Ferro gestorven!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Ferro gestorven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:35

Als grapje ? Clown

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:39

oke........

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:22

Elisa2 schreef:
Ik val v.Manen ook zeker niet aan,maar ik heb daar wel ooit stage gelopen,..
Haha!

Hoe praat je over je lesklanten als die bij je weglopen?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 00:38

Elisa2 schreef:
Ik val v.Manen ook zeker niet aan,maar ik heb daar wel ooit stage gelopen,dus ik weet hoe het reilt en zeilt zeg maar..en ik vraag me dus ook af,waarom er zoveel dekhengsten overlijden aan koliek..

Stress??? Kan me voorstellen dat de gemiddelde dekhengst en topsport paard de nodige stress te verduren krijgt. bij mensen gaat een maagzweer pas opspelen na een rust periode die volgt op een stress periode. Zal bij paarden ook wel zo werken denk ik.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:50

Uhm: een maagruptuur is iets anders dan een maagzweer.. een ruptuur is een barst / scheur in de maag. als gevolg van een maagoverlading (bij ferro dan). Zeer waarschijnlijk heeft er een verstopping in de bocht tussen de maag en de darm gezeten. Ik heb gister met adriaan van de goor gesproken, en toen ze hem op tafel hebben gegooid was zijn maag al gesprongen. en idd (ik weet niet wie het zei) maar dat kan krst krst Kabang gebeurd zijn. Het is ontzettend jammer, en iedereen is nog steeds aangeslagen, maar lees de advertentie in de paardenkrant op de 2e blz eens! Zo is het en niet anders! Als ik het heb zal ik et wel inscannen en hier neer zetten.. ik zat gister bijna te janken daar.. zo ontzettend mooi..
(zit je daar in een hok vol met ferro fotos en oorkondes van ferro.. en dan lees je een bedankje van zijn eigenaar.. MOOI Ach gut )

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:08

EngelAngela schreef:
Uhm: een maagruptuur is iets anders dan een maagzweer..
een ruptuur is een barst / scheur in de maag

. als gevolg van een maagoverlading (bij ferro dan). Ach gut )

Problemen in de maag

Overproductie van maagzuur kan maagzweren veroorzaken. De maag registreert de
zuurtegraad van de voedselmassa en past de zuurproductie aan. Bij een minder goede menging met de maagsappen blijft de zuurtegraad te hoog, waardoor de maag meer maagzuur produceert. Op lokaal niveau kan dit maagzuur het slijmvlies beschadigen. . Naast een te krachtvoerrijke voeding zijn andere factoren zoals stress, lange tijd vasten of onvoldoende ruwvoer oorzaken van maagzweren.

Krachtvoer kan opzwellen in de maag en omdat een paard niet kan braken, ontstaat een kritieke situatie.Gebeurt dit niet, dan bestaat het gevaar op een scheuring van de maagwand, wat onherroepelijk de dood van het paard betekent.

De maag raakt niet overvuld van ruwvoer omdat het paard daar langer op kauwt, ruwvoer geen zwellend vermogen heeft en omdat ruwvoer eerder doorstroomt naar de dunne darm.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:12

Kan iemand dat stukje (advertentie) inscannen over Ferro in de Paardenkrant ??

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:23

Het is nu eenmaal zo dat iets of iemand dat/die leeft, op den duur sterft.

Een verlies voor de fokkerij en uiteraard ook voor de eigenaren.

Iedereen kan ziek worden. Zonder echte aanwijsbare reden kan een hart stilstaan. Hoeveel paarden krijgen koliek? Regelmatig zelfs? Ook al staat een paard nog zoveel op de wei of altijd op stal?

IMO is het niet redelijk te speculeren over dit soort zaken. Hoe goed je een paard ook verzorgt, het kan altijd ziek worden. Ik persoonlijk zou het verschrikkelijk vinden als ik mijn paard altijd goed heb verzorgt, veel weidegang heb gegeven etc etc...mijn paard overlijdt door koliek oid en mensen gaan beweren dat het vast heeft gelegen aan de manier waarop het paard werd verzorgt.. Huilen Om te janken dus.

