KWPN,nieuwe fokwaarden-nieuwe toppers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: KWPN,nieuwe fokwaarden-nieuwe toppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:21

arie53 schreef:
Ze kunnen ook verkeerd stempelen en dat zijn er ook nog al wat.

Dat gebeurde met name bij Borghuis met Lucky Boy...... Haha! Haha! Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:22

Tja die viel beetje door de mand. Clown

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:33

Voor diegenen die het niet snappen, Borghuis gebruikte nog wel eens een andere hengst "om het een beetje aan te drukken". Helaas kon Lucky Boy geen vossen geven en die kwamen er opeens wel Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:55

janderegelaa schreef:
De verankering van genen in een merrielijn is heel sterk daarom wordt er ook gezegd dat een keer een wat mindere hengst in een goede lijn eigenlijk geen of nauwelijks invloed heeft terwijl een goede hengst in een slechte of matige merrielijn niet of nauwelijks verbeterd.

Waarom is de verankering in een merrielijn heel sterk??? Ik kan me voorstellen dat je met lijnenteelt en selectie een 'sterke' lijn krijgt, maar dat lijkt me niet vanzelfsprekend voor elke merrielijn.
Heb je het hier niet eigenlijk over een merrie die haar eigenschappen dominant door geeft? Vraag die je kunt stellen is of die merrie dan toeval is of een met bloed zweet en tranen verkregen resultaat dat voor de poorten van de hel is weggesleept. Als je het aan de fokker vraagt natuurlijk het laatste Clown

En wat is een mindere hengst, hij zou bij wijze van spreken in z'n algemeenheid matig kunnen vererven, maar toevallig wel de beste combinatie met een bepaalde merrie kunnen vormen of een specifieke eigenschap dominant vererven.

@Arie: Al met al nog geen echt bewijs gezien.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 23:22

janderegelaa schreef:
Voor diegenen die het niet snappen, Borghuis gebruikte nog wel eens een andere hengst "om het een beetje aan te drukken". Helaas kon Lucky Boy geen vossen geven en die kwamen er opeens wel Haha!

Om dergelijke "fouten" en andere missers uit te sluiten of te achterhalen, vindt van alle ggh
dna onderzoek plaats, wordt van alle veulens en 3-jr. merries bij stamboekopname, een
haarmonster genomen en steekproefsgewijs onderzocht.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:55

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

Om dergelijke "fouten" en andere missers uit te sluiten of te achterhalen, vindt van alle ggh
dna onderzoek plaats, wordt van alle veulens en 3-jr. merries bij stamboekopname, een
haarmonster genomen en steekproefsgewijs onderzocht.

DNA hadden ze toen nog nooit van gehoord. Haha!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:42

ART_UMA schreef:
janderegelaa schreef:
De verankering van genen in een merrielijn is heel sterk daarom wordt er ook gezegd dat een keer een wat mindere hengst in een goede lijn eigenlijk geen of nauwelijks invloed heeft terwijl een goede hengst in een slechte of matige merrielijn niet of nauwelijks verbeterd.

Waarom is de verankering in een merrielijn heel sterk??? Ik kan me voorstellen dat je met lijnenteelt en selectie een 'sterke' lijn krijgt, maar dat lijkt me niet vanzelfsprekend voor elke merrielijn.
Heb je het hier niet eigenlijk over een merrie die haar eigenschappen dominant door geeft? Vraag die je kunt stellen is of die merrie dan toeval is of een met bloed zweet en tranen verkregen resultaat dat voor de poorten van de hel is weggesleept. Als je het aan de fokker vraagt natuurlijk het laatste Clown

En wat is een mindere hengst, hij zou bij wijze van spreken in z'n algemeenheid matig kunnen vererven, maar toevallig wel de beste combinatie met een bepaalde merrie kunnen vormen of een specifieke eigenschap dominant vererven.

@Arie: Al met al nog geen echt bewijs gezien.

Met de verankering in een merrielijn bedoel ik een merrielijn die generaties lang op bepaalde eigenschappen gefokt zijn. De Dodona stam is daar een voorbeeld van, 7 gouden olympische medailles uit 1 moederlijn en zelfs nu worden er eigenlijk geen slechte uit geboren ongeacht welke hengst erop gaat.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:38

janderegelaa schreef:
Met de verankering in een merrielijn bedoel ik een merrielijn die generaties lang op bepaalde eigenschappen gefokt zijn. De Dodona stam is daar een voorbeeld van, 7 gouden olympische medailles uit 1 moederlijn en zelfs nu worden er eigenlijk geen slechte uit geboren ongeacht welke hengst erop gaat.

