1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:30

sarabande schreef:
Buc ten dele ben ik het met je eens, maar inplaats van opruimen zou ik willen zeggen niet in het stamboek opnemen.
Alhoewel ik denk dat de financiele consequenties daarvan voor een stamboek niet aanvaardbaar zijn.

Ik vind het echt een moeilijke materie. Als ik hengstenhouder zou zijn en ik had een OCD-vrije hengst uit een OCD-vrije moeder en vader dan zou ik er veel voor over hebben om bij de nakomelingen een OCD-vrij etiket te hebben. D.w.z. alleen die merries toelaten die aantoonbaar OCD-vrij zijn. Zulke "gezondheidscertificaten" heb je met de honden- en de schapenfokkerij ook al.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:36

Arabische paarden.

SCID certificaat nakomelingen van SCID-vrije ouders

Het is mogelijk een SCID certificaat aan te vragen voor deze nakomelingen. Voor de registratie van veulens vanaf 1997 is ouderschapscontrole gedaan voordat zij geregistreerd werden in het stamboek. De nakomeling hoeft dus zelf niet getest te zijn daar beide ouders geen drager zijn en de nakomelingen dit dus ook niet bij zich kan dragen. Het certificaat kan schriftelijk bij het stamboekkantoor aangevraagd worden.
De kosten van dit certificaat bedraagt € 15,00 (excl. BTW)
Voorwaarden voor aanvraag van dit certificaat zijn:
Er is ouderschapscontrole gedaan bij het paard waarvan certificaat aangevraagd wordt EN beide ouders moeten getest zijn op SCID en NORMAAL bevonden (geen drager) zijn.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:06

ceasario schreef:
Dit is gewoon bull commentaar.

Vertel jij dan maar eens even welk land nog hoger dan Nederland scoort.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:07

Het Holsteiner stamboek...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:12

Tyrza schreef:

Omdat daar veel veredelt wordt met volbloed????

wat ik eruit begrijp is dat de veredeling met volbloed er waarschijnlijk mee te maken heeft, maarja zoals eerder gezegd... ik snap het boek fokken voor dummies niet eens

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:17

Geen idee, maar dit werd bevestigd door Dr Horsmans...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:19

Tyrza schreef:

Niet alles over een kam scheren .Er zijn al veel holsteiners bij mij op stal geweest ,alles wordt gekeurd en tot nog toe alles ocd vrij OK dan! .
daarentegen 3 bwp-ers en een fransman wel ocd en laten opereren.De fransman werd 6 maanden na de operatie goedgekeurd op de foto ,niets meer aan te zien .Kocht nog een kwpn twenter ooit met ocd laten opereren en werd als 9-jarige naar Amerika verkocht enwas volledig goed op de foto .Als je dus een paard koopt kan die dus vroeger zijn geopereerd van ocd zonder dat jij er iets van weet .Dus voor de fok weet je dus nooit 100% zeker of ze ocd vrij is

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:30

Tyrza schreef:
Zou OCD een generatie over kunnen slaan?

Zeker, en wel meer als 1 generatie ook.
We fotograferen al vanaf 1987 KWPN hengsten en hebben daarbij de positieve dieren van de dekdienst onthouden. Dan zou nu het % gezonde dieren significant hoger moeten zijn echter dat is juist het probleem we zijn in die 17 jaar geen streep opgeschoten. Vandaar het nakomelingenonderzoek.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:32

Bucephalus schreef:
Als je paard nooit kreupel is, is er geen reden om het op de foto te zetten. Behalve als je wilt prokken.

Zodra je gaat investeren (keuringsklaar maken, uit brengen in de sport) lijkt het mij verstandig te fotograferen, om desinvesteringen tegen te gaan. En bij aanschaf uiteraard.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:36

sarabande schreef:
Buc ten dele ben ik het met je eens, maar inplaats van opruimen zou ik willen zeggen niet in het stamboek opnemen.
Alhoewel ik denk dat de financiele consequenties daarvan voor een stamboek niet aanvaardbaar zijn.

We mogen aannemen dat het 25% is wat uitvalt, kun je vrij snel de gevolgen doorrekenen voor de begroting.

