Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:58

zeanine schreef:
arie53 schreef:

Elke drafvorm moet een zweefmoment hebben. De lengte van het zweefmoment (meer bodem overlappen) bepaalt of we met een arbeidsdraf, een midden- of een uitgestrekte draf te maken hebben. Men staart zich tegenwoordig dood op het rondenlange uitstrekken (Pavo voorpootzwaaiers meestal zonder zweefmoment) maar voor een goed dressuurpaard is een tactmatige arbeidsdraf essentieel.

Dat begrijpen we Arie, ze bedoelen hier de zweefdraf.

Een paard dat in zweefdraf gereden wordt, is eigenlijk alleen terug gereden. De impuls wordt dan niet van achteruit doorgegeven naar voren. Een paard dat in zweefdraf loopt, heeft een traag achterbeen

Maar een zweefdraf is iets heel anders dan een zweefmoment.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:59

Barmat schreef:
Dat klopt, maar eerlijk is eerlijk, Anky krijgt een Belg denk ik ook niet in de passage Knipoog

Zullen we Anky mailen en vragen of ze deze uitdaging aan wil gaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:00

Leonora schreef:
[

wat lekker kort door de bocht weer. Heb jij het betreffende paard wel eens gezien? nee dus!
De betreffende merrie is 100 % Gelders. Staat in de grond gebouwd en mist souplesse. In onze overweging om ZZ-Licht te starten, hebben we ons laten adviseren door instructeur JH, niet de eerste den beste sukkel dus. Hij zei: "natuurlijk kun je wel een keer hoger dan 60 procent scoren, maar om vooraan mee te lopen komt ze tekort." Een eerlijk antwoord en omdat ze wel een aantal pluspunten heeft waaronder een geweldig karakter, gaan we haar nu dekken!

Te kort in kwaliteit is wat anders dan te kort in het voorbeen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:09

Emilia schreef:
Barmat schreef:
Dat klopt, maar eerlijk is eerlijk, Anky krijgt een Belg denk ik ook niet in de passage Knipoog

Zullen we Anky mailen en vragen of ze deze uitdaging aan wil gaan Haha!

Tineke heeft weleens op een Belg een pas de deux met Piet gereden! Erg leuk

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:24

arie53 schreef:
zeanine schreef:
Afbeelding

Hier een paard met naar mijn idee een schuine schouder. Ik heb zelf de lijn erin getekend Haha! Als de hoek kleiner wordt, dan is de schouder dus steiler.

Als de hoek kleiner wordt, dan is de schouder dus schuiner!!!!!

Ja ik bedoel hetzelfde als jij, ben alleen niet zo wiskundig aangelegd Bloos

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:33

Weet iedereen hier welke hengst arie heeft laten zien als eerste?? (die zwarte) Ik vraag me nl. af of meningen veranderen als men weet welke hengst dit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:36

citango, bedoel je...gaat anders verder terug spitten, omdat ik hem niet zwart vind Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:37

nee ik weetwelke ze bedoeld. Dat is de pas ggk hengst Jazz x matador waarvan mij de naam is ontschoten.

edit: Wynton.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:39

Sammie schreef:
nee ik weetwelke ze bedoeld. Dat is de pas ggk hengst Jazz x matador waarvan mij de naam is ontschoten.

Sammie jij bent wakker, Wynton heet dat beest, verrichtingskampioen geloof ik Bloos ik stuur je ff een pb Haha!

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:54

Citaat:
gelukkig moest wellington het niet hebben van zijn draf, maar van zijn galop

Iedere hengst zou op zen minst de 3 basisgangen moeten hebben, is maar een persoonlijke ideetje Knipoog

Citaat:
Is dat dan ook niet meteen wat er onder "opwaarts gebouwd" verstaan moet worden? Een 'opwaartse' romprichting? (god moeilijk om te verwoorden)

Idd elk paard zou opwaarts gebouwd moeten zijn. De grijze schimmel die Arie53 als laatste plaatste is duidelijk opwaarts gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:58

Mee eens
maar niet elke basis gang hoeft perfect te zijn naar mijn idee
Een springpaard met een krachtige galop vind ik dan toch echt belangrijker dan hoe zijn draf is

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:05

runningkawa schreef:
citango, bedoel je...gaat anders verder terug spitten, omdat ik hem niet zwart vind Lachen

mijn foto met lijntje was van Citango

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:07

ow dacht ff dat arie die foto eerder had geplaatst Lachen

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:09

Citaat:
Mee eens
maar niet elke basis gang hoeft perfect te zijn naar mijn idee
Een springpaard met een krachtige galop vind ik dan toch echt belangrijker dan hoe zijn draf is

