Volbloeden in de (KWPN) fokkerij (dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:48

Dank je wel CGJ, ik had al geen idee wat hij bedoelde.

arie53

Re: Volbloeden in de (KWPN) fokkerij (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:54

Citaat:
Vertaling voor de niet-ecomisch HBO-er: ROI=Return of Investment......

economisch Return on Investment

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:58

Wat jij wil schat
Het punt is nu wel duidelijk.

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:06

MissJ schreef:
*valt van stoel*
Arie toch.

Arie beoordeelt een paard volgens een vaste referentie en niet op zijn namen in de pedigree, maar op wat de pedigree in de praktijk voortbrengt. Dat is bij dit paard binnen het kader van het evenwichtstype goed uitgepakt.
Moedersvader van Man in the Moon xx had bijvoorbeeld een zeer goed front en een vrij goede bovenlijn. Een zeer goede schouderligging en stond over veel bodem. De kwaliteit van het beenwerk en de achterhand was niet zijn sterkste kant. Man in the Moon werd bij het KWPN afgekeurd omdat ze de types beknopt vonden. Ze vonden juist de bovenlijn te kort. Tja, en als je denkt dat langgelijnd uitsluitend te maken heeft met paarden met een lang middenstuk, dan grijpen ze zulke hengsten even fix bij zijn ballen. Dag hengst
http://www.allbreedpedigree.com/nearctic

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:14

Mijn paard is een Nabuur x Planeet. Achter Nabuur zit een heleboel Engels Volbloed. De mijne is een kwart Engels Volbloed als ik t goed heb. Ze is bijna 22 en M2 dressuur, nog 3 puntjes nodig voor het Z.
Ik wil niet opscheppen hoor, maar geen mooier paard dan het mijne. En wat een spijkerhard dier. Onlangs nog geopereerd omdat ze koliek had, en de dag erna alweer hinniken in de stal. Ook de benen zijn beter dan de gemiddelde 10-jarige pure KWPN-er.

Dit is haar:

Afbeelding

Dat Engelse bloed geeft enorm sjieke paarden met prachtige kleine hoofden, ben helemaal weg van dit soort dieren.
Maar goed, ik laat me een beetje gaan. Ik vind wel dat het KWPN nogal een 'air' over zich heeft van: wij fokken de beste paarden, alleen KWPN-bloed is goed.

Daarbij vergeten ze dat het Koninklijk Nederlands Warmbloedpaard is gefokt uit Duitse, Engelse en Franse paarden

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:29

Citaat:
Daarbij vergeten ze dat het Koninklijk Nederlands Warmbloedpaard is gefokt uit Duitse, Engelse en Franse paarden