Dit is meer een voorbeeld van een succesverhaal, zeker niet de standaard!!

Maar ook hier kun je op verschillende manieren naar kijken, namelijk 2 succesvolle combinaties, eerst met Angelo xx en later met rosenkavalier. Net zoals Donnerhall x Pik Bube of Ferro x Ramiro kun je het succes misschien nog wel beter verklaren uit een "lucky match". Dat het daarna nog een keer lukt is natuurlijk bijzonder, wat ook erg bijzonder is is dat zowel absolute toppers in sport als in vererving deel uitmaken van de stam, nogmaals zeker geen standaard merrielijn.
Op paardenfokken kan ik niet meer dan een stuk of 10 nakomelingen zien en heb ik het idee dat het succes wel extra wordt uitvergroot. Wat misschien ook meespeelt is dat het succes van de stam meespeelt in de goedkeuring van nakomelingen (voordeel bij twijfel) maar daar ken ik de duitse hengsten niet goed genoeg voor.

hobbyfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:33

misterA schreef:
Slim In de rundveefokkerij is de laatste 30 jaar een enorme vooruitgang geboekt, dankzij
de indexberekening en a.d.h. daarvan, de fokwaardeschatting.
Ging ook niet vanzelf, veel criticasters, die bleven volhouden, dat 2 meer is als 3.
Die indexen waren er al, toen Hamoen nog aan het afstuderen was.
Het heeft geen enkele zin om hier personen op te voeren, zonder een
noodzaak, bijv. een citaat. Cool

Het grote verschil tussen de indexen in de rundveefokkerij en de paardenfokkerij is dat de basis bij de rundveefokkerij objectief is: namelijk kg melk, kg vet en kg eiwit. Meerdere waarnemingen door verschillende personen zullen dezelfde uitkomst geven. Bij paarden is dit subjectief: dressuur is een jurysport waarbij dezelfde proef tot legio verschillende beoordelingen kan leiden (kijk alleen naar alle discussies bij proeven op wedstrijden die door meerdere juryleden beoordeeld worden, laat staan dat voor vergelijkbare proeven de ene keer geen winstpunt en de volgende keer dik 2 winstpunten gegeven wordt, daarnaast de niet objectief meetbare waarnemingen bij stamboekopname en merrietesten). Daarnaast komen in de rundveefokkerij relatief meer nakomelingen (koeien) aan de melk waardoor de betrouwbaarheid groter is dan bij de paarden (minder selectie waardoor betrouwbaarheid beïnvloed wordt). Op basis van een vergelijkbaar aantal nakomelingen (die meetellen in de berekening) is de betrouwbaarheid bij paarden groter dan bij koeien (terwijl de meetgegevens niet objectief zijn).

M.b.t. de U'tjes, V'tjes en W'tjes: deze hebben volgens het KWPN al een index. Dit is hooguit een verwachtingswaarde aangezien hiervan nog geen 3-jarige nakomelingen zijn. De lineaire score van de afstammelingenkeuring (veulens) is m.i. nog geen grond om dit gelijk een index te noemen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:14

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:26

hobbyfokker schreef:
Het grote verschil tussen de indexen in de rundveefokkerij en de paardenfokkerij is dat de basis bij de rundveefokkerij objectief is: namelijk kg melk, kg vet en kg eiwit. Meerdere waarnemingen door verschillende personen zullen dezelfde uitkomst geven. Bij paarden is dit subjectief: dressuur is een jurysport waarbij dezelfde proef tot legio verschillende beoordelingen kan leiden (kijk alleen naar alle discussies bij proeven op wedstrijden die door meerdere juryleden beoordeeld worden, laat staan dat voor vergelijkbare proeven de ene keer geen winstpunt en de volgende keer dik 2 winstpunten gegeven wordt, daarnaast de niet objectief meetbare waarnemingen bij stamboekopname en merrietesten). Daarnaast komen in de rundveefokkerij relatief meer nakomelingen (koeien) aan de melk waardoor de betrouwbaarheid groter is dan bij de paarden (minder selectie waardoor betrouwbaarheid beïnvloed wordt). Op basis van een vergelijkbaar aantal nakomelingen (die meetellen in de berekening) is de betrouwbaarheid bij paarden groter dan bij koeien (terwijl de meetgegevens niet objectief zijn).

M.b.t. de U'tjes, V'tjes en W'tjes: deze hebben volgens het KWPN al een index. Dit is hooguit een verwachtingswaarde aangezien hiervan nog geen 3-jarige nakomelingen zijn. De lineaire score van de afstammelingenkeuring (veulens) is m.i. nog geen grond om dit gelijk een index te noemen.

