Florencio; geen tijd voor een sportcarriere.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alanta

Re: Florencio; geen tijd voor een sportcarriere.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:25

Jongens, jongens, wat heeft dat nou voor zin om alles en iedereen lekker zitten af te zeiken, vind het echt ontzettend kinderachtig wat hier allemaal voorbij komt!!! Doe iets nuttigs!!

grapjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:31

Inderdaad hij wordt gewoon rustig verder getraint, alle mensen die graag de roddels op bokt in de wereld helpen helaas. Het gaat hartstikke goed met Florencio. De eigenaren zijn zuinig op hem en geloof me HP ook.
Het overvragen telt voor elke hengst en eigenaren moeten dat zelf in de gaten houden. Bij topsport heb je altijd last van blessure's (trouwens ook bij de amateurs) dus om bij elke blesure nu een schuldige aan te gaan wijzen heeft geen zin. Hoe weten jullie dat trouwens allemaal zo goed, komen jullie wekelijks bij HP over de vloer ofzo?
Als je eens goed zou gaan kijken als hij (los)rijdt zul je me gelijk moeten geven dat HP nooit rukt trekt of schopt bij Florencio, hij wordt ook niet met teveel druk gereden, hij gaat natuurlijk en harmonieus door de baan.
Ook ik vindt dat het id bij sommige paarden wat anders is maar ik heb Florencio goed gevolgd en het nog nooit zoiets dergelijks gezien.
Ik geloof ook niet dat iedereen achter hem aan liep hij heeft zich echt eerst moeten bewijzen, daar hebben de eigenaren veel moeite en geduld mee moeten hebben. Ik ben blij dat Florencio alle kansen heeft gekregen die daar voor nodig waren.
Ik denk en hoop van harte dat ik nog vele mooie momenten van hem ga zien.
Laatst bijgewerkt door grapjas op 21-08-06 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:56

Wat een warboel hier van offtopic reacties.

Allereerst vroeg ik me eigenlijk af wie HP is... Ben niet zo thuis in de afkortingen. Nagelbijten / Gniffelen

Verder is het volgens mij logisch dat de mensen graag voor een jonge, vaak goedkopere (hier in België toch) hengst kiezen. Een dekking van een topper die zich al bewezen heeft in de sport en met zijn nakomelingen kost handen vol geld. En fok dan maar eens een veulentje als amateur, uit je 1 of 2 merries die achter je huis op de wei lopen. Dan kan je vaak beter het risico nemen met een jonge hengst, wie weet brengt het een topper voort, en anders is het toch een leuk recreatiepaardje of huis-tuin-keukenpaard waarmee je wel tot de M geraakt. Want geef nu toe, ambities genoeg in de paardenwereld (en dat is hier op Bokt niet anders), maar weinig mensen die echt over het talent beschikken om zelf een paard correct naar het Z of hoger te rijden. (Waarmee ik niet de pretentie wil hebben dat ik dat zelf wel heb.)

Wel ga ik ermee akkoord dat er veel te weinig wordt nagedacht over bloedlijnen, en een passende combinatie.
Ik moet wel eerlijk toegeven, dat ik ook graag een paard zie dat vanvoor zijn benen mooi hoog opzwaait. Daar tegenover staat dan wel dat ik dat ook graag bij het gelijktredende achterbeen zie, en liefst bij een paard dat zich inderdaad als dressuurpaard (fysiek én mentaal) al bewezen heeft. En waarbij de nafok niet té fel in het bloed zit, dus waar je nog op een normale manier mee kan rijden. Iedereen kent wel de voorbeelden van de bloedpaarden waar geen land mee te bezeilen valt.
Helaas zijn veel mensen op zoek naar zo'n hengst denk ik, en zolang er geen oplossing is voor alle wensen, zullen er keuzes gemaakt moeten worden.

