Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:17

Desiree schreef:
Die Geldersen hebben grote voeten. Grote paardenvoeten zijn veel beter dan kleine voeten.

Grote voeten heb je nodig op de zware Groninger klei........ niet op de Veluwe.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:26

sinds wanneer ligt Groningen in Gelderland CGJ12?
Of heb je een GPS die erg in de war is.
TOM TOM kopen dan wellicht

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:27

Grote voeten heb je overal nodig. Om problemen te voorkomen (wel effe in verhouding gesproken).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:33

Bovendien is op grote voet leven heel plezierig.

maar zonder gekheid. Als die grote voeten nu gewoon plezierig aan het paard bevestigd zitten, dan is er toch geen probleem? Ik zie eerlijk gezegd liever stevige voeten, dan veel te kleine vaak veel te stijl bekapte kleine hoefjes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:35

Een mooie ontwikkelde, grote, doch passende hoef heeft ook mijn voorkeur ipv van zulke smalle hoefjes. Hoe breder het oppervlak hoe beter het gewicht e.d. wordt verdeeld.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:36

Anya schreef:
Ik zie eerlijk gezegd liever stevige voeten, dan veel te kleine vaak veel te stijl bekapte kleine hoefjes.

Mensen vonden kleine paardenvoeten elegant en snel staan. Maar het is helemaal niet goed om paarden te fokken met die kleine voeten. Paardenkenners weten dat, die zien liever paarden met grote voeten (ongeacht ras/type/soort).

en dan krijg je nog het probleem van de vele hoefsmeden er boven op die het prettig vinden om het paard te krap op de ijzers te zetten. Wat een ellende....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:45

Kleine smalle ponyvoetjes geven altijd ellende. Daar kan geen normaal sportpaard mee lopen.........

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:52

ik ben absoluut VOOR hwt behoud van het ORIGINEEL gelders paard.
wij hebben een 100% gelderse op stal staan en hij is de negie van de ong 18 paarden die bij ons op stal staan die kerngezong is,nooit moeilijk doet en met zn ogen dicht onder een hijskraan doorloopt.
hij is zo gruwelijk braaf ZONDER lui te zijn.

wat betreft de voetjes: de gelderlander is de enige met gelijke voeten en zonder ijzers.

en ja,hij heeft een tikkeltje groot hoofd,en ja,hij heeft een tikkeltje te grof beenwerk...nou en?het gaat er toch om dat ie plezierig met rijden/in de omgang is?dat ie lekker door zn lijf en van de grond loopt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:55

Maar wat is 100% gelders? Wat zijn dan de bloedlijnen van jouw paarden? Ik wil namelijk wel eens weten of er niets holsteins bij zit...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:05

Anya schreef:
sinds wanneer ligt Groningen in Gelderland CGJ12?

Waar haal jij in vredesnaam weg dat ik gesteld heb dat Groningen in Gelderland ligt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:08

We hebben het over gelderse paarden, die volgesn jouw post in groningse klei moeten lopen en niet op de veluwe zouden kunnen functioneren in al dat zand. Maar bij mijn weten ligt een stuk van de Veluwe in ieder geval in Gelderland

Op zijn minst verwarrende stelling die je dus poneerde

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:13

Sammie schreef:
Hoe breder het oppervlak hoe beter het gewicht e.d. wordt verdeeld.

Vandaar dat de gemiddelde bokster zeker op (en in) maat 48 loopt......
(dit levert weer een rel op........ er voelen zich geheid weer tien dozijn dames aangesproken ....... lol)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:18

kowalski*wilhelmus.
als je overal veeeeeeeer terug kijkt stammen alle paarden van de arabieren af:-s
beetje onzinnig dus(lijkt mij)om in de 3/4/5de generatie te gaan zoeken naar niet zuiver gelders bloed.
en ja,er zit renovo in: werd ie niet gebruikt om de te zware geldersen te veredelen?en zijn we nu niet al genoeg veredeld om er weer rijpaarden bij in te brengen?
wil je een rijpaard dan neem je een rijpaard,wil je een gelderse dan neem je een gelderse.
er is zoveel keus voor wat betreft rijpaarden,het is de fout van de mens om steeds maar weer te willen veredelen,nog bloedrige paarden te fokken die op den duur niet handelbaar voor de "basisruiter" is en/of te ver kapot gefokt op de benen dat er voor een topruiter ook geen lol meer aan is en duitse/belgische paarden gaat zoeken OF voor de wat minder dapperen onder de toppers: de gelderse.

wat willen we nou?:brave paarden?goed lopende paarden?rotzakken die de wereld kunnen lopen?of veelzijdige paarden die met een redelijke opleiding tot het hoogst van de basis(en met een betere opleiding) het nationale niveau aankunnen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:21

timilon schreef:
kowalski*wilhelmus.
als je overal veeeeeeeer terug kijkt stammen alle paarden van de arabieren af:-s
beetje onzinnig dus(lijkt mij)om in de 3/4/5de generatie te gaan zoeken naar niet zuiver gelders bloed.

