Wie heeft er Rubiquil nakomelingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dries

Re: Wie heeft er Rubiquil nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:17

petra zo was het niet bedoeld hoor ik had ook nog geen bericht terug verwacht van ze maar ik wilde alleen zeggen dat ik het zou laten weten als ik meer wist van de dekvoorwaarden.

ik zit nu toevallig wel veel achter de computer, zit namelijk ziek thuis en je moet toch wat. trouwens wel heel verslavend dat bokken!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:55

petraaken schreef:
holly schreef:
Odie/Arthur, hoe moet ik me voorstellen dat de merrie de dagen doorbrengt op stal Hexagon? (niet qua dekking, maar qua verzorging)

Holly, Sultana heeft daar een prima verzorging gehad. Ik vond zelfs dat ze dikker was dan dat ik haar daar achter liet maar goed dat kon ook door het inrijden van haar komen. Tja Sultana koos een slecht moment uit om hengstig te worden dat jaar midden in het zadelmak maken. De hexagon ruiters hebben mijn werk gewoon voort gezet op dat gebied (zelfs stukken beter dan ik). Sultana heeft daar zelfs haar visitekaartje afgegeven in de zin van 2 drinkbakken kapotslaan als ze met Rubiquil door de gang liepen om te kijken wie er hengstig was en wie niet. Sultana liet dus duidelijk merken dat ze niet hengstig was. Verzorging is daar echt prima.

Dat je paard er netjes verzorgt word geloof ik meteen.

De info die je meestal leest is, je kunt je paard bij ons op stal zetten en soms staan er de kosten per dag bij.
De info die ik mis en waar ik toch nieuwsgierig naar ben is, hoe moet ik het verblijf van mijn paard dan voorstellen?
Krijgen de merries bijvoorbeeld op zijn tijd beweging en hoe moet ik dat dan zien enz enz.

Ik denk dat ik niet de enige ben die zich afvraagt, ik zet mijn paard daar een aantal dagen op stal, maar wat gebeurt en die dagen met mijn paard.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:13

holly schreef:
Dat je paard er netjes verzorgt word geloof ik meteen.

De info die je meestal leest is, je kunt je paard bij ons op stal zetten en soms staan er de kosten per dag bij.
De info die ik mis en waar ik toch nieuwsgierig naar ben is, hoe moet ik het verblijf van mijn paard dan voorstellen?
Krijgen de merries bijvoorbeeld op zijn tijd beweging en hoe moet ik dat dan zien enz enz.

Ik denk dat ik niet de enige ben die zich afvraagt, ik zet mijn paard daar een aantal dagen op stal, maar wat gebeurt en die dagen met mijn paard.

heb ik indertijd nooit naar gevraagd Bloos omdat ze toch gereden werd. Dus ik zou het eigenlijk niet weten. Ik geloof dat ze zeiden dat Sultana zefls even een paar uur op de wei mocht maar ik heb nooit gevraagd of dat dat inderdaad zo is geweest. So don't shoot if I'm wrong. Clown

@ Patjeslisa. Sorry hoor maar heb het misschien wat botter neergeschreven dan bedoelt was. Vriendjes zijn?
[/quote]

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:20

Ik heb mijn merrie daar gebracht, omdat ze niet hengstig werd en het haar eerste veulen zou worden. Op zondagmorgen was de veearts daar en het gele lichaam moest worden weggespoten. Na een week of twee heb ik haar weer opgehaald.
Ze kwam gewoon elke dag buiten op een weitje en zag er goed en tevreden uit, toen ik haar weer ophaalde.
Hoewel laat in het seizoen (juli) was ze meteen drachtig. Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Vriendelijke mensen die altijd tijd hadden voor het beantwoorden van vragen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:08

Odie schreef:
Rubiquil vergroot meestal omdat hij in zijn genen groter is dan in het echt.

Daarmee bedoel ik: Als jaarling heeft rubiquil met nog wat andere jonge hengsten uit zijn jaargang op een hengstenwei gestaan, waar hij niet de baas was van die kudde.
Gevolg was dat de brutale dominante hengsten het meeste en het beste eten te pakken kregen en die brave rubiquil moest het met de restjes doen.
Hierdoor heeft hij als jaarling niet de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnengekregen die hem zouden helpen om groot en sterk te groeien, waardoor hij wat achter is gebleven.
Mocht hij als jaarling nu wel fatsoenlijk gevoerd zijn dat had ie wat mij betreft wel een endje door de 1.70 heen gezeten.

Ik vind dit ook, net als Holly Knipoog , een zeer leuk en interessant topic!
Maar uitspraken als bovenstaande vind ik een beetje vérzoekend en een typische Leunus van Lieren uitspraak....

