[TI] Dekgeld voor tinkerhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re: Dekgeld voor tinkerhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:54

@leon de hengstenhouder van Maestro is zeer gastvrij. toen ik voor Maxging kijken, kreeg ik eerst Maestro te zien, pffff erg imposant toen. Was mijn 2e hengst die ik ooit zag (als eerst Black shadow van de fam. van der Zanden, ook heeeeeeeel erg gastvrij) dus ik was helemaal onder de indruk. Ik heb bij meneer Rugers (van Maestro dus) thuis lekker thee gedronken en lekker zitten babbelen, waar hij vol trots vertelde over zijn hengst en merries. Ook toen ik hem op de keuring zag, liep hij zo trots rond *LOL* Het is echt een superlieve man, je zou denk ik zeker een keer langs kunnen gaan *LOL*

Qua dekgeld is hij echt superlaag, wat ik wel jammer vindt, is dat hij veel 1kleur doorfokt (of misschien heeft Kim wat meer foto's van bonte veulens) ik ken tot nu 3 1-kleur veulens van hem (van Ginger) en 1 zwart-bonte, wat trouwens weel een supermooie hengst was...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:04

Ja als niet homozygoot voor bont dan altijd 50% kans op een effen veulen als merrie tenminste ook niet homozygoot voor bont is Knipoog

Maar ik heb toch diverse foto's gezien van bonte nakomelingen Ja --> kun je vast ook wel op ICS site vinden denk ik.

Is Black Shadow alweer zo lang geleden verkocht weet nog dat ie net uit Engeland kwam bij Kanters Lovers zo rank broekie nog en hoe die is uitgegroeid Wow!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=JPCVYCYG

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:08

KootMiraDrum schreef:
Cheveyo schreef:
Idd naar buiten met die keutels! Dat is dan weer het mooie van een veulen van een voorjaar ipv in de winter.
Niet opboxen om een of andere reden, groeien en bewegen en vooral daglicht!

En wat is je mening over 's winters in een grote potstal? Zijn er veulenopfokadressen op bv zandgrond, zodat ze niet tot aan hun knietjes in de modder staan?

Was even buitenspelen Bloos
Potstal is nog steeds geen zonlicht. Ook in de opfok is het naar buuten overdag anders komt die van mij er niet te staan, ik ken zelf ook geen opfok waar ze swinters niet naar buiten komen eerlijk gezegd maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Doorgaans hebben de veulens de eerste 6 maanden al op het gras doorgebracht als het even kan das dan mooi meegenomen als belangrijke basis.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:18

Biancaa schreef:
wat ik wel jammer vindt, is dat hij veel 1kleur doorfokt (of misschien heeft Kim wat meer foto's van bonte veulens) ik ken tot nu 3 1-kleur veulens van hem (van Ginger) en 1 zwart-bonte, wat trouwens weel een supermooie hengst was...

Brenda, (ook een merrie van Huub en mijn verzorgpony Lachen ) is zelf zwart-bont en heeft nu alleen nog maar zwart-bonte veulens op de wereld gezet Lachen In mijn profiel staan ze toen ze nog klein waren en hier kun je hem zien op bijna 1,5 jarige leeftijd http://www.mijnalbum.nl/Foto=8TNE4AJT
Ik vind inderdaad dat de veulens vaak een Maestro-hoofdje krijgen. Vooral bij Ahren hier Lachen Die wordt nu alweer bijna 3, ben echt benieuwd hoe die er nu uitziet!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 03:15

Ik hoop overigens wel dat we het gewoon lekker gezellig kunnen houden op de HS van het NSvT.....lees hier wat controleperikelen tussen de regels door....beetje jammer en niet fijn om te lezen.....
Op de keuringen van ICS is het ook gezellig onderling en geen testbezoekjes oid...
Doe dat onderwerp van onjuist gekeurd zijn lekker via pb ofzo en stook niet weer eens.....getver

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 07:01

Cheveyo schreef:
Ik hoop overigens wel dat we het gewoon lekker gezellig kunnen houden op de HS van het NSvT.....lees hier wat controleperikelen tussen de regels door....beetje jammer en niet fijn om te lezen.....
Op de keuringen van ICS is het ook gezellig onderling en geen testbezoekjes oid...
Doe dat onderwerp van onjuist gekeurd zijn lekker via pb ofzo en stook niet weer eens.....getver

Afgod

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 09:54

Cheveyo schreef:
Cheveyo schreef:
Idd naar buiten met die keutels! Dat is dan weer het mooie van een veulen van een voorjaar ipv in de winter.
Niet opboxen om een of andere reden, groeien en bewegen en vooral daglicht!

En wat is je mening over 's winters in een grote potstal? Zijn er veulenopfokadressen op bv zandgrond, zodat ze niet tot aan hun knietjes in de modder staan?

Was even buitenspelen Bloos
Potstal is nog steeds geen zonlicht. Ook in de opfok is het naar buuten overdag anders komt die van mij er niet te staan, ik ken zelf ook geen opfok waar ze swinters niet naar buiten komen eerlijk gezegd maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Doorgaans hebben de veulens de eerste 6 maanden al op het gras doorgebracht als het even kan das dan mooi meegenomen als belangrijke basis.[/quote]

Ben ik het niet helemaal mee eens Nicole.... Wij hebben een prachtige open frontstal, wat dus ook een potstal is.
Tuurlijk is het meest ideale om ze het hele jaar buiten te laten lopen. Aan de andere kant is mijn ervaring met onze stal, dat je veel beter contact krijgt en houdt met de paarden en ze ook veel beter in de gaten kunt houden. Als ze wat mankeren zie je dat ook vrij snel.
Want met slecht weer gaat iemand echt niet een kwartier bij die veulens staan om te kijken of ze wat mankeren.
In zo'n open frontstal kan je ze wel gewoon goed bekijken zonder dat je zelf weg waait of stormt. En het is gezellig ook om regelmatig bij dat grut te zijn en ze aan te halen. Worden ze mak van....