Dat ben ik eigenlijk volledig met je eens. Je kunt geen tientallen genaraties teruggaan, Dat is niet reëel.
Maar Renovo is toch wel érg niet-gelders (al was het alleen al om dat karakter)......... dan had ik liever een ander voorbeeld aangehaald.........

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:34

ja goedenacht,ik zit een beetje te slapen zeg...
toch is het paard wat wij hebben echt een typische gelderlander.hij heeft ook voor wat nakomelingen gezorgt,sruk voor stuk koele,robuuste paarden met veel beweging.

pb mrie eens,die heeft ook een gelderse(is eens gelderse kampioen geweest!)
een vosruin van donau,afstamming moeder weet ik zo snel even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:10

Kowalski x Wilhelmus is geen 100% Gelders paard maar een tuigpaard met Hackneybloed via beide hengsten............
Donau is wel een 100% Gelders tuigpaard.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:17

CGJ12 schreef:
Sammie schreef:
Hoe breder het oppervlak hoe beter het gewicht e.d. wordt verdeeld.

Vandaar dat de gemiddelde bokster zeker op (en in) maat 48 loopt......
(dit levert weer een rel op........ er voelen zich geheid weer tien dozijn dames aangesproken ....... lol)

Ja MAAR DAN PASSEN WE BETER BIJ ONSE GELDERSEN

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:37

timilon schreef:
kowalski*wilhelmus.
en ja,er zit renovo in: werd ie niet gebruikt om de te zware geldersen te veredelen?en zijn we nu niet al genoeg veredeld om er weer rijpaarden bij in te brengen?
wil je een rijpaard dan neem je een rijpaard,wil je een gelderse dan neem je een gelderse.
er is zoveel keus voor wat betreft rijpaarden,het is de fout van de mens om steeds maar weer te willen veredelen,nog bloedrige paarden te fokken die op den duur niet handelbaar voor de "basisruiter" is en/of te ver kapot gefokt op de benen dat er voor een topruiter ook geen lol meer aan is en duitse/belgische paarden gaat zoeken OF voor de wat minder dapperen onder de toppers: de gelderse.

wat willen we nou?:brave paarden?goed lopende paarden?rotzakken die de wereld kunnen lopen?of veelzijdige paarden die met een redelijke opleiding tot het hoogst van de basis(en met een betere opleiding) het nationale niveau aankunnen?

Er zit 2x renovo in. De moeder van Fabricius is een renovo en Wilhelmus ook. Dan zal hij wel een felle zijn. Want REnovo is namelijk van Cambridge Cole, een hackney en dat zijn heterikken.

Maar ik wilde niet zo ver terug gaan in de afstamming dat we uitkomen op arabieren. Maar in deze topic werd al gesteld dat Geldersen geen ras kunnen zijn, want ze zijn niet raszuiver vanwege alle holsteiners die er in zitten. Vandaar mijn vraag.

Maar jij hebt een tuiger. En volgens mij zijn niet alle GEldersen tuigers. Kijk maar naar Koss en Elegant.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:48

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:24

sarabande schreef:
AWvL schreef:
. Wie niet op de hoogte is van het uitzonderlijk betrouwbare en werkwillige karakter van de Gelderlander

Voorgaande pagina's is duidelijk geworden dat de karaktertrekken van een Gelderlander zoals ook bij andere paardensoorten per dier verschillen.

AWvL schreef:
Ik ben benieuwd wat de redactie van In de Strengen nu doet met het in het begin van dit topic vermelde persbericht, dat – misschien niet slim? – ook aan het Bestuur van het KWPN is toegezonden.

In De Paardenkrant staat expleciet dat de nieuwe groep geen ruzie met het KWPN wil dus dit is een afwijkend standpunt

"Wie het wel weet maar niet wil weten, mag van mij thuis blijven. Maar eerlijke kritiek: heel graag, daar wordt iedereen alleen maar wijzer van." Dit staat ook in mijn bericht waar jij op reageert en is hier helemaal van toepassing. Natuurlijk heeft ieder paard een eigen karakter en zijn er verschillen binnen rassen. Maar je weet heel goed dat er een groot verschil in karakter is tussen de Gelderlander en de Hackney en het KWPN-rijpaard in het algemeen.