Wat mijns inziens het allergrootste probleen is bij het KWPN is dat er geen protocol is. Iedereen kan zien of iets een lange of en korte hals is, alleen wanneer maak je die omslag? Het grijze gebied is dus gewoon niet beschreven dat is aan het jurylid zelf.

Nu heb ik de cursus beoordelen gedaan, gedeeltelijk gegeven door Jacques Verkerk en ondanks de commentaren die ook ik op hem heb, stak ik van hem wel een hoop op. Bij het "examen" was ik 2e, achter een dierenarts dus ik vond het best knap van mezelf vooral nadat Jacques zei dat ik 1 paard echt perfect gescoord had.

Dus toen de landelijke cursus beoordelen uitgeschreven werd bij het KWPN dacht ik: "waarom niet "? Ik zal geen namen noemen van de inspecteur die de cursus gaf maar alles wat ik vond en had geleerd zei hij anders. Bij deze cursus was het net ingevoerd om de romprichting te beoordelen en deze inspecteur vond een paard met een hoge schoft dus opwaarts gebouwd. Terwijl de romprichting echt graafmachine stand was. Iedere les werd afgesloten met een toets en die eerste keer zat ik dus ergens in de middenmoot vanwege die romprichting. Discussie was niet mogelijk. De keer erop corrigeerde hij zijn verhaal maar zonder onze toetsen te corrigeren. Dus de mensen die gewoon blind zijn verhaal volgden wonnen uiteindelijk en kregen de jury cursus. Conclusie trekken mogen jullie zelf Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:33

janderegelaa schreef:
Dus toen de landelijke cursus beoordelen uitgeschreven werd bij het KWPN dacht ik: "waarom niet "? Ik zal geen namen noemen van de inspecteur die de cursus gaf maar alles wat ik vond en had geleerd zei hij anders. Bij deze cursus was het net ingevoerd om de romprichting te beoordelen en deze inspecteur vond een paard met een hoge schoft dus opwaarts gebouwd. Terwijl de romprichting echt graafmachine stand was.

Zal ik je even een geheimpje verklappen?
De inspectie/jury's stemt zo af en toe af met een groot aantal oefenpaarden, en je mag zelf invullen waarom zoiets NIET in het openbaar gebeurt.... Knipoog

Er zijn een aantal PRIMA inspecteurs, maar jammer genoeg zijn nog een aantal die het niet begrepen hebben, en ook niet gaan begrijpen. Hopen dat het vanzelf verbetert.
Daar had ik nog wel wat ideeën voor om dat sterk te verbeteren, maar CGJ wordt pas begrepen als ie al lang dood is denk ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:02

Ze zoeken nog iemand bij het kwpn cgj Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:07

Ja CGJ, Volgens de advertentie moet je je dan aan een gedragscode houden, maar gezien je onderschrift zal dat geen probleem zijn Duivel Duivel Duivel

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:51

En je hoeft geen verstand van paarden te hebben. Komt dat mooi uit. Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:12

Citaat:
In de rundveefokkerij is de laatste 30 jaar een enorme vooruitgang geboekt, dankzij
de indexberekening en a.d.h. daarvan, de fokwaardeschatting.

Toch zit er een enorm verschil in de indexberekening van koeien en paarden. Bij de koeien worden alle kinderen van de stier in de berekening meegenomen. Bij de paarden is dat vergelijkswijs slechts een handjevol kinderen. Met name bij de zgn. topscoorders is het aantal vaak niet meer 30% en dat maakt een gerichte sturing uiterst dubieus.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:40

arie53 schreef:
En je hoeft geen verstand van paarden te hebben. Komt dat mooi uit. Haha!

Wel net kunnen doen alsof.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:24

arie53 schreef:
Toch zit er een enorm verschil in de indexberekening van koeien en paarden. Bij de koeien worden alle kinderen van de stier in de berekening meegenomen. Bij de paarden is dat vergelijkswijs slechts een handjevol kinderen. Met name bij de zgn. topscoorders is het aantal vaak niet meer 30% en dat maakt een gerichte sturing uiterst dubieus.

Fout.

Bij de koeien wordt er ook maar een klein deel meegenomen.
De stierkalveren vallen namelijk buiten de berekening. Die halen hooguit de leeftijd van 14 maanden en bij de meesten gaat na 36 weken de kop er al af.
Resteert maximaal 50% van de kinderen. En daarvan valt ook nog zoveel af dat in totaal slechts 40% van de kinderen een eerste melklijst produceert.

Nu jij weer.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:52

CGJ12 schreef:
Fout.

