Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 120+?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:28

agerrits schreef:
Bucephalus schreef:
Ik moet wel zeggen dat dat mijn interpretaties waren.. ik ben nog niet gehersenspoeld Ik houd mijn twee voorlopig ook nog maar even aan, hoor...! Maar de twijfel is wel gezaaid! Lastig om dan nuchter te blijven !

Welke twijfel?? haa
Geen twijfel laten zaaien, ook niet door je eigen gedachten..hahaha
Het is een goede zaak dat het kwpn zeer hoge eisen steld aan de hengsten en hun nakomelingen.

Een boer van een dorp verder zei is tegen mij, 'de fokmerrie mag niet te goed zijn, anders valt er nix meer aan te verbeteren.'
Kijk dat is nog eens een mooie nuchtere boeren opmerking.
Die boeren zijn nog niet zo dom

Vandaar zeker dat er steeds minder boeren zijn.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:09

[quote="ceasario"]
Een boer van een dorp verder zei is tegen mij, 'de fokmerrie mag niet te goed zijn, anders valt er nix meer aan te verbeteren.'
Kijk dat is nog eens een mooie nuchtere boeren opmerking.

Die boeren zijn nog niet zo dom

Vandaar zeker dat er steeds minder boeren zijn. [/img]

hohoho..de boeren gebruike paarden in de landbouw en geleidelijk is de sport in opmars gekomen , en waren het de boeren die vooral zijn begonnen met het fokken van meer rijtypische paarden (wpn)..iemand met een beetje liefde voor nederlandse geschiedenis en paarden heeft de boer toch hoger in het aanzien.
Maar goed laten we de boeren vooral niet steunen en alle levensmiddelen importeren, omdat 'jullie' stadse mensen lekker goedkoop willen eten. Als de in/export plat ligt, kan ik gelukkig melk halen bij de buren. haahi, niet boos worden hoor, ik moest deze frustratie uiten, ik doe het voor de boeren.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:57

agerrits schreef:
Een boer van een dorp verder zei is tegen mij, 'de fokmerrie mag niet te goed zijn, anders valt er nix meer aan te verbeteren.' Kijk dat is nog eens een mooie nuchtere boeren opmerking. Die boeren zijn nog niet zo dom

Dat is nog eens een orginele insteek
Hoe slechter de merrie hoe meer er te verbeteren valt
Een geheel nieuwe zienswijze..
We proberen niet de (smalle) toplaag te verbeteren maar we beginnen van onderaf bij de (brede) basis en werken van daaruit omhoog.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:18

Hurrycane schreef:
[
We proberen niet de (smalle) toplaag te verbeteren maar we beginnen van onderaf bij de (brede) basis en werken van daaruit omhoog.
[/quote]

Door het optellen van Indexen .
Dit in tegenstelling tot Duitsland

Hengste index.
Elk jaar komen er hier weer nieuwe bij en vallen er weer af.

De "hardliners blijven overeind".

Waarom vallen er af en komen er bij.?

Men heeft hier ook een verwachtingswaarde voor nieuwe en die komen binnen met stip.
bv. dit jaar Samba Hit I.

Maar naar gelang er meer kinderen komen en eventuele prestaties stijgen van die kinderen blijft zo'n hengst overeind ( Dat is te zien aan het percentagehoogte van de verwachtingswaarde)
Maar ook andersom !

Als je een sterke vererver op lange termijn hebt kan ie zich handhaven in de top 5%.

Bij het KWPN blijft men maar optellen en kom je straks aan verwachtingswaarde van wel 250 of hoger omdat men er van uit gaat dat alle paarden beter worden dan het gemiddelde en het gemiddelde stijgt.

Hier toch maar weer een link voor degene die iets meer willen weten
over de hengsten die men gebruikt voor het KWPN-A register.

http://www.fn-dokr.de/isy.net/servlet/b ... zucht.html

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:42

ceasario schreef:
Bij het KWPN blijft men maar optellen en kom je straks aan verwachtingswaarde van wel 250 of hoger omdat men er van uit gaat dat alle paarden beter worden dan het gemiddelde en het gemiddelde stijgt.