We presteren het nu ook om 12 dagen voorselectie te houden. Zou mij al 3 vrij dagen schelen als we alleen gecertificeerde paarden zouden krijgen in Ermelo.
Laatst bijgewerkt door Gurk op 04-12-04 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:40

ceasario schreef:
Arabische paarden.

SCID certificaat nakomelingen van SCID-vrije ouders

Het is mogelijk een SCID certificaat aan te vragen voor deze nakomelingen. Voor de registratie van veulens vanaf 1997 is ouderschapscontrole gedaan voordat zij geregistreerd werden in het stamboek. De nakomeling hoeft dus zelf niet getest te zijn daar beide ouders geen drager zijn en de nakomelingen dit dus ook niet bij zich kan dragen. Het certificaat kan schriftelijk bij het stamboekkantoor aangevraagd worden.
De kosten van dit certificaat bedraagt € 15,00 (excl. BTW)
Voorwaarden voor aanvraag van dit certificaat zijn:
Er is ouderschapscontrole gedaan bij het paard waarvan certificaat aangevraagd wordt EN beide ouders moeten getest zijn op SCID en NORMAAL bevonden (geen drager) zijn.

Hoe verklaar je bovenstaande ces?

Elders in dit topic geef je mij terug dat er minimaal 20 nakomelingen moeten zijn om met voldoende betrouwbaarheid kunt zeggen of een dier drager is of niet........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:45

Excuseme schreef:
En, ben je blij, boos, verdrietig of teleurgesteld?

Gewoon objectief waargenomen..... hoogstens teleurgesteld.
Blijkbaar heeft FOKT toch niet zoveel lezers gekregen als wel gehoopt......... Schijnheilig

Maar ik vind wel dat op het rijden, als je rijbewijs nog steeds is ingevorderd een zeer hoge straf moet staan.
Ik kan me niet voorstellen dat Anna42 al uit de voorwaardelijke periode was.

Die zal wel met een nieuw IP-adres ingelogd hebben.
Steenbergen heeft tenslotte sinds kort ook ADSL.............. Haha!:D:D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:49

Gurk schreef:
We mogen aannemen dat het 25% is wat uitvalt, kun je vrij snel de gevolgen doorrekenen voor de begroting.

Precies, maar ik denk toch dat we daar naar toe zullen gaan.
Maar geen probleem voor de anderen ik zie hier op bokt zoveel excuses voor het fokken met slechte merries, dus die hebben vast nog toekomst.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:51

Gurk schreef:
We fotograferen al vanaf 1987 KWPN hengsten en hebben daarbij de positieve dieren van de dekdienst onthouden. Dan zou nu het % gezonde dieren significant hoger moeten zijn echter dat is juist het probleem we zijn in die 17 jaar geen streep opgeschoten. Vandaar het nakomelingenonderzoek.

OCD zit inmmiddels via de Volbloeds verankerd in de merriestapel (type). Als het daar beland is, ben je het met prachtige rekenformules in de hand ook na vijf generaties niet kwijt.
1987 -2004 is uitgaande van uitsluitend driejarige hengsten al vijf generaties. Niks opgeschoten dus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:53

Mijn 3/4% volbloed Sarabande heeft een schitterend PROK rapport je kletst onzin Arie/anna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:00

Gurk schreef:

Gurk, waar was het stamboek geweest zonder deze ingrepen? Dat is koffiedik kijken, maar het koffie dik zou kunnen fluisteren dat het allemaal nog veel erger zou zijn geweest.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:01

Hé Arie......... bevalt dat ADSL een beetje??? Haha!:D:D

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:03

arie53 schreef:
OCD zit inmmiddels via de Volbloeds verankerd in de merriestapel (type). Als het daar beland is, ben je het met prachtige rekenformules in de hand ook na vijf generaties niet kwijt.
1987 -2004 is uitgaande van uitsluitend driejarige hengsten al vijf generaties. Niks opgeschoten dus.

Volbloed heeft zeker invloed gehad maar om dan de klok terug te zetten gaat er bij mij niet in.

Volbloed hebben we nodig, persoonlijk zie ik het liefst in de 4-5 generatie een aantal goede volbloeds.

