Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elisa2 schreef:Ik val v.Manen ook zeker niet aan,maar ik heb daar wel ooit stage gelopen,..
Elisa2 schreef:Ik val v.Manen ook zeker niet aan,maar ik heb daar wel ooit stage gelopen,dus ik weet hoe het reilt en zeilt zeg maar..en ik vraag me dus ook af,waarom er zoveel dekhengsten overlijden aan koliek..
EngelAngela schreef:Uhm: een maagruptuur is iets anders dan een maagzweer..
een ruptuur is een barst / scheur in de maag
. als gevolg van een maagoverlading (bij ferro dan).)
Magique schreef:Kan iemand dat stukje (advertentie) inscannen over Ferro in de Paardenkrant ??
Elisa2 schreef:en toch moeten mensen eens afvragen waarom zoveel paarden zovaak en veel koliek hebben,ergens klopt er iets niet,maar goed ik houdt erover op.
Fleurtje100 schreef:[
Ook heel veel mensen krijgen kanker, ook hier kun je veel oorzaken voor aanwijzen. Maar er zijn vele mensen die hun leven lang roken, ongezond leven en uiteindelijk gezond 90 jaar worden. En ook mensen die zeer gezond leven en op hun 30e kanker krijgen. En zo is het ook met paarden. Mensen en dieren gaan nou eenmaal dood en dat moet nou eenmaal vaak ergens door komen. En als een paard in de wei plotseling een hartaanval krijgt (Idool bv) kom er ook weer een hele discussie. Dan is het ook weer niet goed en natuurlijk.
[/quote]
Desiree schreef:Fleurtje100 schreef:[
Ook heel veel mensen krijgen kanker, ook hier kun je veel oorzaken voor aanwijzen. Maar er zijn vele mensen die hun leven lang roken, ongezond leven en uiteindelijk gezond 90 jaar worden. En ook mensen die zeer gezond leven en op hun 30e kanker krijgen. En zo is het ook met paarden. Mensen en dieren gaan nou eenmaal dood en dat moet nou eenmaal vaak ergens door komen. En als een paard in de wei plotseling een hartaanval krijgt (Idool bv) kom er ook weer een hele discussie. Dan is het ook weer niet goed en natuurlijk.
[/quote]
Nogmaals; doodsoorzaak nr. 1 bij mensen is inderdaad kanker en ook daar sta ik bij stil. Sterker, ik hou er rekening mee dat ik er ook slachtoffer van kan worden. En kanker kan inderdaad oorzaak hebben, zoals roken en stress, slecht milieu. MAar het is een ziekte die ook al heel lang bestaat. EN het is waar dat we ergens aan dood moeten gaan. Is het niet aan kanker, dan wel aan iets anders. De meeste mensen die kanker krijgen zijn vrij oud, maar je hebt het ook onder jongere en heel jonge mensen.
In het geval van paarden gaat het om koliek. Veel paarden overlijden aan koliek, niet alleen oude paarden maar ook veel jonge paarden. Ik wijt het o.a. aan het darmstelsel van paarden zoals ik al eerder heb uitgelegd. Maar ik denk dat het ook ligt aan de niet natuurlijke manier waarop er met paarden omgegaan wordt.
Ik verwijt de eigenaar van Ferro echter helemaal niets en ik wil hem totaal niet beschuldigen. Maar ik wil alleen maar dat de hele paardenwereld eens een keer gaat nadenken over hoe er met paarden wordt omgegaan, wat de consequenties voor de dieren zijn. We mogen ons gerust eens een keer afvragen of we wel goed bezig zijn.
Ferro was te jong om te sterven. En dat maakt het gewoon moeilijker om te accepteren. Vooral voor zijn eigenaar! Ik weet wel dat als hij had geweten of en hoe hij dit had kunnen voorkomen, dat hij dat GRAAG gedaan had! Want hij zal gedurende het leven van Ferro waarschijnlijk alles hebben gedaan wat in zijn vermogen lag, om de hengst een goed en een lang leven te geven. En als hij MEER had kunnen doen dan wat hij gedaan heeft, zou hij dat geheid OOK gedaan hebben.