Ferro is overleden en dat is triest. Discussies over de toedracht en over de manier van verzorging vind ik persoonlijk wat ver gaan. Het paard heeft een mooi leven gehad. Erg veel successen behaald, mooie nakomelingen achtergelaten...en is erg snel en onverwacht overleden.
Eeuwig zonde.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:29

Magique schreef:
Kan iemand dat stukje (advertentie) inscannen over Ferro in de Paardenkrant ??

Afbeelding

Alleen maar dit over de oorzaak. Ach gut
De rest is alleen maar blabla van over het verleden niks dan goed.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:00

Ik val zeker niemand aan, van mij was het meer een vraag in het algemeen........ Komt koliek idd in de natuur voor, weet iemand dit met zekerheid te zeggen?

Het blijft natuurlijk gewoon doodzonde van zo'n prachtig paard!

Laatst was er nog een topic van waar hij was en of hij nog in the picture zou komen evt, met een jonge amazone/ruiter en nu dit........

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:12

Ja laten we de discussie maar in medisch voortzetten,het is idd gewoon zonde.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:23

Ik verbaas mij over het feit dat er mensen "vallen" over het feit dat paarden koliek krijgen! Je moet eens weten hoeveel paarden per jaar sterven aan koliek, deze cijfers zijn i.m.o schrikbarend... maar dat is de harde werkelijkheid!

Door hier nu een discussie op te laden over het feit dat Ferro wel of niet aan koliek is gestorven of dat er veel hengsten dood gaan aan koliek, is nutteloos en vooral wanneer er ondoordachte posts worden geplaatst.

Van bekende paarden hoor je altijd de blessures en het bericht van overlijden! Niet meer dan logisch....

Hoeveel mensen halen de krant wanneer zij overlijden? En dat terwijl BN'ers om het stoten van hun grote teen nog wel het nieuws halen....

Ferro is dood, Ferro is niet meer.... PUNT!
Ferro is uit de sport gehaald vanwege blessure-leed.
Te zwaar en de eigenaren hebben gekozen voor de meest logische lonende oplossing voor een dekhengst, hij ging de dekdienst in.

Zijn vader is ook recentelijk overleden.... uhm... op welke leeftijd???
En daar wordt niet over gerept. Nee mooie leeftijd toch? Ferro had koliek, Ferro is dood gegaan aan een koliekaanval.... and so be it!
Met hem zovelen welke sterven aan koliek!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:47

en toch moeten mensen eens afvragen waarom zoveel paarden zovaak en veel koliek hebben,ergens klopt er iets niet,maar goed ik houdt erover op.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:10

Elisa2 schreef:
en toch moeten mensen eens afvragen waarom zoveel paarden zovaak en veel koliek hebben,ergens klopt er iets niet,maar goed ik houdt erover op.

Ook heel veel mensen krijgen kanker, ook hier kun je veel oorzaken voor aanwijzen. Maar er zijn vele mensen die hun leven lang roken, ongezond leven en uiteindelijk gezond 90 jaar worden. En ook mensen die zeer gezond leven en op hun 30e kanker krijgen. En zo is het ook met paarden. Mensen en dieren gaan nou eenmaal dood en dat moet nou eenmaal vaak ergens door komen. En als een paard in de wei plotseling een hartaanval krijgt (Idool bv) kom er ook weer een hele discussie. Dan is het ook weer niet goed en natuurlijk.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:25

Inderdaad! Koliek is een verzamelnaam voor buikpijn.
Er zijn zoveel soorten koliek en koliek heeft nu eenmaal een hoger sterftecijfer dan kreupelheden, want van kreupel ga je in de eerste instantie niet dood! Koliek wel, het tast je vitale delen aan....

Ga maar eens na bij Utrecht of een grote kliniek en vraag het streftecijfer met de oorzaak koliek maar eens op.
Heus, je zult schrikken! Maar niet elk geval van koliek komt aan het licht!

Zoals Fleurtje al zegt, kanker is ook de doodsoorzaak nummer een, voor wat betreft ziekten. Neemt ook niet weg dat wanneer koningin Beatrix sterft aan kanker het voorpagina nieuws zal zijn en een doorsnee familielid, van een doorsnee gezin, in een doorsnee stad haalt echt de voorpaina niet hoor.....

Ferro's dood is absoluut een schok, maar dat brengt elke dood te weeg. Het is maar net hoe bekend je bent!