Heb het volste vertrouwen dat we OC(D) naar een acceptabel nivo kunnen terug dringen uiteraard wel met behoud van prestatie.

Mede oorzaak is naar mijn idee dat de gemiddelde stokmaat van het paard in vijftig jaar 10-15 cm gestegen is. De extra groei die hiervoor noodzakelijk is speelt ook een rol.
Laatst bijgewerkt door Gurk op 04-12-04 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:08

Kun jij even blij zijn met een 3/4 Volbloed Saar. Ik hou het op wat meer kwaliteit wat sportpaarden betreft. Maar dit terzijde.
Prok is totaal geen garantie voor een OCD vrij paard en zeker niet wat de nakomelingen betreft. Bovendien komt OCD op latere leeftijd veelvuldig bij geprokte paarden voor.
Met 3/4 Volbloed is de kans aanmerkelijk groter dat OCD op latere leeftijd alsnog opduikt. Zeker als je met deze renpaarden wat sportarbeid zoals springen en dressuren gaat doen. Deze paarden zijn genetisch noch fenotypisch op deze hoedanigheden geselecteerd.
3/4 Volbloed houdt ook in 3/4 vroeg versleten en veel gebreken. Nog afgezien van het feit dat ze geestelijk, evenals de fokker, ook nog bijzonder verward kunnen zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:10

Gurk schreef:
Mede oorzaak is naar mijn idee dat de gemiddelde stokmaat van het paard in vijtig jaar 10-15 cm gestegen is. De extra groei die hiervoor noodzakelijk is speelt ook een rol.

Ik denk dat dit de spijker op de kop slaat

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:13

Waar hebben we die explosieve groei in de stokmaat dan aan te danken?

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:14

Lovely schreef:
Gurk, waar was het stamboek geweest zonder deze ingrepen? Dat is koffiedik kijken, maar het koffie dik zou kunnen fluisteren dat het allemaal nog veel erger zou zijn geweest.

Het % uitvallers is momenteel evenhoog daar baseer ik bovenstaande op.

Je stelling zet me wel aan het denken overigens. De winst van 17 jaar zou dan zijn dat we het stabiel hebben kunnen houden. Zit iets in.... maar de lat leg ik persoonlijk toch flink hoger.

En daar zit nou juist de kloof. Naar mijn idee is er op dit moment te weingig draagvlak, niet wat mij betreft, maar bij het gros van de fokkers.
Ik vindt het zinloos geld te stoppen in het keuringsklaar maken, uitbrengen in de sport van beesten die later niet verkoopbaar zijn.

Wellicht heeft dit ook te maken met het beleid van een individuele fokker toepast. Het gros wil als veulen verkopen, terwijl ik ervanuit ga dat als ik een merrie dek dat het veulen minimaal 4-5 jaar aanwezig is voordat het verkocht wordt.

Fokkers die jaar in jaar uit veulens verkopen worden nooit met de gevolgen geconfronteerd.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:22

arie53 schreef:
Waar hebben we die explosieve groei in de stokmaat dan aan te danken?

Demografie. De gemiddelde mens is ook fors groter geworden.
Om een harmonisch beeld te behouden hoort daar een groter paard bij verwacht ik.

En last but not least is het gebruiksdoel veranderd. Van werkpaard naar prestatiepaard.

Misschien kun jij me 5 Aken winnaars noemen van 1.55? (Ik ken ze niet).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:29

Gurk. De mens is over de eeuwen heen groter geworden, het paard in een decennium...... Daarnaast is de mens groter geworden omdat ons leefgebied zich uitbreidde terwijl die van een paard juist ingekrompen is.

Dat het gebruiksdoel veranderd is ............ absoluut, geen twijfel over mogelijk.

Maar is het dan zo dat wij, tegen de natuur in, hogere paarden zijn gaan fokken, en dat OCD daar een resultaat van is?????

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:31

De vraag is waar hebben we de groei van de stokmaat aan te danken. In ieder geval niet aan de demografie. De gemiddelde stokmaat van de Akenwinnaars of Hamburger derbywinners van 50 jaar geleden was vast geen 1.55m. Ik kan me niet herinneren dat Meteor 1.55cm groot was.