Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Desiree schreef:Heb wel een antwoord op de vraag van troef hoor. Als er voor mensen een fokbeleid was en geselecteerd op karakter en exterieur:
- dan waren er veel minder gehandicapten want alleen gezonde mensen met goed exterieur mogen zich voortplanten
- iedereen werd goed opgevoed want alleen geschikte moeders mochten opvoeden
- iedereen was gezond, want anders gingen ze naar de slacht
- er waren ook minder moordenaars want die gingen ook naar de slacht.
Zo goed? maar ik dacht dat het hier over paarden ging.
Citaat:Overigens wilde ik het eigenlijk ook hebben over het fokbeleid van paarden, en dan wat meer toegespitst op het karakter maar Troef begint steeds over mensen.
Citaat:Krijg hier kippenvel van, moet weer denken aan het zuivere ras, de Ariërs,...... Als dit soort selectief fokken onder de mensen zou bestaan, zou Hitler weer aan de macht komen en zouden er alleen blonde mensen met blauwe ogen bestaan. Zou ook wel een hele saaie wereld worden niet?
sarabande schreef:Daar is de vader van jouw veulen een hengst die op leven en dood met soortgenoten heeft gevochten om het veulen te mogen maken. De moeder zoogt het tot na de koude en barre winter omdat het anders niet zou overleven en stoot het daarna af omdat de volgende eraan komt. .
Troef schreef:Citaat:Ik denk dat veulens inderdad heel erg veel leren van de moeder en dan zitten we weer bij het begintpunt, nl dat het karakter van je fokmerrie erg belangrijk is
Zou dat ook voor mensen gelden?
Citaat:Wat er anders is, is dat de mens er nu bij betrokken is. Dat bedoelt Troef ook
orionneke schreef:Citaat:Of juist wel!, want aangezien het paard dezelfde trekjes vertoont als voorganger, moet je misschien eens bij jezelf gaan nadenken, wat JIJ verkeerd doet.
Ik voel me niet aangesproken want die paarden zijn niet van mij. Maar die merrie was dus echt alles behalve lief en schijnt het ook door te geven aan haar veulens. Schuw eenkennig en een echte rotbok waar je niks mee kunt. Ze was als fokmerrie bedoeld maar je kon dr niet verkopen veelste gevaarlijk.
Dat veulen wat bij ons loopt is ook behoorlijk schuw eenkennig en laat het wit van zn ogen zien. Gericht geslagen heeft ie nogniet gedaan omdat we hem redelijk met rust laten. Gewoon in zijn waarden laten en proberen hem aan te halen als ie aangeeft dat ie het zelf wil. Het lijkt wel wat beter te gaan maar zooo bang. Kunnen jullie wel weer zeggen had je dr wat mee moeten doen, maar dat kon weerniet door die kl#temerrie. Ze liep altijd weg en voede haar veulen schuw op.
Dus jullie vinden trouwens dat je een onbetrouwbaar paard gewoon door moet verkopen?? Nou er zijn genoeg lieve paarden dus laat dan de echte rotzakken maar naar de slacht gaan hoor!
Wat zitten hier toch veel van die : ow wat zieluggggg mensen zeg!
Wacht maar af tot dat jullie zo'n paard op stal hebt staan dan piep je wel ff heel anders.
Ik heb tot nu toe altijd super geluk gehad en super lieve en brave paarden gehad maar nog atlijd noem ik dat dus GELUK! Een mens moet wat geluk hebben in zijn leven. Sommige trekken het ongeluk aan dus...
Maar ze hadden die merrie ook wel naar jullie kunnen brengen!!! Ik zal het in het vervolg onthouden!
Troef schreef:Fabienne wrote:Citaat:met je topkarakters
Heb ik het niet over gehad.
Ik reageer alleen om het het geze..k over de paar knollen die je overhoop lopen etc.
Het is voor mij en dat moet je toch onderhand wel doorhebben een truttig onderwerp.
Ik kom dagelijks bij mensen van uit mijn vak als incasseerder
die gelijk zijn zoals jullie die bepaalde paarden omschrijven.
