Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:56

er verdwijnen ook toppers naar de slager hoor.
tuurlijk probeer je een goed paard te fokken. zou debiel zijn als je een slecht paard zou willen fokken toch.
ik heb het idee dat missouri dus een goede merrie heeft voor de fok. he plaats een foto wij willen haar ook zien

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:01

Lovely schreef:
Back on topic: dat niet iedereen een topper wil is waar, maar het is even de vraag of je je fokkerij daarop moet afstemmen?

Fokdoel van de meeste mensen is toch meestal wel een beter paard. Maar een echte topper is niet betaalbaar, tenzij je de loterij wint. Blijft het paardrijden dan voor de gewone mens wel leuk? Als je bij voorbaat al weet dat je met jouw betaalbare en mindere paard altijd bij de laatsten eindigt, en je altijd moet verliezen van de rijkelui (om het zo maar even te zeggen)?
Ik heb mazzel, ik heb een rijke vent die een goed paard voor me koopt Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:04

phoenix4ever schreef:
er verdwijnen ook toppers naar de slager hoor.
tuurlijk probeer je een goed paard te fokken. zou debiel zijn als je een slecht paard zou willen fokken toch.
ik heb het idee dat missouri dus een goede merrie heeft voor de fok. he plaats een foto wij willen haar ook zien

Omdat toppers vaak een lastig karakter hebben en dat niet voor iedereen weggelegd is! Dan eindigen ze onder het motto levensgevaarlijk bij de slager... Frusty

Ik durf idd best te zeggen dat ik een goed paard heb. Zonder arrogantie is dat ook gewoon zo Haha! ik ben heel blij met haar, zodra ik kan uploaden komen er (veel!!!) foto's van mijn schatje Lovers

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:39

haha net als mijn doosje exel zeker. als ik haar niet had leren kennen was ze nu ook paarden biefstuk geworden that's for sure
Je kun best een topper fokken die van andere wint.
Daar geloof ik heilig in. Mijn exel is een topper. Klink arro, maar het is waar. Ze zou voor 25 duizend naar spanje gaan, maar kreeg toen het ongeluk met haar oog.
Toen kocht mijn instrutriece haar voor 3,5 duizend om te fokken, maar zij konden niet met mijn drollie over weg. Toen mijn paardje whisky overleed ging ik haar verzorgen dat ging super dus kocht mijn pa haar voor ons samen.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:13

Hoi,
Tja ook ik zal hier eens wat neerzetten!
Ik vind het eigenlijk zo'n onzin want niemand kan bepalen of jou merrie goedgenoeg is voor de fok!
De simpele reden is dat je niet weer hoe een merrie fokt, als je er ook geen veulen van hebt gehad!
De kromste merrie kan in combinatie met een goede hengst een super veulen krijgen maar ook andersom. Het beste keurpaard wil niet zeggen dat die ook z'n beste genen doorgeeft aan de nakomelingen!
Wij hadden een te klein gebleven kwpn merrie dus een e-pony geen predicaat en in de stam zelf ook niet. Dus niet echt iets om mee te gaan fokken zou je denken. Wat blijkt nou, die merrie fokt super mooie veulens kwa bouw, karakter en beweging!!!
De keus om met een merrie te gaan fokken is voor de eigenaar!

Wat ik overigens wel vind is dat je pas mag fokken als je ook daadwerkelijk goed voor moeder en veulen kan zorgen. Want dat ontbreekt er nog wel eens aan!.

Maar het kwpn of een hengstenboer kan niet bepalen of een merrie slecht is, want ook zij weten niet hoe een merrie vererft!!
Het zou trouwens ook behoorlijk slecht zijn voor de handel etc.
By the way er zouden een hoop minder goede paarden komen!!
Het is niet zo dat de beste sportpaarden uit de beste keuringsmerries komen met de beste papieren.
Juist doordat er ook met mindere merries zoveel gedekt wordt kan er wel eens een hele goede uitkomen!

