Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:32

He ik zag niet dat de hengsten Prado en Polytraum hier stonden, die werden in principe mij ook aangeraden! Ook Pionier, Polyfox en Pokemon zijn dus nakomelingen van Polydor, en die pasten dan ook goed bij mijn merrie, maar Pionier en Polyfox komen uit een volle zus van de oma van mijn paardje, dus die vallen al af. Maar ik denk dat deze hengsten Prado en Polytraum heel belovend zijn, dus ik zou het zeker doen!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:45

Interessante discussie dit.

Zelf denk ik dat het belangrijk is om duidelijk te maken voor jezelf wat je met het toekomstige veulen van plan bent.

Zeker weten het veulen verkopen? Dan misschien voor een wat commercielere, bekendere, hengst kiezen. Dan kan dan natuurlijk een jonge verrichtingstopper zijn of juist een bewezen, wat oudere dekhengst.

Wil je het veulen graag aanhouden, voor sport of fokkerij (indien het een merrieveulen is), dan kun je best een "expiriment" wagen denk ik. Zeker als je al weet wat je merrie met bepaalde hengsten brengt.

Zelf ben ik ook erg in dubio over ditzelfde "probleem". Of iemand op een PietjePuk x Topas x Bredero x Zeno x Goudsmid zit te wachten is maar de vraag. PietjePuk vervangen door Indoctro, Lupicor, Levantos o.i.d. levert waarschijnlijk een redelijk makkelijk te verkopen veulen op. Ook omdat deze bloedcombinaties al vaker voor goede resultaten hebben gezorgd, daardoor is de gok wat minder groot.

Eigenlijk wil ik het veulen zelf houden, maar of dat in de toekomst ook mogelijk is, weet ik natuurlijk niet. Twee paarden in pension is nogal een prijzig klusje namelijk. Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:00

sarabande schreef:
Dat gebeurt door veilingen etc. Maar ook een veiling selekteert niet graag een veulen van een onbekende vader.
Dat als het een apart 4 jarig sportpaard is wel te verkopen is, is al diverse malen in dit topic gezegd, ook dat de fokker daar weinig aan heeft.

Overigens is datgene dat Sjuim heeft bedacht slechts een voorbeeld niet het onderwerp van dit topic.

Ik heb het niet over een veiling. In de sportwereld zoeken mensen die daarvoor ingepikt zijn altijd een goed paard. Het is dan een kwestie van de verkoper om zijn paard goed te promoten, voor te brengen,... Je moet weten wat je in handen hebt, en dan gaan aankloppen bij het gepaste volk, connectie's. Maar goed dit is offtopic.

Mijn vragen aan Sjuim daarentegen waren niet gericht op haar persoonlijk voorbeeld; Zij gaat in de discussie mee over al dan niet durven fokken met een 'niet' commerciële hengst. Daarin stelt ze duidelijk dat ze hierin met een eventuele verkoop rekening houdt. Of er afzetmogelijkheden zijn (niet dom vind ik overigens) Of je het paard dan zoekt te verkopen als sportpaard, fokmerrie, hengst voor de keuring, ... heeft dan wel degelijk zijn invloed op de afzet. En kan dus mede bepalen om ja dan neen te fokken met een 'niet' commerciële hengst. Vandaar de vraag. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Jan_VT op 24-11-04 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:02

@Sjuimpje:
ik ben wel benieuwd hoe de Verward hengstenhouders/fokkers/handelaren reageerden toen jij je toelichting gaf op de bloedcombinatie?
Bleven ze afwijzend, ongeinteresseerd, of werden ze enthousiast?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:04

Als ik mijn veulens in België moet verkopen ben ik 100% zeker dat 98% de vaderlijnen niet kent of ze moeten van de hengsten Ferro, Krack of Jazz zijn de rest kent niemand hier of het moet springbloed zijn dan flapperen hun oren hier wel. Scheve mond

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:10

petraaken schreef:
Als ik mijn veulens in België moet verkopen ben ik 100% zeker dat 98% de vaderlijnen niet kent of ze moeten van de hengsten Ferro, Krack of Jazz zijn de rest kent niemand hier of het moet springbloed zijn dan flapperen hun oren hier wel. Scheve mond

Dat ken ik, en je hebt zeker gelijk. Ik bekijk het dan gewoon dat je op de verkeerde afzetmarkt zit. Niets houdt ons tegen om andere markten te gaan zoeken. Vaak zijn die niet eens zo ver van de deur.

