Ferro zonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Re: Ferro zonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 17:44

Ik wil idd geen joekel van een paard. Mijn merrie is 1,63 en dat vindt ik een een fijne maat, iets groter (tot +/_ 1,67) kan ook nog.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:31

GreyHorses schreef:
Ik wil idd geen joekel van een paard. Mijn merrie is 1,63 en dat vindt ik een een fijne maat, iets groter (tot +/_ 1,67) kan ook nog.

Dan denk ik dat Houston een fijne hengst voor je merrie kan zijn.. en wij hebben zelf een groot veulen van Houston, en zo heb ik meerdere grote gezien dus echt klein fokkend is hij ook niet.. Ben de Houstonpony's nog niet tegengekomen Tong uitsteken
Afbeelding

Dit is onze Houston van toen 2 1/2 week oud Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:48

Mooi veulen! Wat is de mv? Ik ben eigenlijk ook nog nooit een "Houston pony" tegen gekomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:59

houston heeft een verkleiningsfactor van -1,19

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:08

Elisa2 schreef:
Mooi veulen! Wat is de mv? Ik ben eigenlijk ook nog nooit een "Houston pony" tegen gekomen.

Misschien komt dat omdat mensen met kleine merries hem niet nemen Knipoog Sammie zegt het: hij verkleint wel degelijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:10

Ja, en Flemmingh schijnt een vergrotende factor te hebben.

Nou, mijn grootje Nagelbijten / Gniffelen
Van Flemmingh lopen er de wereld aan pony's rond.
Ik heb 1 Houston-pony gezien, maar die kwam uit een pony-moeder. Terwijl ik ook zat Houston's heb gezien die aanmerkelijk groter zijn geworden dan hun moeder. Maw: hoeveel is die kwpn-maat-factor waard?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:15

Als hij -1,19 staat zou hij, zonder invloed van de moeder, paarden van rond de 1.63m geven. Dat zijn nog altijd zeker geen pony's, maar als je wilt vergroten is hij gewoon niet je eerste keus toch?
TS wil niet per sé vergroten, dus voor haar wrs uberhaupt niet van belang.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:20

Dees schreef:
Ja, en Flemmingh schijnt een vergrotende factor te hebben.

Nou, mijn grootje Nagelbijten / Gniffelen
Van Flemmingh lopen er de wereld aan pony's rond.
Ik heb 1 Houston-pony gezien, maar die kwam uit een pony-moeder. Terwijl ik ook zat Houston's heb gezien die aanmerkelijk groter zijn geworden dan hun moeder. Maw: hoeveel is die kwpn-maat-factor waard?

ZUCHT. Soms word je er wel een beeeeetje moe van.
Die cijfers zijn wel degelijk ergens op gebaseerd en ook bekend binnen het fokkersgilde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:27

De cijfers zijn een gewogen gemiddelde... de mediaan ligt op 1.64m.

Dus 5 nakomelingen van 1.63 en 5 van 1.65m. geeft een verkleinings/vergrotingsfactor van 0.00.
5 nakomelingen van 1.66 en 2 van 1.59 geeft ook verkleinings/vergrotingsfactor van 0.00.
2 nakomelingen van 1.69m. en 5 van 1.62m. geeft ook verkleinings/vergrotingsfactor 0.00.

het gemiddelde van een populatie zegt niets over je eigen fok.
als ik fok met een merrie van 1.61m. (en ja, dat doe ik) en ik fok daaruit een veulen dat op 3 jarige leeftijd 1.63m. meet, dan telt dat nog steeds als factor -1 op de kwpn-index. Terwijl die hengst weldegelijk vergrotend heeft gewerkt op mijn merrie.

Dus nog een keer, hoeveel is die kwpn-maat-factor nu werkelijk waard? Knipoog

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:34

Dees schreef:
De cijfers zijn een gewogen gemiddelde... de mediaan ligt op 1.64m.

Dus 5 nakomelingen van 1.63 en 5 van 1.65m. geeft een verkleinings/vergrotingsfactor van 0.00.
5 nakomelingen van 1.66 en 2 van 1.59 geeft ook verkleinings/vergrotingsfactor van 0.00.
2 nakomelingen van 1.69m. en 5 van 1.62m. geeft ook verkleinings/vergrotingsfactor 0.00.

het gemiddelde van een populatie zegt niets over je eigen fok.
als ik fok met een merrie van 1.61m. (en ja, dat doe ik) en ik fok daaruit een veulen dat op 3 jarige leeftijd 1.63m. meet, dan telt dat nog steeds als factor -1 op de kwpn-index. Terwijl die hengst weldegelijk vergrotend heeft gewerkt op mijn merrie.

