Samber paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:55

kheb ook een sammartini, na de kampioenschappen ga ik Z met haar starten
ken ook nog een Samber die rijd men M1 mee, die is heeeuul rustig en braaf

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:10

dat is zo liannes, ze krijgt hier (bij mijn weten) een super thuis...
zucht was het maar zomer...dan wilde ik alle bontjes van lianne wel bij huis hebben

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:33

RUBYWHITE schreef:
ik ben altijd benieuwd waarom mensen met een bonte merrie ALTIJD met een bonte hengst willen dekken...

verklaar u nader agerrits enne, vermeld even met of zonder tipgeld

ach vooruit dan voor deze ene keer zonder tipgeld, omdat ik ook maar een hobbyboer ben
Je stelt een zeer goede vraag, als ik een bonte merrie had direct van samber zou ik een kwpn ggk kiezen bijvoorbeeld voltaire. Voor mijn king nero merrie heb ik in 2004 voor pedro gekozen, omdat ik het vermoeden had dat ze van haar zelf uit geen kleur door zou geven (is geen argument, maar was meer gevoel) Hellaas werdt haar veulen nog geen dag oud, maar was zeer mooi getekend, afgelopen jaar heb ik haar gust gelaten en dit jaar gaat ze zeker weten weer bij pedro. Ze heeft nog wel een veulen groot gebracht van springstal van geel, een merrie casco veulen waarvan de moeder was overleden, zij hebben een ggk kwpn hengst unitair en boden mij een gratis dekking aan, die ik heb verknalt op mijn heidelberg merrie. Over het algemeen geeft bont op bont meer wit, maar dat was in dit geval met pedro x king nero niet het geval niet zo.
De meest mooie bonte heb ik vaak toch nog uit bonte merries met evenkleur hengsten of andersom zien komen. Bont op bont geeft in sommige gevallen wel eens een arparte verscheining zie ook veel paint horses dat komt vooral door de vele genaraties op generaties kleurrijkfokken denk ik? haa

Maar los van de kleur moet de hengt goed op de merrie passen dat vindt ik toch wel het belangrijkste. Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk voor je samber en pedro merrie zult gaan kiezen.. die keuze zal niet heel makkelijk zijn met al die aangeboden dekhengsten. In duitsland staan er over het algemeen mooie bonten hengsten te dekking alleen vindt ik vaak het dekgeld aan de hoge kant en het is z'n eind weg...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:43

Ps. hier dan toch nog maar even een foto'tje van het pedro veulen je kunt wel begrijpen dat 2005 dus niet echt een goed jaar was. pech pech en nog eens pech. En met een goede begeleiding zou die heidelberg wel dracht moeten worden, maar dat lukte ook niet (1 geluk ik heb nog geen rekening gekregen van al die scann's ) vandaar dat ik toch meer neig naar het kopen van een veulen i.p.v. zelf fokken dus liannes als je het paardje niet aan ruby white kwijt kunt ben ik er altijd nog
Afbeelding

RUBYWHITE

Re: Samber paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:05

Dat is zeker een mooi veulen agerrits. Hoe komt het dat ze is overleden? Mijn eerste pedro veulen overleed toen hij 11 dagen oud was, deze kwam uit een zwart bonte merrie ook genaamd lianne maar niet die van liannes Zij heeft 3 pedro veulens gebracht waarvan 2 bont en 1 bruin, 2 heb ik er zelf gefokt. Die bruine was erg luxe, kon lopen! Maar goed, helaas is hij door uitdroging overleden. Had een mestbal in zijn slokdarm zitten waardoor er geen melk meer langs kon. De veearts meende dat hij aan de dunne was en dat het daar door kwam, heb herhaaldelijk mijn visie verteld (aangezien de laatste dag de melk door zijn neus eruit kwam) en dat werd afgedaan als gulzigheid. als hij nu gewoon een maagzonde gegeven had was het allemaal goedgekomen maar de kliniek in emmeloord hebben we niet gehaald (overleed 10min voor arriveren). Goh wat ben ik daar sneu van geweest...

Bij het 2e veulen heb ik de fokmerrie verkocht wegens omstandigheden, daarom heb ik in 2003 besloten een bont veulen te kopen die mij helemaal naar wens was. Wel een van Pedro ik ben gewoon weg van die hengst...

