Ok... Trento B en het KWPN...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:16

Mijn oog wilt het gelukkig niet.

Daarnaast vraag ik me dus werkelijk waar af wie die mythe de wereld in heeft geholpen dat jury's een zwart paard willen zien, ik heb zegge en schrijve ooit 1(!) jury meegemaakt die idd erg oneerlijk verdeeld deed punten, maar had nog niet eens met het exterieur te maken alswel met of het paard haar aansprak. De rest puntte gelukkig correct naar tonen van juiste gangen. Zoals het hoort. Wellicht is het in de buurt van Rotterdam anders dan hier en dan ben ik daar ook maar heel blij mee. Een jury behoort te punten naar het correct tonen van de gangen. In dat zinnetje of op het protocol is geen enkele plaats voor oh hij is zwart: ik punt hoger. Zou enkel nog evt. plek voor zijn aan het eind en dat is meestal een standaard cijfer die daar gegeven wordt.

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:23

mistral schreef:
Fokker79 schreef:

Twee zulk verschillende hengsten gebruiken op een zelfde merrie doet bij mij de vraag alleen maar rijzen wat de fokgedachte is.

Bovendien verwacht ik niet dat Uptown veel wit gaat fokken

Mijn

fok gedachte; fijn sportpaard voor mij zelf. Ik kijk wat ik graag aan mijn merrie wil veranderen en daar zoek ik een hengst bij uit

En wat dat wit betreft; Ik denk dat mijn veulen ws wel veel wit krijgt aangezien de moeder vier witte benen en een grote witte bles heeft.

Mijn fokgedachte is inderdaad hetzelfde; voor mij zelf een mooi, fijn paard met een prettig karakter om mee te werken en dan kijken hoe ver we kunnen komen.

Tja en dat wit is bij mij hetzelfde; merrie heeft drie witte benen en een brede witte bles.

En ja ik vind het best opvallend dat er blijkbaar vrij veel mensen zijn die vorig jaar gefokt hebben met Trento en dat nu doen met Uptown. Ik denk niet dat het toeval is, en tja of dat die mensen er nou wel of geen verstand van hebben daar kan je over bezig blijven.

ik heb mijn mening in ieder geval gegeven ( daar vroeg de TS namelijk om ), en verder blijf ik lekker bij mijn eigen ideen. En wanneer ik daar zelf blij en vrolijk van wordt, ben je knap man als je me daar vanaf wilt brengen!

Ik hoop dat alles goed gaat in Juni en dat ik dan hier kan melden dat ik een gezond Uptown veulen heb! Pas dan zal ik de vergelijking echt kunnen maken tussen Trento en Uptown als dekhengsten!!

tja en de discussie over een "mooi "paard.......wat is mooi? Ieder heeft ook hier weer een eigen mening over (gelukkig wel!!). En ja als je voor jezelf iets fokt, probeer je natuurlijk een combi te zoeken waar je zelf tevreden mee bent. Of dat altijd lukt is het tweede....

Ben het wel met Sammie eens, ook bij ons in de regio merk ik niks van jury's die bepaalde kleuren "voortrekken". Wél een paard met uitstraling!! Maar ja een paard met uitstraling zit vaak goed in zijn vel, loopt dus lekker en ga maar door......

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:40

Sammie schreef:

Daarnaast vraag ik me dus werkelijk waar af wie die mythe de wereld in heeft geholpen dat jury's een zwart paard willen zien, ik heb zegge en schrijve ooit 1(!) jury meegemaakt die idd erg oneerlijk verdeeld deed punten, maar had nog niet eens met het exterieur te maken alswel met of het paard haar aansprak. De rest puntte gelukkig correct naar tonen van juiste gangen. Zoals het hoort. Wellicht is het in de buurt van Rotterdam anders dan hier en dan ben ik daar ook maar heel blij mee. Een jury behoort te punten naar het correct tonen van de gangen. In dat zinnetje of op het protocol is geen enkele plaats voor oh hij is zwart: ik punt hoger. Zou enkel nog evt. plek voor zijn aan het eind en dat is meestal een standaard cijfer die daar gegeven wordt.

Kleur of het type van een paard, maar ook afstamming kan bij sommige jury's een bepaald voordeel of nadeel opleveren.

Vind het ook niet eerlijk, maar het gebeurd en dan niet alleen in R'dam en omgeving.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:48

Tequiro schreef:
Sammie schreef:

Kleur of het type van een paard, maar ook afstamming kan bij sommige jury's een bepaald voordeel of nadeel opleveren.

Vind het ook niet eerlijk, maar het gebeurd en dan niet alleen in R'dam en omgeving.

Er is er maar één tevreden met een jury, dat is de winnaar. De verliezers halen alle middelen en redenen aan om de zienswijze van de jury omver te gooien, om zelf een goed gevoel aan het verlies over te houden.
Dit zeg ik in algemene zin, uitzonderingen zijn er absoluut te over.