Conclusie is dat het dus logisch is dat de mensen voor een jongere hengst kiezen, wat natuurlijk jammer is voor de hengsten zelf, die al op jonge leeftijd op erg hoog niveau moeten presteren. Ik vind de vergelijking met een jonge topvoetballer wél opgaan. Net zoals bij elke topsport, zien de atleten heel erg af. De gewrichten kunnen het vaak niet meer aan. De kracht, souplesse, snelheid van élke topsporter is maar tijdelijk, zowel bij paarden als bij mensen. Topsporters zie je ook niet meer in de schijnwerpers als ze 50 zijn. Dan geven ze les of coachen ze. En hengsten dekken dan, of genieten van een mooie groene wei (hoop ik). Het blijft natuurlijk allemaal om geld draaien in dit wereldje...

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:57

Nog één toevoeging: ik vind Florencio wél helemaal het einde... Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:01

Satine schreef:

HP is Hans Peter (Minderhoud)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:05

Alanta schreef:
Jongens, jongens, wat heeft dat nou voor zin om alles en iedereen lekker zitten af te zeiken, vind het echt ontzettend kinderachtig wat hier allemaal voorbij komt!!! Doe iets nuttigs!!

Precies, stop met roepen dat er alleen maar gezeikt wordt in dit topic en ga verder met de discussie.
(PAVO-cub, jonge hengsten, training etc.)

Hou het netjes en graag ook enigszins respect voor andermans mening. Lachen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:06

Pipo schreef:
Wat een gel*l weer. De laatste keer dat ik die hengst zag, liep hij er nog fris bij. Dus hij zal inderdaad wel gewoon een rustperiode gekregen hebben. Hij hoeft op dit moment geen competitie/Pavo/WK te lopen.

En hij heeft dat inmiddels wel verdiend.......

Maar dat is het nu net in dit topic. Aan de ene kant komt er de vraag:"Zeg... waar zit die Florencio???"

Want mensen willen hem zien... liefst 5 dagen op 7.

Logische antwoord op de vraag van de TS is het jouwe Pipo. Zo zal het waarschijnlijk wel zijn. Zo moet het zijn. Rustig doortrainen, en dan rijd je geen paarden kapot.

Toch krijgt Happie van een horde fans die de hengst week in week uit op concours willen zien (Is dit dan goed voor de ontwikkeling van een jonge hengst?) v. Florencio een kluit modder naar zich toe dat hij de hengst in de prak aan het rijden is... want zo is het met Rubels toch ook gegaan. Ondanks het feit dat de hengst de nodige adempauze krijgt in zijn loopbaan.

Het mes snijdt hier langs twee kanten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:09

Satine schreef:
Verder is het volgens mij logisch dat de mensen graag voor een jonge, vaak goedkopere (hier in België toch) hengst kiezen. Een dekking van een topper die zich al bewezen heeft in de sport en met zijn nakomelingen kost handen vol geld.

De jongere hengsten zijn niet altijd goedkoper dan bewezen hengsten, terwijl de (in de sport en fokkerij) bewezen hengsten veel meer kans op een passende combinatie geven dan een hengst die alleen onder een van de tovenaars in het zadel te zien is.

grapjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:11

Florencio gaat niet wekelijks op concours. Hij heeft eigenlijk alleen de verplichte dingen gedaan en allemaal met torenhoge voorsprong gewonnen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:13

sarabande schreef:
De jongere hengsten zijn niet altijd goedkoper dan bewezen hengsten, terwijl de (in de sport en fokkerij) bewezen hengsten veel meer kans op een passende combinatie geven dan een hengst die alleen onder een van de tovenaars in het zadel te zien is.

Het dekgeld van pakweg een Donnerhall, Rubinstein,... indertijd, nu bijvoorbeeld een Sandro Hit (en die heeft zich eigenlijk nog niet bewezen in de sport. In de fokkerij heeft hij ook nog wel wat werk), Don Schuffro,... vind ik toch behoorlijk aan de maat.