Ik zal even een voorbeeld geven van Top Gun, de hengst die ik dit jaar langere tijd heb gereden. Was een Olivi. Is verkocht aan een respectabele GP amazone in Italië. Vroeg nog geeneens naar het papier. Wist ook totaal niet wie Olivi was, had helemaal geen kennis van de STV-moederlijn. Moest alleen zien wat hij kon, en dat hij gezond was, en het was in orde. (Spijtig voor mij Huilen Huilen )

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:16

Is je Olivi verkocht? Profiel dan maar eens updaten Jan Knipoog.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:27

Anoukie schreef:
Is je Olivi verkocht? Profiel dan maar eens updaten Jan Knipoog.

Oeps, was ik helemaal vergeten. Is bij deze gebeurt Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:10

Jan_VT schreef:
Ik heb het niet over een veiling. In de sportwereld zoeken mensen die daarvoor ingepikt zijn altijd een goed paard.

Jan het topic gaat over fokken. Een fokker heeft in de eerste plaats te maken met het verkopen van een veulen. Wanneer hij/zij een fokproduct als sportpaard gaat verkopen zitten er al dermate hoge kosten in dat dit voor de doorsnee fokker die zelf meestal geen ruiter in huis heeft ondoenelijk is.

Het aanhouden van interessant merriemateriaal, prokken, klaarmaken voor de keuring, aanrijden en laten presteren vergt al heel veel investering. Om een beetje rond te draaien zal er zo nu en dan toch een veulen verkocht moeten worden, die hebben nog het minste gekost.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:18

sarabande schreef:
Jan het topic gaat over fokken. Een fokker heeft in de eerste plaats te maken met het verkopen van een veulen. Wanneer hij/zij een fokproduct als sportpaard gaat verkopen zitten er al dermate hoge kosten in dat dit voor de doorsnee fokker die zelf meestal geen ruiter in huis heeft ondoenelijk is.

Het aanhouden van interessant merriemateriaal, prokken, klaarmaken voor de keuring, aanrijden en laten presteren vergt al heel veel investering. Om een beetje rond te draaien zal er zo nu en dan toch een veulen verkocht moeten worden, die hebben nog het minste gekost.

OK, ik ging er even van uit dat het paard/veulen zou worden aangehouden zeker tot de leeftijd van drie. Tenminste dat lijkt voor mij dan de beste optie, in het geval dat er gefokt wordt met een hengst die in Nederland minder bekend is. Vandaar effe het misbegrijpen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:31

sarabande schreef:

Conclusie: het fokken is te duur, of lees ik het verkeerd en is het verkopen van je fokproduct te duur? Als het ondoenlijk is, waarom fokken de kleine fokkers dan nog steeds?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:41

Lovely schreef:
Conclusie: het fokken is te duur, of lees ik het verkeerd en is het verkopen van je fokproduct te duur? Als het ondoenlijk is, waarom fokken de kleine fokkers dan nog steeds?

Kijk en dat is nu de vraag die fokkers altijd krijgen en dan moet je gaan uitleggen dat het passie is en zo, maar dat is net zo onbegrijpelijk voor een ander als uitleggen aan iemand in een grote stad waarom je een paard hebt als je daar woont.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:42

Zannekin schreef:
een Westfaler, als je leest: Polytraum x Lancer II x Musketier

Een Rheinlander net als Fidermark. Haha!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:52