Ik vind het altijd zo vervelend dat er dan weer een hele nasleep achteraan komt, van wiens schuld en wat of wie de boosdoener is...
Idd net als met Idool, Anky had gewoon een rechtzaak aan haar broek, nou als er iemand van Idool hield dan was dat Anky wel hoor....

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:29

Ik vind niet dat hier iemand aangewezen moet worden als 'de schuldige'.... Het is al erg genoeg en ieder redelijk denkend mens doet heus wel zijn best om het zijn paard naar de zin te maken. Zoiets gun je zo'n beest ook niet. De eigenaar ook niet overigens...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:17

Fleurtje100 schreef:
[
Ook heel veel mensen krijgen kanker, ook hier kun je veel oorzaken voor aanwijzen. Maar er zijn vele mensen die hun leven lang roken, ongezond leven en uiteindelijk gezond 90 jaar worden. En ook mensen die zeer gezond leven en op hun 30e kanker krijgen. En zo is het ook met paarden. Mensen en dieren gaan nou eenmaal dood en dat moet nou eenmaal vaak ergens door komen. En als een paard in de wei plotseling een hartaanval krijgt (Idool bv) kom er ook weer een hele discussie. Dan is het ook weer niet goed en natuurlijk.
[/quote]

Nogmaals; doodsoorzaak nr. 1 bij mensen is inderdaad kanker en ook daar sta ik bij stil. Sterker, ik hou er rekening mee dat ik er ook slachtoffer van kan worden. En kanker kan inderdaad oorzaak hebben, zoals roken en stress, slecht milieu. MAar het is een ziekte die ook al heel lang bestaat. EN het is waar dat we ergens aan dood moeten gaan. Is het niet aan kanker, dan wel aan iets anders. De meeste mensen die kanker krijgen zijn vrij oud, maar je hebt het ook onder jongere en heel jonge mensen.

In het geval van paarden gaat het om koliek. Veel paarden overlijden aan koliek, niet alleen oude paarden maar ook veel jonge paarden. Ik wijt het o.a. aan het darmstelsel van paarden zoals ik al eerder heb uitgelegd. Maar ik denk dat het ook ligt aan de niet natuurlijke manier waarop er met paarden omgegaan wordt.

Ik verwijt de eigenaar van Ferro echter helemaal niets en ik wil hem totaal niet beschuldigen. Maar ik wil alleen maar dat de hele paardenwereld eens een keer gaat nadenken over hoe er met paarden wordt omgegaan, wat de consequenties voor de dieren zijn. We mogen ons gerust eens een keer afvragen of we wel goed bezig zijn.
Ferro was te jong om te sterven. En dat maakt het gewoon moeilijker om te accepteren. Vooral voor zijn eigenaar! Ik weet wel dat als hij had geweten of en hoe hij dit had kunnen voorkomen, dat hij dat GRAAG gedaan had! Want hij zal gedurende het leven van Ferro waarschijnlijk alles hebben gedaan wat in zijn vermogen lag, om de hengst een goed en een lang leven te geven. En als hij MEER had kunnen doen dan wat hij gedaan heeft, zou hij dat geheid OOK gedaan hebben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:37

Maar daar raak je nu juist een gevoelige snaar....

Mijn paarden mogen ook altijd los en buiten spelen!
Geen paard van mij zal achter de tralies moeten blijven omdat ik bang ben dat hij een blessure oploopt, dan maar geen sport!

Mijn vader denkt daar anders over! Hij zou alles binnen houden als het aan hem lag, té groot risico vind hij! En zo denken meer mensen!
Dat krijg je niet aan hun verstand! Echt waar niet, als het mij niet eens lukt mijn eigen vader te overtuigen.....

Er zijn en blijven nu eenmaal paarden die binnen moeten blijven!
Er blijven nu ook eenmaal mensen roken ondanks waarschuwingen voor kanker!

Jouw statement dat voornamelijk oude mensen kanker krijgen gaat absoluut niet op! Iedereen kan het krijgen en elk paard van elke leeftijd kan koliek krijgen!
Wij hebben eens een veulen gehad van 3 maanden met koliek.... Ik heb een merrie van 10 met artrose.... HALLO???!! Dat is toch niet normaal? Maar alles en iedereen loopt een risico.....

