[TI] Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonte

Re: Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:58

Tinkermuts schreef:
Bij het ICS worden de hengsten dus wel geprimeerd (aub even in het midden gelaten wat je v/h ICS vind en of er wel of niet eerlijk gekeurd word, gaat ff om de uitleg), alleen hengsten met een 1e en 2e premie mogen gebruikt worden voor de dekdienst en je krijgt een hele lijst waarop staat wat de goede en minder goede punten zijn van de hengst, op zich wel fijn want dan weet je ook wat dus de zwakke punten van je hengst zijn en aan welke puntjes je nog kan werken met je hengst.

is die informatie ook te vinden voor de merriehouders?? want je kan als hengstenhouder de mindere punten ook niet zeggen en ik denk dat de merriehouders niet elke hengst gaan afbellen wat zijn goede of mindere punten zijn.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:18

Premies uitdelen ben ik zelf ook niet zo voor. In mijn ogen zijn alle goed gekeurde hengsten al een 1e premie waard. Anders zouden ze immers niet goed gekeurd zijn?

Ik ben meer een voorstander van dekbeperkingen. Dit om inteelt te voorkomen want hoe je het ook wendt of keert er lopen binnen het NTS procentueel gezien errug veel Glenn King Hilletjes, Pablootjes, O'Malleys en Pitalootjes (en nog een paar van die gewilde hengsten) rond. Maar dan wel een dekbeperking voor zowel 'oude' als 'jonge' hengsten. Een dergelijke dekberperking kan dan opgeheven of verhoogd worden als blijkt dat de hengst foktechnisch goede nakomelingen geeft.

Verder wacht ik nog steeds geduldig op een zgn. hengstenboekje voor de merriehouders waar alle goedgekeurde dekhengsten van het NTS in worden voorgesteld. Ook diegene waar je normaal nooit wat van hoort.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:26

flettie schreef:
Premies uitdelen ben ik zelf ook niet zo voor. In mijn ogen zijn alle goed gekeurde hengsten al een 1e premie waard. Anders zouden ze immers niet goed gekeurd zijn?

Ik ben meer een voorstander van dekbeperkingen. Dit om inteelt te voorkomen want hoe je het ook wendt of keert er lopen binnen het NTS procentueel gezien errug veel Glenn King Hilletjes, Pablootjes, O'Malleys en Pitalootjes (en nog een paar van die gewilde hengsten) rond. Maar dan wel een dekbeperking voor zowel 'oude' als 'jonge' hengsten. Een dergelijke dekberperking kan dan opgeheven of verhoogd worden als blijkt dat de hengst foktechnisch goede nakomelingen geeft.

Verder wacht ik nog steeds geduldig op een zgn. hengstenboekje voor de merriehouders waar alle goedgekeurde dekhengsten van het NTS in worden voorgesteld. Ook diegene waar je normaal nooit wat van hoort.

Hier ben ik het mee eens. Het zijn hele leuke veulens van die gewilde hengsten maar straks krijgen we het zelfde probleem als de friezen inteelt en dat kan niet de bedoeling zijn. Het houd mij nog niet tegen om met zo'n hengst te fokken als hij super bij mijn merrie past maar toch als ik dan moet kiezen tussen een hengst die veel dekt en een die minder dekkingen heeft ga ik voor die mindere.
Ik ben er toch voor om de merrie (als ze nog jong zijn) mimimaal door 3 verschillende hengsten te laten dekken om te kijken waar de beste afstammelijk van komt. Dit geeft natuurlijk geen garantie dat het volgende veulen ook het beste word, maar toch heb je dan wel meer kans. Maar als het eerste veulen gelijk al een topper is dan blijf ik misschien wel bij die hengst maar het is dan altijd nog de vraag hoe die gaat uitpakken als die volwassen is.

Zo'n boekje lijkt mij ook heel intresant. Je kunt wel naar de keuring gaan maar dit is een moment opname en alle hengsten zijn er niet. Ook staat op de site wel wat info over de hengsten maar toch ook niet van allemaal. Ook zou ik graag dan wat over de eventuele nakomelingen zien in het boekje.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:24

Ik zou wel willen helpen met het in elkaar knutselen van zo'n boekje. Mooie foto's voor de advertenties enzo, zie het al helemaal voor me haha.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:01

Cheveyo schreef:
Ik zou wel willen helpen met het in elkaar knutselen van zo'n boekje. Mooie foto's voor de advertenties enzo, zie het al helemaal voor me haha.

Mee to. Ik bied me aan. Dus mensen van het stamboek hebben jullie hier oren naar er zijn al twee vrijwilligers.

Lijkt me wel handig als want volgens mij hebben de bestuursleden het al druk genoeg met alle andere dingen. En als er gewoon één iemand de boel in de gaten houd. Iemand zonder eigen hengst natuurlijk (Bonte die kan zoiets volgens mij wel goed , in elk geval zorgen voor hele mooie foto's).

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:04

ook ik bied me aan als vrijwilliger om zoiets in elkaar te steken!!