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:04

Dat is absoluut zo. Ik heb ook wel eens te veel punten gekregen omdat ik toevallig en zwart paard had met 4 witte beentjes en mooi blesje. En ik moet zeggen dan klaag ik echt niet.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:14

ceasario schreef:
Ribay schreef:
[
Kijk en ik vertik het om te zeggen dat ik een fout gemaakt heb!!!
Het lijkt hier wel alsof heel bokt, je voor gek verklaard als je met Trento fokt!!
rijmt nog ook, maar dat terzijde!!

Je moet fokken wat jezelf goed dunkt.

Het merendeel dat hier over hengsten zit te OH heeft nog nooit een veulen gefokt of heeft het van horen zeggen in de Manege of Pensionstal of ze doen net of ze zelf fokken maar Pappie beslist.

Mijn vader en ik beslissen samen. Hij betaalt maar ik moet ze kunnen rijden dus wat voor nut heeft het er eentje te fokken als ik er zelf niet mee overweg kan. Hij betaalt het dekgeld en de helft van de DA kosten, onderhoud veulen betaal ik.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:29

Je hoeft je niet meteen persoonlijk aangesproken te voelen

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:20

Het is jammer dat we niet even een jaar of 4/5 vooruit kunnen spoelen.

Dan weten we vast wat meer over Trento en zijn kinderen en hebben we waarschijnlijk ook een verklaring voor hoe het KWPN tegenover deze hengst staat.

Heeft iemand een tijdmachientje?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:26

Haha een tijdmachientje ja Dat zou soms wel eens handig kunnen zijn!

Aan de andere kant: dan is de spanning er wel vanaf

Ik ben wel echt heel benieuwd hoe de kinderen van Trento er over een jaar of 4/5 uitzien ja!

Ben ook benieuwd hoe het KWPN hierop reageert.. oprecht of misschien toch een tikkeltje anders *denkt aan Haarlem *

olafj

Re: Ok... Trento B en het KWPN...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:29

Vind het ook wel grappig dat het nog zo lang duurt. tot die tijd allemaal speculatie

Hoeveel Trento B afzeik topic's zullen er in de tussen tijd komen?

In 1 jaar tijd is ie al flink afgezeken,vooral na het nakomelingen onderzoek, want "de meeste "hebben geen eigen mening en lopen achter het kwpn rapport aan en zeggen exact het zelfde zonder ook maar 1 trento veulen te hebben gezien en scheren alles over 1 kam
terwijl er juist in het nakomelingen rapport staat dat het geen uniforme collectie is

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:55

Afbeelding

Veulen Amsterdam, Trento B x Erik (Zaire) x Pretendent.
Verkocht op de veulenveiling in Drachten afgelopen september voor 3.600 euro.
Toch weinig mis mee, met zo'n veulen, lijkt mij zo. Had deze voor dat geld wel willen hebben.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:59

Dat was inderdaad een fijne Trento! Weet wel dat de selectiecommissie veel Trento's heeft bekeken en alleen deze goed genoeg werd bevonden voor de Star Sale veulenveiling. Vond de prijs ook wat tegenvallen.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:18

Heb even wat Trento's opgezocht op de veulenveilingen. Het waren er welgeteld 5 (inclusief de Trento van de Starsale). Hier de overige 4:

Trento B x ster v. Ferro x ster v Elcaro (€3800)
Afbeelding

Trento B x ster prok v. Gribaldi x ster pref v. Ulft (€4400)
Afbeelding

Trento B x ster v. Juventus x Michelangelo (afwezig)
Afbeelding

Trento B x ster prok sport(dres) v. Amulet x ster pref v. Lucky Boy xx (€4200)
Afbeelding

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:35

Qua aftekening wel leuke veulens, aan de 3e te zien geeft ie ook z'n alom 'geroemde' voorbeengebruik ook door...

De laatste is wel leuk, zeker que exterieur, maar daar zit dan ook een goeie moederlijn achter zo te zien...

Ik ben benieuwd als de eersten in de ring gaan verschijnen...

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:54

Hebben jullie die mooie, dikke billen wel eens bekeken?
Zo zie ik ze graag! Lekker goed bespierd!
En... hele mooie schuine schouders

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:18

Maar goed, laten we wel in ons achterhoofd houden dat dit de elite is van de Trento B veulens

Ik vind het zeker geen verkeerde veulens, maar als dit het beste is wat er tussen zat... tjah!

Ik vind het wel typisch dat ze bijna allemaal zo'n beetje dezelfde hals hebben en ook een aansprekend hoofd. Ik vind de Trento B x Gribaldi (zie hierboven dus ) het minst aansprekend...

Deze veulens zijn overigens wel veel aansprekender dan de veulens die ik gezien heb Had ze wel graag willen zien bewegen!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:45

Het zou wat wezen als er van al die 500 dekkingen geen enkele beter exemplaren te vinden waren Erg opvallend vind ik dat, als een hengst goede nakomelingen brengt, worden ze allemaal op 1 hoop gegooid. Is men wat minder te spreken over de nakomelingen, dan moeten ze vooral indivueel bekeken worden en niet over 1 kam geschoren worden.

