Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zidalgo

Re: Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:54

OK dan! Ik heb de Sandro Hit gisteren gezien en vond het een geweldig paard. Mooi front en constante aanleuning, tactmatige bewegingen en vriendelijk in de omgang. Het enige minpuntje is het wijd gaan achter, maar daar stoor ik me niet zo aan.
Ik wil ook nog iets zeggen over de Polansky. Ik vond dit een correct paard met correcte bewegingen, maar niet spectaculair. Hij heeft ook wat weinig hengstuitdrukking. Maar we moeten niet vergeten dat we praten over een paard dat net 3 is. Laten we hem over een jaar bekijken, als hij wat ouder en verder doorgereden is.
De De Niro vond ik ook niet spectaculair, maar er komt heel wat op die hengsten af (probeer maar eens een 3-jarige geconcentreerd te houden met zoveel publiek). Laten we kijken hoe ze over een jaar in de Pavo-cup lopen!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:30

t is gewoon een geweldig paard die sandro hit... was gelijk verliefd op m Ja maar vind t verkeerd dat er direkt al zoveel bij gaan dekken... dan is er ook nix meer aan Haha!

AphroditePK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:36

Ik vind ook dat we niet op de Sandro Hit mogen katten. Enige wat je zou kunnen zeggen is dat ie iets meer reflexen kon hebben in het achterbeen. Maar hallo, we vergeten wel allemaal dat het een joekel van een paard is dat nog maar 3 jaar is.
En de De NIro heb ik ook veel beter gezien dan op het examen. Had rugproblemen, hoor ik uit betrouwbare bron. Nou, dan loop je niet lekker meer. En de Polansky, inderdaad niet opvallend. Wel symphatiek, los in 't lijf en met een goed achterbeen. Weinig knie-actie voor en erg jeugdig. De tijd zal het leren. Blijft toch beetje koffiedik kijken met zulke jonge knollen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:54

Zidalgo schreef:
Laten we kijken hoe ze over een jaar in de Pavo-cup lopen!

Ik zie ze liever in de echte sport. Pavo cup zegt niet veel over verdere carierre.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:16

Sammie schreef:
Zidalgo schreef:
Laten we kijken hoe ze over een jaar in de Pavo-cup lopen!

Ik zie ze liever in de echte sport. Pavo cup zegt niet veel over verdere carierre.

Wel over de kwaliteit als je naar het voorterrein kijkt....

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:11

Ik vind de echte sport inderdaad ook belangrijker, maar de Pavo-cup is de eerste echte competitie waar de jonge hengsten aan mee kunnen doen. Een enkeling zal landelijk gestart worden, maar ik denk dat de meeste toch gewoon thuis doorgetraind worden. Wil je echt een goed beeld krijgen dan zou je de hengsten moeten volgen vanaf de 1e bezichtiging t/m de Grand Prix zodat je kunt zien hoe ze zich in de loop van de jaren ontwikkelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:14

Zidalgo schreef:
Ik vind de echte sport inderdaad ook belangrijker, maar de Pavo-cup is de eerste echte competitie waar de jonge hengsten aan mee kunnen doen. Een enkeling zal landelijk gestart worden, maar ik denk dat de meeste toch gewoon thuis doorgetraind worden. Wil je echt een goed beeld krijgen dan zou je de hengsten moeten volgen vanaf de 1e bezichtiging t/m de Grand Prix zodat je kunt zien hoe ze zich in de loop van de jaren ontwikkelen.

Volgens mij bestaat er zoiets als een hengstencompetitie

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:24

saluut schreef:
Ik vind nu met zijn allen roepen dat de 'Sandro Hit' geen goed paard is van een veel hoger "penny" gehalte getuigen dan zeggen dat je met deze hengst gaat dekken.

Hoeveel van jullie kritiekelingen heeft deze hengst daadwerkelijk gezien? En wie kunnen er eigenlijk écht beoordelen dat alle sandro hitten slecht zijn en traag (niet dat ik dat beweer te kunnen, maar ik hoor uit verschillende bij jullie allom bekende hoeken dat er wel degelijk héle goede sandro hits tussen lopen en dan bedoel ik niet de A-tactische Poëtin). Het is gewoon puur populair gelul...... Dit paard lijkt in de verste verte NIET op een sandro hit. En het moederlijntje daarachter is wel degelijk interessant en daar komen veel sport paarden uit voort. Wacht nou maar tot je dit paard zelf gezien hebt en wacht zijn eerste namekomelingen af en zie dan nog maar wat er van je commentaar over is.