Maar effe wat anders, het gaat niet zo zeer om wat voor merrie je hebt. Maar waar je hem mee dekt daar draait uiteindelijk het hele verhaal om. Mocht je een "slechte" merrie hebben dan moet je een hengst hebben die juist op die punten verbeterd waar de merrie zelf te kort komt. het is natuurlijk niet zo makkelijk als het lijkt. Maar een mindere merrie in combinatie met de goede hengst kan na mijn mening echt wel goede veulens opbrengen!

Dus ik blijf weer terug komen op hetzelfde verhaal. Er zou een Adviesteam moeten zijn voor fokkers. Waar ze zich kunnen laten adviseren welke hengst nu het best bij hun merrie past!
ps:
er zijn niet alleen sport, en fok paarden op de wereld. Er moeten ook basispaarden en recreatiepaarden zijn!! En ook die worden gefokt!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:31

Citaat:
er zijn niet alleen sport, en fok paarden op de wereld. Er moeten ook basispaarden en recreatiepaarden zijn!! En ook die worden gefokt!

Die laatste(basispaarden en recreatiepaarden ) komen vanzelf als je met de eerste fokt (sport en fokpaarden)

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:35

Troef schreef:
Citaat:

Die laatste(basispaarden en recreatiepaarden ) komen vanzelf als je met de eerste fokt (sport en fokpaarden)

Ja klopt, nu wel!
maar als jij mensen gaat verbieden niet met hun merrie te mogen dekken. Komen er ten eerste veel minder paarden maar ook veel minder goede paarden. Nu krijgen alle paarden ene plekje ik denk dat het nog niet eens zo verkeerd gaat! Het enigste dat kan helpen is advies en voorlichting, en daar blijf ik bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 10:45

Troef schreef:
Citaat:

Ben ik niet helemaal met je eens.
Een recratie paard moet vooral betrouwbaar/braaf zijn.
Vooral bij tuigers zie je dat door het gebruik van Hackneybloed het karakter behoorlijk is veranderd, waardoor paarden die niet goed genoeg zijn voor concours vaak te link zijn voor een recreatierijder.
Ook bij rijpaarden hebben bepaalde hengsten de naam erg goede sportpaarden te leveren maar ook deze paarden hebben als ze niet goed genoeg zijn voor de sport vaak een niet al te makkelijk karakter voor de recreatieruiter.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 11:13

phoenix4ever schreef:
Mijn exel is een topper. Klink arro, maar het is waar. Ze zou voor 25 duizend naar spanje gaan, maar kreeg toen het ongeluk met haar oog.

voor dat geld kom ik me bed niet uit hoor... Gaaaap

Maar jij vind haar een topper, missouri vind de hare een topper, dat hou je toch er zijn maar heel weinig mensen die zeggen over hun eigen merrie dat ie te min is om mee te fokken, dat hou je toch, niets mis mee natuurlijk, maar dan moet je niet gaan denken dat je allemaal de nieuwe Krack C kunt fokken.

Fred vlaar dekt al sinds de geboorte van Krack, met flemmingh op de moeder van Krack, maar er is er nog geen eentje geboren die minimaal zo apart is als Krack....

Fokken is gokken, en een topper word niet voor heel veel geld gekocht, die worden ontdekt en als ze mazzel hebben komen ze in goede handen.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 11:58

Bij mijn merrie hobbelt nu een super veulen. (haffies)
Mijn merrie is nog nooit op de keurin geweest, was het wel van plan maar het kwam er nooit zo erg van. Toch wilde ik een veulen!
Ik heb hem gefokt om hem zelf te houden, en mijn merrie is echt niet super! Maar voor mij maakt als die rpedikaten niet uit! Als je het veulen wil verkopen dan vind ik wel dat je over zijn toekomst moet nadenken en niet klakeloos gaan fokken, maar als je voor jezelf een paardje wil hebben en dan eentje die op je merrie lijkt, ook al is ze niet super, vind ik dat je dat zeker moet doen, want niks is beter dan van jongs af aan al en band opbouwen met je veulen!!!
groetjes leetje

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 12:45

GribaldiFAN schreef:
Het is niet zo dat de beste sportpaarden uit de beste keuringsmerries komen met de beste papieren.
Juist doordat er ook met mindere merries zoveel gedekt wordt kan er wel eens een hele goede uitkomen!

