Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Dat gebeurt door veilingen etc. Maar ook een veiling selekteert niet graag een veulen van een onbekende vader.
Dat als het een apart 4 jarig sportpaard is wel te verkopen is, is al diverse malen in dit topic gezegd, ook dat de fokker daar weinig aan heeft.
Overigens is datgene dat Sjuim heeft bedacht slechts een voorbeeld niet het onderwerp van dit topic.
petraaken schreef:Als ik mijn veulens in België moet verkopen ben ik 100% zeker dat 98% de vaderlijnen niet kent of ze moeten van de hengsten Ferro, Krack of Jazz zijn de rest kent niemand hier of het moet springbloed zijn dan flapperen hun oren hier wel.
) Jan_VT schreef:Ik heb het niet over een veiling. In de sportwereld zoeken mensen die daarvoor ingepikt zijn altijd een goed paard.
sarabande schreef:Jan het topic gaat over fokken. Een fokker heeft in de eerste plaats te maken met het verkopen van een veulen. Wanneer hij/zij een fokproduct als sportpaard gaat verkopen zitten er al dermate hoge kosten in dat dit voor de doorsnee fokker die zelf meestal geen ruiter in huis heeft ondoenelijk is.
Het aanhouden van interessant merriemateriaal, prokken, klaarmaken voor de keuring, aanrijden en laten presteren vergt al heel veel investering. Om een beetje rond te draaien zal er zo nu en dan toch een veulen verkocht moeten worden, die hebben nog het minste gekost.
sarabande schreef:Jan het topic gaat over fokken. Een fokker heeft in de eerste plaats te maken met het verkopen van een veulen. Wanneer hij/zij een fokproduct als sportpaard gaat verkopen zitten er al dermate hoge kosten in dat dit voor de doorsnee fokker die zelf meestal geen ruiter in huis heeft ondoenelijk is.
Lovely schreef:Conclusie: het fokken is te duur, of lees ik het verkeerd en is het verkopen van je fokproduct te duur? Als het ondoenlijk is, waarom fokken de kleine fokkers dan nog steeds?
marije1987 schreef:Ik denk dat ik mijn merrie wel door een onbekende hengst zou willen laten dekken, mits hij wel genoeg capaciteiten heeft! Toen ik mijn jonge Lupicor kocht(heb ik nu 2 maand), gaf de eigenaar mij er een heel dekadvies bij. Zo zou die van mij(Lupicor X Landfriese II) goed bij de Polydor lijn passen, maar aangezien die hengst al overleden is, was een nakomeling handig.De ex-eigenaar heeft dit laten uitzoeken, en de man die dit uitzocht, vond dat Pokemon er goed bijpaste qua bloedlijn. Veel spectaculaire, opvallende nakomelingen heeft hij nog niet en heel bekend is hij zelf ook niet, maar dat zou zeker komen. Dit advies neem ik zeker serieus en als ze 3 is, wordt ze waarschijnlijk door hem gedekt.
Ik denk dat je best de 'gok'kan wagen, misschien word de hengst wel heel populair, en fok jij er een prachtig veulentje uit!
sarabande schreef:Kijk en dat is nu de vraag die fokkers altijd krijgen en dan moet je gaan uitleggen dat het passie is en zo, maar dat is net zo onbegrijpelijk voor een ander als uitleggen aan iemand in een grote stad waarom je een paard hebt als je daar woont.
Jan_VT schreef:Dat ken ik, en je hebt zeker gelijk. Ik bekijk het dan gewoon dat je op de verkeerde afzetmarkt zit. Niets houdt ons tegen om andere markten te gaan zoeken. Vaak zijn die niet eens zo ver van de deur.
Ik zal even een voorbeeld geven van Top Gun, de hengst die ik dit jaar langere tijd heb gereden. Was een Olivi. Is verkocht aan een respectabele GP amazone in Italië. Vroeg nog geeneens naar het papier. Wist ook totaal niet wie Olivi was, had helemaal geen kennis van de STV-moederlijn. Moest alleen zien wat hij kon, en dat hij gezond was, en het was in orde. (Spijtig voor mij![]()
)
Jan_VT schreef:OK, ik ging er even van uit dat het paard/veulen zou worden aangehouden zeker tot de leeftijd van drie. Tenminste dat lijkt voor mij dan de beste optie, in het geval dat er gefokt wordt met een hengst die in Nederland minder bekend is. Vandaar effe het misbegrijpen.
petraaken schreef:helaas heeft niet iedere kleine fokker de plaats, ruimte en tijd om de veulens aan te houden tot hun 3de jaar. Ikzelf heb noch de ruimte noch de plaats om hengstveulens aan te houden. Dus die worden verkocht ofwel zo snel mogelijk geruind indien ik ze niet verkocht krijg voor een redelijke prijs (met redelijk bedoel ik uit de kosten). Merrieveulens houd ik wel minimum tot hun 3de jaar ofwel moet het veulen voor mij tegenvallen qua exterieur.
libke schreef:marije ,als je pokemon wil haast je dan want hij zal niet zo onbekend meer blijven ,Ik heb hem 2 weken geleden zijn eerst 1.50-155.m zien lopen met Jeroen (GP oldenburg) en hij sprong echt super![]()
.Dit wordt er echt eentje om op te volgen .. En wat een chique knol onder het zadel zeg!!
Het advies is namelijk een paar jaar geleden gegeven(eigenlijk voor de moeder van mijn paardje, maar geldt dus ook voor die van mij), voordat hij internationaal sprong. Blijkt dus wel dat de man die dat advies had gegeven er verstand van had..
petraaken schreef:helaas heeft niet iedere kleine fokker de plaats, ruimte en tijd om de veulens aan te houden tot hun 3de jaar. Ikzelf heb noch de ruimte noch de plaats om hengstveulens aan te houden. Dus die worden verkocht ofwel zo snel mogelijk geruind .
Jan_VT schreef:@ petraaken: heb je volledig gelijk in. Bij ons zal het volgend jaar ook krapjes zijn. hebben er dan drie in de opfok staan. Dus er zal er eentje moeten gaan. Eigenlijk zou het het beste zijn moest je elk veulen dat je fokt kunt zien uitgroeien. Maar dat is nu vaak gewoon niet mogelijk.
ceasario schreef:Je kunt ook je oudere merries weg doen als je er een betere vervanger(s) voor hebt.
Bij ons zijn de merries om mee te fokken niet ouder dan 8 a 9 jaar.
petraaken schreef:helaas heeft niet iedere kleine fokker de plaats, ruimte en tijd om de veulens aan te houden tot hun 3de jaar. Ikzelf heb noch de ruimte noch de plaats om hengstveulens aan te houden.