Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SanderP

Re: Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:02

SanderP schreef:
En wie zijn de trotse ouders van dat veulen, Ceasario?

Nog steeds geen reactie... Huilen In een mandje langs de rivier gevonden?

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:08

Leuk veulen Caesario maar lang achterbeen en afwerking onder achterzijde sprong laat te wensen over, zal nog moeilijk worden om dit als drie-jarige zo te prepareren dat ze "stamboekwaardig" wordt bevonden....

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:10

Je bedoeld dat je vindt dat het veulen een wat kort voorbeen heeft zeker? Da's toch niet zo'n ramp?

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:17

Nee, een ree-been rechts-achter...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:36

pukpaleis schreef:

Ja en? Waarom zou je een paard stamboekwaardig willen hebben als je net zo goed met een veulenboek papier kunt fokken en daar ook gewoon veulenboekpapier bij krijgt? Voor de sport maakt het al helemaal niets uit.

Ik vind trouwens niet dat je van 1 foto kunt zeggen dat een veulen een reebeen heeft. Dan zul je toch meer foto's moeten zien, of eigenlijk het dier in werkelijkheid.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:45

Helemaal waar Germie, bijna alle veulens hebben een reebeen-achtige uitstraling doordat de spronggewrichten nogal groot geboren worden in verhouding tot de rest.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:21

Ja mee eens,maar dit veulen heeft gewoon een lang en sterk gehoekt achterbeen, al wordt de kop van het griffelbeen misschien in verhouding kleiner, het zal nooit een fraai achterbeen worden.....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:47

Sterk gehoekt?????????? Juist niet...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:59

pukpaleis schreef:

Nu weten we ook waarom dat zij zo lichtvoetig beweegt. Haha! Haha!

Een droog sprongwricht met de aftekeningen(zoals bij besproken veulen), of een spronggewricht waarbij de aftekeningen haast niet zichtbaar zijn.(eventueel aanleg voor OCD).
Het is maar wat men wilt zien.

Dan houdt ik het toch maar bij die van ons. Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:00

geen idee hoe oud het veulen is op de foto...
een veulen kun je het best beoordelen IRL op 3 dagen, 3 maand en 3 jaar, en de rest is raden en gissen......
Ik vind, vond en blijf het een knapperd vinden... eentje met uitstraling, een topper???? dat kun je pas zeggen over een x-aantal jaar en met de juiste ruiter..... zet mij erop en ze is over 100 jaar nog B met 1000 minpunten Clown bij wijze van.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:11

Alane schreef:
geen idee hoe oud het veulen is op de foto...
een veulen kun je het best beoordelen IRL op 3 dagen, 3 maand en 3 jaar, en de rest is raden en gissen......
Ik vind, vond en blijf het een knapperd vinden... eentje met uitstraling, een topper???? dat kun je pas zeggen over een x-aantal jaar en met de juiste ruiter..... zet mij erop en ze is over 100 jaar nog B met 1000 minpunten Clown bij wijze van.

Het is eigenlijk 3 dagen, 3 weken en 3 jaar. Met 3 maanden kunnen ze al heel verschillend uitgegroeid zijn. Met 3 weken zijn ze net gaan draven, vandaar.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:20