marije1987 schreef:
Ik denk dat ik mijn merrie wel door een onbekende hengst zou willen laten dekken, mits hij wel genoeg capaciteiten heeft! Toen ik mijn jonge Lupicor kocht(heb ik nu 2 maand), gaf de eigenaar mij er een heel dekadvies bij. Zo zou die van mij(Lupicor X Landfriese II) goed bij de Polydor lijn passen, maar aangezien die hengst al overleden is, was een nakomeling handig. Knipoog De ex-eigenaar heeft dit laten uitzoeken, en de man die dit uitzocht, vond dat Pokemon er goed bijpaste qua bloedlijn. Veel spectaculaire, opvallende nakomelingen heeft hij nog niet en heel bekend is hij zelf ook niet, maar dat zou zeker komen. Dit advies neem ik zeker serieus en als ze 3 is, wordt ze waarschijnlijk door hem gedekt. Lachen
Ik denk dat je best de 'gok'kan wagen, misschien word de hengst wel heel populair, en fok jij er een prachtig veulentje uit! Lachen

marije ,als je pokemon wil haast je dan want hij zal niet zo onbekend meer blijven ,Ik heb hem 2 weken geleden zijn eerst 1.50-155.m zien lopen met Jeroen (GP oldenburg) en hij sprong echt super *LOL* OK dan! .Dit wordt er echt eentje om op te volgen .. En wat een chique knol onder het zadel zeg!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:41

sarabande schreef:
Kijk en dat is nu de vraag die fokkers altijd krijgen en dan moet je gaan uitleggen dat het passie is en zo, maar dat is net zo onbegrijpelijk voor een ander als uitleggen aan iemand in een grote stad waarom je een paard hebt als je daar woont.

Aha, dus daarom verkoop jij je fokproducten niet als sportdieren, daarom dus? Omdat dat te duur is?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:45

Citaat:
maar Pionier en Polyfox komen uit een volle zus van de oma van mijn paardje, dus die vallen al af.

waarom??? Als je dat bloed van die merrie 2 maal kunt verankeren.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:49

Jan_VT schreef:
Dat ken ik, en je hebt zeker gelijk. Ik bekijk het dan gewoon dat je op de verkeerde afzetmarkt zit. Niets houdt ons tegen om andere markten te gaan zoeken. Vaak zijn die niet eens zo ver van de deur.

Ik zal even een voorbeeld geven van Top Gun, de hengst die ik dit jaar langere tijd heb gereden. Was een Olivi. Is verkocht aan een respectabele GP amazone in Italië. Vroeg nog geeneens naar het papier. Wist ook totaal niet wie Olivi was, had helemaal geen kennis van de STV-moederlijn. Moest alleen zien wat hij kon, en dat hij gezond was, en het was in orde. (Spijtig voor mij Huilen Huilen )

Heb je hem al verkocht. Je hebt hem ook niet lang gehad dan. Of heb ik het verkeerde paard voor. Top Gun is toch degene die je op de STV veiling kocht?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:57

Jan_VT schreef:
OK, ik ging er even van uit dat het paard/veulen zou worden aangehouden zeker tot de leeftijd van drie. Tenminste dat lijkt voor mij dan de beste optie, in het geval dat er gefokt wordt met een hengst die in Nederland minder bekend is. Vandaar effe het misbegrijpen. Knipoog

helaas heeft niet iedere kleine fokker de plaats, ruimte en tijd om de veulens aan te houden tot hun 3de jaar. Ikzelf heb noch de ruimte noch de plaats om hengstveulens aan te houden. Dus die worden verkocht ofwel zo snel mogelijk geruind indien ik ze niet verkocht krijg voor een redelijke prijs (met redelijk bedoel ik uit de kosten). Merrieveulens houd ik wel minimum tot hun 3de jaar ofwel moet het veulen voor mij tegenvallen qua exterieur. Heb tot nu toe wel geluk gehad bij mijn veulens. De eerste en derde was een merrieveulen en de tweede een hengstveulen waarvan ik denk dat ik er geen tweede meer kan fokken en die zodoende snel verkocht was en tot nu toe nog altijd aan ons fokdoel beaamd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:28

petraaken schreef:
helaas heeft niet iedere kleine fokker de plaats, ruimte en tijd om de veulens aan te houden tot hun 3de jaar. Ikzelf heb noch de ruimte noch de plaats om hengstveulens aan te houden. Dus die worden verkocht ofwel zo snel mogelijk geruind indien ik ze niet verkocht krijg voor een redelijke prijs (met redelijk bedoel ik uit de kosten). Merrieveulens houd ik wel minimum tot hun 3de jaar ofwel moet het veulen voor mij tegenvallen qua exterieur.