No offence Saluut, maar welgeteld één sportpaard komt uit die stam.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:26

saluut schreef:
Dit is inderdaad Santano.

Ik vind nu met zijn allen roepen dat de 'Sandro Hit' geen goed paard is van een veel hoger "penny" gehalte getuigen dan zeggen dat je met deze hengst gaat dekken.

Hoeveel van jullie kritiekelingen heeft deze hengst daadwerkelijk gezien? En wie kunnen er eigenlijk écht beoordelen dat alle sandro hitten slecht zijn en traag (niet dat ik dat beweer te kunnen, maar ik hoor uit verschillende bij jullie allom bekende hoeken dat er wel degelijk héle goede sandro hits tussen lopen en dan bedoel ik niet de A-tactische Poëtin). Het is gewoon puur populair gelul...... Dit paard lijkt in de verste verte NIET op een sandro hit. En het moederlijntje daarachter is wel degelijk interessant en daar komen veel sport paarden uit voort. Wacht nou maar tot je dit paard zelf gezien hebt en wacht zijn eerste namekomelingen af en zie dan nog maar wat er van je commentaar over is.

Nou nou heb je aandelen erin of ga je er ook mee dekken ? Haha! . Je hebt het zelf over een moederlijn met veel sportpaarden erin dus neem aan dat je daar waarde aan hecht, toch? Waar zijn dan al die Sport paarden van Sandro Hit ? En je kan zeggen wat je wilt over Sandro Hit maar hij stempelt weldegelijk, de één waardeert dat positief en ik dus niet. En populair gelul is het al helemaal niet, want daarvoor is hij volgens mij te populair Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:29

Ik moet wel zeggen dat die volle broer en zus van Santano me wel bekoren. En met name die zus............ Ja

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:37

Heeft wel wat weg van Poëtin

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:42

saluut schreef:
en dan bedoel ik niet de A-tactische Poëtin

Wat zeg je nou? Wow!
Zit even te denken, waar zou dat dan vandaan komen Pling

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 01:54

Magique schreef:
saluut schreef:
en dan bedoel ik niet de A-tactische Poëtin

Wat zeg je nou? Wow!
Zit even te denken, waar zou dat dan vandaan komen Pling

Haha! Goh Magique, werd diezelfde diagnose niet ook gesteld bij een paard bij jullie op stal? Wie was daar ook alweer de vader van? Schijnheilig

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:28

Vraagje waarom worden merriestammen hier toch altijd in verkleinende kabouter plop taal beschreven,
lijntje, stammetje Verward

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:36

Ja, dat vind ik ook!!!

Men onderschat de waarde van merriestammen en overschat de waarde van de hengsten!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:59

CGJ12 schreef:
Ik moet wel zeggen dat die volle broer en zus van Santano me wel bekoren. En met name die zus............ Ja

Laat je niet verblinden door die mooie foto's van veulens die er qua model en met name qua bespiering op en top uitzien.... Pling

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:08

Rhea schreef:
CGJ12 schreef:

Laat je niet verblinden door die mooie foto's van veulens die er qua model en met name qua bespiering op en top uitzien.... Pling

Bloos!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:03

Wat wil je daarmee zeggen Rhea?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:02

dat ze die bespiering niet vanzelf krijgen, je hebt mensen die laten hun veulen lekker in de wei en je hebt mensen die doen er alles aan om te zorgen dat ze er gespierd op staan....
Ieder het zijne zo, maar ik ben er niet voor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 11:07

en daar krijgen ze een beter model van?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:09

Sommige worden ook zo geboren.
Ik heb nu ook een zwaar bespierd veulen. Die heb ik gister de hele dag in de wei gehad en 's avonds nog 2 uurtjes in een bere zware paddock. Dat diertje heeft dus 2 uur lang door dat mulle zand lopen rennen, spelen en bokken. Tot het zweet van zijn lijf afliep.
Hij krijgt geen veulenbrok, het eet wel met zijn moeder van het krachtvoer mee.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:14

