KWPN verrichtingsonderzoek op de helling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: KWPN verrichtingsonderzoek op de helling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:08

Ik hoor nu nog steeds mensen praten over "Dekbeperkingen".........
Gisteravond laat heb ik nog geprobeerd met een tiental concrete vragen omtrent dan te verwachten problemen hiet neer te zetten.

Dáárop heb ik nog niet één reactie mogen lezen over hoe die op te lossen........

Het zou ook van de zotte zijn als zich een FENOMENALE 3-jarige aanbiedt terwijl die er maar 50 mag dekken.....
Gewoon de porties voor die andere 450 merries maar invriezen dan en jaren later ontdooien ???
Dát is pas op kosten jagen van de merriehouder.
En dan heb ik het niet eens over de juridische problematiek.
Het KWPN kan nooit een FYSIEKE dekbepeking opleggen. Hoogstens de INSCHRIJVING van veulens beperken tot bijv. 50. De andere veulens zouden dan een soort van Register C papier moeten krijgen, of gewoon een papier van een stamboek dat de vader erkent.......... En een dergelijk handig stamboek is er zo!!! Het KWPN is namelijk niet de "eigenaar" van hengsten.

Hierboven werd trouwens al gemeld dat het de hengstenhouders weinig inkomen kost als de 3-jarigen 1 jaar later beschikbaar komen. Terecht werd opgemerkt dat de merries dan gedekt worden bij een andere reeds eerder aangekeurde hengst. Per saldo scheelt het dus nog niet één dekking. De hengsten zijn actief op een VERDRINGERSMARKT........ Ja
Het kost alleen wat meer opfokkosten. Maar de hengstenopfokkers worden op die manier ook een stuk kritischer bij het aanbieden en aanhouden van jonge hengsten. Heden ten dage wordt alles maar voorgebracht wat nog twee ballen heeft. Wellicht dat een of andere particuliere sukkel nog "een hengst" wil kopen........

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:21

Onzin... CGJ... Als jij denkt dat het enkel de opfokkosten zijn dan zou jij de hengsten welke nog een jaar moeten wachten tot ze aangeboden worden eens de kost moeten geven....

Tijd is geld en in een jaar tijd gebeurd er veel!
geloof me, ik zal VOOR stemmen, maar het is niet haalbaar, en dat geldt ook voor de dekbeperkingen... Waar gaat dat over zeg?!

Alles moet maar goedkoper, alles is te duur, maar je zou het plaatje eens om moeten draaien! Niet elke hengstenboer kan op zijn gat zitten, is zo rijk als Schockemöhle, of kan zo selectief met zijn hengsten omgaan door het dekgeld in te stellen op €2200,- (Sandro Hit).

Niets beperkingen, geen minimale leeftijdsgrens, wat goed is komt snel en met een breder aanbod stort niet heel Nederland zich op een Gribaldi, Jazz, of de nieuwe verrichtingskampioen!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:43

Kaja schreef:
Onzin... CGJ... Als jij denkt dat het enkel de opfokkosten zijn dan zou jij de hengsten welke nog een jaar moeten wachten tot ze aangeboden worden eens de kost moeten geven....

Ho ho....... volgens mij begrijp je mijn punt niet.
Ik ben fel TEGENSTANDER van welke dekbeperking dan ook.

Hierboven wordt echter door een aantal posters heel snel gegrepen naar dekbeperkingen (waar me de reden dus een beetje van ontgaat).
Ik heb een aantal punten aangedragen die het invoeren van dekbeperkingen überhaupt nagenoeg onmogelijk maken.
Ik heb nergens gesteld dat de heren hengstenhouders maar achterover konden leunen en het grote geld van zelf konden incasseren. Dat is een héél andere discussie waar ik me hier niet in wil mengen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:04

Het is misschien zinvol om het aantal dekkingen te beperken. Maar dit topic ging over het huidige verrichtingsonderzoek. Hoe voorkom je dat er van 100 hengsten slechts 15 overblijven.
De geselecteerde hengsten worden in totaal ongeveer 6 keer van buiten en van binnen bekeken (volgens het commentaar van de jury grondig) en dan nog blijken er slechts ongeveer 15 van de 100 ook nog maar amper aan de minimale aanleg als rijpaard te voldoen. We hebben zelfs ook meegemaakt dat de kampioen van de keuring Ermelo niet eens haalt!
Is er is mis met de selectie? Wordt er slecht gekeurd? Of is er iets mis met het verrichtingsonderzoek als er slechts 10-15 hengsten overblijven?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:07

arie53 schreef:
Hoe voorkom je dat er van 100 hengsten slechts 15 overblijven.

