afstammelingenkeuringen 2006

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje1

Re: afstammelingenkeuringen 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:45

Mooi joh bedankt voor de moeite het te plaatsen,geeft toch wel veel meer info zo!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:56

ART_UMA schreef:
Saartje1 schreef:
Iets rechter geeft meer buiging in de gewrichten,en meer kracht.maar wie ben ik ????
Geldt dit voor een recht achterbeen of een recht kruis? Het laatste zie je wel in combinatie met tuigers en geldersen, maar of een recht achterbeen nou altijd meer buiging geeft tijdens het lopen is volgens mij niet zo. Het rechtere kruis zou een voordeel zijn bij het springen (openen?) maar bij dressuur zijn er toch best veel voorbeelden dat een wat krommer achterbeen niet per definitie slecht is.

Afbeelding

Misschien helpt deze uitleg en heeft men niet verder gekeken dan vanaf de sprong.
Want hebben wehet nu over krom of gebogen.
De laatste jaren riep men regelmatig dat er meer buiging moest zijn bij sommige veulens.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:11

ART_UMA schreef:
Hier de link naar m'n video van de veulens van Citango: http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 2504&hl=nl

Dank je! Geeft een aardig goed beeld.

Imo de beste veulens uit moeders met direct Duits bloed - al was het laatste veulen uit de Houston x Zandigo merrie ook wonderschoon...
Veel veulens lijken beter dan de merrie - vond jij dat ook?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 10:21

Dees schreef:
ART_UMA schreef:
Hier de link naar m'n video van de veulens van Citango: http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 2504&hl=nl

Dank je! Geeft een aardig goed beeld.

Imo de beste veulens uit moeders met direct Duits bloed - al was het laatste veulen uit de Houston x Zandigo merrie ook wonderschoon...
Veel veulens lijken beter dan de merrie - vond jij dat ook?

Ja, ik vond ze bijna allemaal wel verbeterd, met name de duikboot merrie (van matador II) was in het veulen stukken minder horizontaal. Qua type en bewegingsvorm spraken ze me aan, veel takt en afdruk en een mooie houding.

Met de video van Florencio en upper-class ben ik nog bezig, maar ja paard koliek en dan naar utrecht schiet ook niet op

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:21

Ik vind de veulens van Citango zeker aansprekend! Wel apart bloed allemaal, nou ja apart, niet standaard zeg maar. Leuk!

@Dees ben het met je eens w.b. Duits bloed.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:21

ART_UMA schreef:
arie53 schreef:
Even goed als onze mening over een goed evenwichtig gebouwd paard verschilt, zou onze mening over wat wel of niet een goed klassiek paard en wat wel of niet een goed veulen is, kunnen verschillen?
Ik zou dit met het onderstaande voorbeeld goed kunnen illustreren. Zo op het eerste oog een veulen met aansprekende bewegingen. Toch mist het de balans!
Afbeelding

Dit veulen staat ook op de video, ben benieuwd wat je daar dan van vindt, maar per foto is het al lastig zat. Geldt je mening ook op basis van deze foto?

Afbeelding
Wat op de foto's wel duidelijk is, is dat de schoft naar hals overgang stukken mooier is als bij de moeder. Dat was in z'n algemeenheid ook zo.

Ik denk dat een topic van het bekijken en fotograferen uit bepaalde hoeken hier op Bokt geen overbodige luxe is. Ach gut Ach gut
En verder heeft men soms ook nooit vernomen dat "sommige" veulens kunnen schakelen en dan is het maar net wanneer de foto genomen is.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:24

Pipo schreef:
Denk eerder dat de fokkers die destijds met Florencio fokte een zeer bewuste doordachte keuze maakten. De hengst was immers niet kwpn gekeurd.
Nu loopt heel dressuurland er weer achter aan.
Al ben ik zeer benieuwd hoe de nakomelingen van Florencio eruit zien op oudere leeftijd.