Anky heeft drie Olympiade paarden en twee daarvan zijn 22 en 32 jaar, voor zover ik weet in blakende gezondheid!
Hoe houdt ik mijn paarden heel ligt niet aan een Anky-methode, maar aan een de juiste keuzes nemen, oplettend zijn en vooral een dosis geluk!

Niemand wil iemand beschuldigen, maar de discussie over "teveel dekhengsten welke overlijden aan koliek" is hier niet op zijn plaats....

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:45

Desiree schreef:
Fleurtje100 schreef:
[
[/quote]

Nogmaals; doodsoorzaak nr. 1 bij mensen is inderdaad kanker en ook daar sta ik bij stil. Sterker, ik hou er rekening mee dat ik er ook slachtoffer van kan worden. En kanker kan inderdaad oorzaak hebben, zoals roken en stress, slecht milieu. MAar het is een ziekte die ook al heel lang bestaat. EN het is waar dat we ergens aan dood moeten gaan. Is het niet aan kanker, dan wel aan iets anders. De meeste mensen die kanker krijgen zijn vrij oud, maar je hebt het ook onder jongere en heel jonge mensen.

In het geval van paarden gaat het om koliek. Veel paarden overlijden aan koliek, niet alleen oude paarden maar ook veel jonge paarden. Ik wijt het o.a. aan het darmstelsel van paarden zoals ik al eerder heb uitgelegd. Maar ik denk dat het ook ligt aan de niet natuurlijke manier waarop er met paarden omgegaan wordt.

Ik verwijt de eigenaar van Ferro echter helemaal niets en ik wil hem totaal niet beschuldigen. Maar ik wil alleen maar dat de hele paardenwereld eens een keer gaat nadenken over hoe er met paarden wordt omgegaan, wat de consequenties voor de dieren zijn. We mogen ons gerust eens een keer afvragen of we wel goed bezig zijn.
Ferro was te jong om te sterven. En dat maakt het gewoon moeilijker om te accepteren. Vooral voor zijn eigenaar! Ik weet wel dat als hij had geweten of en hoe hij dit had kunnen voorkomen, dat hij dat GRAAG gedaan had! Want hij zal gedurende het leven van Ferro waarschijnlijk alles hebben gedaan wat in zijn vermogen lag, om de hengst een goed en een lang leven te geven. En als hij MEER had kunnen doen dan wat hij gedaan heeft, zou hij dat geheid OOK gedaan hebben.

_/-o_

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:54

Kaja schreef:
Niemand wil iemand beschuldigen, maar de discussie over "teveel dekhengsten welke overlijden aan koliek" is hier niet op zijn plaats....

WAar is die dan wel op z'n plaats?

NOGmaals, ik beschuldig niemand. MAar niet alle hengstenhouders, paardenhouders en paardenmensen hebben alle wijsheid t.a.v. paarden in pacht. Ik denk dat er altijd voor iedereen nog wel wat bij te leren is. Maar dan moeten we wel beginnen met ons af te vragen of we goed bezig zijn.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:08

Echt erg..
Toen ik het hoorde kreeg gewoon een brok in me keel Verdrietig
Zo jong nog.. Ach gut

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:46

Desiree schreef:
Kaja schreef:

NOGmaals, ik beschuldig niemand. MAar niet alle hengstenhouders, paardenhouders en paardenmensen hebben alle wijsheid t.a.v. paarden in pacht. Ik denk dat er altijd voor iedereen nog wel wat bij te leren is. Maar dan moeten we wel beginnen met ons af te vragen of we goed bezig zijn.

Ik denk dat jou discussie beter op zijn plaats is bij de mensen waar je dan met je vinger naar wijst....

Hengstenhouders, paardenhouders en paardenmensen!

Openlijk, eerlijk en in het gezicht!
Iemand afschilderen die zich niet kán verdedigen vind ik nogmaals niet op zijn plaats.

Haha! Overigens leuk om te horen dat Van Manen nog wel wat kan leren, bij deze van jou.... Knipoog !

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:50

Kaja schreef:

Desiree schreef:

Ik denk dat jou discussie beter op zijn plaats is bij de mensen waar je dan met je vinger naar wijst....