Beter fokken zodat je meer paarden hebt die aan de selectiecriteria voldoen! Clown

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:08

Er gaan natuurlijk een groot aantal naar huis omdat die ïn vergelijking tot de top tien" gewoon te kort komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:09

CGJ dit is een discussie tussen dierenwelzijn en commercie.

Beiden hebben punten en waarschijnlijk gelijk. Maar de praktijk is dat de commercie wint.

Men kan het niet eens zijn met de wijze en het tijdstip waarop de jonge hengsten getest worden en de hoeveelheid merries die zij daarna dekken, maar zonder die inkosten zouden de hengstenhouders ook niet in hele goede hengsten kunnen investeren, uit het buitenland bijvoorbeeld.
En dat komt de fokkerij weer ten goede.

Dat zie ik niet zomaar terug gedraaid worden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:12

sarabande schreef:
arie53 schreef:
Kijk mijn posts even na en zie waar die overgaan. Hier is er telkens maar eentje die permanent de discussie verstoort.

En met wie ik van gedachten wil wisselen, bepaal ik zelf en daar heb ik jouw helemaal niet voor nodig. Dat niveau heb ik allang gepasseerd.
.

A ik doe diverse malen pogingen dit topic terug te brengen tot het onderwerp, maar wordt voortdurend getackeld door posters die persoonlijk worden en lasteren
B Dit is een open forum en alleen de moderaters maken uit wie hier niet van gedachten mag wisselsn.

Verder zie ik je niet veel nieuws toevoegen buiten de teksten die hier vorig jaar tig keer herhaald zijn.

Geef eens een echt goede reden en een reeel alternatief voor de huidige verrichtingtest.

En niet dat gezeur dat er zo weinig overblijven, daar is het een test voor.

Ik ben ooit nog eens van plan om een griezelfilm te maken en dan mag jij ook meedoen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:14

Aimee schreef:
arie53 schreef:
Hoe voorkom je dat er van 100 hengsten slechts 15 overblijven.

Beter fokken zodat je meer paarden hebt die aan de selectiecriteria voldoen! Clown

Als er slecht gefokt wordt, ligt dat dan aan het slechte fokmateriaal of aan de slechte combinaties die men maakt?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:14

Over het aantal dat overblijft na de verrichting:
Niemand zit te wachten op 100 nieuwe hengsten per jaar.
Hoe meer men er test hoe groter de keuze voor een hoge kwalitiet van het uiteindelijke streefgetal.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:19

arie53 schreef:
Ik ben ooit nog eens van plan om een griezelfilm te maken en dan mag jij ook meedoen.

Het is duidelijk dat je mij heel erg boeiend vind, al vanaf de eerste post die je hier ooit deed.
Dat is niet wederzijds, ik zou je dus willen vragen om je tot het onderwerp van de discussie te bepalen.
Jouw fantasien over mij lijken mij erg oninteressant voor anderen Gaaaap

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:20

arie53 schreef:
Als er slecht gefokt wordt, ligt dat dan aan het slechte fokmateriaal of aan de slechte combinaties die men maakt?

Slecht fokken is een kwestie van domme keuzes maken... zoals een slechte merrie laten dekken.
Of een goede merrie door een slechte hengst. Ondanks de 'systemen', zijn die er zat.

Een goede fokker maakt meestal de juiste beslissingen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:26

sarabande schreef:
arie53 schreef:

Citaat:
Dat is niet wederzijds

Gelukkig een pak van mijn hart Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:27

Missouri schreef:

Een goede fokker fokt meestal niet met slecht materiaal, of een beslissing de juiste is weet je meestal pas achteraf.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:31

Aimee schreef:
Een goede fokker fokt meestal niet met slecht materiaal

Dat op zich is al een goede beslissing, probeerde ik te zeggen Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:32

Haha! Dan ben ik het helemaal met je eens!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:35

Missouri schreef:
arie53 schreef:

Slecht fokken is een kwestie van domme keuzes maken... zoals een slechte merrie laten dekken.
Of een goede merrie door een slechte hengst. Ondanks de 'systemen', zijn die er zat.