Als je geluk hebt, leest Van Lijssel hier over heen

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:10

Bron: de Hoefslag nr. 42/2004

Waar het in de sportpaardenfokkerij omgaat, is de bijdrage die de Volbloed aan het sportpaard heeft geleverd en kan leveren. De volgende cijfers illustreren heel duidelijk dat die inbreng eerder negatief dan positief heeft gewerkt. Dat negatieve effect heeft te maken met de bouw (raceskelet) van de Volbloed. De huidige Volbloed beschikt, in vergelijking met die van 250 jaar geleden, niet meer over een evenwichtskelet. Overigens geldt dit criterium, vanwege de Volbloedinbreng en de daarop georiënteerde selectie, ook voor veel sportpaarden.
Sinds de omvorming van het Groningse- en Gelderse warmbloedpaard heeft men in Nederland t/m 2001 109 Volbloeds ingezet.
Deze 109 Volbloeds hebben totaal 35.351 kinderen geproduceerd met een gemiddelde van 325 nakomelingen per Volbloed.
Tot en met 2001 zijn er binnen het KWPN 1067 prestatiemerries in kaart gebracht. Voor deze 1067 prestatiemerries tekenen in totaal 369 hengsten.
Dat is een gemiddelde van 2.8 prestatiemerrie per hengst.
De Volbloeds hebben gezamenlijk 234 prestatiemerries voortgebracht. Dat is een gemiddelde van 2.1 prestatiemerrie per Volbloed.
In de nafok, moedersvader dus, scoren de Volbloeds totaal 148 keer en bij mmv gaat de inbreng terug naar slechts 54 keer Volbloed.
Het totaal van de inbreng mv + mmv = 202 keer. De toegevoegde waarde m.b.t de prestatiemerries is 0.5%.
Met andere woorden de reeds marginale inbreng via de eerste lijn wordt niet versterkt maar ebt dus in de derde generatie vrij snel weg.
De rijpaardhengsten leveren gemiddeld 7.3 prestatiemerrie per hengst
Om een goede vergelijking te maken met de andere rijpaardhengsten zijn er drie hengsten uitgelicht die volgens de huidige modetrend niet meer in type staan maar over een ideaal evenwichtskelet beschikken.
Dat zijn Sinaeda, Farn en Rigoletto. Hengsten met een sterk aandeel Arabische genen in de pedigree en in het skelet.
Deze drie hengsten hebben gezamenlijk 55 prestatiemerries voortgebracht met een gemiddelde van 18 prestatiemerries per hengst!
In de nafok van mv + mmv scoren zij 79 keer. In tegenstelling tot de Volbloedhengsten neemt de bijdrage in de nafok dus toe.
De drie Arabische Volbloedhengsten met slechts een nakomeling hebben ieder een prestatiemerrie geleverd en in de nafok mv + mmv scoren zij 5 keer. Ook in dit geval is er dus een toename in de nafok.
Duidelijk valt uit deze analyse te constateren dat prestatie (zowel op de renbaan als voor het sportpaard) te maken heeft met de bouw (skelet) van het paard.
Het sportpaard (dressuur en springen) is gebaat bij een evenwichtskelet.
Als wij in de fokkerij tornen aan het evenwichtskelet gaat dit ten koste van de prestatie.

De geniale Oberlandstallmeister Dr. Gustav Rau onderkende dit probleem al in 1909 en schrijft in "Die Deutsche Pferdezuchten": 'men verkrijgt geen rijpaardvaardigheden door toevoer van het Engels Volbloed. Allereerst is een uniform type vereist. De bouwstenen bestaan uit een combinatie van lengte- breedte- en hoogte dimensies en de vormen van het skelet. Bij een uniform type, een uniform skelet, uniforme verhoudingen, gelijke voortstuwing- een samenspel van gelijke elementen benodigd voor de verlangde prestaties. Alleen als uniforme elementen aanwezig zijn, dan is de fokkerij gelijkmatig in de prestatie. Des te meer typen in de fokkerij des groter worden de nadelen.
Wanneer de Volbloed zich eenmaal in het vrouwelijke materiaal heeft genesteld, zijn talrijke uitvallers onvermijdelijk'.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:53

arie53 schreef:
bla bla bla ....... [...]
..... bla bla bla....

Arie, ....... Zo'n lap gaat geen hond lezen.
Je lijkt Simon Vestdijk wel.

Kinderen houd je niet langer dan 120 woorden bij de les ..........

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:40

Arie, hoe liggen die verhoudingen als alleen naar de drie best verervende volbloedhengsten kijkt?

En dat in minder dan 120 woorden

menespride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:50

Afbeelding

Dit zie ik nog graag, een paard op zo een leeftijd en nog gaaf.....
Zucht....waar zie je dat nog.......

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:33

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:
bla bla bla ....... [...]
..... bla bla bla....

Ik wel dus!
Ik had laatst nog een site gevonden waar de bevindingen van Gustav Rau uitgewerkt werden en dat maakte een hoop bij me duidelijk en klonk ook allemaal wel heel logisch!.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:50

Maar als je dan een stuk text leest van iemand die weer heel wat anders beweerd, klinkt dat veelal OOK weer logisch .
De kunst is toch je beeld te vormen aan je EIGEN ondervindingen zonder dat die zijn gekleurd door wat wie dan ook allemaal zegt en dat is verdomde moeilijk. En dan ook nog de juiste conclusies proberen te trekken uit je eigen ondervindingen . Want vaak spelen zoveel factoren mee....
En dan is het soms makkelijker om aan te hobbelen achter wat anderen zeggen of aan je eigen ego of gewin te denken. Want die laatste twee spelen vaak ook nog een rol.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:56

arie53 schreef:
MissJ schreef:
*valt van stoel*
Arie toch.