Voor een dekhengst vind ik het wel belangrijk. Hij moet het tenslotte doorgeven aan zijn kids. Ik vind dit één van de belangrijkste dingen (samen met nog enkele andere,...) die een dekhengst moet hebben! Zowel dressuur als springhengst. Dressuur is namelijk de basis voor het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:11

met je eens
als je het dan hebt over een goede draf en wat arie ook tekent, ik vindt wellington een goede draf hebben Haha!
Perfect waarschijnlijk niet, maar dat is voor een springverever imo niet nodig.

een prut draf is imo wel wat anders, dat mag een hengst niet hebben

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:42

mayday schreef:
Weet iedereen hier welke hengst arie heeft laten zien als eerste?? (die zwarte) Ik vraag me nl. af of meningen veranderen als men weet welke hengst dit is.

Dan blijft het nog een onharmonisch gedrocht.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:44

arie53 schreef:
Dan blijft het nog een onharmonisch gedrocht.

Als ik jouw posts altijd bekijk zijn er volgens mij maar weinig paarden die aan jouw eisen voldoen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:47

een meewerkend karakter is het belangrijkst en looplust en dan pas komen de gangen waarvan ik de stap en galop het belangrijkst vind, de draf kan je nog veel verbeteren, verder een mooie boeg voor een mooi voorkomen

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:51

Citaat:
Idd elk paard zou opwaarts gebouwd moeten zijn. De grijze schimmel die Arie53 als laatste plaatste is duidelijk opwaarts gebouwd.

De bovenlijn dient te allen tijde zowel op stand als in de beweging horizontaal te zijn. Anders is het paard niet in balans en kan de ruiter niet in balans op het paard zitten. De romprichting aan de onderzijde dient opwaarts te zijn, waarbij het diepste punt van de romp in het midden behoort te liggen

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:05

ben ik het eens mee...opwaarts gebouwde paarden is trouwens een hele verkeerde opvatting geweest in de fokkerijen...de bovenlijn moet idd horizontaal zijn...het is doordat je paard zijn achterhand laat zakken tijdens het rijden dat het lijkt aslof de voorhand en hals omhoog komen...het opgericht lopen...geen opgerichte bouw dus...

maar om dit effect van opgericht lopen te versterken zijn er idd fokkers geweest die streefden naar een opgerichte bouw...wat dus resulteerde in paarden die volledig uit balans vielen...

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:38

Citaat:
Citaat:

De bovenlijn dient te allen tijde zowel op stand als in de beweging horizontaal te zijn. Anders is het paard niet in balans en kan de ruiter niet in balans op het paard zitten. De romprichting aan de onderzijde dient opwaarts te zijn, waarbij het diepste punt van de romp in het midden behoort te liggen

Bedoel je dat dit paard niet opwaarts gebouwd is of wat bedoel je?

Afbeelding

Elk paard moet toch een opwaarts gebouwd skelet hebben, of ben ik mis? Opwaarts gebouwd zijn is natuurlijk nog wel iets anders dan opwaarts lopen maar dat bedoel ik niet. Of is opwaarts gebouwd niet hetzelfde als een dragend skelet?

Brand maar los, zo leer ik nog wat bij Bloos

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:31

Ik snap dat als een paard niet recht in de bovenlijn is dat een paard niet in evenwicht gebouwd is, maar op het moment dat wij, tijdens het rijden, meer oprichting gaan vragen is het toch makkelijker als een paard van nature al wat meer oprichtinggebouwd (heb ik nu een nieuwe term ontdekt?) is?

In mijn ogen is de schimmel ideaal gebouwd of ben ik nu mis?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:46

Citaat:
meer oprichting gaan vragen is het toch makkelijker als een paard van nature al wat meer oprichtinggebouwd (heb ik nu een nieuwe term ontdekt?) is?

Dat is juist het grote misverstand die men bij het KWPN maakt, waardoor gedrochten als Wynton als potentieele dressuurpaardeen worden neergzet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:47

Ik denk dat Rhodos (en anderen) dan ook graag zou willen weten waarom dat dus niet waar is? Waarom is het geen voordeel als ze op stand al 'optisch opwaarts' gebouwd zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:51

Nee,ik rijd een paard die echt opgericht gebouwd is voor dat paard is het al heel moeilijk om in verbinding te komen,en zonder verbinding kun je niet verzamelen/oprichten etc.Het lijkt alsof hij meer opgericht loopt,maar dat is gezichtsbedrog en kundige ogen kijken daar zo doorheen.