Dan kijk je toch ook hoe zo iemand geworden is zoals het is. (wanbetaling,werkprobleem,relatieprobleem,etc,) En dan gooi je toch niet direkt de handoek in de ring en loop je aan. Ik niet .
En toch heb ik resultaat zonder dwang omdat ik duidelijk ben waarom ik voor de deur sta.
En zo is het ook met paarden.
En paarden zijn een duidelijke afspiegeling van de maatschappij waarbij bepaalde paarden niet het onderspit willen delven.
En een zo'n paard ben ik.
chantal1 schreef:Ik ga toch nog even mee doen.
Het ging over de omgang van paarden en persoonlijk denk ik dat Troef daar wel meer over weet.
Nou, In dit topic ga ik dus volledig mee in zijn mening en ben ik eerlijk gezegd blij dat nog iemand er zo over denkt (niet te vergeten de andere mensen die in dit topic dezelfde mening delen)
Ik ben iemand die weer en wind op en naast haar paard zit en staat. Ik vind het ook niet nodig dat sommige paarden hier als gestoord worden afgestempeld door mensen.
Probeer je eens in de psyche van een paard te verdiepen, misschien zijn er dan minder vervelende en onhandelbare paarden. Wat ik ook al vaker heb gezegd is respect, hoe kan je nou verwachten dat iets jou respecteert terwijl jij dat iets niet respecteert. Het is geven en nemen en niet alleen nemen. Ook met een paard...
En wat betreft het fokken van een "rittig" karakter moet je toch wel een stuk verder kijken dan de ouders nl ook de voorouders, bepaalde eigenschappen kunnen generatie's overslaan en het lijkt me erg moeilijk om zo te gaan fokken.
sarabande schreef:Waren zeker belgiesche hengsten die kochten de anderen om
Citaat:If the new stallion progresses, he will usually start by approaching the herd stallion and biting at him. The herd stallion always fights back to keep his herd, and retaliates by kicking or biting back. The two horses may rear and look very violent, but rarely is either severely hurt and usually one backs off before there is serious injury. When two stallions fight over mares, usually the winning stallion will take the mare(s) in heat and perhaps the rest of the herd, although he usually will leave one mare to the other stallion (the lead mare) if she so chooses to stay with him. Sometimes a herd of horses has two stallions, both of mature age. The dominant stallion usually allows the subordinate stallion to breed to a few select mares each year. Both help to fight off other stallions, although usually the fight is won by the dominant stallion. If both stallions lose, which is rare, they are both outcasted from the herd but usually remain together.
chantal1"]
[quote="Troef schreef:Citaat:En wat betreft het fokken van een "rittig" karakter moet je toch wel een stuk verder kijken dan de ouders nl ook de voorouders, bepaalde eigenschappen kunnen generatie's overslaan en het lijkt me erg moeilijk om zo te gaan fokken.
Fries schreef:Ik vind het erg jammer, dat er telkens weer ontkend wordt dat paarden niet geboren kunnen worden met onvoldoende rittigkeit. Een rotkarakter zou dus altijd aan de ruiter of opvoeding liggen? Dat zal ik dan toch eens door gaan geven aan mijn cursusleiders van Ermelo, dat ze onzin aan ons vertellen. En of ze even een bijscholingscursus bij een aantal mensen hier van bokt! willen volgen.
Zelf ben ik trouwens van mening dat zij wel degelijk gelijk hebben, aangezien zij meer paarden onder hun 'kont' hebben gehad, dan een ieder hier ooit zal hebben. Als zij na al hun jaren ervaring concluderen dat paarden van bepaalde afstammingen te weinig rittigkeit hebben, dus onvoldoende wil om zich te laten bewerken, dan denk ik eigenlijk wel dat zij gelijk hebben.
