Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:53

Ik niet. Schieten heb je meer in de hand.

Ik heb een goede merrie. Ik heb een goede hengst erbij gezocht. Nu maar hopen dat in beider genenpaketten de juiste verzonden worden. WAnt dat heb je echt niet in de hand.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:32

Desiree schreef:
O komop! Fokken is gokken! Jullie doen net of dat als iemand een duur paard wil fokken met speciale kwaliteiten, dat hem ook lukt! Terwijl dat hooguit 1 x op de 10 paarden lukt. Een bovengemiddeld paard fokken wil iedereen wel, maar het lukt slechts weinigen.

Als wij onze merrie laten dekken kan ik er niet een bepaald karakter bij bestellen.
We hebben 2 00Sevens uit dezelfde merrie, maar ze zijn behoorlijk verschillend van karakter.
Natuurlijk, je probeert een fijn sportpaard te fokken, maar zekerheid heb je niet.
Het veulen van vorig jaar is best makkelijk, het veulen van dit jaar is een opgewonden hittepetit en zal straks denk ik niet bij iedere ruiter gaan passen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:39

Nou Karin, dat bedoel ik. Als ik nu heel simpel alleen al kijk naar een gezin. Dat bestaat uit volle broers en zussen, hoe groot die verschillen onderling zijn, de capaciteiten die ze heben, de een meer dan de ander. De een gaat naar het vwo, de ander haalt de mavo niet eens. Noem maar wat. Je kunt er eigenlijk niets van zeggen.

Je zoekt bepaalde eigenschappen in een hengst en hoopt dat hij deze doorgeeft. Je zoekt al een goede merrie uit om mee te fokken, de hengst moet er goed bij passen.... en dan is het toch nog maar afwachten of het veulen voldoet aan je verwachtingen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:03

Citaat:
Je zoekt al een goede merrie uit om mee te fokken, de hengst moet er goed bij passen.... en dan is het toch nog maar afwachten of het veulen voldoet aan je verwachtingen.

Deze quote heb ik er specifiek even uitgehaald;
Je zoekt al een goede merrie uit om mee te fokken
Daar gaat het vaak al mis want een veulen is zo leuk, mijns inziens wordt er een boel gefokt met slecht uitgangsmateriaal. Een merrie met een rotkarakter zal dit snel doorgeven aan haar veulen. Een merrie die door bevoorbeeld artrose niet meer geschikt is voor de sport wordt een veulen in gedrukt, net als bij het paard wat vanwege OCD/HKO niet inzetbaar is in de sport maar wel een mooi papier heeft.

de hengst moet er goed bij passen
De eerste beste jonge hengst die toevallig verrichtingskampioen of bovenaan stond op de HK in Den Bosch wordt erop gezet, er wordt te weinig echt goed naar de rest van de stam waar de hengst uitkomt gekeken en of dit aansluit bij de merriestam. Om nog maar niet te spreken van al die mensen die dekken bij een bepaalde hengst vanwege zijn mooie kleurtje.

Het blijft natuurlijk altijd afwachten wat eruit rolt maar veel mensen kijken niet verder dan merrie en hengst zelf. Waarbij vaak ook nog eens met een roze bril naar de eigen merrie. De hele achtergrond wordt verder maar gemakshalve vergeten. Tuurlijk hoef je niet zoals anna42 de hele stam uit te pluizen tot je een goede arabier tegen komt maar enige kennis van de rest van de stam is toch mijns inziens wel handig.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:30

love_sander schreef:
Wij fokken niet echt, maar onze heeft ook aardig wat pit, maar niet vervelend. Ik had er nog niet zo bij nagedacht, maar nu je het zegt; Ja volgens mij worden er steeds meer paarden gefokt die een bloederige bloedlijn hebben

Opzich vindt ik het altijd wel mooi. Zo'n paard met alle aders op de hals, maar je moet wel kunnen rijden, een paard wat best veel gang heeft, en de kop in de lucht heeft vindt ik wat minder, die kan beter eerst oefenen op een ander paard, of goed les nemen. Hiermee wil ik niemand beledigen.