De nakomelingenkeuring is met een steekproef gedaan, enkele exemplaren zijn uitgezocht andere aangeschreven door het kwpn. Men goochelt nog al eens met het aantal te verschijnen veulens, maar imo is zo'n steekproef (met uitgezochte en willekeurig getrokken veulens) het objectiefste wat te bestaat. Daarnaast is het aan de fokker vooral zelf om wel of niet te kiezen voor een bepaalde hengst. Maar dat neemt niet weg dat we er hier niet over discusseren. En dan kun je 2 dingen doen. Je ontzettend aangesproken voelen of je leest en weegt het e.e.a. en dan kun je tot de conclusie komen dat jij een beter exemplaar hebt óf dat je idd finaal de plank mis hebt geslagen. En in beide gevallen kun je er wat van leren.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 05:47

Sammie schreef:

Het zou wat wezen als er van al die 500 dekkingen geen enkele beter exemplaren te vinden waren
Erg opvallend vind ik dat, als een hengst goede nakomelingen brengt, worden ze allemaal op 1 hoop gegooid. Is men wat minder te spreken over de nakomelingen, dan moeten ze vooral indivueel bekeken worden en niet over 1 kam geschoren worden.

Nou ja... voor dit soort veilingen worden de dieren wel geselecteerd en lang niet ieder veulen mag erheen... Ik neem aan dat er meerdere veulens van Trento B zijn aangeboden aan zo'n veilingscommissie. Dus die mensen hebben er vast meer gezien dan alleen deze paar. En die hebben dus deze gekozen... waarschijnlijk toch omdat het de betere waren

En natuurlijk zullen er ergens een paar rondhuppelen die nog beter zijn dan deze Maar ik denk wel dat bovenstaande veulens ook behoren tot de betere veulens!

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:07

Sfieke schreef:
Ik vind de Trento B x Gribaldi (zie hierboven dus ) het minst aansprekend...

En die komt nu net uit een hele goede merrielijn....voert terug op de bekende merries Vera (keur pref v. Apple King xx) en Nina (keur pref prest v. Eros)
De oma van dit veulen (de Ulft ster pref) had vorig jaar ook een Trento-veulen. Was ook niet alles, terwijl deze merrie toch veel goede veulens heeft gegeven.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:59

Hieruit blijkt toch dat keuze hengst en merrie cruciaal is om er een "goed" veulen uit te krijgen.
Maar daarvoor moet je er wel mee gefokt hebben om te weten wat een hengst doorgeeft.
Dat weet je nooit van te voren.

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:15

Tequiro schreef:
Hieruit blijkt toch dat keuze hengst en merrie cruciaal is om er een "goed" veulen uit te krijgen.
Maar daarvoor moet je er wel mee gefokt hebben om te weten wat een hengst doorgeeft.
Dat weet je nooit van te voren.

Idd, blijft een gok.
Maar zeker met goede, bewezen merries heb je normaal gesproken toch wat meer 'ruimte' om te gokken. Het veulen van de Ulft-merrie heb ik in levende lijve gezien (stond toen te koop) en kon in de verste verte niet aan zijn moeder tippen. De merrie was bovendien toch al 17 jaar en uitsluitend als fokmerrie gebruikt.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:31

Een merrie die zich bewezen heeft weet je indd meer, maar dat wist je ook niet van te voren, daar zijn mensen ook door "schade en schande" achter gekomen....

En je ziet zelf wel eens dat ze met een merrie meerdere malen met dezelfde hengst dekken en dan komen er toch hele andere veulens uit...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:37

Tuurlijk, helemaal gelijk.
Maar ik bedoel te zeggen dat je nog minder weet wat er uit gaat komen als je een jonge hengst combineert met een merrie die nooit een veulen heeft gehad, dan wanneer je een jonge hengst kruist met een merrie die al meerdere veulens heeft gehad (en die dan ook vrij uniform fokt).

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:49

Sfieke schreef:

Nou ja... voor dit soort veilingen worden de dieren wel geselecteerd en lang niet ieder veulen mag erheen... Ik neem aan dat er meerdere veulens van Trento B zijn aangeboden aan zo'n veilingscommissie. Dus die mensen hebben er vast meer gezien dan alleen deze paar. En die hebben dus deze gekozen... waarschijnlijk toch omdat het de betere waren

En natuurlijk zullen er ergens een paar rondhuppelen die nog beter zijn dan deze Maar ik denk wel dat bovenstaande veulens ook behoren tot de betere veulens!

Effe 1 ding, niet iedereen wil met zijn veulen naar een veiling en houd ze lekker zelf

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:51

Tequiro schreef:

En je ziet zelf wel eens dat ze met een merrie meerdere malen met dezelfde hengst dekken en dan komen er toch hele andere veulens uit...

Dat noemen ze meen ik "niet fokzuiver".