Voorbeeld van onze stal.... Lucy en Millie stonden er toevallig ook in. Daarnaast staan nog stieren....

Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:39

Cheveyo schreef:

Sorry dat ik het zeg, maar dat mensen daarop gaan 'controleren', kan me werkelijk niets boeien Gaaaap

Heb niet zoveel 'vertrouwen' in hobbyfokkers die denken de wijsheid in pacht te hebben en ik hoop dat er meer zijn die zich er niets van aantrekken Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:05

Caye schreef:
ik zal voor mijn dochter zon mini ding willen hebben *LOL* maar helaas de hoofdprijs Rolleyes Haha!

probeer een shinker te fokken Ja

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:12

Is dat shi of she ??
Groetjes van Tinki Winki

Afbeelding

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:42

Tinkie Winkie is echt superleuk! Jammer dat Bonita geen veulens kan krijgen, die is ook maar 1.42 Lachen De kleintjes vind ik het gaafst, maar dan moeten ze wel mooi zwaar gebouwd zijn..

Edit, ik heb wel eens een echte shinker gezien (shet x tinker) dat was gewoon een kleine tinker van 1.25. het enige wat die van de shet was, was zijn enorm koppige gedrag en de kleinere maat. Voor de rest had het gewoon een cob-bouw en ook behang van moeders meegekregen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:45

huh, heb net mijn bericht gewijzigd, maar zie het niet staan....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:57

Op de Asheuvel staat ook shet x tinker!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:59

Mag je zeggen hoor Leo, why not Knipoog
Ik trek me er wel wat van aan want ik erger me aan die posts...is niet nodig en al helemaal niet de laatste tijd meer.

Maar die zien iig daglicht Lucy, das heel belangrijk imo. Zonnetje zal ook wel op hun hoofdje kunnen schijnen denk ik. Verder blijft het imo wel belangrijk om ze lekker de benen te kunnen laten strekken overdag. Ze moeten goed groeien en ruimte kunnen benutten. Ben echt niet voor hele dag op stal in de winter, geen enkel paardje bij mij heeft dat (heel vroeger wel hoor toen wist ik niet beter, iedereen deed het toch zo?). De opfok waar de mijne stond die hadden ze gewoon buiten overdag en savonds op stal in de winter.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:44

chev, ik heb niet het idee dat er hier NST versus ICS of whatever wordt gepost? er wordt kritisch gesproken over Zidane en Maris wil hem met eigen ogen zien.

en de eigenaren van Blue worden niet echt netjes besproken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:47

Voel wat voelt Knipoog ik proef slechts wat naars...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:49

grid schreef:
Ja als niet homozygoot voor bont dan altijd 50% kans op een effen veulen als merrie tenminste ook niet homozygoot voor bont is Knipoog

Sorry, maar even kleine correctie:
Effen * Effen= 100% Effen
Effen * Heterozygoot= 50% Effen , 50% Heterozygoot
Effen * Homozygoot= 100% Heterozygoot
Heterozygoot * Heterozygoot= 25% Homozygoot, 50% Heterozygoot, 25 effen.
Heterozygoot *Homozygoot= 50% Homozygoot, 50% Heterozygoot.
Homozygoot *Homozygoot= 100% Homozygoot

Dus een heterozygote hengst, met een heterozygote merrie heeft altijd 25% kans op een effen veulen, en niet 50.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:52

da's dan op persoonlijk vlak ipv overkoepelende organen Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:54

Pellie schreef:
da's dan op persoonlijk vlak ipv overkoepelende organen Haha!

En dat komt tot uiting op de bijeenkomsten van de overkoepelende organen Knipoog

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:57

Tja, als je toch iets van een hengst wil zien/ denken, zal je toch op een bijeenkomst van een overkoepelend orgaan wezen.. Zijn die bijeenkomsten juist voor volgens mij.... :S

Edit: Komt trouwens niet iedereen die naar de show komt, controleren? Kijken hoe de hengsten lopen en zijn? Daar is zo'n show toch voor?

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:02

Teuntje111 schreef:
dat was gewoon een kleine tinker van 1.25. het enige wat die van de shet was, was zijn enorm koppige gedrag en de kleinere maat. Voor de rest had het gewoon een cob-bouw en ook behang van moeders meegekregen.

Dat bedacht ik me nog; dan krijg je een vervelend bokkend rotponnietje met vlekken Clown

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:03

Laat maar, er is heus bekend wat ik bedoel Knipoog

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:05

Laat waaien Chev, wat kan 't je bommen?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:11

ben ik dan een van de weinigen die gewoon voor de gezelligheid alle hengstenkeuringen en shows afstruint?? vind het gewoon tof om zoveel mannelijk schoon te zien, of ze nu ICS of NSvT zijn, kan mij niet schelen. ben trouwens zelf ook lid van beide stamboeken.. Cobs hebben mijn voorkeur, maar die vind je bij het NSvT net zo goed..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:13

Juist niet de enige Teuntje Knipoog
idd Baileys ik laat het waaien, wie de kinderschoen past trekke hem aan Vork