Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Citaat:Vertaling voor de niet-ecomisch HBO-er: ROI=Return of Investment......
Return on Investment

MissJ schreef:*valt van stoel*
Arie toch.

Citaat:Daarbij vergeten ze dat het Koninklijk Nederlands Warmbloedpaard is gefokt uit Duitse, Engelse en Franse paarden

arie53 schreef:Bron: de Hoefslag nr. 42/2004
bla bla bla ....... [...]
..... bla bla bla....
CGJ12 schreef:arie53 schreef:Bron: de Hoefslag nr. 42/2004
bla bla bla ....... [...]
..... bla bla bla....
Arie, ....... Zo'n lap gaat geen hond lezen.
.
. Want vaak spelen zoveel factoren mee....arie53 schreef:MissJ schreef:*valt van stoel*
Arie toch.
Arie beoordeelt een paard volgens een vaste referentie en niet op zijn namen in de pedigree, maar op wat de pedigree in de praktijk voortbrengt. Dat is bij dit paard binnen het kader van het evenwichtstype goed uitgepakt.
Moedersvader van Man in the Moon xx had bijvoorbeeld een zeer goed front en een vrij goede bovenlijn. Een zeer goede schouderligging en stond over veel bodem. De kwaliteit van het beenwerk en de achterhand was niet zijn sterkste kant. Man in the Moon werd bij het KWPN afgekeurd omdat ze de types beknopt vonden. Ze vonden juist de bovenlijn te kort. Tja, en als je denkt dat langgelijnd uitsluitend te maken heeft met paarden met een lang middenstuk, dan grijpen ze zulke hengsten even fix bij zijn ballen. Dag hengst![]()
http://www.allbreedpedigree.com/nearctic
Himyar schreef:Maar als je dan een stuk text leest van iemand die weer heel wat anders beweerd, klinkt dat veelal OOK weer logisch.
De kunst is toch je beeld te vormen aan je EIGEN ondervindingen zonder dat die zijn gekleurd door wat wie dan ook allemaal zegt en dat is verdomde moeilijk. En dan ook nog de juiste conclusies proberen te trekken uit je eigen ondervindingen. Want vaak spelen zoveel factoren mee....
En dan is het soms makkelijker om aan te hobbelen achter wat anderen zeggen of aan je eigen ego of gewin te denken. Want die laatste twee spelen vaak ook nog een rol.
Desire schreef:Himyar schreef:Maar als je dan een stuk text leest van iemand die weer heel wat anders beweerd, klinkt dat veelal OOK weer logisch.
De kunst is toch je beeld te vormen aan je EIGEN ondervindingen zonder dat die zijn gekleurd door wat wie dan ook allemaal zegt en dat is verdomde moeilijk. En dan ook nog de juiste conclusies proberen te trekken uit je eigen ondervindingen. Want vaak spelen zoveel factoren mee....
En dan is het soms makkelijker om aan te hobbelen achter wat anderen zeggen of aan je eigen ego of gewin te denken. Want die laatste twee spelen vaak ook nog een rol.
Ik heb al een hoop gelezen over hoe onze huidige fokkerij tot stand gekomen is en welke missers er geweest zijn en waar we juist erg goed aan gedaan hebben, dus een eigen mening vormen doe ik op eigen bevindingen die ik aan beide kanten van het verhaal gedaan heb
Desire schreef:Ik fok paarden in eerste instantie voor eigen gebruik, zou ik hier een niet goedgekeurde hengst op stal hebben die perfect bij mijn merrie zou passen dan zou ik die gerust gebruiken, ik hou me niet bezig met wat anderen daar van vinden en ook niet wat voor papier er uiteindelijk bij komt, als het veulen uitgroeid tot een goed sportpaard dan heeft dat papiertje voor mij weinig waarde meer.
Mocht er een volbloed zijn die perfect in het plaatje past voor mijn merrie, dan zou ik die ook gerust gebruiken, maar die is er (op het moment) voor mij niet.
Citaat:Over-selection for appearance traits, such as a lean, fine-boned conformation, extensive white coloration depigmented like an albino, and blue eyes are often associated with neurological defects and nervousness. Likewise, over-selection for performance traits in racehorses and cutting horses causes changes to occur in other traits, such as temperament.... Genetic selection can either improve or destroy a horse's ability to perform. Horse breeders need to be careful and not over-select for single appearance or performance traits. They need to look at the whole animal
Lees net in dat stuk van Himyar dat die niet zo makkelijk zijn.......
CGJ12 schreef:Arie, ....... Zo'n lap gaat geen hond lezen.
Je lijkt Simon Vestdijk wel.
Kinderen houd je niet langer dan 120 woorden bij de les ..........
Desire schreef:Ik wel dus!![]()
Ik had laatst nog een site gevonden waar de bevindingen van Gustav Rau uitgewerkt werden en dat maakte een hoop bij me duidelijk en klonk ook allemaal wel heel logisch!.