Kaja schreef:Niemand wil iemand beschuldigen, maar de discussie over "teveel dekhengsten welke overlijden aan koliek" is hier niet op zijn plaats....
Desiree schreef:Kaja schreef:Niemand wil iemand beschuldigen, maar de discussie over "teveel dekhengsten welke overlijden aan koliek" is hier niet op zijn plaats....
WAar is die dan wel op z'n plaats?
NOGmaals, ik beschuldig niemand. MAar niet alle hengstenhouders, paardenhouders en paardenmensen hebben alle wijsheid t.a.v. paarden in pacht. Ik denk dat er altijd voor iedereen nog wel wat bij te leren is. Maar dan moeten we wel beginnen met ons af te vragen of we goed bezig zijn.
Kaja schreef:Desiree schreef:
WAar is die dan wel op z'n plaats?
NOGmaals, ik beschuldig niemand. MAar niet alle hengstenhouders, paardenhouders en paardenmensen hebben alle wijsheid t.a.v. paarden in pacht. Ik denk dat er altijd voor iedereen nog wel wat bij te leren is. Maar dan moeten we wel beginnen met ons af te vragen of we goed bezig zijn.
Ik denk dat jou discussie beter op zijn plaats is bij de mensen waar je dan met je vinger naar wijst....
Hengstenhouders
, paardenhouders en paardenmensen!
Openlijk, eerlijk en in het gezicht!
Iemand afschilderen die zich niet kán verdedigen vind ik nogmaals niet op zijn plaats.
Overigens leuk om te horen dat Van Manen nog wel wat kan leren, bij deze van jou....
!
Elisa2 schreef:en toch moeten mensen eens afvragen waarom zoveel paarden zovaak en veel koliek hebben,ergens klopt er iets niet,maar goed ik houdt erover op.
arie53 schreef:Elisa2 schreef:en toch moeten mensen eens afvragen waarom zoveel paarden zovaak en veel koliek hebben,ergens klopt er iets niet,maar goed ik houdt erover op.
Elisa je hebt het helemaal bij het rechte eind. Er sterven vermoedelijk aanmerkelijk meer dan door koliek en maagzweren dan door OCD.
Koliek en maagzweren komt bij Engelse Volbloed zeer veel voor. Een van de reden is dat door een eenzijdige renbaanselectie deze paarden bijna geen longen en geen buikvolume meer hebben. De ruwvoeropname is bij EV maar zeer beperkt.
Om ze toch in conditie te houden en te laten groeien, worden deze volgstampt met krachtvoer. Reeds op zeer jonge leeftijd 6-10 kilo krachtvoer per dag! Dit is een van de oorzaken van maagzweren. De nadere oorzaak is het uitermate nerveuze krakter van deze dieren. Door de geringe capiciteit om ruwvoer op te nemen, neemt ook het risico op verstoppingen toe en zijn deze paarden veel gevoeliger voor koliek.
Het ligt voor de hand dat deze afwijkingen uitermate erfelijk zijn. In de rijpaardfokkerij is met name het EV veel te veel ingezet en zien we bij de rijpaarden steeds meer deze uiterst erfelijke ziekteverschijnselen.
Bovendien werkt het KWPN naar een gespeciliseerd rijpaard toe dat, net als het EV, hoog op de benen moet staan. Dit gaat ten koste van de rompdiepte (longen) en het buikvolume. Deze paarden hebben steeds minder uithoudingsvermogen, moeten steeds krachtvoer consumeren en de ruwvoeropname wordt steeds minder. Daarom zijn deze paarden veel gevoeliger voor maagzweren en komt koliek, met vaak dodelijke afloop, bij deze paarden steeds meer voor.