Maar ik wil toch graag fokken, gewoon het idee en de spanning dat je op zo`n veulentje zit te wachten. Het is gewoon een kadootje en dat mis ik, dan maakt de kleur mij nog niet eens zo heel veel uit. Als het maar gezond is en gezond blijft.

Voor mijn pedro merrie had ik de homozygote hengst What`s Colour in gedachten (Samber x Mecenas). Alleen staat deze hengst nu in Schotland en ik ben wel iemand die een hengst in het echt wil zien voor ik er mee dek. Daarom ga ik ook elk jaar de hengstenkeuringen af hier in het noorden.

Voor mijn andere Samber merrie twijfel ik nog, ik heb een aantal verbeterpunten waarbij ik denk dat de hengst United (v. Krack C) die punten kan verbeteren. De nafok van United valt mij niet tegen, er zit alleen wel weer een vos gen in geloof ik.

Verder ben ik altijd nog wel van Special D. Maar dat is een hengst waarover ik een heel goed gevoel heb terwijl een aantal experts op fokgebied het mij juist afraden mijn samber merrie`s door hem te laten dekken.

Ik ben al jaren bezig met een geschikte hengst elke keer koop ik er maar een merrie bij omdat ik denk dat het mijn keus vergemakkelijkt. Niet dus Zo`n merrie als die van Liannes zou ook welkom zijn op mijn stal, alleen al omdat ik een hele band met zo`n dier heb maar dat is een lang verhaal maar dat weet Liannes zelf wel

Ik denk er even rustig over na...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:07

..ook jammer van j'n veulen. Bij mij is uitdroging ook de uiteindelijke oorzaak. Door studie in groningen, waardoor ik alleen het weekend thuis kon komen, maakte de situatie niet idiaal natuurlijk. toen ik vrijdags middeg thuis kwam liep er een veulen in de wei, mijn pa had 's ochtends nog gekeken, toen liep er nog nix. De merrie moest nix van het veulen hebben, dus het beestje liep alleen, ik was erg blij het veulen te zien, ik vond het direct een mooie bonte (hier en daar wat wit maar overwegend zwart, net als jou'n pedro merrie het veulen schoot onder het draad door toen ik er aan kwam en liep, met veel moeite heb ik het veulen naar stal moeten slepen ik was kapot, maar moets direct de moeder gaan halen, om haar met haar veulen in contact te brengen. al vrijsnel accepteerde de moeder haar veulen, mijn pa kwam ook net thuis en ik liet vol trots het pedro hengsten veulen aan hem zien. We hebben geprobeerd het veulen wat te laten dringen bij de moeder en dat lukte (achteraf had hij teweinig gedronken) hebben de dierenart gebeld, die vond aan de voorhand van het veulen een wondje, wellicht van het uitbrenken in de wei, dit heeft hij toen geniet, daar zouden we later dan nix van terug zien. Hij zei dat het veulen sterk en gezond was en zag het wel goed komen. we hebben het veulen toen alleen gelaten en later nog even gekeken toen het op de grond lag (uitrusten dachten wij) nog geen uur later naar het bezoek van de dierenarts was het veulen niet meer in de benen te krijgen....we hebben de merrie gemolken en e dierenarts is terug geweest en heeft ruim een liter in de maag gebracht van het veulen. het veulen is daar niet meer van opgeknapt. Kortom het veulen had beslist niet dood hoeven gaan. Ik heb overigens nu wel een andere dierenarts die alleen met paarden werkt en een goede naam heeft op dat gebied.
lang verhaal hey

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:44

what's colour, is dat er niet één van de veiling in tolbert?
Heeft de hengst al nakomelingen lopen?
jou'n merrie heeft samber in de 2de generatie, wat betreft bloedlijn zou ik dan eerder gaan voor een hengst die samber in de tweede generatie heeft zitten, hellaas is mijn samber x eusebio (zeoliet x nimmerdor) nog te jong om de fokkerij te dienen . Is CCS een hengst die je in overweging neemt voor je pedro merrie?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:26

agerrits schreef:
Ps. hier dan toch nog maar even een foto'tje van het pedro veulen je kunt wel begrijpen dat 2005 dus niet echt een goed jaar was. pech pech en nog eens pech. En met een goede begeleiding zou die heidelberg wel dracht moeten worden, maar dat lukte ook niet (1 geluk ik heb nog geen rekening gekregen van al die scann's ) vandaar dat ik toch meer neig naar het kopen van een veulen i.p.v. zelf fokken dus liannes als je het paardje niet aan ruby white kwijt kunt ben ik er altijd nog
Afbeelding

de merrie gaat naar ruby, als ze weg gaat,
maar heb nog 2 veulens van haar lopen, alleen dat zijn 2 hengsten