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:18

Gezellie dat zijn er al 3. Zo kan het echt wat worden. Zal ik eens een balletje opgooien bij iemand van het bestuur.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:07

Zo'n boekje lijkt me heel erg leuk! Ik weet dat er in het verleden ook al mensen mee bezig geweest zijn en dat het allemaal nog niet zo makkelijk was om geschikte foto's en beschrijvingen van de hengstenhouders te ontvangen. Misschien moet Mariel dan maar een tour door Nederland en Belgie maken om alle hengsten zo knap mogelijk op de foto te zetten?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:13

Hoeft toch niet 1 fotograaf te zijn? Als bijv 3 fotograven het land doorgaan, kan dat toch ook wel?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:23

snowdon schreef:
Hoeft toch niet 1 fotograaf te zijn? Als bijv 3 fotograven het land doorgaan, kan dat toch ook wel?

Lijkt mij ook wat fijner voor Mariel (mocht ze het al willen doen). Die heeft het namelijk al druk genoeg

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:27

Dat onder andere ja. Maar wie zegt dat zij hier zin in heeft?

En een beetje verspreid door het land (belgië incl.), scheelt wat vervoersproblemen/reiskosten.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:28

snowdon schreef:
Dat onder andere ja. Maar wie zegt dat zij hier zin in heeft?

Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking "mocht ze het al willen doen"

meaganenryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:40

Zo'n hengstenboek is inderdaadwel erg leuk, maar dan moet er dus ieder jaar een nieuw boekje verschijnen. of in ieder geval elk jaar als er nieuwe hengsten verschijnen.

Ik ben het ook volledig met flettie eens.
Er lopen wel erg veel veulens van de bonte parels rond.
Maar goed eigenlijk ook wel logis als je als merriehouder naar het stamboek beld voor info en je krijgt jan of miranda aan de telefoon. Lijkt me dan wel duidelijk wat ze aanbevelen.
(niets vervelend over de hengsten bedoelt hoor, het zijn prachtdieren )

Ook het uitdelen van premies vind ik niet zo super. net als meedere al gezegt hebben ga ik er ook vanuit dat elke goedgekeurde hengst een 1e premie verdient.
Ik ben er ook niet zo'n voorstander van om met niet gekeurde hengsten te dekken omdat er niet altijd zeker van is wat de kwaliteid van het sperma is en ofdat hij ook door de rontgen komt. Uiteraard vind ik het geen probleem als dat alles wel gebeurt is maar de betrefende hengst gewoon niet het type is van de jury.
(wie zegt er overigens dat de oudere al lang goedgekeurde hengsten wel aan de eisen van tegenwoordig voldoen??

Groetjes meagan

ps dit is mijn persoonlijke mening en wil hierbij zeker niemand kwetsen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:43

Ik ben al twee keer benaderd door mensen die zo'n hengstenboek wilden maken en uitgeven, maar daar vroegen ze zulk belachelijk hoge prijzen voor dat het voor de hobbyhengstenhouder niet meer leuk is, en dan kunnen ze wel zeggen, ja, maar je krijgt dan meer dekkingen, maar als dat niet gebeurt ben je weer 300 euro armer, voor mij is dat gewoonweg niet te betalen want ik adverteer ook al in de Battie, Tinkerland en de Cobstukken, en het houd ergens op toch...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:48

meaganenryan schreef:
Er lopen wel erg veel veulens van de bonte parels rond.
Maar goed eigenlijk ook wel logis als je als merriehouder naar het stamboek beld voor info en je krijgt jan of miranda aan de telefoon. Lijkt me dan wel duidelijk wat ze aanbevelen.
(niets vervelend over de hengsten bedoelt hoor, het zijn prachtdieren )

Heb je ze wel eens zelf aan de telefoon gehad dan? De mensen achter de Bonte Parels zijn professioneel genoeg en houden de stamboekzaken echt wel gescheiden van de Tinkerhoeve!

Als stamboek zijnde, kunnen ze geen hengsten aanbevelen en hier zijn ze ook heel duidelijk in. Als men aangeeft geïnteresseerd te zijn in 1 van hun eigen hengsten bij de Bonte Parels, geven ze een hengstenadvies voor je merrie...

Ieder recht op z'n eigen mening uiteraard, maar ik ben wel heel benieuwd hoe jouw mening zo tot stand komt, want ik vind dit een belediging richting de BP.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:49

Tinkermuts schreef:
Ik ben al twee keer benaderd door mensen die zo'n hengstenboek wilden maken en uitgeven, maar daar vroegen ze zulk belachelijk hoge prijzen voor dat het voor de hobbyhengstenhouder niet meer leuk is, en dan kunnen ze wel zeggen, ja, maar je krijgt dan meer dekkingen, maar als dat niet gebeurt ben je weer 300 euro armer, voor mij is dat gewoonweg niet te betalen want ik adverteer ook al in de Battie, Tinkerland en de Cobstukken, en het houd ergens op toch...