Jouw reactie over de voorzitter van de Gelderlander Paard Associatie op pag 1 van dit topic slaat echt nergens op, maar mijn opmerking is gebaseerd op de feiten tot nu toe. Dat is iets anders dan een conflict veroorzaken. Als je wilt dat de meerderheid van de fokkers van Gelderlanders wordt geïnformeerd is internet onvoldoende en heeft In de Strengen nog een heel belangrijke functie. Dirk Willem Rosie had het stuk "Red het Gelders paard"
wel willen plaatsen, maar mocht dit niet. Het is de vraag of er intussen iets veranderd is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:28

Het KWPN rijpaard in het algemeen vormt zon uiteenlopend scala van paarden met verschillende talenten, bouw en karaktereigenschappen, dat het een beetje simpel klinkt om dat voortdurend onder een negatieve noemer te plaatsen.
Net zo simpel als om te stellen dat de veel kleinere populatie Gelderse paarden, hoe dan ook gefokt allemaal veelzijdige brave toppers zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:45

Gewoon een nieuwe subclub oprichten onder KWPN-vlag: De oer-gelderlander.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:10

Anya schreef:
http://gelderlanderhorse.nl/pedigree/ne ... 07496.html

Mijn B'elanna (Ninnie stamboeknaam) is geen tuiger hoor.
Wel een driftkop en niet zo heel makkelijk qua karakter. Zal het amor-lijntje wel zijn.

Mooie hals heeft dat paard zeg.
Maar ik wil haar toch niet gelders noemen, ze is slechts half gelders. Aan vaders kant zit Gag xx.
toch zie je wat een mooie paarden ervan komen door er gelders in te fokken.

sarabande schreef:
Het KWPN rijpaard in het algemeen vormt zon uiteenlopend scala van paarden met verschillende talenten, bouw en karaktereigenschappen, dat het een beetje simpel klinkt om dat voortdurend onder een negatieve noemer te plaatsen.
Net zo simpel als om te stellen dat de veel kleinere populatie Gelderse paarden, hoe dan ook gefokt allemaal veelzijdige brave toppers zijn.

En net zo simpel om te stellen dat ze allemaal vooruit geschopt moeten worden en met slof gereden moeten worden.

CGJ12 schreef:
Gewoon een nieuwe subclub oprichten onder KWPN-vlag: De oer-gelderlander.....

Mooi streven maar dat gaat niet lukken met die paar gelderse paarden die we hebben.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:17

Desiree schreef:
Mooi streven maar dat gaat niet lukken met die paar gelderse paarden die we hebben.

Dat is dan zo-ie-zo een probleem van de nieuw opgerichte associatie.....
Of ze nu die oer-gelderlander willen bewaren BINNEN de huidige (moderne) geldersen fokkerij of APART, dat maakt dan niks uit.

Dan ligt het probleem dus in het feit dat het in praktisch zin uberhaupt bijna onmogelijk is om de oergelderlander nog te bewaren.
Dan rest de vraag hoe die oergelderlander teruggefokt kan worden. Maar volgens mij gaat de associatie er van uit dat de oergelderlander nog prima gered kan worden.........

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:24

dat klopt. het is gewoon niet mogelijk om de oergelderlander te bewaren. Ze kunnen inderdaad proberen om terug te fokken op de oergelderlander en net als bij de fries en de haflinger zich richten op het ouderwetse type en het modernere rijtype dat meer geschikt is voor de sport.

Ik vraag me ook af hoe de associatie er van uit gaat dat de oergelderlander prima gered kan worden. Hoe willen ze dat dan aanpakken? Welke hengsten hebben ze daarvoor in het bestand zitten die in aanmerking komen? Dat kunnen er toch nooit veel zijn?

Kijk eens naar de tuigers die we hebben. Dat is ook al zoiets. Die barsten van de inteelt. volgens mij zit in 70% Renovobloed. En ook de meeste goedgekeurde hengsten hebben Renovobloed. Nu hebben ze ingezien dat ze genoodzaakt zijn om nieuw bloed voor erbij te zoeken, in de vorm van bijvoorbeeld een American Saddlebred. Ik denk niet dat dit nodig was geweest als ze niet zo eenzijdig gefokt hadden.