Geweldig toch? Iedereen fokt dus een goed paard! Een ideale situatie

Nee ergens klopt dat inderdaad niet maar of het systeem klopt zoals in Duitsland is ook maar weer de vraag. Zitten ook vast goede en minder goede kanten aan.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:49

[quote="Hurrycane"Dat is nog eens een orginele insteek
Hoe slechter de merrie hoe meer er te verbeteren valt
Een geheel nieuwe zienswijze..

er staat niet hoe slechter de merrie hoe meer er te verbeteren valt.
Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, dat laat ik in het midden. ik vondt het een mooie uitspraak, want als je hem goed leest kan ik me er een voorstelling bij maken. je fokt makkelijker vooruit dan terug. stel je hebt een hele klasieke merrie en je veredeld het met een luxe arabier dan fok je zonder meer een luxer type, wil je uit dat luxe type weer terug fokken naar het klasiek paard dan heb je hier veel meer genaraties voor nodig om je doel te bereiken, het kost veel meer moeite, dus je kan makkelijker veredelen dan terug fokken in type. De succes formule van stal roelofs is niet voor niets oud groningse stammen in de moederlijnen en met de hengsten al joost en abgarxx. De oude roelofs is misschien rijk geworden van de wegenbouw maar was ook boer.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:02

Off-topic: Maar bij Roelofs hebben ze ook een tijd op een verkeerd spoor gezeten. Ladalco werkte toch niet zo als verwacht. Daar hebben ze rigoreus het roer omgegooid en gesneden in het fokmateriaal. Reken maar dat dat flink in de pekunia is gelopen.. Inmiddels inderdaad gewoon weer terug naar de oude formule, zoals je zei.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:06

ceasario schreef:
...Hengste index.

De "hardliners blijven overeind"....

Als je kijkt naar de top dressuurlijst van 2005 en je kijk naar de vaders, dan zie je toch akelig vaak dezelfde paarden terug.. Donnerhall, Weltmeyer, Rubinstein I, Florestan I..

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:08

klopt en ook met ramiro inteeld. waar mensen werken worden natuurlijk fouten gemaakt...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:10

Bucephalus schreef:
ceasario schreef:
...Hengste index.

De "hardliners blijven overeind"....

Als je kijkt naar de top dressuurlijst van 2005 en je kijk naar de vaders, dan zie je toch akelig vaak dezelfde paarden terug.. Donnerhall, Weltmeyer, Rubinstein I, Florestan I..

Dus....

Nu nog wachten op Sandro_Hit.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 09-01-06 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:10

agerrits schreef:
klopt en ook met ramiro inteeld. waar mensen werken worden natuurlijk fouten gemaakt...

Zeg, je zegt toch niets verkeerds over Ramiro, he???

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:11

ceasario schreef:
Dus....

Inderdaad, }>

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:17

nee, ik zou niet durven...mijn pa heeft lang geleden jaren 2 ramiro fokmerrie's van roelofs gekocht ik woon namelijk vlak bij stegeren daar hebben zij z'n 150 fokmerrie's staan.
ja kom nog wel eens ergens, maar op deen dergelijk niveau van fokwaardes zal ik wellicht niet gaan spreken... misschien ben ik daar te nuchter voor (of te dom haa)
Laatst bijgewerkt door agerrits op 09-01-06 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:19

ceasario schreef:
Dus....

Maar je bent al veel verder..., alhoewel het wonder maakte koning Arthur ook al beroemd. Kwestie van het juiste zwaard

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:20

Dit systeem is maar voor één doel bedacht:
Klantenbinding.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:21

agerrits schreef:
nee, ik zou niet durven...

Mooi zo!

Citaat:
..alleen wij hebben jaren geleden 2 ramiro fokmerrie's van roelofs gekocht ik woon namelijk vlak bij stegeren daar hebben zij z'n 150 fokmerrie's staan.

Ik heb laatst een hele presentatie gezien van die stal. Da's pas management...

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:23

Albert schreef:
Klantenbinding.

Ja, ik denk dat dat één van de steunpilaren is, maar als het register-A op de schop gaat... zal nog een heel gereken worden. Komen ze vast mensen te kort.. Maar ze zijn gelukkig net verhuisd..

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:32

A-registers worden als de nieuwe PVE/KWPN regelgeving van kracht wordt niet meer in het stamboek opgenomen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:44

Bucephalus schreef:
[
Ik heb laatst een hele presentatie gezien van die stal. Da's pas management...
[/quote]

En zo moet je ook het KWPN zien.