Zo kan iedereen wel zijn hengst groter willen praten... Haha! Haha!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:27

Natuurlijk zullen ze bij Hexagon zorgen dat ,als je je merrie daar neer zet,het dier alle verzorging krijgt die het nodig heeft.Het is een proffesioneel bedrijf!Ze hebben niets aan antireclame.Natuurlijk zal het zo zijn dat het ene dier meer last heeft van de tijdelijke verhuizing dan het andere.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:59

even een hele andere vraag.
wanneer zou ikm het beste kunnen beginnen met dekken?
mijn merrie is vorrig seizoen namelijk niet drachtig geworden maar ben toen ook pas ergens in juni begonnen.
wanneer beginnen jullie meestal?

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:03

wie van jullie gaan er trouwens 3 april naar de hengsten show van van bommel? hier zal rubiquil en enkele nakomelingen voorgesteld worden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:08

dries schreef:
even een hele andere vraag.
wanneer zou ikm het beste kunnen beginnen met dekken?
mijn merrie is vorrig seizoen namelijk niet drachtig geworden maar ben toen ook pas ergens in juni begonnen.
wanneer beginnen jullie meestal?

In jouw geval zou ik vroeg beginnen met controleren wanneer ze hengstig is en haar vroeg ook beginnen met insemineren. Het is niet zeker dat ze van de eerste keer aanpakt. Ikzelf insemineer het liefst rond half mei. Maar dat hangt ook een beetje af van wanneer ze hengstig zijn. April, mei zijn de beste maanden om te dekken en te veulenen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:09

dries schreef:
wie van jullie gaan er trouwens 3 april naar de hengsten show van van bommel? hier zal rubiquil en enkele nakomelingen voorgesteld worden.

Ik niet. Ben de 2de april al te vinden bij de Ijzeren man en dat zou een beetje teveel van het goeie zijn. Hé misschien nemen ze Radetzky wel mee. Roumanda en Ollright gaan er haast zeker zijn.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:30

[quote="petraaken"

Ik niet. Ben de 2de april al te vinden bij de Ijzeren man en dat zou een beetje teveel van het goeie zijn. Hé misschien nemen ze Radetzky wel mee. Roumanda en Ollright gaan er haast zeker zijn.[/quote]

Overloper Haha! Clown

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:37

FlairS schreef:
[

kan niet anders. Clown Als ik met Radetzky wil fokken in de toekomst. Kan hem moeilijk op zijn halfzus of 3/4 zus zetten. Dat zou nu net iets te dichtbij zijn wat Roxette betreft. Wil even dat karakter erin fokken om daarna Roxette er terug in te fokken. Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:38

petraaken schreef:
kan niet anders. Clown Als ik met Radetzky wil fokken in de toekomst. Kan hem moeilijk op zijn halfzus of 3/4 zus zetten. Dat zou nu net iets te dichtbij zijn wat Roxette betreft. Wil even dat karakter erin fokken om daarna Roxette er terug in te fokken. Haha!

Je zoekt het wel dicht bij huis hè?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:41

Kaja schreef:
petraaken schreef:

Je zoekt het wel dicht bij huis hè?

Verward

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:03

petraaken schreef:
Verward

Hihihi Haha! Haha! Voor wat betreft je bloedlijnen... Knipoog

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:39

even een vraagje! wanneer komen de eerste veulens van Radetzky, dit jaar toch?
hoe groot is radetzky? en wat zijn jullie verwachtingen van hem.
er word wel veel over rubiquil geschreven maar hoe is het met radetzky's raport en zijn er meer foto's van hem ik heb er volgens mij maar een gezien.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:53

dries schreef:
even een vraagje! wanneer komen de eerste veulens van Radetzky, dit jaar toch?
hoe groot is radetzky? en wat zijn jullie verwachtingen van hem.
er word wel veel over rubiquil geschreven maar hoe is het met radetzky's raport en zijn er meer foto's van hem ik heb er volgens mij maar een gezien.

Kijk Dries je zegt het precies goed.

Ergens in dit topic op pagina 4 staan gegevens van Radetzky en een link naar een pagina met 4 foto's.

Maar evengoed zijn er meer foto's welkom.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:07

Ow weet iemand trouwens wat Radetzky dressuurmatig kan?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:16

patjelisa schreef:
Ow weet iemand trouwens wat Radetzky dressuurmatig kan?

