Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mistral schreef:Fokker79 schreef:
Twee zulk verschillende hengsten gebruiken op een zelfde merrie doet bij mij de vraag alleen maar rijzen wat de fokgedachte is.
Bovendien verwacht ik niet dat Uptown veel wit gaat fokken
Mijn
fok gedachte; fijn sportpaard voor mij zelf. Ik kijk wat ik graag aan mijn merrie wil veranderen en daar zoek ik een hengst bij uit
En wat dat wit betreft; Ik denk dat mijn veulen ws wel veel wit krijgt aangezien de moeder vier witte benen en een grote witte bles heeft.
), en verder blijf ik lekker bij mijn eigen ideen. En wanneer ik daar zelf blij en vrolijk van wordt, ben je knap man als je me daar vanaf wilt brengen!
Sammie schreef:Mijn oog wilt het gelukkig niet.
Daarnaast vraag ik me dus werkelijk waar af wie die mythe de wereld in heeft geholpen dat jury's een zwart paard willen zien, ik heb zegge en schrijve ooit 1(!) jury meegemaakt die idd erg oneerlijk verdeeld deed punten, maar had nog niet eens met het exterieur te maken alswel met of het paard haar aansprak. De rest puntte gelukkig correct naar tonen van juiste gangen. Zoals het hoort. Wellicht is het in de buurt van Rotterdam anders dan hier en dan ben ik daar ook maar heel blij mee. Een jury behoort te punten naar het correct tonen van de gangen. In dat zinnetje of op het protocol is geen enkele plaats voor oh hij is zwart: ik punt hoger. Zou enkel nog evt. plek voor zijn aan het eind en dat is meestal een standaard cijfer die daar gegeven wordt.
Tequiro schreef:Sammie schreef:Mijn oog wilt het gelukkig niet.
Daarnaast vraag ik me dus werkelijk waar af wie die mythe de wereld in heeft geholpen dat jury's een zwart paard willen zien, ik heb zegge en schrijve ooit 1(!) jury meegemaakt die idd erg oneerlijk verdeeld deed punten, maar had nog niet eens met het exterieur te maken alswel met of het paard haar aansprak. De rest puntte gelukkig correct naar tonen van juiste gangen. Zoals het hoort. Wellicht is het in de buurt van Rotterdam anders dan hier en dan ben ik daar ook maar heel blij mee. Een jury behoort te punten naar het correct tonen van de gangen. In dat zinnetje of op het protocol is geen enkele plaats voor oh hij is zwart: ik punt hoger. Zou enkel nog evt. plek voor zijn aan het eind en dat is meestal een standaard cijfer die daar gegeven wordt.
Kleur of het type van een paard, maar ook afstamming kan bij sommige jury's een bepaald voordeel of nadeel opleveren.
Vind het ook niet eerlijk, maar het gebeurd en dan niet alleen in R'dam en omgeving.
ceasario schreef:Ribay schreef:[
Kijk en ik vertik het om te zeggen dat ik een fout gemaakt heb!!!![]()
Het lijkt hier wel alsof heel bokt, je voor gek verklaard als je met Trento fokt!!
rijmt nog ook, maar dat terzijde!!![]()
Je moet fokken wat jezelf goed dunkt.
Het merendeel dat hier over hengsten zit te OH heeft nog nooit een veulen gefokt of heeft het van horen zeggen in de Manege of Pensionstal of ze doen net of ze zelf fokken maar Pappie beslist.
Dat zou soms wel eens handig kunnen zijn!
*
"hebben geen eigen mening en lopen achter het kwpn rapport aan en zeggen exact het zelfde zonder ook maar 1 trento veulen te hebben gezien en scheren alles over 1 kam

) het minst aansprekend...
Had ze wel graag willen zien bewegen!
Erg opvallend vind ik dat, als een hengst goede nakomelingen brengt, worden ze allemaal op 1 hoop gegooid. Is men wat minder te spreken over de nakomelingen, dan moeten ze vooral indivueel bekeken worden en niet over 1 kam geschoren worden.Sammie schreef:
Het zou wat wezen als er van al die 500 dekkingen geen enkele beter exemplaren te vinden warenErg opvallend vind ik dat, als een hengst goede nakomelingen brengt, worden ze allemaal op 1 hoop gegooid. Is men wat minder te spreken over de nakomelingen, dan moeten ze vooral indivueel bekeken worden en niet over 1 kam geschoren worden.
Maar ik denk wel dat bovenstaande veulens ook behoren tot de betere veulens!
Sfieke schreef:Ik vind de Trento B x Gribaldi (zie hierboven dus) het minst aansprekend...
Tequiro schreef:Hieruit blijkt toch dat keuze hengst en merrie cruciaal is om er een "goed" veulen uit te krijgen.
Maar daarvoor moet je er wel mee gefokt hebben om te weten wat een hengst doorgeeft.
Dat weet je nooit van te voren.
Sfieke schreef:
Nou ja... voor dit soort veilingen worden de dieren wel geselecteerd en lang niet ieder veulen mag erheen... Ik neem aan dat er meerdere veulens van Trento B zijn aangeboden aan zo'n veilingscommissie. Dus die mensen hebben er vast meer gezien dan alleen deze paar. En die hebben dus deze gekozen... waarschijnlijk toch omdat het de betere waren![]()
En natuurlijk zullen er ergens een paar rondhuppelen die nog beter zijn dan dezeMaar ik denk wel dat bovenstaande veulens ook behoren tot de betere veulens!
Tequiro schreef:
En je ziet zelf wel eens dat ze met een merrie meerdere malen met dezelfde hengst dekken en dan komen er toch hele andere veulens uit...