Boven zitten de managers die het uitdenken en ze hebben een speelruimte met een grote stoeterij van 15000 merries die elk jaar gedekt worden.

En daar spelen ze in en selecteren er in.

En het mooie van hun paardenhobby is dat het hun niks kost.

Maar blijkbaar heeft men geleerd in hokjes te plaatsen en te denken. En tja dan is men als betalende medewerker van de grote Stoeterij het overzicht kwijt.

Niks meer ,niks minder.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:48

ceasario schreef:
Boven zitten de managers die het uitdenken en ze hebben een speelruimte met een grote stoeterij van 15000 merries die elk jaar gedekt worden.
Maar blijkbaar heeft men geleerd in hokjes te plaatsen en te denken. En tja dan is men als betalende medewerker van de grote Stoeterij het overzicht kwijt.
Niks meer ,niks minder.

Dank voor de les . A.s. vrijdag voer ik sollicitatiegesprekken.. interesse?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:23

Albert schreef:
Klantenbinding.

Ik zie het als personeelsbinding.

Bucephalus schreef:
ceasario schreef:
Niks meer ,niks minder.

Dank voor de les . A.s. vrijdag voer ik sollicitatiegesprekken.. interesse?

Nee dank je.

Ik ben het afgelopen jaar 58 geworden.
Bij 58 zijn er nog mensen die nog gebruik konden maken van de oude VUT-regeling. Deze mensen deden dat om na een peiode van slavenarbeid het laatste gedeelte van hun levensperiode in vrijheid nog leuke dingen te kunnen doen. Vandaar dat ik mijn personeelsbindingskontrakt per 31 Dec. 2005 heb beeindigt met het KWPN.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:05

agerrits schreef:
er staat niet hoe slechter de merrie hoe meer er te verbeteren valt.

Nee klopt, ik was zo vrij om het nog een stapje verder door te voeren

agerrits schreef:
Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, dat laat ik in het midden. ik vondt het een mooie uitspraak, want als je hem goed leest kan ik me er een voorstelling bij maken. je fokt makkelijker vooruit dan terug. stel je hebt een hele klasieke merrie en je veredeld het met een luxe arabier dan fok je zonder meer een luxer type, wil je uit dat luxe type weer terug fokken naar het klasiek paard dan heb je hier veel meer genaraties voor nodig om je doel te bereiken, het kost veel meer moeite, dus je kan makkelijker veredelen dan terug fokken in type. De succes formule van stal roelofs is niet voor niets oud groningse stammen in de moederlijnen en met de hengsten al joost en abgarxx. De oude roelofs is misschien rijk geworden van de wegenbouw maar was ook boer.

Nou ja de gedachte op zich is mooi als het ook zou werken... maar ben bang dat je met een goede hengst op een slechte/matige merrie ook nog niet altijd verbeterd. Ook daar heb je geen garanties (hoewel de kans misschien iets groter is) net zo min als wanneer je een hele beste merrie door een goede hengst laat dekken.
Je kunt proberen te sturen, je kunt denken een hele goede combinatie te hebben gevonden maar in de praktijk levert het niet altijd het resultaat op dat je verwachte.

Vooruit fokken, zoals jij het noemt, in de zin van een ander type paard "creeeren" vind ik overigens wat anders dan het proberen te verbeteren van bepaalde onderdelen/eigenschappen.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:13

Ik heb niet de hele discussie, dus misschien is het al een keer gezegd, maar ik ben het hier helemaal niet mee eens. Vanwege het geringe aantal nakomelingen van een merrie (zeker in vergelijking met een hengst) zegt zo'n merrie-index nauwelijks iets. De betrouwbaarheid van deze indexen is ook erg laag hooguit zo'n 30-40%, dus ONBETROUWBAAR. Een merrie-index zegt in mijn ogen meer over de hengstenlijn waaruit de merrie afstamt, dan over de merrie zelf.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:13

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:17

De Engelse Volbloedfokkerij is het schoolvoorbeeld van een prestatiefokkerij. Een selectie op enkel prestatie brengt meer nadelen, zo is gebleken, dan voordelen mee.
Elke sportmerrie met een index van 120+ is daarmee niet automatisch een fokmerrie geworden met een op voorhand toegevoegde fokkerijwaarde van 120+.

http://www.easpstamboek.nl/Engels%20Volbloed.htm