Ik dacht dat die op ZZ licht of zwaar liep. Kan ernaast zitten, maar in ieder geval wel op een mooi niveautje. Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:29

Dees schreef:

Overigens; de nafok van een hengst mag je kwa stokmaat eigenlijk alleen maar beoordelen als je de stokmaat van de moeder ook weet. Immers, uit een E-pony fok je geen 1.70m. paard, maar dan is een nafok van 1.63m. wel een heeeeele grote!

Okee, dan deze: de vader van mijn merrie was 1.67 (FW htm +0,23 vergroot dus bijna niks)
de moeder van mijn merrie was 1.60m, de mv epigoon was 1.62m (hij was weer van amor:1.69m).
MM was een merrie die maar net 1.60m haalde, haar vader was Caesar (geen hoogtemaat van bekend) hij was een zoon van Gambo, die weer 1.58m was.

Mijn merrie is 1.70m

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:41

Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk: zo had ik vorige zomer een paard op de Zuidlaardermarkt gekocht; 2 ouders die elk echt niet groter waren dan 1.57m., maar die ruin was op 3 jaar al dik 1.62m.

Maar fokkers die denken 'even 7 cm' erbij te fokken, doen er verstandiger aan met een andere (grotere!) merrie te fokken.
That's all I'm saying Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:48

dries schreef:
heeft rubiquil een grote lijn? ik heb zelf nog niet gekeken maar misschien weten jullie het zo weten te vertellen?

petraaken schreef:
Rubinstein I 1.70m
Roemer 1.71m
Homerus 1.69m
Aquila (Rubiquils moeder) 1.69m
en verder in zijn lijn vind je ook Amor en die is ook 1.69m

Volgens de fokwaarden vergroot Rubiquil 4,51 cm

"De hoogtemaat-vererving is aangegeven in cm. Als voor het cijfer een min
(-) staat, verkleint de bewuste hengst de stokmaat met de helft van de opgenomen waarde ten opzichte van de gemiddelde stokmaat. De gemiddelde stokmaat van KWPN paarden is 164 cm."

Is dit bij vergroten hetzelfde dan zouden Rubiquil kinderen 166,25 cm worden, daarbij komt natuurlijk nog de invloed van de moeder.

De FW van mijn merrie zegt bij hoogtemaat - 0,72cm. Een kind van haar zou dan dus 163,64cm worden (164 - 0,36). Is het redelijk om te verwachten dat het veulen tussen 163,5cm en 166cm wordt? (zou ik blij mee zijn hoor.. Lachen )
Dit terwijl de moeder zelf 1.70m is en rubiquil meer dan 2 cm vergroot?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 00:58

even terugkomen op Radetzky:
Hij is nu alleen goedgekeurd voor NRPS, weet iemand of er plannen zijn voor een KWPN keuring?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 01:43

we denken om Radetzky te nemen.
waarom?daar ging onze gedachten heen.het is voor ons zelf en niet voor de verkoop wij willen gewoon een leuk veulen.
maar even wat anders we weten dat we voor de dekking 450.00 kwijt zijn.
en voor de stalling 100 euro maar dat hoeven op onze andere stal dan niet te betalen(dus dat tellen we niet mee)
maar wat komt daar allemaal bij als we gewoon een gezond veulen zouden krijgen.
dus wij willen gewoon even weten wat er bij komt bij de 450 euro.
en opvoelen denk ik moet 1 a 2 keer gebeuren en is 10 euro per keer.
dus komt er 20 euro bij.
maar hoe duur is een scan die moet je volgens mij ook twee keer laten maken.
en wat kost het aan prikken voor merrie en veulen?
de merrie brok enz enz?

wie kan mij dat vertellen met prijzen erbij?

alvast bedankt

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:34

patjelisa schreef:
we denken om Radetzky te nemen.
waarom?daar ging onze gedachten heen.het is voor ons zelf en niet voor de verkoop wij willen gewoon een leuk veulen.
maar even wat anders we weten dat we voor de dekking 450.00 kwijt zijn.
en voor de stalling 100 euro maar dat hoeven op onze andere stal dan niet te betalen(dus dat tellen we niet mee)
maar wat komt daar allemaal bij als we gewoon een gezond veulen zouden krijgen.
dus wij willen gewoon even weten wat er bij komt bij de 450 euro.
en opvoelen denk ik moet 1 a 2 keer gebeuren en is 10 euro per keer.
dus komt er 20 euro bij.
maar hoe duur is een scan die moet je volgens mij ook twee keer laten maken.
en wat kost het aan prikken voor merrie en veulen?

de merrie brok enz enz?

wie kan mij dat vertellen met prijzen erbij?

alvast bedankt

Mijn veulentje van Rubiquil is inmiddels 8 maanden oud en heeft me tot nu toe 2200 Euro gekost en dan reken ik alles mee. Ach gut