Op concours zie niet veel paarden die druk zijn of weg rennen. Alhoewel, wel van die paarden die heel hard gaan.

Maar als je nu in kaart wilt brengen welke lijnen dan wel makkelijk, cool en heel braaf zijn, dan hoor je ook weer heel verschillende berichten en valt er niet altijd uit te concluderen dat "bloed" de ware boos doener is. Wanneer het "bloed" er op het oog niet lijkt te zijn, maar het er verder terug wel in blijkt te zitten, zitten de meeste mensen er plotseling niet meer zo mee. Ik bedoel dan wanneer de Volbloeden niet op het papier zichtbaar zijn, maar het er iets verder terug wel van wemelt. Zo lang mensen dat niet weten van hun paard omdat ze zich niet in bloedlijnen verdiepen, dan hoor je plots niemand meer over bloederigheid klagen. Bij de meeste paarden zit er veel bloed in, Hannoveranen, Quarter horses, de meeste paarden die voornamelijk onder het zadel worden gebruikt en daar ook voornamelijk voor werden gebruikt in het verleden (cavalerie).
BTW: Amiera heb ik gekend, een hele donkere merrie .

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:46

Himyar schreef:

Heb je ook haar eerste veulen gezien (1991)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:32

annegti schreef:
[

Daar gaat het vaak al mis want een veulen is zo leuk, mijns inziens wordt er een boel gefokt met slecht uitgangsmateriaal. Een merrie met een rotkarakter zal dit snel doorgeven aan haar veulen. Een merrie die door bevoorbeeld artrose niet meer geschikt is voor de sport wordt een veulen in gedrukt, net als bij het paard wat vanwege OCD/HKO niet inzetbaar is in de sport maar wel een mooi papier heeft.

Goed, gaat inderdaad op voor veel fokkers. MAar ik spreek effe nu vanuit mezelf. Ik heb echt een leuke merrie om mee te fokken. Ster prok en mooie bloedlijnen. prachtig paard ook. Moederlijn: mams heeft zz gesprongen, oma nationaal niveau.
annegti schreef:
[

De eerste beste jonge hengst die toevallig verrichtingskampioen of bovenaan stond op de HK in Den Bosch wordt erop gezet, er wordt te weinig echt goed naar de rest van de stam waar de hengst uitkomt gekeken en of dit aansluit bij de merriestam. Om nog maar niet te spreken van al die mensen die dekken bij een bepaalde hengst vanwege zijn mooie kleurtje.

hou op hou op! Er wordt heel vaak gefokt met een "trendy" hengst. Hoewel ik Tuschinsky erg leuk vind, vind ik ook dat er grootschalig met hem gefokt is dit jaar, kennelijk was hij helemaal in.

Maar ook hier kan ik alleen vanuit mezelf redeneren. Ik heb een fokdoel gesteld: een elastisch bewegend paard met een prettig karakter om mee te werken. En al wat hij meer heeft is mooi meegenomen. De hengst waarmee ik heb gefokt is lijkt me goed, maar niet mateloos populair. Of is Solitair dat wel?

Maar goed. Ik heb echt mijn best gedaan, ben uiteraard nog erg onervaren want dit wordt de eerste keer. Toch is de kans dat er een bovengemiddeld veulen uit rolt (en ik ben al heel blij met een gezond veulen omdat ik het vreselijk spannend vind en bang ben dat het mis gaat) erg klein, niet waar?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:03

Desiree schreef:
O komop! Fokken is gokken! Jullie doen net of dat als iemand een duur paard wil fokken met speciale kwaliteiten, dat hem ook lukt! Terwijl dat hooguit 1 x op de 10 paarden lukt. Een bovengemiddeld paard fokken wil iedereen wel, maar het lukt slechts weinigen.