Arie beoordeelt een paard volgens een vaste referentie en niet op zijn namen in de pedigree, maar op wat de pedigree in de praktijk voortbrengt. Dat is bij dit paard binnen het kader van het evenwichtstype goed uitgepakt.
Moedersvader van Man in the Moon xx had bijvoorbeeld een zeer goed front en een vrij goede bovenlijn. Een zeer goede schouderligging en stond over veel bodem. De kwaliteit van het beenwerk en de achterhand was niet zijn sterkste kant. Man in the Moon werd bij het KWPN afgekeurd omdat ze de types beknopt vonden. Ze vonden juist de bovenlijn te kort. Tja, en als je denkt dat langgelijnd uitsluitend te maken heeft met paarden met een lang middenstuk, dan grijpen ze zulke hengsten even fix bij zijn ballen. Dag hengst
http://www.allbreedpedigree.com/nearctic

In Amerika begaat men zo ongeveer een moord voor de Buckpasser lijn bij de sportpaarden fokkerij en gebruik, als het om favoriete Volbloed lijnen gaat. Ik heb nog wat prachtige grote zwart/wit foto's van Man in the Moon, maar die kan ik niet publiceren, ze zijn gemaakt door een Nederlandse fotograaf.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:59

Himyar schreef:
Maar als je dan een stuk text leest van iemand die weer heel wat anders beweerd, klinkt dat veelal OOK weer logisch .
De kunst is toch je beeld te vormen aan je EIGEN ondervindingen zonder dat die zijn gekleurd door wat wie dan ook allemaal zegt en dat is verdomde moeilijk. En dan ook nog de juiste conclusies proberen te trekken uit je eigen ondervindingen . Want vaak spelen zoveel factoren mee....
En dan is het soms makkelijker om aan te hobbelen achter wat anderen zeggen of aan je eigen ego of gewin te denken. Want die laatste twee spelen vaak ook nog een rol.

Ik heb al een hoop gelezen over hoe onze huidige fokkerij tot stand gekomen is en welke missers er geweest zijn en waar we juist erg goed aan gedaan hebben, dus een eigen mening vormen doe ik op eigen bevindingen die ik aan beide kanten van het verhaal gedaan heb

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:12

http://www.icsbloodstock.co.uk/cgi-scri ... ghbred.pdf
Buckpasser wordt hier genoemd, er wordt gezegd dat hij goede bewegingen mee heeft gegeven.

Overigens staat hier ook dat er altijd te weinig aandacht is besteed aan welke Volbloed bloedlijnen de betere zijn voor de sportpaarden fokkerij. Dat men dacht dat je iedere willekeurige good looking Volbloed wel kon gebruiken. En ik denk dat ze daarmee de spijker op zijn kop slaan!
Laatst bijgewerkt door Himyar op 04-03-06 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:15

Desire schreef:
Himyar schreef:

Ik heb al een hoop gelezen over hoe onze huidige fokkerij tot stand gekomen is en welke missers er geweest zijn en waar we juist erg goed aan gedaan hebben, dus een eigen mening vormen doe ik op eigen bevindingen die ik aan beide kanten van het verhaal gedaan heb

Good for you!
Maar geef toe, het is moeilijk om de materie echt goed te doorgronden!
Ook vooral om de uitkomst van een kruising te voorspellen en dan te zeggen hoe bepaalde eigenschappen tot stand zijn gekomen.

En je kan wel allemaal plannetjes hebben en ergens in geloven, maar het moet ook uitvoerbaar zijn (vooral vaak financieel en kwa tijd). Als je een bijzondere hebt gefokt uit een bloedlijn die niet zo in de markt ligt, zie de mensen dan maar eens in te laten zien dat je echt wat goeds hebt.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:33

Ik fok paarden in eerste instantie voor eigen gebruik, zou ik hier een niet goedgekeurde hengst op stal hebben die perfect bij mijn merrie zou passen dan zou ik die gerust gebruiken, ik hou me niet bezig met wat anderen daar van vinden en ook niet wat voor papier er uiteindelijk bij komt, als het veulen uitgroeid tot een goed sportpaard dan heeft dat papiertje voor mij weinig waarde meer.
Mocht er een volbloed zijn die perfect in het plaatje past voor mijn merrie, dan zou ik die ook gerust gebruiken, maar die is er (op het moment) voor mij niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:33