Dus nog een keer, hoeveel is die kwpn-maat-factor nu werkelijk waard? Knipoog

Als je de dekaantallen van Flemmingh en Houston ziet mag je ervan uitgaan dat het een realistisch en statistisch verantwoord beeld geeft. Ze hebben beide genoeg gedekt in het verleden om er vanuit te gaan dat zij een representatieve weergave van de populatie bedient hebben.
Sterker nog, ze krijgen naarmate nuttige informatie zoals deze bekend word, ook beter passende merries aangeboden.
Dit zal zelfs de kwpn-maat-factor op de lange termijn milder stemmen.
Houston zal bijvoorbeeld in verhouding meer grote, langgelijnde merries aangeboden krijgen, waardoor de nafok gemiddeld dichter bij de 1.64 zal komen.

Vrij veel waard dus.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:39

Verklaar de vergrotende factor van Burggraaf dan eens - die voegt veel meer aan centimeters toe dan de indexen duiden.

Blijf erbij - statistisch een leuk gegeven, maar voor je eigen fok weinig waard. Fokken is vooral een kwestie van combinaties maken - en dan hoeft een verkleinende kwpn-index helemaal niets te zeggen over het eindresultaat.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:45

Verwacht ook niet dat Dees haar mening zal bijstellen.
Het is een zeer nuttig hulpmiddel en geeft input over hoe de zo gewaardeerde combinatie zou kunnen uitpakken, aangezien het verteld wat desbetreffende hengst gemiddeld doet.
Mbt Burggraaf, kijk even naar vorige post ---> mag aannemen dat hij veel gebruikt is op "merrietjes" om maat en formaat toe te voegen.
Vraag me of je fingerspitzengefuhl mbt tot burggraaf net zo betrouwbaar is als de opnamegegevens van het KWPN.
Natuurlijk is het geen garantie, die hele maatindex, echter een goede indicatie is het zeker.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:19

Ben het met Fokker79 eens die indexen zijn er niet voor niets,en heb meer flemmingh's gezien boven de 1.70 dan houston's.
Maar als iemand anders geen gebruik of geloof in de indexen heeft en gewoon op zijn eigen kijk af wil gaan (die denk ik toch kleiner is dan het kwpn bestand)moet ie dat voor al doen.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:23

Elisa2 schreef:

Royal Dance Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:45

Saartje1 schreef:
Ben het met Fokker79 eens die indexen zijn er niet voor niets.

Indexen zijn een hulpmiddel... niet meer dan dat! Ze kunnen aanvullen, maar niet meer dan dat vind ik! Knipoog

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:09

Staat er ergens omschreven dan dat je alleen daar op afmoet gaan dan?Het zou mooi zijn he als er garantie op afgegeven werd he.ha ha

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:55

Fokker79 schreef:
Verwacht ook niet dat [naam verwijderd] haar mening zal bijstellen.

Waar jij volledig aan voorbij gaat is de werkelijke waarde van statistiek.
Gemiddelde maat-verwachtingen zijn exact wat de naam al zegt: gemiddeld.
Dus bij een verkleinende factor zijn er gemiddeld meer onder de norm 1.64m. dan boven de norm 1.64m.

Maar dat wil helemaal niet zeggen dat er per individueel geval dus hoogstwaarschijnlijk klein wordt gefokt. Omdat iets voor de grote gemene deler (de groep) geldt, wil gewoon helemaal nog niet zeggen dat het fokresultaat van die ENE in de trend past.

Dat is de pest met gemiddelden, je vlakt je verwachtigen af.
Dichter bij huis: je zit in een klas op school en er zitten een paar zwakke studenten tussen. Terwijl jij hartstikke goed kan leren en constant 9's haalt. Dan zit je tóch in een gemiddeld minder begenadigde klas. Gemiddeldes niveleren het beste met het slechtste.

Als iedereen volledig het kwpn-indexen beleid zou volgen, dan liep er inmiddels al weinig anders meer dan Jazz x Gribaldi. Want dat moet volgens deze indexen gemiddeld het mooiste profiel met de beste bewegingen geven. Gemiddeld.