Daar komt bij dat ik en anderen zoals Fabienne en Gribaldifan toch niet ontkennen dat bij een groot aantal paarden een lastig karakter het gevolg is van een verkeerde opvoeding / verkeerde ruiter(s)? Maar daar gaat deze discussie wel telkens naartoe, terwijl dat helemaal niet het onderwerp van het topic is. Ik ben zelf echt wel de laatste die zou ontkennen dat paarden erg vaak 'geestelijk mishandeld' worden. Ik heb al vaker laten weten, dat pensionstallen & maneges in mijn ogen verkapte vormen van bio-industrie zijn, aangezien het paard bij een groot aantal stallen volledig beperkt wordt in zijn natuurlijke gedragingen. Logisch dat ze dan gestoord worden en op een bepaalde manier hun overtollige energie kwijt moeten. Als er dan ook nog zo'n ruiter 1 uurtje per dag op een oneerlijke manier het paard berijdt, is het hek van de dam.
Maar dat is dus een andere discussie en ik begrijp dan ook niet, dat er mensen keihard blijven ontkennen, dat je middels een ander fokbeleid iig het aangeboren lastige karakter grotendeels zou kunnen voorkomen. Een paard met onvoldoende rittigkeit zal zich nooit helemaal geven en voor de 85 % dat hij zich uiteindelijk wel wil geven, moet je een verdomd handige ruiter zijn en die zijn nou eenmaal niet in de meerderheid. In Nederland is 80% van de ruiters recreatieruiter, wat natuurlijk niet inhoudt dat dit allemaal kneuzen zijn. Maar toch is voor deze groep een lastig paard niet goed bruikbaar. Dat valt volgens mij niet te ontkennen.
GribaldiFAN schreef:Ten eerste hoop ik voor jou dat jij nooit zo'n gestoord paard tegen komt jij bent zo naief dat je ten dode bent opgeschreven!
Die beesten zijn namelijk staatsgevaarlijk en geloof me een hele bekende term in de paardenwereld!
Daarnaast kun je toch wel een eigen mening vormen. Niet alles is goud wat er blinkt
Daarnaast heb ik respect voor paarden. Anders vertrouwen mensen mij geen jonge paarden toe.
Maar juist als je met veel jonge paarden werkt kom je paarden tegen die van nature ontzettend lastig zijn. Vaak kun je daar veel aan doen. Maar soms hebben ze echt een draadje los en wordt het gewoon te gevaarlijk om daarmee door te gaan.
Daarnaast is fokken zoiezo heel complex het is niet zomaar eventjes een leuke hengst uitzoeken terwijl veel fokkers dit wel zo doen.
Ik denk als je jezelf fokker noemt ook moet bijdrage aan de verbetering van de fokkerij ipv. het af te breken.
chantal1"]
[quote="GribaldiFAN schreef:Ten eerste hoop ik voor jou dat jij nooit zo'n gestoord paard tegen komt jij bent zo naief dat je ten dode bent opgeschreven!
Die beesten zijn namelijk staatsgevaarlijk en geloof me een hele bekende term in de paardenwereld!
Daarnaast kun je toch wel een eigen mening vormen. Niet alles is goud wat er blinkt
Daarnaast heb ik respect voor paarden. Anders vertrouwen mensen mij geen jonge paarden toe.
Maar juist als je met veel jonge paarden werkt kom je paarden tegen die van nature ontzettend lastig zijn. Vaak kun je daar veel aan doen. Maar soms hebben ze echt een draadje los en wordt het gewoon te gevaarlijk om daarmee door te gaan.
Daarnaast is fokken zoiezo heel complex het is niet zomaar eventjes een leuke hengst uitzoeken terwijl veel fokkers dit wel zo doen.
Ik denk als je jezelf fokker noemt ook moet bijdrage aan de verbetering van de fokkerij ipv. het af te breken.
MissHIS schreef:Ik ben het helemaal met je eens, Chantal.
Groetjes Jenneke, MissHIS (die helaas geen tijd heeft voor een uitgebreide reactie....aah ik ben al veel te laat! Doei!)
chantal1"]
[quote="MissHIS schreef:Ik ben het helemaal met je eens, Chantal.
Groetjes Jenneke, MissHIS (die helaas geen tijd heeft voor een uitgebreide reactie....aah ik ben al veel te laat! Doei!)