Jazz en Gribaldi... zijn daarbij nog het meest in verhouding!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:15

grapjas schreef:
Florencio gaat niet wekelijks op concours. Hij heeft eigenlijk alleen de verplichte dingen gedaan en allemaal met torenhoge voorsprong gewonnen.

Dat is waar! Maar als de vraag komt: "Waar zit de hengst?" leid ik daar van af dat mensen hem toch graag wekelijks zouden tegenkomen, en het vreemd vinden dat dat nu niet gebeurt! Kan een verkeerde conclusie zijn hoor! Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:15

grapjas schreef:

Een paard als Florencio wordt niet snel overnomen omdat het werk licht voor hem is.
Het zijn juist de mindere goden die toch in de gunst van de fokker moeten komen die heel zwaar aan het werk moeten. Daarbij zullen eerder blesures voorkomen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:17

sarabande schreef:
Een paard als Florencio wordt niet snel overnomen omdat het werk licht voor hem is.
Het zijn juist de mindere goden die toch in de gunst van de fokker moeten komen die heel zwaar aan het werk moeten. Daarbij zullen eerder blesures voorkomen.

Ja Ja

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:18

Jan_VT schreef:
sarabande schreef:

Het dekgeld van pakweg een Donnerhall, Rubinstein,... indertijd, nu bijvoorbeeld een Sandro Hit (en die heeft zich eigenlijk nog niet bewezen in de sport. In de fokkerij heeft hij ook nog wel wat werk), Don Schuffro,... vind ik toch behoorlijk aan de maat.

Ik dacht dat het over de Nederlandse voor het KWPN goedgekeurde hengsten ging, daar baseerde ik mijn post op.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:21

Jan_VT schreef:
sarabande schreef:

@ Sarabande: ik bedoelde eigenlijk niet echt 1 bepaald stamboek hoor, maar van het Nederlandse weet ik (en de meeste hier met me denk ik) wel inderdaad het meeste af

En laat ik nu net die 2 niet zo graag zien...
Een gribaldi heeft al iedereen en ik zou liever géén zwarte hebben, waar nog bijkomt dat vaak hetzelfde type nakomelingen is (wil zelf liever een beetje een uniekere), en Jazz, tja, ik zie gewoon de bouw van de meeste van zijn nakomelingen niet zo graag.
Ik zie ze wel graag in de sport lopen hoor.

Donnerhall is inderdaad wel 1 van mijn favorieten, maar het is zo een beetje redelijk duur... En heb nu toch geen fokmerrie hoor, maar fokkerij interesseert me wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:35

impala schreef:
milou123 schreef:
wat heeft bokt toch tegen hp en edje?? Stoom uit je oren
hier alweer..af en toe word je er gewoon gek van..
het zijn TOP ruiters die heus wel weten wat ze met een paard doen!!!!!!! Ja
anders kwamen ze niet zo hoog en mochten ze niet van zoveel mensen een paard rijden..!!!
en ja..het klikt niet altijd..dat is bij iedereeen!!!!!!en wie zegt er dat dat paard van pagina 1 of 2 wat van edje vandaan kwam naar de piep is gereden door edje??miss reed er wel iemand erop voor edje..of iemand met edje!!weet jij veel..!of is het karakter gewoon al niks..en dat ze naar de stinkmodder gerede worde..tsja..jong zijn ze..maar hun voelen heus wel of het paard het aankan of niet..!!!
en er zijn zo veel paarden die een blessure krijgen..(ook van mensen hier op bokt..''gewone'' mensen dus..) maar omdat het bij hp gebeurde is hij slecht en rijde ze de paarden naar de stinkmodder..
als hun voelen tot zo ver kunnen we nu en niet verder en ze gaan niet verder..perfect!!en dat gebeurt heus wel zo..hun willen ook zo lang mogelijk op dat paard rijden!!!!
en florencio..die haalt de top wel Haha! Go jij! Go jij!

ga eens kijken hoe ze thuis rijden. dan krijg je tranen in je ogen!!