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:41

Ja liannes, het is altijd mooi als je een bierbare viervoeter aan een betrouwbare liefhebber kwijt kunt. maar betrouwbaar ben ik ook haa.
Wat jammer dat 1 hengst ook apollo heet, zo heet mijn samber veulen ook, ik zit niet zo te wachten op allemaal paarden met dezelfde naam... dus helaas moet ik me daar op terug trekken. haa , dan blijft er nog 1tje over, gelukkig maar zul je wel denken

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:44

RUBYWHITE schreef:

Verder ben ik altijd nog wel van Special D. Maar dat is een hengst waarover ik een heel goed gevoel heb terwijl een aantal experts op fokgebied het mij juist afraden mijn samber merrie`s door hem te laten dekken.

Ik ben al jaren bezig met een geschikte hengst elke keer koop ik er maar een merrie bij omdat ik denk dat het mijn keus vergemakkelijkt. Niet dus Zo`n merrie als die van Liannes zou ook welkom zijn op mijn stal, alleen al omdat ik een hele band met zo`n dier heb maar dat is een lang verhaal maar dat weet Liannes zelf wel

Ik denk er even rustig over na...

ik heb een metall x samber (secial d is een metall) en het resultaat is een superbewegend paard.
waarom word het door sommige experts afgeraden?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:45

de andere staat ook in mn profiel,
enne....ik ben er pas zeker van om mn merrie te verkopen , als ze niet meer bij me staat (afscheid nemen is niet mijn ding..)

enne....apollo kunnen we wel veranderen hoor.....(geintje)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:43

@ Agerrits

Oei das ook heel sneu voor jou veulen zeg. Zo zie je maar hoe veel dingen voorkomen hadden kunnen worden. Inmiddels heb ik ook een paardendierenarts en dat is een verschil van dag en nacht.

CCS vind ik een prachtige hengst, maar wat ik terug zie in zijn nakomelingen is dat hij heel erg naar de merrie fokt. Ik zou zeker wel een CCS nakomeling willen hebben (heb echt hele mooie van hem gezien met goede bewegingen). Maar als hij idd naar mijn merrie toe zou fokken heb ik er weinig aan. Wil uit die pedro van mij toch een paard met (nog) meer maat en een schuiner schouder/ruimer voorbeen gebruik. Dat kan bij de meeste sambers beter in mijn ogen

Die what`s colour is idd op tolbert geveilt hij wordt dit jaar pas 3 er zijn nog geen nakomelingen van hem bekend. Ik vind hem qua type wel iets wat mij aanspreekt, maar ik had hem graag voor hij naar schotland ging nog even willen zien en zien bewegen.

Ik heb ook nog wel gedacht aan Toronto (Gribaldi x Samber). Deze is van een vriend van mij...Maar dan denk ik weer meer in de zin van, ik zou het leuk vinden een veulen van hun hengst te hebben zonder dat ik aan de verbeterpunten denk. En b ij de fokkerij gaat t daar wel om, toch?

Overigens schrijf ik het even op: als je een paard kunt kopen met dezelfde naam als een paard die je al hebt, niet kopen...goed excuus

@ Liannes

dank je wel

@ Ilonaz

Het is wel grappig, ik ben zelf weg van ferro, maar metall vind ik dus helemaal niets (persoonlijk, gewoon een gevoel wat ik bij die hengst heb). Daarin tegen vind ik special d dus weer super De eerste keer dat ik hem op de hengstenshow gaf, gaf special d mij een zeer goed gevoel.

De mensen die hem mij afraden hebben als argument dat als ik echt richting sport-dressuur wil fokken ik beter geen special d kan nemen. Dat hij qua exterieur wel bloedmooie veulens geeft maar niet super dressuur of spring gericht. Maar goed, ik denk daar anders over. Misschien moet ik wat minder openstaan voor meningen van derden

beep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:30

liannes schreef:
mmiddeldorp schreef:
allemaal bont kom ik met mijn vosje aan

hehe....niet zo raar he!

hij is wel bij ons geboren

ik ben er ook heel blij mee hoor!

