Desiree schreef:Die Geldersen hebben grote voeten. Grote paardenvoeten zijn veel beter dan kleine voeten.
Grote voeten heb je nodig op de zware Groninger klei........ niet op de Veluwe.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Desiree schreef:Die Geldersen hebben grote voeten. Grote paardenvoeten zijn veel beter dan kleine voeten.
Anya schreef:Ik zie eerlijk gezegd liever stevige voeten, dan veel te kleine vaak veel te stijl bekapte kleine hoefjes.
Anya schreef:sinds wanneer ligt Groningen in Gelderland CGJ12?

Sammie schreef:Hoe breder het oppervlak hoe beter het gewicht e.d. wordt verdeeld.

timilon schreef:kowalski*wilhelmus.
als je overal veeeeeeeer terug kijkt stammen alle paarden van de arabieren af:-s
beetje onzinnig dus(lijkt mij)om in de 3/4/5de generatie te gaan zoeken naar niet zuiver gelders bloed.
CGJ12 schreef:Sammie schreef:Hoe breder het oppervlak hoe beter het gewicht e.d. wordt verdeeld.
Vandaar dat de gemiddelde bokster zeker op (en in) maat 48 loopt......
(dit levert weer een rel op........ er voelen zich geheid weer tien dozijn dames aangesproken ....... lol)
timilon schreef:kowalski*wilhelmus.
als je overal veeeeeeeer terug kijkt stammen alle paarden van de arabieren af:-s
beetje onzinnig dus(lijkt mij)om in de 3/4/5de generatie te gaan zoeken naar niet zuiver gelders bloed.
en ja,er zit renovo in: werd ie niet gebruikt om de te zware geldersen te veredelen?en zijn we nu niet al genoeg veredeld om er weer rijpaarden bij in te brengen?
wil je een rijpaard dan neem je een rijpaard,wil je een gelderse dan neem je een gelderse.
er is zoveel keus voor wat betreft rijpaarden,het is de fout van de mens om steeds maar weer te willen veredelen,nog bloedrige paarden te fokken die op den duur niet handelbaar voor de "basisruiter" is en/of te ver kapot gefokt op de benen dat er voor een topruiter ook geen lol meer aan is en duitse/belgische paarden gaat zoeken OF voor de wat minder dapperen onder de toppers: de gelderse.
wat willen we nou?:brave paarden?goed lopende paarden?rotzakken die de wereld kunnen lopen?of veelzijdige paarden die met een redelijke opleiding tot het hoogst van de basis(en met een betere opleiding) het nationale niveau aankunnen?
sarabande schreef:AWvL schreef:. Wie niet op de hoogte is van het uitzonderlijk betrouwbare en werkwillige karakter van de Gelderlander
Voorgaande pagina's is duidelijk geworden dat de karaktertrekken van een Gelderlander zoals ook bij andere paardensoorten per dier verschillen.AWvL schreef:Ik ben benieuwd wat de redactie van In de Strengen nu doet met het in het begin van dit topic vermelde persbericht, dat – misschien niet slim? – ook aan het Bestuur van het KWPN is toegezonden.
In De Paardenkrant staat expleciet dat de nieuwe groep geen ruzie met het KWPN wil dus dit is een afwijkend standpunt
Anya schreef:http://gelderlanderhorse.nl/pedigree/ne ... 07496.html
Mijn B'elanna (Ninnie stamboeknaam) is geen tuiger hoor.
Wel een driftkop en niet zo heel makkelijk qua karakter. Zal het amor-lijntje wel zijn.
sarabande schreef:Het KWPN rijpaard in het algemeen vormt zon uiteenlopend scala van paarden met verschillende talenten, bouw en karaktereigenschappen, dat het een beetje simpel klinkt om dat voortdurend onder een negatieve noemer te plaatsen.
Net zo simpel als om te stellen dat de veel kleinere populatie Gelderse paarden, hoe dan ook gefokt allemaal veelzijdige brave toppers zijn.
CGJ12 schreef:Gewoon een nieuwe subclub oprichten onder KWPN-vlag: De oer-gelderlander.....
Desiree schreef:Mooi streven maar dat gaat niet lukken met die paar gelderse paarden die we hebben.