cabochon Lachen

Goede jet.

Ik had alleen even aan sportpaarden gedacht, niet eens zo zeer aan dekhengsten Bloos

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:53

youngster schreef:
Geen idee, misschien wel.

Maar ik ben niet de enige die het opvalt.

Kijk naar een vorst D, een davidoff een nimbly, en Salinero ( die koffievos schijnt te zijn).
Bedoel dat zijn gewoon kwaliteitsbewegers.

Daar kan je een heleboel zwarten tegenover stellen, ook op dat adres. Met name in de jongere regionen en daar hebben we het hier ook over.

Het gaat over fokken, niet over wat er 15 jaar geleden gefokt werd, daar zal die diversiteit nog wel opgaan.
Het fenomeen zwarte en zwartbruine dressuurpaarden is iets van de laatste jaren, ook in Duitsland.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:53

sarabande schreef:
Lijkt me niet wetenschappelijk te staven dat zwarten poppetjes zijn en vossen geweldig kunnen bewegen.

Zou dat zo zijn dan zou de vraag naar vossen niet aan te slepen zijn.
Zouden jullie vanuit het eigen perspectief waarnemen Knipoog

Dat is het ook niet. Maar op concours zie je nou eenmaal veel paarden terug die aangekocht zijn vanwege het mooie koppie en de mooie zwarte kleur. Die paarden zijn niet aan te slepen, maar dat zegt niets over de kwaliteit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:54

MissJ schreef:
Cabochon Lachen

Recenter: Scandic.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:55

imo staan beweging en kleur volledig los van elkaar, wel valt een vos meer op in de dressuurring, een schimmel nog meer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:55

sarabande schreef:
Het gaat over fokken, niet over wat er 15 jaar geleden gefokt werd, daar zal die diversiteit nog wel opgaan.
Het fenomeen zwarte en zwartbruine dressuurpaarden is iets van de laatste jaren, ook in Duitsland.

Toch zijn de paarden die in Duitsland écht boven komen drijven overwegend voskleurig.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:57

Klopt ook in duitsland willen ze ze het liefst donker zien met weinig wit.
Maar toch ging daar een bonte in de veiling weg voor veel geld.
meen op de veiling van vechta.

sarabande, klopt idd dat er op datzelfde adres goede donkere paarden staan. Maar toch vallen deze minder op dan de vossen.
De hengsten buiten beeld gelaten dan. Een special en Rhodium zijn gewoon allebei een klasse apart.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:58

bont is toch ook goed te verkopen, dacht ik.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:59

Ja tinkers vliegen als warme broodjes de schappen uit ( lekkere uitdrukking i know). Maar ik hoef dat echt niet. Lachen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:00

youngster schreef:
Ja tinkers vliegen als warme broodjes de schappen uit ( lekkere uitdrukking i know). Maar ik hoef dat echt niet. Lachen

Niet? Haha! Ook voor bonte rijpaarden lijkt een steeds grotere groep liefhebbers te ontstaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:00

Aimee schreef:
Toch zijn de paarden die in Duitsland écht boven komen drijven overwegend voskleurig.

maar komt dat omdat ze vos zijn of door hun afstamming.

dusse als ik bv twee volle broertjes heb, een vos en een zwarte, zou de eerste dan beter bewegen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:01

MissJ schreef:
youngster schreef:

Niet? Haha! Ook voor bonte rijpaarden lijkt een steeds grotere groep liefhebbers te ontstaan.

dacht ik ook, ook in het buitenland.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:02

Goed ik ga eens wat doen. Het is nooit mijn bedoeling geweest om van dit topic een kleurentopic te maken.

Voor mij is discusieren over kleuren niet relevant en ik zie dat niet als een discussie over fokkerij

Het positieve is dat er wat los komt
Ik hoop dat de mods de belangen van de geintereseerden in fokkerij nu net zo snel ter hand nemen als van de liefhebbers van kleuren.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 04-09-08 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:03

fokfanaat schreef:
Aimee schreef:

dusse als ik bv twee volle broertjes heb, een vos en een zwarte, zou de eerste dan beter bewegen?

Dat is dus niet te bewijzen denk ik.
Wel zal de vos meer opvallen tussen alle bruinen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:10

MissJ schreef:
youngster schreef:

Daarvoor is in duitsland de barokpinto uitgevonden, waar toch ook wel hele aardige exemplaren tussen zitten Haha!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:13

sarabande schreef:
Goed ik ga eens wat doen. Het is nooit mijn bedoeling geweest om van dit topic een kleurentopic te maken.

Voor mij is discusieren over kleuren niet relevant en ik zie dat niet als een discussie over fokkerij

Het positieve is dat er wat los komt
Ik hoop dat de mods de belangen van de geintereseerden in fokkerij nu net zo snel ter hand nemen als van de liefhebbers van kleuren.

