Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
de planning is voor nu om haar na de pinto een jaar leeg te laten. Normaal fokken we nooit achter elkaar aan maar nu kwam het "zo uit". De gehele dracht van haar laatste veulen vroeg ik mij af waarom ik in godsnaam niet mijn droom, een pinto, had gebruikt. Vandaar dat ze nu wel direct achter elkaar is gedekt. Maar eigenlijk laten we met elke merrie er een jaar tussen. Ik wil haar volgend jaar graag weer oppakken in de sport.

Change3x schreef:Denk toch dat als je echt een goed paard wil fokken / een hengst wil gebruiken die het beste bij je merrie aansluit je misschien het homozygoot schimmel los moet laten?
Kan ik vanuit daar zien wat ik wil. Anders kan ik natuurlijk ook een stamboek fries uitzoeken
JoukjeV schreef:George zijn beide ouders zijn schimmel. In de pedigree van George zijn vader zit 1 bruine, voor de rest allemaal schimmel. De moederlijn is helemaal schimmel.
Mkango schreef:JoukjeV schreef:Dus een 50/50 kans dat hij heterozygoot is.George zijn beide ouders zijn schimmel. In de pedigree van George zijn vader zit 1 bruine, voor de rest allemaal schimmel. De moederlijn is helemaal schimmel.
Ibbel schreef:Je hebt of 25% kans op homozygoot (uit hetero x hetero), of 50% kans op homozygoot (uit hetero x homo) of 100% kans op homozygoot (uit homo x homo).
75% kans op homozygoot kan nooit.
. Een kennis van mij heeft haar Friese merrie gedekt met Krem, en daar kwam zo'n leuk en lief dier uit. Beslist geen schimmel, maar misschien vind je die kleur ook leuk haha.