Ter overdenking ,dit wat Anna 42 ,op www.fokt.nl plaatste en waar ik het helemaal mee eens ben !!!!!!

cindy25 schreef:
Cijfers Kigali:
Stap 6.5
Draf 6.5
Galop 6.5
Rijproef 6
Vrij springen 6.5
Onder het zadel springen 6.5

Je ziet het, de punten zeggen niets anders dan hoe het paard loopt op dat moment. Een hengst kan zich goed ontwikkelen (o.a. door een goede opleiding), maar hij kan op latere leeftijd ook erg tegenvallen.
Neem Kingston:
Stap 7
Draf 7.5
Galop 8
Rijproef 7.5
Vrij springen 6.5
Onder het zadel springen 7.5

Van deze hengst hoor je niets meer.

Waarbij je je ook nog kunt afvragen of de cijfers die het KWPN geeft ueberhaupt wel representatief zijn.
Dit zijn allemaal cijfers die te maken hebben met het model. Kigali voldoet qua type niet aan het vereiste bergopwaarts gebouwde, moderne KWPNpaard. Ook zijn bewegingen (tactmatig en geen voorbeensteker) en manier van springen (geen bukker en geen parboolspringer) voldoen niet aan de KWPN kwalificaties. Dat wordt tot uitdrukking gebracht in de cijfers en die stroken meestal niet met de praktijk.

Strikt genomen heb ik zelfs heel grote twijfels over de huidige cijfertoekenning. De hengsten die hoge cijfers op de bewegingen scoren, bewegen over het algemeen conform het rondje Pavocup voorbeengala.
En hebben maar weinig te doen met de bewegingen zoals de FEI van een dressuurpaard verlangt.
De springers scoren hoog omdat ze, integenstelling met het volledig genegeerde jumpexonderzoek, conform de KWPNparaboolformule springen. Dat blijken op termijn niet de beste en zeker niet de betrouwbaarste springers te zijn, die constant en langduring meegaan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:27

Ik ben niet net zo'n zwartkijker als jou Arie t.o.v het KWPN!
Maar er zijn zeker zaken én feiten waar ik het niet mee eens kan zijn...

Een hengst als Norway wordt afgezwaaid om later met goede prestaties omarmd te worden!
Een hengst als Lingh komt nagenoeg te kort, maar op basis van de GP prestaties wordt de hengst toegelaten...

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik denk dat mijn punt duidelijk is! Je kunt niet in de toekomst kijken, mensen maken fouten, maar sommige meten met twee maten en dat gaat helaas niet op!!!

Je kunt hengsten pas vergelijken wanneer zij alles hetzelfde doen en krijgen! Dus appels met peren vergelijken is niet reëel, net als Kigali met Kingston vergelijken.... Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:29

arie53 schreef:
Kigali voldoet qua type niet aan het vereiste bergopwaarts gebouwde, moderne KWPNpaard. Ook zijn bewegingen (tactmatig en geen voorbeensteker) en manier van springen (geen bukker en geen parboolspringer) voldoen niet aan de KWPN kwalificaties. Dat wordt tot uitdrukking gebracht in de cijfers en die stroken meestal niet met de praktijk.

Als het model niet aan de normen voldeed was hij nooit goedgekeurd. En wat betreft het springen ondanks de hoge verwachtingswaarde, voornamelijk gebaseert op zijn moeder, kon Kigali het grote werk over het hout niet aan.
Zoals Coby het ook verwoordde zijn grootste kracht is zijn werkwilligheid en inzet, op de hindernissen was dat niet voldoende, in de dressuur bij een amazone als Coby kan hij daar heel ver mee komen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:30

De ene driejarige is ook de andere niet.... De ene is sneller volwassen, kan sneller leren, wil sneller leren, is minder speels etc etc

Ik ben echter nog steeds van mening dat als je een paard om duidelijke redenen (niet voldoende achter, te gezonken in het middenstuk etc) een paard niet wilt goedkeuren, je daar niet op hoeft terug te komen als zo'n paard Grand Prix loopt...

Je fokt met het kale paard. Niet met paard en ruiter...