Inderdaad, als dat zo was hadden ze de moeder van De Sjiem wel in het oog gehouden.
Volgens mij is dat helemaal niet zo een speciale merrie als je ziet dat ze na zovele jaren ineens ergens opduikt in een manege die zelf geeneens wisten wat ze hadden.

Nou niet dat geen enkele manege goede paarden zou hebben. Maar zeg nou zelf, De Sjiem mag wel bestempelt worden als toppaard dacht ik zo, dus dan vraag je je af wat de moeder van zo een paard te zoeken heeft in manege-lessen...Dan zal het niet zo een opvallend goede merrie geweest zijn die wel in combinatie met een goede hengst zo een zoon heeft voortgebracht.
(of heb ik het verhaal van De Sjiem's moeder verkeerd begrepen?)

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 12:55

Ho wacht ik ben zeker wel opjectief als het over mijn eigepaarden gaat. anders zou ik geen goede veulens fokken. Mijn merrie was dit geld zo'n 9 jaar geleden waard. terwijl ze nog niets kon. Ja een zadel op, maar een stuur zat er nog niet op en ze was al 8 jaar.
Ik weet precies de zwakke kanten van mijn merrie. Ze heeft vind ik een net te korte hals. NIet dat dsie kort is maar ik hou van wat langere halsen, dus ben ik gaan fokken met een arabier met een enorm mooie hals. Ook is ze wat kort in de rug, de hengst die ik ooks had dus een wat langere rug.
mijn merrie zou daar overigens klaar gemaak worden om de topsport in te gaan. Er zit trouwens wel een goed papier achter haar.
Aha en dan fok ik met arabieren. Hoe vaak ik niet naar mijn hoofd krijg dat dat zonde is van haar. Word er moe van. Het resultaat word toch wel altijd erg mooi bevonden. Ook op keuringen.
Ik ben heus objectief. Daarom is Exel ook mooier dan mijn vorige paard Whisky. Hij was van de oude garde. te lang korte benen geen plaatje dus. Dat wist ik toen ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 13:05

Wouter24 schreef:

Dus jij staat s´morgens alleen op als je die dag meer dan 25.000 verdiend Verward
Wat ik nu denk Lips are sealed Lips are sealed

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 13:25

Wouter24"]
[quote="phoenix4ever schreef:
Mijn exel is een topper. Klink arro, maar het is waar. Ze zou voor 25 duizend naar spanje gaan, maar kreeg toen het ongeluk met haar oog.

...

Fokken is gokken, en een topper word niet voor heel veel geld gekocht, die worden ontdekt en als ze mazzel hebben komen ze in goede handen.
[/quote]

Je zegt net zelf dat toppers niet voor veel geld worden gekocht maar ontdekt...Dan kun je dus in principe een toekomstige topper kopen voor die 25.000....
Ik zou me de volgende keer toch maar eens bedenken Wouter, als je besluit in bed te blijven liggen omdat het "maar" om 25000 gaat.
Wie weet heb je op deze manier de nieuwe Bonfire (of welke dan ook)laten gaan. Die "lelijke eend" is tenslotte ook ontdekt.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 13:27

hihihi jij bent direct zeg. haha. laat ik hier maar niets meer aan toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 14:55

Nog geen last van doorligplekken Wouter Haha!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 15:11

Ilindra"]
[quote="Wouter24 schreef:

Dus jij staat s´morgens alleen op als je die dag meer dan 25.000 verdiend Verward
[/quote]