De stierkalveren vallen namelijk buiten de berekening. Die halen hooguit de leeftijd van 14 maanden en bij de meesten gaat na 36 weken de kop er al af.
Resteert maximaal 50% van de kinderen. En daarvan valt ook nog zoveel af dat in totaal slechts 40% van de kinderen een eerste melklijst produceert.

Nu jij weer.

Een koe is het vrouwjes rund Koe , dus bij de koeienindex, tja daar zullen dan wel geen stieren bij zitten. Lijkt me ook een beetje lastig als je de melkproductie wil scoren. Cool

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:13

Je neemt wel alle dieren die aan produktieproces deelnemen mee.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:41

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:

Fout.

Nu jij weer.

Fout. Als een stier "hot" is, wordt hij ingezet als stiervader. Een klein, maar niet te verwaarlozen aantal, wordt daarvan weer fokstier. Daarnaast, als een stier nog maar net fokstier is, wordt een deel van zijn cijfers nog door zijn afstamming bepaald, totdat er genoeg gegevens van dochters zijn waarna zijn cijfers gecorrigeerd worden.
Verder wordt de door jou genoemde afgevallen 10% niet alleen veroorzaakt door uitval. Er zijn nog altijd veehouders die hun dieren niet laten keuren en die ook niet meedoen aan de MPR.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:48

Dan is het dus niet anders dan bij het KWPN. Niet alle dieren worden gescoord dus je hebt altijd een vertekend beeld.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:52

arie53 schreef:
Bij de koeien worden alle kinderen van de stier in de berekening meegenomen.

Dit schreef je toch ECHT Arie.
Zelfs het woord ALLE schreef je in vet.

Dat van "deelname aan het productieproces" bedenk je er nu bij. Dat had je eerder moeten doen.
Je verdraait de feiten. Je kunt zo de politiek in man! Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:18

Viennanova schreef:
Fout. Als een stier "hot" is, wordt hij ingezet als stiervader. Een klein, maar niet te verwaarlozen aantal, wordt daarvan weer fokstier. Daarnaast, als een stier nog maar net fokstier is, wordt een deel van zijn cijfers nog door zijn afstamming bepaald, totdat er genoeg gegevens van dochters zijn waarna zijn cijfers gecorrigeerd worden.
Verder wordt de door jou genoemde afgevallen 10% niet alleen veroorzaakt door uitval. Er zijn nog altijd veehouders die hun dieren niet laten keuren en die ook niet meedoen aan de MPR.

Wel ja...... die 0,001% van de stierkalveren mag je erbij rekenen. Maar als ik afrond op volle procenten valt dat duidelijk buiten de significantie......

Die 10% die ik noem is een schatting van mijn zijde. (export !!!, gust, verwrangd, poedersuiker in de melkstal, te hoog celgetal, niet gefokt voor herproduktie, foute spenen voor de prolion etc. etc.).
Gezien de gevallen die jij noemt is dat percentage misschien nog wel groter. Het gaat mij er even om, om aan te tonen dat lang geen 100% van de kinderen de index vormt.
Zodoende komt misschien maar 30% van de kinderen in aanmerking om de index te vormen.

Anders berekend is dat ook een redelijk logisch percentage.
Reken maar even mee....

Het totaal aantal melkkoeien is al jaren lang gelijk in Nederlend (zelfs een marginale afname).
Een HF-koe die een éérste melklijst draait, draait gemiddeld zo'n 3-4 lijsten in totaal. Dan is ze tegen de 6 jaar bij afvoer.
(gemiddeld wordt een koe statistisch 4,5 jaar. Maar dat is wanneer ALLE exemplaren worden gerekend, ook degenen die nooit een eerste lijst draaien. Inclusief de "rommel" zeg ik maar).
Een koe die 3-4 lijsten draait, geeft gemiddeld 1,75 stieren en 1,75 koeien. Van die 1,75 wordt uiteindelijk maar één vaarskalf ingezet in de nederlandse melkerij/herproductie. Dat houdt in dat van de 3,5 kinderen er in totaal maar 1 kind een eerste (nederlandse) lijst krijgt. Dat is inderdaad krap 30%..........

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:16

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:
Bij de koeien worden alle kinderen van de stier in de berekening meegenomen.

Dit schreef je toch ECHT Arie.
Zelfs het woord ALLE schreef je in vet.

Dat van "deelname aan het productieproces" bedenk je er nu bij. Dat had je eerder moeten doen.
Je verdraait de feiten. Je kunt zo de politiek in man! Haha!

Ik ontken ook niet dat ik dit geschreven heb. Ik dacht alleen dat jij wel zo slim zou zijn om de stieren niet als productieve melkgevers op te nemen. Koe