Dat is ook overdreven,hoewel ik het ook niet eens ben met het manegement van hun jonge paarden en sommige manieren van rijden.Het is inieder geval ook niet zo erg dat je er tranen van in je ogen krijgt.

Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:44

milou123 schreef:
Cupcake schreef:
Ben ook fan van Florencio en HP, en van Edje.
Kijkt wat hij bereikt heeft.
Daar kunnen de meeste van ons alleen maar van dromen...

join the club Haha! Go jij! Go jij!

Heb ik al gedaan doos Tong uitsteken

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:48

Maar laten we reeel zijn. We vinden het allemaal leuk als de pappa's van onze paarden in de picture lopen. Ik baalde ook toen ik hoorde dat Rhodium weg was bij HP. Nu wordt hij weer gereden en zijn ze hem weer aan het starten. Waarschijnlijk werd er te veel geeist aan hem en kon hij dat niet aan. Nu het iets rustiger aan gaat loopt hij wel weer goed.

En inderdaad, ik denk dat de gemiddelde proffesionele ruiter beter omgaat met zijn paarden dan de gemiddelde bokker. De paarden worden meerdere malen per dag uit de box gehaald om te stappen en om te worden getraind. En onze paarden??? Die staan heel de dag op stal. En wij zien al dat gebeuren van de proffesionele ruiters en willen dat ook ineens kunnen. En het liefs in een jaar! Waarom denk je dat een Van Raaphorst enzo het zo druk heeft?

Nee ik denk inderdaad dat tijdens de PAVO-cup er veel aan die dieren gevraagd wordt, absoluut. Maar er wordt ook voor getraind en dan uiteindelijk op die dag moeten ze het laten zien. Maar ze trainen die paarden naar zo dag toe en daarna worden ze weer afgetraind. Ik denk niet dat we ons daar echt zorgen over hoeven te maken....

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:49

qoute Jan VT: 'Jazz en Gribaldi... zijn daarbij nog het meest in verhouding!' Deze kosten 1500 en 1650 ??
noem ik 1 andere naam: Flemmingh: 1250, dat vind ik nou 'in verhouding'. jazz en gribaldi zijn keur?, Flemmingh is Preferent en heeft toch al iets meer GP paarden gebracht dan een jazz of gribaldi...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:20

Ik weet niet waar jij dekt maar Jazz kost € 1150,- en Gribaldi € 950,-. Of Flemmingh meer GP paarden heeft gebracht weet ik niet maar het zou ook niet raar zijn hij is immers ook een stuk ouder.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:33

Cupcake schreef:
milou123 schreef:

join the club Haha! Go jij! Go jij!

Heb ik al gedaan doos Tong uitsteken
[/quote]

haha..zag ik toen ik hem net gepost had Clown

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:54

janderegelaa schreef:
Ik weet niet waar jij dekt maar Jazz kost € 1150,- en Gribaldi € 950,-. Of Flemmingh meer GP paarden heeft gebracht weet ik niet maar het zou ook niet raar zijn hij is immers ook een stuk ouder.

En volgens mij zijn Jazz en Gribaldi hard bezig Flemmingh in te halen.

Jazz: Chatham park Jac naar WEG, Piet onder Ulla Salzgeber (beide dus internationaal GP)
Gribaldi: Painted Black en Pasternak, beide ook grote klasse,
Flemmingh: Lingh( die het absoluut wel heeft!), Melvin(wat daarvan terecht komt is nog maar afwachten) en Krack C (die het nét niet heeft),
terwijl er bij Jazz en Gribaldi nog een hoop aan zitten te komen in de Lichte tour.

Dus och, zoveel scheelt het niet meer. En gezien het leeftijdsverschil tussen de hengsten ben ik bang dat Flemmingh ingehaald gaat worden. Misschien dat zijn zoon Krack C in de fokkerij ook nog een aantal GP paarden gaat leveren.