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:35

ruby white;

je kunt altijd nog kijken of toronto goed bij je merrie past, ik heb deze hengst in 2004 zien lopen in tobert, ik heb hem in overweging genomen, maar toch voor pedro gekozen.

Wat ik weet is dat zijn moeder galista meerdere hengsten de fokkerij dienen waaronder Lugano (eurolines van albert smit) een volle broer van galista staat ergens bij limburg de grens over ter dekking hier een mooi fototje van slater die ik even van de site (www.barockpinto.com) heb geplukt
Afbeelding
dus een samber x afrikaner xx, een halfbloed net als pedro.
dus achter die toronto van je kennis zit een geschiedenis, dat wil je niet weten... haaa

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:19

slurp, sorry even mijn kwijl binnenhouden

kitag1rl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:24

CCS is neem ik aan Cool Cracker S ??

Ik heeft een mooie bonte van hem *zegt ze vol trots*

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:16

agerrits nu maak je mij nieuwschierig...want ze kochten hem toen hij 1jr was, daar was ik zelf bij

Deze hengst is ook mooi die jij laat zien, ik surf gelijk naar hun site

* houdt kwijl-opvangbakkie onder liannes giecheltje*

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:22

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:29

en erg ponylike,
bedankt voor mn kwijlbakkie rubs...hihi

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:23

ja hij valt als je alle foto's gaat bekijken tegen,
maar schijnbaar goed genoeg voor het zfdp
(toch een vrij groot stamboek). Ik heb de hengst,
3 jaar geleden eens in het blad 'pferde markt' zien staan,
zodoende dat ik aan die site was gekomen.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:53

ik kan je wel vertellen, dat je 60 procent van wat haar website aangeeft je niet moet geloven,
ze hebben al verschillende paarden erop zogenaamd verkocht,
en ik kan daar alles van weten, want ze kwamen regelmatig bij ons, kochten een aantal mooie hengsten
en zouden de paarden hetzelfde weekeinde ophalen,
niet gekomen dus,
iik op hun website kijken, staan daar onze hengsten mooi te koop, in volle glorie,
toen heb iik een aantal mails (onder een andere naam )gestuurd,
dat ik wel belang had bij een bepaalde hengst,(in de hoop dat ze snel bij ons het paard kwamen ophalen)
ondertussen hadden we een paar zo verder kunnen verkopen, maar uit fatsoen wacht je op die mensen,
een aantal keren gebeld, en ja ze zouden de dag erop komen,

nooit gekomen,
staat er weer een paar dagen later op dat ze zijn verkocht, naar spanje???????

maar ze stonden lekker in frl,

maar ja ,

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:00

en zo kan ik je nog meer vertellen, ook over dekhengsten, waarvan de papieren totaal niet kloppen, (zitten in het buitenland)

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:07

zo dat is nog eens een verhaal

wat een rot w**f of manvrouw
Na jou'n verhaal heb ik de foto van de
hengst even beter bekeken...'wat een
lelijke hengst zeg!!!!' haaha

Er lopen rare mensen rond, ik ken ook
een handelaar...je wil niet weten... en dan
heb ik het nog niet eens over hoe ze die beestjes
beleren (zelfs al eens een keer een twenter onder
het zadel gezien op dat adres)..op korte termijn
kunnen ze wat verdienden, maar op langere termijn hebben ze een zaak van nix

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:16

Ruby ik heb meerdere special d x samber's gezien hoor en die zijn echt niet zo verkeerd. Het enige waar je bij special op moet passen is zijn voorbeen en schouder.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:54

@ Sammy

In welk opzicht? Dan moet ik special d dus niet nemen, voor mijn merrie wil ik dus een schuiner schouder en ruimer voorbeen. United lijkt mij hier wel aan te voldoen, maar dan zit ik weer met vos-gen....

@ Liannes

Graag gedaan, gelukkig was het een grote bak anders hield ik het niet droog...

@ Agerrits

Wat betreft die hengst en die site EN DIE handelaren, zo ken ik er ook nog wel een paar...

In amerika staat zelfs een friese bonte hengst (fries x kwpn) ter dekking die in de moederlijn samber heeft. Die mensen beweren zelfs vol KWPN STB papieren erbij te hebben erg uniek, vooral omdat het helemaal niet mogelijk is natuurlijk.

Maar goed ik weet inmiddels hoe er geknoeit kan worden met papieren...