'k zou die wens toch maar even anders formuleren, als ik jou was ; want de belangen van de kleurenliefhebbers zijn ook nog altijd niet ter hand genomen... Knipoog

Ik hoop echt voor jullie dat jullie belangen sneller ter hand genomen zullen worden dan dat hij bij ons al duurt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:21

fokfanaat schreef:
imo staan beweging en kleur volledig los van elkaar, wel valt een vos meer op in de dressuurring, een schimmel nog meer.

Mijn bonte Special D rules!! Haha! Haha!
*voelt zich even penny*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:26

YWC schreef:
'k zou die wens toch maar even anders formuleren, als ik jou was ; want de belangen van de kleurenliefhebbers zijn ook nog altijd niet ter hand genomen... Knipoog

Ik hoop echt voor jullie dat jullie belangen sneller ter hand genomen zullen worden dan dat hij bij ons al duurt.

Nou wat ik bedoel is dat iemand die hier nieuw binnenkomt en een vraag stelt die al tig keer gesteld is of waar eindeloze discussies over hebben plaatsgevonden, niet met een bits....kijk even op de zoekmachine, of hemel daar zijn al zoveel topic over....zucht,.....of helemaal niets, blijven zitten.
Die vragen kunnen in sticies, net zoals dat met de 2 kleuren stikies kan en b.v. op medisch waar veel gevraagde onderwerpen zo ook gemakkelijk toegankelijk zijn.

Wanneer iemand daarna nog specifieke vragen heeft kan daar een topic over geopend worden dat dan aantrekkelijker wordt voor anderen om op in te gaan.

Dat was eigenlijk mijn uitgangspunt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:28

Ik vind het een vreemde redenering om te denken dat vossen beter kunnen bewegen dan bruinen en zwarten.

Heb je er weleens over nagedacht dat als jij op concours loopt dat jou die 2 vossen zowieso al opvallen, alleen maar omdat er maar 2 van zijn. Er zijn genoeg bruinen en zwarten die net zo goed lopen maar die vallen jou niet op omdat er daar 13 van in een dozijn gaan.

Als het nou over bonten ging, krijg wel het idee dat die paar bonten die je op concoursen ziet ver boven gemiddeld bewegen maar daar zit een vrij simpele verklaring achter; De gemiddelde prof is eerder bereid een zwarte met matige beweging mee te nemen dan een bonte, die moeten wel boven gemiddelde prestatie's laten zien voor ze die meenemen. Ik denk dat je dat niet over vossen kunt zeggen, tenminste, ik krijg niet het idee dat die zo ongeliefd zijn als bv bonten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:12

anneliesdj schreef:
Als het nou over bonten ging, krijg wel het idee dat die paar bonten die je op concoursen ziet ver boven gemiddeld bewegen maar daar zit een vrij simpele verklaring achter; De gemiddelde prof is eerder bereid een zwarte met matige beweging mee te nemen dan een bonte, die moeten wel boven gemiddelde prestatie's laten zien voor ze die meenemen. Ik denk dat je dat niet over vossen kunt zeggen, tenminste, ik krijg niet het idee dat die zo ongeliefd zijn als bv bonten.

Ongeliefd???
Ze vallen op maar ze zijn niet ongeliefd hoor. De types die aan bont vastzitten (lees vaak Tinkers) zijn meestal minder geliefd. Maar de kleur zelf niet hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:41

Die bonte van Suzanne F. zou ik best in de wei willen hebben lopen.... Terwijl ik altijd gezegd heb: "als ik een bonte wil koop ik wel een mooie roodbonte koe"

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:46

Dat is idd een positieve uitzondering Ja

Suzanne de tinkers vliegen je ( nou ja mij in iedergeval) om de oren de laatste tijd. Dus om nou te zeggen dat die types minder geliefd zijn is denk ik ook niet helemaal waar. Lachen

Annelies, dat klopt idd. je wordt overspoeld met zwarte en bruine paarden op het moment. Een vos op concours is zeldzaam geworden.
Maar als er een zwarte tussen is die heel goed kan lopen valt mij dat wel op hoor. Helaas zie ik dat heel weinig. Het zijn voornamelijk normale bewegers, soms gewoon slecht.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:03

fokfanaat schreef:

Door hun afstamming uiteraard. De kleur maakt een vos niet beter of slechter.
Maar kennelijk zijn er dus nogal wat hengsten die én kwaliteit én de voskleur vererven. Daarom verbaasde me de stelling dat als je voor kwaliteit gaat, je bij zwarte of zwartbruine hengsten uitkomt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:07

youngster schreef:
Klopt ook in duitsland willen ze ze het liefst donker zien met weinig wit.
Maar toch ging daar een bonte in de veiling weg voor veel geld.
meen op de veiling van vechta.
.

klopt.. voor 36.000 en om eerlijk te zijn, ik vond het een lelijke koe die niet voor dat geld liep... sorry Lachen Koe