Juist dat is bij velen gewoon de praktijk.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:59

libke schreef:
marije ,als je pokemon wil haast je dan want hij zal niet zo onbekend meer blijven ,Ik heb hem 2 weken geleden zijn eerst 1.50-155.m zien lopen met Jeroen (GP oldenburg) en hij sprong echt super *LOL* OK dan! .Dit wordt er echt eentje om op te volgen .. En wat een chique knol onder het zadel zeg!!

Ik ga me maar niet haasten, want mijn paardje is nog maar 1,5.. Knipoog

Grappig detail is dit eigenlijk! Lachen Het advies is namelijk een paar jaar geleden gegeven(eigenlijk voor de moeder van mijn paardje, maar geldt dus ook voor die van mij), voordat hij internationaal sprong. Blijkt dus wel dat de man die dat advies had gegeven er verstand van had.. Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:07

petraaken schreef:
helaas heeft niet iedere kleine fokker de plaats, ruimte en tijd om de veulens aan te houden tot hun 3de jaar. Ikzelf heb noch de ruimte noch de plaats om hengstveulens aan te houden. Dus die worden verkocht ofwel zo snel mogelijk geruind .

Je kunt, waarin je gelooft ook naar een opfokbedrijf doen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:08

@ petraaken: heb je volledig gelijk in. Bij ons zal het volgend jaar ook krapjes zijn. hebben er dan drie in de opfok staan. Dus er zal er eentje moeten gaan. Eigenlijk zou het het beste zijn moest je elk veulen dat je fokt kunt zien uitgroeien. Maar dat is nu vaak gewoon niet mogelijk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:10

Jan_VT schreef:
@ petraaken: heb je volledig gelijk in. Bij ons zal het volgend jaar ook krapjes zijn. hebben er dan drie in de opfok staan. Dus er zal er eentje moeten gaan. Eigenlijk zou het het beste zijn moest je elk veulen dat je fokt kunt zien uitgroeien. Maar dat is nu vaak gewoon niet mogelijk.

Je kunt ook je oudere merries weg doen als je er een betere vervanger(s) voor hebt.
Bij ons zijn de merries om mee te fokken niet ouder dan 8 a 9 jaar.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:18

ceasario schreef:
Je kunt ook je oudere merries weg doen als je er een betere vervanger(s) voor hebt.
Bij ons zijn de merries om mee te fokken niet ouder dan 8 a 9 jaar.

dat is waar! Voor de 'oudere' fokmerrie is er altijd wel ruimte, daar vinden we wel ergens een pensionadres voor; Zit wat sentiment aan, als je begrijpt wat ik bedoel. We hebben momenteel maar één vrouwelijk nakomeling in de opfok. Die is veertien maanden, dus nog te jong. Ik bedoelde eigenlijk, als er volgend jaar een hengst komt (dan hebben we er twee) dan zal er toch één van de twee moeten gaan. Moest het een merrie zijn, is het verre van zeker dat die moet gaan.

Moest er nu land bij komen, dan mogen ze allemaal nog wel even blijven. Maar de boeren bij ons lijken wel paardenhaters te zijn, en laten niks los Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:24

petraaken schreef:
helaas heeft niet iedere kleine fokker de plaats, ruimte en tijd om de veulens aan te houden tot hun 3de jaar. Ikzelf heb noch de ruimte noch de plaats om hengstveulens aan te houden.

Ik ga ervan uit dat een fokker in eerste instantie voor zichzelf fokt...
Als je als fokker moet verkopen vanwege welk gebrek (ruimte/geld of wat dan ook) dan moet je niet doorfokken... fok je wel door dan is dat gewoonweg vermeerderen.

Inprincipe is alles te verkopen, van kromme bokken tot aan superpaarden. Het is net wat je ervoor vraagt, wie hoeveel bereid is te betalen. Het probleem is meer het geduld icm de gevraagde prijs.
Verder moet ik als fokker het grootste gedeelte van de tijd naar het betreffende fokprodukt kijken en niet een jurylid/keurmeester/stamboekkantoor/fokcommissie enz.