Ik vind eigenlijk daarom ook, dat we er iets op moeten verzinnen, dat het gratis is voor de hengstenhouders! Anders krijgen we nooit alle gegevens van de hengsten mooi bij elkaar.

meaganenryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:56

Sorry hoor Snowdon.

Maar ja ik heb ze wel eens aan de telefoon gehad. (een gesprek wat overigens best prettig verliep)
Dan wel niet voor te dekken maar voor een paardje wat ik wilde kopen.
Ik vroeg ofdat er ook nog mensen bij mij in de buurt zaten die tinkers verkochten omdat het voor ons wel erg ver rijden was naar drente en ze vertelde stellig nee.
Dit terwijl er weldegelijk een tinkerstoeterij in de buurt zit.
zoals ik al schreef is het zeker niet mijn bedoeling om iemand te beledigen en mocht het wel zo zijn mijn excuus hiervoor.

Groetjes meagan

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:57

Als dat nou op de website zou staan van het stamboek, ben je toch klaar?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:08

Niet iedereen heeft internet en niet iedere hengstenhouder heeft (goed) digitale foto's.

Overigens vind ik het sowieso wel handig als er per hengst 2 duidelijke foto's komen, waardoor de hengst er op z'n reëelst uitkomt. En uiteraard per hengst vergelijkbare foto's met de andere hengsten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:09

meaganenryan schreef:
Sorry hoor Snowdon.

Maar ja ik heb ze wel eens aan de telefoon gehad. (een gesprek wat overigens best prettig verliep)
Dan wel niet voor te dekken maar voor een paardje wat ik wilde kopen.
Ik vroeg ofdat er ook nog mensen bij mij in de buurt zaten die tinkers verkochten omdat het voor ons wel erg ver rijden was naar drente en ze vertelde stellig nee.
Dit terwijl er weldegelijk een tinkerstoeterij in de buurt zit.
zoals ik al schreef is het zeker niet mijn bedoeling om iemand te beledigen en mocht het wel zo zijn mijn excuus hiervoor.

Groetjes meagan

Misschien is deze tinkerstoeterij bij jou in de buurt niet aangesloten bij het Nederlands Stamboek voor Tinkers? De Bonte Parels zitten overigens in Overijssel.

meaganenryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:15

drente....overijsel.
hahaha ik ben niet zo heel goed in de topografie, dat blijkt wel, maar goed het was in ieder geval een roteind rijden.

Maare snowdon alles weer goed nu

meagan

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:20

snowdon schreef:
Niet iedereen heeft internet en niet iedere hengstenhouder heeft (goed) digitale foto's.

Overigens vind ik het sowieso wel handig als er per hengst 2 duidelijke foto's komen, waardoor de hengst er op z'n reëelst uitkomt. En uiteraard per hengst vergelijkbare foto's met de andere hengsten.

Nee, maar ook niet iedere hengstenhouder heeft goede analoge foto's. En ze hoeven het er toch niet zelf op te zetten?

En als jij een ggk hengstje heb, en je wil dekkingen, dan zul je er toch moeite voor moeten doen, of niet dan? Ja zo denk ik, maar er zijn zat hengsten die van prima kwaliteit zijn, die ongetwijfeld een goed fokproduct hebben, maar die niet of nauwelijks dekken omdat je er nergens wat over leest/hoort

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:31

Het Hengstenboek is één van de punten waar de FTC deze winter over gaat vergaderen. Het zit in ieder geval in de planning zo'n boekje. Maar we moeten heel goed weten hoe het boekje op te bouwen zodat het ook een goed bruikbaar boekje is voor merriehouders.

Dus nog geduld, het komt er echt aan.

Enne..... die vrijwilligers hou ik in de gaten
Zijn jullie ook beschikbaar voor andere dingen binnen het Stamboek? Hoop het wel. Zou fijn zijn want we kunnen wel uitbreiding van het vrijwillegers bestand gebruiken. We werkens ons nu een slag in de ronte. Overigens met heel veel plezier, maar het moet wel allemaal naast de gewone (eigen) dingen gebeuren. Dus soms pffffffff...

Dus wie meldt zich aan om bijvoorbeeld een dressuur competitie op te starten?

Haha, niet allemaal tegelijk

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:32

Er zijn, helaas, zat hengsten die amper of niet onder de aandacht worden gebracht. Dit heeft diverse redenen. Maar voor de merriehouders kunnen ze alsnog wel interessant zijn!

Mijn opmerking over de duidelijke foto's stond even geheel los van dat niet iedere hengstenhouder digitale foto's heeft....

Bij dat van de goede duidelijke foto's, refereerde ik weer terug naar het idee van de 'mobiele fotograven'.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:32

Als het doorgaat, dan gaat tinkerstal de Asheuvel meedoen met de hengst Boy. Ik hoop dat hij goedgekeurd word, want dan wil ik mijn merrie Anouk door hem laten dekken, ik vind hem echt heel erg mooi . Toen hij op de fokkerij kwam was ik al verliefd op hem, en hij heeft super gangen en een super karakter, de eigenaresse is al druk met hem bezig.

Afbeelding