Aanleg OCD zit in de aftekening van het sprongewricht ?? Verward , overvulling is vaak een teken van OCD maar de zwelling bevindt zich dan aan de voor-binnenzijde (=spatplaats vandaar BOL-spat) en soms bij sterke overvulling aan de achtebuitenzijde iets hoger dan de aangegeven plaats aan de binnen-zijde. De verdikking bij dit veulen is niet onstaan door een overvuld gewricht maar door een sterk naar achteren geplaatst griffelbeen kop ,die daarmee achter de achterste lijn van het sprongwericht "uitsteekt" . De relatieve verplaatsing komt doordat het achterbeen een kleine danwel sabelvormige hoek maakt. Wanneer het veulen zijn hoeven "onder" de massa plaats (en niet erachter zoals op de foto Haha! ) dan zal het duidlijker zichtbaar zijn. Vooralsnog is er geen wetenschappelijk bewijs voor het verband tussen stand-afwijkingen en afwijkingen zoals OCD bij paarden (itt honden bv waar een duidelijk verband is tussen HD en een recht=steilachterbeen) Er zijn theorieen dat OCD laesies ontstaan door micro-trauma die eerder voor zouden komen bij veulens die niet "evenwichtg" gebouwd zijn, maar tot nu toe is dit niet onomstotelijk wetenschappelijk bewezen. Slim
(Caes ,ik neem aan dat je aftekeningen bedoelt in de zin van omlijning en niet AFTEKENINGEN in de zin van de hoeveelheid witte haren Haha! )
Laatst bijgewerkt door pukpaleis op 22-05-05 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:21

pukpaleis schreef:
Leuk veulen Caesario maar lang achterbeen, zal nog moeilijk worden om dit als drie-jarige zo te prepareren dat ze "stamboekwaardig" wordt bevonden....

Daarom oefenen nu al op de harde. Haha! Knipoog

Afbeelding

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:21

Sarabande ge hebt gelijk Haha! maar 3 weken vind ik wat kort en zie ze liever met 3 maand, iets meer zelfstandigheid , iets meer body Haha!
ik heb nu zelf 2 veulens... het is natuurlijk een moment opname en een uitziondering maar zie toch duidelijk verschil tussen beide dames... de jongste beweegt duidelijk beter, is brutaler, en wil ook bewegen...
de oudste (verschil 2 weken) is aanhaliger, terughoudender... je zou het eigenlijk moeten zien...
beide veulens hebben dezelfde vader... beide vos, bijna identieke aftekeningen ( de jongste heeft een bredere bles)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:28

pukpaleis schreef:
Ja mee eens,maar dit veulen heeft gewoon een lang en sterk gehoekt achterbeen, al wordt de kop van het griffelbeen misschien in verhouding kleiner, het zal nooit een fraai achterbeen worden.....

Sterk gehoekt Verward

Groot gehoekt bedoel je...

En een reebeen is net zo achterhaald als de koninklijke kroon Ja

Ceasario, knap veulen, maar niet mijn type Knipoog
Wordt wel een grote bonk aan dat beenwerk te zien Knipoog Haha!

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:35

Sterk gehoekt in de zin dat het pijpbeen en het onderbeen een hoek maken (met de sprong als middenpunt) die aan de binnenzijde gemeten kleiner is dan bij het gemiddelde dier. Groot gehoekt geeft een recht achterbeen (de hoek neigt naar 180 graden) aangezien recht korter is dan een afstand met een hoek is een lang achterbeen altijd klein gehoekt, krom, sabelbenig enz..
Vergis je niet ,je moet het achterbeen beoordelen als het dier in evenwicht staat, een dier met een lang achterbeen heeft sterk de neiging om het achterbeen in rust achter de massa te plaatsten en meer gewicht op de voorhand te brengen. Tong uitsteken
En hoezo is een reebeen achterhaald ,paarden met dit "exterieurfoutje" ijn nog steeds niet stamboek waardig en worden op die manier niet als "fokwaardig" beschouwd...
Laatst bijgewerkt door pukpaleis op 22-05-05 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:40

pukpaleis schreef:
een dier met een lang achterbeen heeft sterk de neiging om het achterbeen in rust achter de massa te plaatsten en meer gewicht op de voorhand te brengen.

En kunnen ook niet meer omhoog komen. Knipoog

De "herhaling" van Anna 42. Ach gut

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:43

He ik had altijd zo'n hekel aande "evenwichts-orakels" en nu moet ik ze gelijk gaan geven Bloos

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:03

pukpaleis schreef:
He ik had altijd zo'n hekel aande "evenwichts-orakels" en nu moet ik ze gelijk gaan geven Bloos

Wijsheid komt met de jaren !!!!