Gisteravond laat heb ik nog geprobeerd met een tiental concrete vragen omtrent dan te verwachten problemen hiet neer te zetten.
Dáárop heb ik nog niet één reactie mogen lezen over hoe die op te lossen........
Het zou ook van de zotte zijn als zich een FENOMENALE 3-jarige aanbiedt terwijl die er maar 50 mag dekken.....
Gewoon de porties voor die andere 450 merries maar invriezen dan en jaren later ontdooien ???
Dát is pas op kosten jagen van de merriehouder.
En dan heb ik het niet eens over de juridische problematiek.
Het KWPN kan nooit een FYSIEKE dekbepeking opleggen. Hoogstens de INSCHRIJVING van veulens beperken tot bijv. 50. De andere veulens zouden dan een soort van Register C papier moeten krijgen, of gewoon een papier van een stamboek dat de vader erkent.......... En een dergelijk handig stamboek is er zo!!! Het KWPN is namelijk niet de "eigenaar" van hengsten.
Hierboven werd trouwens al gemeld dat het de hengstenhouders weinig inkomen kost als de 3-jarigen 1 jaar later beschikbaar komen. Terecht werd opgemerkt dat de merries dan gedekt worden bij een andere reeds eerder aangekeurde hengst. Per saldo scheelt het dus nog niet één dekking. De hengsten zijn actief op een VERDRINGERSMARKT........

Het kost alleen wat meer opfokkosten. Maar de hengstenopfokkers worden op die manier ook een stuk kritischer bij het aanbieden en aanhouden van jonge hengsten. Heden ten dage wordt alles maar voorgebracht wat nog twee ballen heeft. Wellicht dat een of andere particuliere sukkel nog "een hengst" wil kopen........

Ook absoluut 0,0 niveau om een discussie aan te gaan cq winnen..