Ik hoef mijn mening niet te herzien. Jij hoeft je mening niet te herzien.
Maar wat je niet moet doen is mijn mening 'over rulen' omdat jij je mening over deze gemiddeldes belangrijk vind dan mijn mening. Fokker79.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:00

Toch zeggen ze het niet voor niks. Houston zal best ook eens een grotere geven maar blijkbaar geeft ie gemiddeld toch de kleinere paarden. (gecombineerd met de moeder)
Net als Gribaldi ook alleen gecombineerd met een juiste moeder een mooi profiel geeft en goede bewegingen en net als Jazz ook in combi met.. etc etc.

Toch iets om rekening mee te houden als je fokt. (als je om maat verlegen zit uiteraard)

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:46

Ja idd ,je kan wel hopen op een toevals treffer maar die kans is toch kleiner nog dan rekening houden met de gemiddelde fokwaarden.
En men kijkt er over t algemmen toch naar.Ik heb 3jaar geleden een rubels gefokt ,je wilt niet weten hoeveel mensen zeiden o maar die is toch best klein,nou deze is nu ong 1.74/1.75,groot zat lijkt me maar dat wil niet zeggen dat ie dat gemiddeld toe voegt haha.

kowietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:15

Dees schreef:
Fokker79 schreef:
Verwacht ook niet dat Dees haar mening zal bijstellen.

Waar jij volledig aan voorbij gaat is de werkelijke waarde van statistiek.
Gemiddelde maat-verwachtingen zijn exact wat de naam al zegt: gemiddeld.
Dus bij een verkleinende factor zijn er gemiddeld meer onder de norm 1.64m. dan boven de norm 1.64m.

Maar dat wil helemaal niet zeggen dat er per individueel geval dus hoogstwaarschijnlijk klein wordt gefokt. Omdat iets voor de grote gemene deler (de groep) geldt, wil gewoon helemaal nog niet zeggen dat het fokresultaat van die ENE in de trend past.

Dat is de pest met gemiddelden, je vlakt je verwachtigen af.
Dichter bij huis: je zit in een klas op school en er zitten een paar zwakke studenten tussen. Terwijl jij hartstikke goed kan leren en constant 9's haalt. Dan zit je tóch in een gemiddeld minder begenadigde klas. Gemiddeldes niveleren het beste met het slechtste.

Als iedereen volledig het kwpn-indexen beleid zou volgen, dan liep er inmiddels al weinig anders meer dan Jazz x Gribaldi. Want dat moet volgens deze indexen gemiddeld het mooiste profiel met de beste bewegingen geven. Gemiddeld.

Ik hoef mijn mening niet te herzien. Jij hoeft je mening niet te herzien.
Maar wat je niet moet doen is mijn mening 'over rulen' omdat jij je mening over deze gemiddeldes belangrijk vind dan mijn mening. Fokker79.

OK dan! OK dan!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 10:10

Maar hoe zit het dan met Paddox? Vinden jullie die beter bij mijn merrie passen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:43

GreyHorses schreef:
Maar hoe zit het dan met Paddox? Vinden jullie die beter bij mijn merrie passen?

Ik ken niet veel Paddoxjes. De enige die ik ken is klein, 1.62 m.
Hoe de indexen enzo zijn zijn week ik niet, misschien heeft iemand anders meer ervaring met Paddox nakomelingen?

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:48

En special D? Die van mij gaat een vrij grote worden denk ik vermits ze nu al 1m67 is (en mammie 1m78) en zou ook graag wat maat behouden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:48

Paddox? Superkeuze! Doen! Fokt best aardig, verkleind niet, is niet te duur en op de exterieurindex verbeterd ie alle slechte punten van Derrick want dat is waar we het mee moeten doen zolang jij geen standfoto plaatst....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:50

pasi schreef:
En special D? Die van mij gaat een vrij grote worden denk ik vermits ze nu al 1m67 is (en mammie 1m78) en zou ook graag wat maat behouden?

Special D geeft meer maat mee dacht ik maar ook bij deze weet ik de indexen niet en of er al indexen zijn opgemaakt, de oudsten zijn nu 2 dacht ik dus heeft hij nog geen index.
Maar zoals gezegd moet je bij Special opletten op bepaald eigenschappen bij je merrie.