Ik heb 3 op de stamboekopname in Didam 3 Florencio merries gezien en als ik me niet vergis waren er daarvan 2 ster geworden. We hebben zelf ook een driejarige Florencio merrie, een heerlijk paard maar nog wel erg jeugdig.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:37

janderegelaa schreef:
Tuurlijk weet ik ook wel. Hoofdreden was/is zijn EVA besmetting.

Wat een onzin, weet je dat meer dan een derde van de hengsten EVA positief is? Alleen van veel weet je het niet.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:51

wat is EVA nou dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:59

karin1985 schreef:
wat is EVA nou dan?

Zoek eens via google op EVA ofzo. Tis een soort geslachtsziekte. Equine Viral Arteritis ofzoiets.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:02

Sammie schreef:
Fokker79 schreef:
Laten we eerlijk zijn, als je op de tribune zit en je mag je buurman vertellen dat je een florencio/lingh/painted black hebt ...............of je mag gaan zeggen dat je een upper-class hebt. Upper-wie? Juist ja.
Florencio, met alle poespas eromheen is gewoon wat sexyer en derhalve commercieler.

Ik heb liever een goede upper-wie dan een bagger florencio Clown

AMEN!!
ben bij de Upper veulens geweest en het viel mij ontzettend mee. Het kwpn verslag klopt heel aardig... Leuke veulens niet bijzonder spectaculair, maar de meeste naar mijn idee zeker wel potentie tot goed sportpaard. Sommige wat klein, maar in verhouding wel leuke, sprekende koppies erop en mooie halzen (over het algemeen gesproken)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:37

Hypo schreef:
janderegelaa schreef:
Tuurlijk weet ik ook wel. Hoofdreden was/is zijn EVA besmetting.

Wat een onzin, weet je dat meer dan een derde van de hengsten EVA positief is? Alleen van veel weet je het niet.

Dit is echt de grootste flauwekul, iedere goedgekeurde Nederlandse hengst wordt ieder jaar getest. Een enkeling heeft EVA en dan moet de merrie na dekking een week of wat in quarantaine. Niet dat ze dan beter zijn want dan kan niet maar ze kunnen het in ieder geval niet meer overbrengen.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:13

janderegelaa schreef:
Hypo schreef:

Dit is echt de grootste flauwekul, iedere goedgekeurde Nederlandse hengst wordt ieder jaar getest. Een enkeling heeft EVA en dan moet de merrie na dekking een week of wat in quarantaine. Niet dat ze dan beter zijn want dan kan niet maar ze kunnen het in ieder geval niet meer overbrengen.

Dat is dus precies wat ik bedoel: eenderde van de NL hengsten is al eens positief getest op EVA en behandeld. Dit getal verzin ik niet maar dat wordt op de faculteit in Utrecht verteld (ik weet niet zeker of het nou 36% of 39% was om precies te zijn). Zo is het ook met Florencio gegaan. Hij is behandeld toen hij nog in Duitsland stond, in die periode was er dan ook alleen diepvries beschikbaar. Je kunt hem nu dus gewoon weer gebruiken. EVA is echt geen reden om een hengst te laten staan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:45

Ik wilde Florencio gebruiken om een embryo te spoelen. Heb Nijhof gebeld en gevraagd of ie nog steeds positief was en dat hebben zij bevestigd. Ook adviseerden zij om de merrie apart te zetten. Dat Florencio behandeld is betekend niets meer dan dat er geen contactbesmetting meer is en dat hij dus gewoon op wedstrijd kan en tussen andere paarden kan staan. Klopt ook wel want EVA is een herpesvirus en net als bij mensen: daar kom je nooit meer vanaf. Het EVA virus zit nog steeds in zijn sperma.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:43

naar wat ik heb gelzen duurt het even, maar verdwijnt het op een gegeven moment wel weer uit zijn systeem. Er blijven echter wel antilichamen achter, maar die zijn niet besmettelijk (haha ik leer snel zo men kan zien). Volgens het artikel wat ik gelezen heb zijn er hensgten geweest die het virus tot 10 jaar lang hebben gedragen, maar ook hengsten die er binnne een paar weken vanaf zijn. Paarden die positief zijn hebben het gehad en hebben dus antilichamen, maar ze hoeven het niet persee mee te dragen. Merrie komen er wat makkelijker vanaf dan hengsten, daar blijft het niet echt hangen.