De Engelsen proberen in ieder geval nu de betere sport paarden te signaleren binnen hun Volbloed bestand, zelfs voor de dressuur:
http://www.whaltonstud.co.uk/java.htm

This Thoroughbred horse, (first crop born 1984) proved himself an outstanding sire of performance and show horses.
Winner of the British horse foundation Awards for "The Leading Thoroughbred sire of Dressage horses 1996" and "The leading British Bred Sire of Dressage Horses 1997"
Winner of the British Horse Foundation Awards for the Leading T.B. Sire of
Dressage Horses 2000 and the Leading British Bred Sire of Dressage Horses
200. He is also third in the top ten sires of Eventers.

Deze leeft alleen niet meer nu.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:35

Desire schreef:
Ik fok paarden in eerste instantie voor eigen gebruik, zou ik hier een niet goedgekeurde hengst op stal hebben die perfect bij mijn merrie zou passen dan zou ik die gerust gebruiken, ik hou me niet bezig met wat anderen daar van vinden en ook niet wat voor papier er uiteindelijk bij komt, als het veulen uitgroeid tot een goed sportpaard dan heeft dat papiertje voor mij weinig waarde meer.
Mocht er een volbloed zijn die perfect in het plaatje past voor mijn merrie, dan zou ik die ook gerust gebruiken, maar die is er (op het moment) voor mij niet.

Dat is het mooiste wat er is, voor eigen gebruik fokken! Zit je niet vast aan de commercie en kan je zelf de vruchten plukken van een goede.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:53

Most of these Nearcos inherited the temperament and the athleticism of
their ancestors, but is it necessary to have one in order to have the
other? Would the American Thoroughbred have been better served if a little less fire pumped through its veins? Or is it that obstreperousness, thatdevil-m ay-care streak necessary for an advanced horse?

Denny Emerson, international event rider and breeder of three-day horses, believes that while an eager temperament is helpful, the notion of the crazy event horse is inaccurate. "Part of what makes a good event horse is the temperament of 'Yes, I can, let me at it,' and those aren't always the quietest and the calmest. But they don't have to be raving maniacs," he said.

"You can turn a Thoroughbred into a raving maniac, but you can turn
anything into a raving maniac. You can have hot horses or quiet horses, but it doesn't have to be a ding-dong to be a good event horse. In fact, it can't be because that horse will be out in the dressage, and in this day and age you can't afford that."

Dan Rosenberg, general manager of Three Chimneys Farm in Lexington, Ky., which stands several Nearco line horses, including 1977 Triple Crown winner Seattle Slew, said that all horse sports select for similar qualities, not all of which are physical.

"What we select for on the race track is the same thing you need in the
event world-a big, brave, game horse will do well anywhere," he said. "In racing, I don't think we select for speed as much as courage,
competitiveness or gameness. A good horse knows he's good and wants to win, and has that desire to win. When two horses come down to the wire eyeball-to-eyeball, the one that wins isn't necessarily the faster one; it's the one who looks the other horse in the eye and says, 'You're not getting by me.' "

Rosenberg added, "I've looked at horses coming off the track to begin a new career, and if it's a horse that had ability and didn't try, it's not going to do much in the show ring either. But if it's a horse that tried hard and just wasn't fast enough, that horse can go on and be successful."

And then there is the question of soundness. Nasrullah was plagued with bad hocks and the Nearco-Nasrullah line was known for weak tendons and bones.
Royal Charger had foot trouble. Clearly, the current incarnation of the
American Thoroughbred is not the most durable in the equine world. But is this weakness merely a phase of evolution, or is it the result of the massive breeding of speedy-but-unsound characters like
Nearco-Nasrullah-Royal Charger?

Emerson thinks that racing has selected for the best physical and mental characteristics, and that any problems are simply a fact of life. "Racing is the hardest thing a horse can do-it's sheer speed around those turns on not-always-great footing," he said.