Als je doortrekt naar wat Aimee stelt dat er slecht gefokt wordt en jij stelt dat ondanks de ingevoerde systemen er nog slecht gefokt wordt, kun je dan stellen dat van de 100 hengsten er slechts 10-15 zijn die goedgefokt zijn? Dat is slechts 10-15%!
Trek dit door naar de ruim 700 aangeboden hengsten dan blijft er nog geen 1% goed gefokt materiaal over. Is het werkelijk zo slecht gesteld met de fokkerij?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:41

arie53 schreef:
Als je doortrekt naar wat Aimee stelt dat er slecht gefokt wordt en jij stelt dat ondanks de ingevoerde systemen er nog slecht gefokt wordt, kun je dan stellen dat van de 100 hengsten er slechts 10-15 zijn die goedgefokt zijn? Dat is slechts 10-15%!
Trek dit door naar de ruim 700 aangeboden hengsten dan blijft er nog geen 1% goed gefokt materiaal over. Is het werkelijk zo slecht gesteld met de fokkerij?

Ik zeg dat er ondanks de systemen nog steeds slechte paarden zijn... goed lezen.
En dat er nog steeds domme keuzes worden gemaakt. Kijk maar op de paardenmarkt, en bij de Penny's die hun brakke merrie door een maakt-niet-uit-als-ie-maar-zwart-is hengst laten dekken.

Goed x goed is niet altijd goed, slecht x slecht is niet altijd slecht... maar de kans erop is wel groter.

Er is een verschil tussen 'goed, maar net niet goed genoeg' en 'slecht'. En die brug is best lang.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:44

arie53 schreef:
Als je doortrekt naar wat Aimee stelt dat er slecht gefokt wordt en jij stelt dat ondanks de ingevoerde systemen er nog slecht gefokt wordt, kun je dan stellen dat van de 100 hengsten er slechts 10-15 zijn die goedgefokt zijn?

Nee, er zijn slechts 10 - 15 goed genoeg gefokt om als dekhengst door het leven te gaan!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:49

Missouri schreef:
Er is een verschil tussen 'goed, maar net niet goed genoeg' en 'slecht'. En die brug is best lang.

Aimee schreef:
Nee, er zijn slechts 10 - 15 goed genoeg gefokt om als dekhengst door het leven te gaan!

Sjee, wat zijn we eensgezind vandaag! Haha! Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:03

Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 22:10

Dat klinkt mooi. Maar je kunt je ook afvragen als er maar 15 hengsten goed voor de fokkerij zijn, hoe staat het dan met de merries? De kwaliteit van de merries (ook al krijgen ze maar 1 veulen per jaar) is gemiddeld toch niet beter dan die van de 700 aangeboden hengsten.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:03

Ik zet dit topic even op slot totdat een F&A mod er naar kan kijken, excuses voor het ongemak.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 09:17

Zo, weer gezellig gepost met zijn allen en weer gezellig geslotterd zie ik Lachen

Wat commentaar als moderator:

sarabande schreef:
Gezien de weinig reële kijk die jullie op een modern sportpaard hebben, lijkt het me niet in belang van de huidige fokkerij om achterhaalde ideeën op de verrichting los te laten.

Lijkt me handig om dat wat meer te onderbouwen. Daarnaast zijn er genoeg mensen met een erg irreële kijk op de wereld, die de wereld toch veranderen. Met dit soort uitspraken onmoedig je niemand, maar moedig je ze juist aan om hun "irreële kijk" te gaan onderbouwen en tot geloof te verheffen. Kijk ook eens naar je eigen onderschrift Knipoog

arie53 schreef:

Arie, ik wist niet dat je jezelf als griezel zag en Sarabande als heldin wou inschakelen om van jou af te komen.. Vork Ook absoluut 0,0 niveau om een discussie aan te gaan cq winnen..

Verder gaat dit redelijk on topic verder.. Vrolijk Pasen allemaal. Denk maar eens na waar dat allemaal over gaat.

PS: de slotjes hebben de betrokkenen aan zichzelf te danken. Eerst denken, dan posten Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 09:26

Vrolijk Pasen Joost.

Het is duidelijk, als je mijn uitspraak in de juiste context terugplaatst, dat Arie de ideeen van Karel de Lange op de KWPN fokkerij wil loslaten.
De ideeen van Karel de Lange over de fokkerij van sportpaarden (geen volbloed veel Arabier terug naar het model van voor de omvorming even kort door de bocht) daar is hier in ellenlange topics over uitgeweid, eventueel door de geinteresseerde met de zoekmachine nog op te zoeken, maar niet relevant voor de werkwijze bij de huidige KWPN verrichtingstest.