Overigens: Ik ben het met Sarabande eens: een heel goed paard overneem je niet door een wedstrijd te winnen, het zijn de mindere goden, die veel meer training nodig hebben om hetzelfde niveau te halen die het moeilijk hebben.
Laatst bijgewerkt door Venetia op 21-08-06 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:56

Satine schreef:

ja ik ook Haha! mijn merrie is nu zwanger van hem!! Haha!

Bobbie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:16

Zo heb eens even de tijd genomen om die 8 bladzijdes eens te lezen.....
Kan er eigenlijk maar 1 ding uithalen.... Bepaalde Jaloezie?? Misselijk
De slachtoffers zelf kunnen er niks aan doen, hebben niks te zeggen (zou anders veeeeeel uitkomen denk) Knipoog
Ik denk dat je 1 ding niet moet vergeten.....sporten is gezond maar topsport is vaak roofbouw op je lijf......dat zeggen veel fysios toch. Dat geldt voor mensen en dieren.

Eigenaren vertrouwen een beest toe aan een ruiter en nemen aan dat er goed met hun dier omgegaan wordt.....ze kunnen niet alles controleren.
Maar aan de andere kant denkt een ruiter ook aan zijn eigen belangen.......(ze verdienen hun geld er uiteindelijk mee) en soms komt dat niet ten goede van de dieren. Helaas!
En wat betreft het financiele verhaal bij die hengsten..... Rubels dekt niet veel dus hij hoeft niet perse in the picture om die reden te lopen, dus voor een eigenaar geen belang. En Florencio dekt toch genoeg dus hoeft om die reden ook niet snel verder.....

Ik denk dat iedereen eerst eens goed na moet denken wat ze hier neerzetten.....
Zo worden er dus valse berichten de wereld in geholpen......
Sommigen hier weten soms meer of eerder wat een paard heeft dan de eigenaren.....wie spreekt er nu de waarheid??? Ach gut

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:35

He Bobbie2,
Wat flauw dat we ineens allemaal jaloers zouden zijn.
Zo zielig zijn we echt niet hoor.
Ik geloof dat de meeste van ons nog niet eens echt problemen hebben met de rijstijl van Hans-Peter maar dat ze afdwaalden naar Edward Gal.
Ik vind dat de eigenaren van de paarden te veel willen.
Kijk nu eens naar Sister de Jeu. Die merie is 7 jaar en loopt haar benen onder haar kont vandaan.
Je kunt mij niet wijsmaken dat je gecharmeerd bent van de rijstijl van Edward.
Het is niets anders dan trekken en schoppen. Ik vind het in ieder geval niet kunnen. Het feit dat zoveel bokkers en niet-bokkers dezelfde mening als ik hebben zegt toch al genoeg.
Ik geloof dat niemand moeite heeft met Hans-Peter. Hij heeft het geluk gehad om Rubels te rijden. Hij heeft Rubels naar de top gebracht en Rubels heeft Happie naar de top gebracht.
Happie heeft bewezen het beste uit een paard naar boven te krijgen. Daar zijn eigenaren van paarden ook achtergekomen. Helaas willen de eigenaren van de wat minder getalenteerde paarden ook succes en hopen dat Happie dat kan brengen. Het is Happie zijn boterham en die probeert het paard op zijn top voor te stellen.
Het foute is dat elke eigenaar denkt de wereldkampioen te hebben. Helaas zullen het juist met de wat minder getalenteerde paarden ook niet vanzelfsprekend gaan. En de eigenaar wil waar voor zijn geld. Dus dan is het toch erop of eronder.
Met Florencio zal het wel loslopen. Die komt er wel. Het is gewoon jammer dat de talentvolle Happie altijd maar prestatie neer moet zetten.
Die jongen kan fijn rijden maar moet ook de tijd krijgen. En dat is iets wat eigenaren van paarden niet hebben.