Je spreekt jezelf tegen als je het over de kwaliteiten van je merrie hebt. Daar gok je niet maar kies je dus duidelijk voor kwaliteit.

Een fokker gaat niet expres onder het gemiddelde fokken, dan zouden er nog minder toppers komen dan nu.

Fokken is niet gokken.
Fokken is, wanneer je dat goed doet, zorgvuldig jouw overwegingen maken.
Dat dit niet altijd bij iedereen dezelfde overwegingen zijn is duidelijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:22

Ik kies voor kwaliteit, dat zeker. Maar toch heb ik totaal niet in de hand wat voor veulen er uit komt. En in die zin blijft het gokken. Niemand heeft het namelijk in de hand.
Zelfs MET zorgvuldige overwegingen blijft het gokken. Gewoon, omdat je de toekomst niet kunt voorspellen. Je kunt NOOIT weten welke van alle hengsten het beste veulen bij jouw merrie zou fokken. Ook omdat niet alles altijd logisch te beredeneren is. MAar logica is het enige wat we hebben om op af te gaan, om mee te redeneren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:46

Fokken is toch geen redeneren

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:52

Wat is dan redeneren?
Jezelf een fokdoen stellen, een hengst kiezen die bij je merrie past en WAAROM je vindt dat hij bij je merrie past, is dat niet redeneren? Wat is dat dan wel?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:23

Het einddoel is niet te beredeneren. Het is fokken geen computer programeren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:31

En hoe kies je dan een hengst voor je merrie? op basis waarvan doe jij dat dan? want ik doe het met beredeneren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:35

Dat is iedere keer anders Desiree, dat is een mengsel van combineren van afstamming, gevoel, verstand, emotie, ervaring, van alles wat. De ene keer overheerst het een de andere keer het andere.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:36

Maar dat alles bij elkaar noem ik toch redeneren. Inderdaad, combineren van afstamming (doe ik ook), gevoel, verstand, ervaring nog niet want die heb ik geen. Maar toch, ik vind dat toch redeneren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:47

Emotie is niet redeneren, Weyden is voor mij pure emotie, vanaf dat ik hem voor het eerst zag, vandaar dat het dode veulen ook zon klap was.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:05

Ik heb in die zin geen emotie, niet als ik een hengst zie. Niet zo sterk. MAar een dood veulen.... ja, dat is een vreselijke klap. Daarom denk ik dat ik het hierbij hou als het me lukt om in ieder geval een gezond veulen te fokken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:44

Desiree schreef:
[O komop! Fokken is gokken! Jullie doen net of dat als iemand een duur paard wil fokken met speciale kwaliteiten, dat hem ook lukt! Terwijl dat hooguit 1 x op de 10 paarden lukt. Een bovengemiddeld paard fokken wil iedereen wel, maar het lukt slechts weinigen.
[/quote]

Een duur paard fokken met bepaalde kwaliteiten bestaat wel degelijk. nl.
Het hele ritueel van de markt volgen tot uit je nek lu.llen toe.

1. Dure hengst nemen.
2. Merrie het hele trajekt van keuringen en testen af te laten lopen.
3. Alle Dierenartsen gebruiken die roepen hoe het allemaal moet.
4. Voer gebruiken dat ocd-vrije garantie geeft.
5. Een duur vervoermiddel aanschaffen om beschadiging te voorkomen
6. Een verzekering kiezen die verder nog al andere risico's verzekerd.

En wat er dan geboren wordt is een duur paard.

Maar een een goed paard fok je op een andere manier.

Straks nog meer via de computer.

Citaat:
New Tool for DNA Sequencing
Unlocking the Code – Science, Systems and Technological Breakthroughs
Innovation often comes in unexpected ways. We posted recently about the ScalaBLAST system, able to run genome sequences in under an hour, using one of the top 50 supercomputers on the planet. An enormous leap, certainly -- 9 hours is the current sequencing standard -- but its reliance on a supercomputer puts it out of the reach of medical professionals for a few years yet, at best. But it turns out that brute force isn't the only option.