Nee natuurlijk niet, maar wat ik bedoelde te zeggen omdat je paard voor 25000 guldentjes je paard naar Spanje KON verkopen betekent nog niet dat het een goeie is?

voor 25000 koop je tegenwoordig niet eens meer een aparte driejarige, en reken maar is uit (is geloof ik al vaker gedaan)

dekkin a 2500 gulden voor een beetje goede hengst, nog wat dierenarts kosten laten we dat op zo een 250 houden, en ja hoor met een beetje mazzel een gezond veulen, nu opfokken!! trek je knip maar weer open, dat kost je zomaar tussen de 1500 en 2000 in een jaar, dat dus keer drie...

als het opfok gebeuren al helemaal overleefd heeft, moet ie toch een keer zadelmak gemaakt worden en aangereden, schijterds onder oNS laten hem zadelmak maken laten we zeggen twee maanden a 1800 gulden, nou dan komt ie weer terug ga je er zelf nog een jaartje op butsen dan kost ie aan voer en zaagsle/stro enz zoal 350 piek per maand en dan heb ik het nog niet eens over dierenarts/hoefsmid

dan kost ie dus als vierjarige ongeveer al minimaal 13250 pietermannen!!!
dan praat ik nog niet eens over al die tijd en moeite die je in zo een paard steekt, dus als iemand zegt van heb me paard verkocht voor 25 ruggen denk ik man je hebt net je kosten eruit, maar daar staat nooit iemand bij stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 17:22

Dat komt omdat het voor de meesten van ons hobby is en geen beroep.
En en hobby kost nu eenmaal geld.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 19:44

Citaat:
maar dan moet je niet gaan denken dat je allemaal de nieuwe Krack C kunt fokken.

Fred vlaar dekt al sinds de geboorte van Krack, met flemmingh op de moeder van Krack, maar er is er nog geen eentje geboren die minimaal zo apart is als Krack....

Met die laatste opmerking ben ik het totaal eens! Kijk maar eens naar cocktail ik geloof voor een paard duizend gulden gekocht. Maar naar zijn succesen onbetaalbaar!

Tja en dat van krack dat denken meer mensen te kunnen doen. Effe met flemmingh dekken, maar echt reslutaat blijft uit. Tja een krack is er maar eentje.
Fokken is niet zo makkelijk als dat het op papier lijkt. Misschien is dat maar goed ook, want dan blijft het altijd spannend wat het uiteindelijk wordt.

Ik ken by the way een topper, die is als veulen goedkoop verkocht. Was wel mooi maar niet getalenteert genoeg. Voor paar duizend gulden was ie weg. Nu wordt ie gereden door een grand prix amazone en gebruikt als goedgekeurde dekhengst! Tja wat je er nu voor zou moeten betalen, ik zou het niet weten. Maar voor mij issie onbetaalbaar!!
wel grappig eigenlijk. Misschien is dat juist wel wat het fokken leuk maakt.
Je creert je eigen toppertje. Je ziet ze opgroeien, en je kunt blijven dromen dat het een toppertje wordt, dat issie ook voor degene die hem heeft gefokt. Die is er trots op!
Dit mogen ze geen een fokker afnemen omdat zogenaamd een merrie niet goed genoeg zou zijn!!

Enne dat verhaal van de sjiem klopt, ironisch he!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 20:11

Wouter zei: "schijterds onder ons laten hem zadelmak maken laten we zeggen twee maanden a 1800 gulden"
Dat is lekker kort door de bocht Wouter. Sommigen van ons hebben verantwoordelijkheden, en daarvoor neem je niet het risico een tijd uit de running te zijn. Denk je dat die 'schijterd' van een Anky haar paarden zelf zadelmak maakt? Om er maar eens een te noemen? Dat laat ze ook over aan 'overmoedige enthousiastelingen' als jou!