"When I hear someone say, 'That's a well-bred horse,' to me that means he has good feet, good tendons and ligaments, he's straight and correct conformationally, he's got good cardiovascular and respiratory systems, and he disperses heat well. He possesses superior qualities to handle the physical and emotional stress of training. The only reason the Thoroughbred is the top breed it is is because it's been held to the difficult standard of 'can you do it or can't you?' And the ones that can, their genes have come down into our modern horses."

With confidence in the American Thoroughbred at a low-some say he is too crazy for amateurs, too frail for professionals-perhaps the answer to the current debate lies in the past, with those horses whose influence is broad in many realms of horse sports. Is it acceptable to sacrifice temperament for performance?

Rosenberg believes that while temperament is genetic, proper handling can overcome most anything. "I think that temperaments are highly heritable traits, whether it's a stallion line, a female family, poultry or a human being. Behavior characteristics are heritable, but it's still the old
nature versus nurture question," he said. "They can have a predisposition to act a certain way, but it's how they're shaped. Some need to be handled with kid gloves, some are more difficult, some are more aggressive."

Rosenberg adds that Seattle Slew is a case in point. He describes Seattle Slew as a very generous horse "as long as you ask. If you give him an order, you'll have a fight on your hands. He wants to do it as he wants, he likes to be in control. But you have a line that you don't cross with him, and he has a line he doesn't cross with you, and you are able to get along and co-exist well. His sons [Rosenberg also stands Slew O' Gold and Capote] are much that way too."

Emerson thinks that many of the stories of the Nearco line's difficult
temperament are exaggerated and often the fault of bad handling.

"I've had a zillion of them in my barn, and I love them," he said. "If
you're a crummy horseman and yank on their mouths and such all day, you'll be in trouble. I mean, you've got to be able to ride and have a little sensitivity-it's all how you treat them. I'm not saying there aren't hot horses, but you can usually trace it to the environment."

In fact, Emerson's advanced three-day stallion Epic Win (who descends from both Royal Charger and Nasrullah) is known for his even temperament and has consistently passed it on to his offspring.

Perhaps the legacy of these three stallions is made greater by the debate their modern offspring raise. John Hislop, British turf historian and author of Breeding For Racing, wrote, "When a high-powered pedigree gets away with it . . . produces a horse in which brilliance is achieved with temperamental imbalance. . . the product often excels both on the race course and at stud. At the same time, on the principle that you can seldom have the jam without the powder, such a pedigree often provides a two-edged sword with regards to temperament. Nasrullah is a dynamic factor in Thoroughbred breeding, but like dynamite, must be handled with care."

Mary Simon of The Thoroughbred Times, Kathy Schenck of the Keeneland Turf Library, The National Sporting Library, and Dr. Peter Birdsall contributed research and resources for this article.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:36

Aardig verhaal over selectie en ermee samenhangende mindere eigenschappen, http://www.grandin.com/references/horse.genetics.html

Citaat:
Over-selection for appearance traits, such as a lean, fine-boned conformation, extensive white coloration depigmented like an albino, and blue eyes are often associated with neurological defects and nervousness. Likewise, over-selection for performance traits in racehorses and cutting horses causes changes to occur in other traits, such as temperament.... Genetic selection can either improve or destroy a horse's ability to perform. Horse breeders need to be careful and not over-select for single appearance or performance traits. They need to look at the whole animal

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:46

Ai ai, mijn merrie komt ook uit de Nasrullah- Nearco lijn Lees net in dat stuk van Himyar dat die niet zo makkelijk zijn.......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:00

@Himyar..........

1.072 woorden...............

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:01

CGJ12 schreef:
Je lijkt Simon Vestdijk wel.

Kinderen houd je niet langer dan 120 woorden bij de les ..........

Shoot me, maar ik heb het helemaal gelezen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:02

Desire schreef:
Ik wel dus!
Ik had laatst nog een site gevonden waar de bevindingen van Gustav Rau uitgewerkt werden en dat maakte een hoop bij me duidelijk en klonk ook allemaal wel heel logisch!.

Nu maar hopen dat jij je tussen de witte hekjes een beetje meer op op de praktijk richt dan op de theorie............