Hengstenhouders

, paardenhouders en paardenmensen!

Openlijk, eerlijk en in het gezicht!
Iemand afschilderen die zich niet kán verdedigen vind ik nogmaals niet op zijn plaats.

Haha! Overigens leuk om te horen dat Van Manen nog wel wat kan leren, bij deze van jou.... Knipoog !

Ach komop, laten we nu niet op elkaar gaan zitten zagen........

Nieand is ooit volleerd, maar zoals Desiree aangeeft bedoeld ze niemand persoonlijk, dus laten we het hier maar bij houden voor dit uit de hand gaat lopen, nogmaals ik en de anderen vallen niemand persoonlijk aan, dus laten we het hier ajb bij houden Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:45

Elisa2 schreef:

Elisa je hebt het helemaal bij het rechte eind. Er sterven vermoedelijk aanmerkelijk meer dan door koliek en maagzweren dan door OCD.
Koliek en maagzweren komt bij Engelse Volbloed zeer veel voor. Een van de reden is dat door een eenzijdige renbaanselectie deze paarden bijna geen longen en geen buikvolume meer hebben. De ruwvoeropname is bij EV maar zeer beperkt.
Om ze toch in conditie te houden en te laten groeien, worden deze volgstampt met krachtvoer. Reeds op zeer jonge leeftijd 6-10 kilo krachtvoer per dag! Dit is een van de oorzaken van maagzweren. De nadere oorzaak is het uitermate nerveuze krakter van deze dieren. Door de geringe capiciteit om ruwvoer op te nemen, neemt ook het risico op verstoppingen toe en zijn deze paarden veel gevoeliger voor koliek.
Het ligt voor de hand dat deze afwijkingen uitermate erfelijk zijn. In de rijpaardfokkerij is met name het EV veel te veel ingezet en zien we bij de rijpaarden steeds meer deze uiterst erfelijke ziekteverschijnselen.
Bovendien werkt het KWPN naar een gespeciliseerd rijpaard toe dat, net als het EV, hoog op de benen moet staan. Dit gaat ten koste van de rompdiepte (longen) en het buikvolume. Deze paarden hebben steeds minder uithoudingsvermogen, moeten steeds krachtvoer consumeren en de ruwvoeropname wordt steeds minder. Daarom zijn deze paarden veel gevoeliger voor maagzweren en komt koliek, met vaak dodelijke afloop, bij deze paarden steeds meer voor.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:52

arie53 schreef:
Elisa2 schreef:

Elisa je hebt het helemaal bij het rechte eind. Er sterven vermoedelijk aanmerkelijk meer dan door koliek en maagzweren dan door OCD.
Koliek en maagzweren komt bij Engelse Volbloed zeer veel voor. Een van de reden is dat door een eenzijdige renbaanselectie deze paarden bijna geen longen en geen buikvolume meer hebben. De ruwvoeropname is bij EV maar zeer beperkt.
Om ze toch in conditie te houden en te laten groeien, worden deze volgstampt met krachtvoer. Reeds op zeer jonge leeftijd 6-10 kilo krachtvoer per dag! Dit is een van de oorzaken van maagzweren. De nadere oorzaak is het uitermate nerveuze krakter van deze dieren. Door de geringe capiciteit om ruwvoer op te nemen, neemt ook het risico op verstoppingen toe en zijn deze paarden veel gevoeliger voor koliek.
Het ligt voor de hand dat deze afwijkingen uitermate erfelijk zijn. In de rijpaardfokkerij is met name het EV veel te veel ingezet en zien we bij de rijpaarden steeds meer deze uiterst erfelijke ziekteverschijnselen.
Bovendien werkt het KWPN naar een gespeciliseerd rijpaard toe dat, net als het EV, hoog op de benen moet staan. Dit gaat ten koste van de rompdiepte (longen) en het buikvolume. Deze paarden hebben steeds minder uithoudingsvermogen, moeten steeds krachtvoer consumeren en de ruwvoeropname wordt steeds minder. Daarom zijn deze paarden veel gevoeliger voor maagzweren en komt koliek, met vaak dodelijke afloop, bij deze paarden steeds meer voor.

dank je voor je uitgebreide uitleg, maar wat kunnen we hier dan nu aan doen? Kunnen we überhaupt iets doen?