Kort gezegd: Paarden zijn besmet of positief. Positief wil zeggen dat ze het gehad hebben en dus weerstoffen ertegen hebben.

Gezonde paarden krijgen het over het alegemeen maar één keer.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:46

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:47

Succesvolle bestrijding van de verspreiding van EAV hangt af van de identificatie van dragerhengsten. Wil men de ziekte indammen, of het aantal EVA positieve dieren laten dalen, dan moeten persistent geïnfecteerde hengsten niet gebruikt worden voor de voortplanting of zij moeten uitsluitend seropositieve merries dekken. Merries die zijn gedekt door dragerhengsten moeten gedurende een periode van drie weken na inseminatie geïsoleerd worden van andere dieren om verspreiding van EAV tegen te gaan.

Het bestrijden van EAV is natuurlijk belangrijk om onnodige ziekte bij paarden te voorkomen, maar ook uit economisch oogpunt gezien is bestrijden noodzakelijk. Steeds meer landen kennen namelijk in- en export beperkende maatregelen voor paarden die EVA positief zijn.

En dit is waarom je zo'n hengst moeten laten staan...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:53

Florencio heeft al best veel gedekt en die merries zullen echt geen 3 weken apart zijn gehouden dus zo loopt het aantal besmette merries al heel hoog op.
Over een aantal jaren is de complete paardenstapel EVA positief.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:06

Hebben ze vorig jaar na zijn besmetting niet het meeste met EVA vrij diepvries sperma gedekt?
Hoeveel ie er dit jaar heeft gehad weten we natuurlijk nog niet maar ik denk mede door die besmetting een stuk minder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:11

janderegelaa schreef:
Hebben ze vorig jaar na zijn besmetting niet het meeste met EVA vrij diepvries sperma gedekt?
Hoeveel ie er dit jaar heeft gehad weten we natuurlijk nog niet maar ik denk mede door die besmetting een stuk minder.

Ik had een heel stuk tekst getypt en toen liep bokt vast. Boos!
Ik vertelde net dat mijn merrie vorig jaar gedekt is en dat er nog meerdere op het station gedekt zijn met Florencio en allemaal met vers sperma. Dat zou dan in praktijk inhouden dat de hele merriestal op het station besmet is geraakt, die merries gaan naar huis en besmetten daar ook de hele stal. Dat neemt dan toch explosief toe? Vooral als die merries vrolijk weer naar wedstrijden/keuringen gaan etc?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:40

De meesten die ik ken zijn vorig jaar gewoon met vers sperma geinsemineerd.
Om diepvries EVA-vrij sperma moest je speciaal vragen, anders namen ze vers.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:46

Het enige dat ik weet is dat Nijhof mij verteld heeft dat ie niet EVA vrij is. Hoe ze het voor de rest doen weet ik niet.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:10

mijn veulen is vandaag opgehaald voo de afstammelingenkeuring van santano volgende week dinsdag! Ik heb er zin in, ben benieuwd wat voor veulen er nog meer geprikt zijn en hoe die van mij zich laat zien. We hebben er zelf nog nooit mee geoefend.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 00:31

janderegelaa schreef:

Iedere goedgekeurde hengst??? Spreek je dan enkel over KWPN of over alle stamboeken? Want als je enkel ove het KWPN spreekt zit je met een probleem denk ik!

Wat de kwestie betreft! Ik heb er met menig DA over gepraat. De meeste zijn over deze kwestie vrij nuchter. Buiten het feit... (en de DA's waar ik mee praatte bevestigde dit) dat heel veel hengsten het virus dragen waarvan het niet geweten is (en dus ook volop dekken) hebben het gros van de fokmerries dit virus op jonge leeftijd gehad.

Ach, ik zou er niet mee zitten dat een hengst het virus draagt. Dit is ook de mening die ik van enkele experten te horen kreeg.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 00:44

Het sperma van ieder KWPN hengst wordt ieder jaar getest in Utrecht.