Graag een beetje minder generaliseren de volgende keer.
Zelf ben ik inderdaad zo'n schijterd. Ik stap echt niet op een groen paard, dat laat ik graag over aan enthousiastelingen zoals jij, maar dan wel graag eentje met een iets positievere denktrant.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 21:37

Citaat:
Geplaatst: 28-09-02 21:09 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik zoek een afstamming rechtstreeks van Lucky-boy,moet vos zijn.

En daar zit het verhaal.Ontstaan bij wijlen Mario Pompen.

En dit was een tijd lang de vervanger van Lucky-Boy
[FA] Linards

Men dekte in die tijd nog natuurlijk.
En om Lucky Boy werd veel gevraagd.

En hier selekteerde de hengstenhouder.
Kwam er een klant met een merrie met goede bloedlijnen
predikaten in haar pedigree dan werd het Lucky Boy.

Was het iemand met zo'n schijtmerrie,omschreven in een andere topic,dan werd het Linards.

Waarom?
Net als met somige andere hengsten was ook LB zeer populair.

Maar hij kon die dekkingen niet allemaal af. En kreeg dan s'nachts hulp van zijn maatje LINARDS.

En Linards was een ANGLO-ARAB die ook veel bloed doorgaf.

Hierboven de goede oude tijd dat een hengstenhouder voor de fokker nog een keuze maakte Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 09:32

In die goeie oude tijd is de term "boerenslimheid" of zo je wil, "boerenbedrog" ook ontwikkeld...
Ik denk niet dat die praktijk anno 2002 weer wenselijk is...

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:02

Wouter24"]
[quote="Ilindra"][quote="Wouter24 schreef:

[/quote]

Nee natuurlijk niet, maar wat ik bedoelde te zeggen omdat je paard voor 25000 guldentjes je paard naar Spanje KON verkopen betekent nog niet dat het een goeie is?

voor 25000 koop je tegenwoordig niet eens meer een aparte driejarige, en reken maar is uit (is geloof ik al vaker gedaan)

dekkin a 2500 gulden voor een beetje goede hengst, nog wat dierenarts kosten laten we dat op zo een 250 houden, en ja hoor met een beetje mazzel een gezond veulen, nu opfokken!! trek je knip maar weer open, dat kost je zomaar tussen de 1500 en 2000 in een jaar, dat dus keer drie...

als het opfok gebeuren al helemaal overleefd heeft, moet ie toch een keer zadelmak gemaakt worden en aangereden, schijterds onder oNS laten hem zadelmak maken laten we zeggen twee maanden a 1800 gulden, nou dan komt ie weer terug ga je er zelf nog een jaartje op butsen dan kost ie aan voer en zaagsle/stro enz zoal 350 piek per maand en dan heb ik het nog niet eens over dierenarts/hoefsmid

dan kost ie dus als vierjarige ongeveer al minimaal 13250 pietermannen!!!
dan praat ik nog niet eens over al die tijd en moeite die je in zo een paard steekt, dus als iemand zegt van heb me paard verkocht voor 25 ruggen denk ik man je hebt net je kosten eruit, maar daar staat nooit iemand bij stil.
[/quote]

Jij vergelijkt toen met tegenwoordig. Dat is net ziets als appels met peren vegelijken. slaat nergens op. Dit dier was niet of nouwelijks in gereden en had al wat veulens gehad. ze was acht jaar.
Het gaat mij er niet om of je geloofd wat ik zeg, maar in die tijd kocht je een beetje paard voor 7000 gulden.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:05

het gaat er niet om of ik je geloof of niet, maar ik denk in de tegenwoordige tijd, en ik viel jou niet aan, maar zeker met zo een topic als dit staat niemand er bij stil wat het allemaal kost, en wat het uiteindelijk opbrengt??

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:15

nee, maar dat weet ik. ik weet niet wat ze nu zou opbrengen, maar voor toen was dat een enorm bedrach. phoe wat lijk ik oud zeg haha. ik weet wel dat we een fruling verkochten van drie jaar voor 17000 gulden. nou dat was een feestje waard.