Researchers at 454 Life Sciences have developed a method of running genome sequences that takes far less time than the current standard method, at a far lower cost -- and doesn't require a supercomputer. Instead, it relies on fireflies.

The machine uses the chemistry of fireflies to generate a flash of light each time a unit of DNA is correctly analyzed. The flashes from more than a million DNA-containing wells, arrayed on a credit-card-sized plate, are monitored by a light-detecting chip, of the kind used in telescopes to detect the faintest light from distant stars. Then, they are sent to a computer that reconstructs the sequence of the genome.
The main downside to this technology is that it's currently limited to DNA fragments of about 100 base pairs in length, far short of what the traditional method can accomplish. This means that, until the technology is able to read longer segments of DNA, it will likely be limited to the sequencing of organisms with smaller or simpler genomes. This still has significant value, as the tropical disease sequencing we posted about recently can attest.

If it takes another few years for the firefly method to reach a point that allows it to reliably sequence human DNA, what we'll see is a race between that and the brute force method -- on Moore's Law-cheap desktop computers -- as a tool for the hospital. A few years after that, it'll be a tool for any doctor's office. And a few years after that, something one could even get for the home. By the 2020s, you'll be getting DNA sequencing systems as the surprise in a box of cereal.

Posted by Jamais Cascio at 01:35 PM on August 1, 2005 | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0) | Other weblogs commenting on this post

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:51

En ik had het niet eens over het fokken van een duur paard maar over het fokken van een bovengemiddeld paard.

zoals jij het stelt Caesario fok ik niet een duur paard. De hengst had van mij goedkoper gemogen maar dan word de keus wel erg klein als ik op de prijs af moet gaan.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:35

annegti schreef:
Citaat:
Je zoekt al een goede merrie uit om mee te fokken, de hengst moet er goed bij passen.... en dan is het toch nog maar afwachten of het veulen voldoet aan je verwachtingen.

Het blijft natuurlijk altijd afwachten wat eruit rolt maar veel mensen kijken niet verder dan merrie en hengst zelf. Waarbij vaak ook nog eens met een roze bril naar de eigen merrie. De hele achtergrond wordt verder maar gemakshalve vergeten.
Citaat:
Tuurlijk hoef je niet zoals anna42 de hele stam uit te pluizen tot je een goede arabier tegen komt maar enige kennis van de rest van de stam is toch mijns inziens wel handig.[/
[/quote]

quote]

Maar Anna42 fokt met dat oude en beproefde systeem wel zulke veulens.

Afbeelding

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:46

Ben het wel met je eens arie53 maar anna42 maakt er bijna een universitaire studie van; daar heeft niet iedereen kaas van gegeten
Neemt niet weg dat ik het knappe veulens vind op de bovenstaande foto's.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:47

En ik met een andere inslag deze: (beide Grand Prix dressuur inmiddels en WK jonge paarden finalisten):

Afbeelding

Afbeelding

En lichte tour:

Afbeelding

Dus dat zegt niet zoveel arie....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:38

GvdT schreef:
Himyar schreef:

Heb je ook haar eerste veulen gezien (1991)

De laatste keer dat ik Amiera zag, was ze nog maar twee jaar oud.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:59

Ik denk dat een paard toch heel vaak zo gek is als de ruiter het paard maakt/laat worden. Om daar de Arabische of Engels Volbloed genen nou meteen de schuld van te geven, vind ik iets te kort door de bocht.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:13

Mireille1970 schreef:
En ik met een andere inslag deze: (beide Grand Prix dressuur inmiddels en WK jonge paarden finalisten):

Dus dat zegt niet zoveel arie....

Dat wil nog niet zeggen dat alle GP en WK mooi engoed zijn.