Citaat:
Mijn mening is dat het "waarom" wel duidelijk is, we zitten met het "hoe" in onze maag. Zonder een antwoord op het "hoe" heeft het "waarom" weinig zin. Kijk maar naar mislukte experimenten als de Sovjet Unie e.d
Over het "hoe" is ook al een paar keer een antwoord opgegeven
Lijkt me logischer om eerst het waarom te achterhalen en dan het hoe...
Het waarom "niet" is ook al een paar keer aangehaald en uitgelegd. 1 daarvan was geen adviserende taak van een stamboek, fokker moet een eigen keuze kunnen maken.
Tevens heb je ze zelf al aangegeven dat volgens Darwin ook al selectie plaats vindt. Mischien handiger om te achterhalen waarom er hele kuddes achter een en dezelfde jonge hengst aan rennen.
Citaat:
Natuurlijk niet. Dat heb ik ook al drie keer gezegd Kwaliteit is niet de marktwaarde.
dat was geen vraag
maar een opmerking. en je had het nog maar 2 X gezegd (deze erbij geteld
)
Citaat:
De materie is geldig voor andere stamboeken. Maar, er zijn heel grote verschillen. De populatie van en de markt voor het KWPN is niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld Het Friesche paard of zelfs de Welsh pony. Ik ben verder de topic starter niet en er is ook al een topic gestart voor deklimieten bij kleinere stamboeken. Voor de stamboeken die betrekking hebben op mijn fokkerij is een dekbeperking een ronduit bespottelijke gedachte, aangezien er weinig hengsten zijn die meer dan 20 merries dekken.Daarnaast wordt de dekbeperking bij de Welsh meestal keihard opgelegd door de hengstenhouder, niet door het stamboek.
De titel bevatte [KWPN] niet toen het topic is gestart en nu dus wel.... Tevens is er in dit topic voldoende cijfer materiaal beschikbaar van en over de KWPN populatie. samenvatting:
10 000 veulens worden er gemiddeld geregistreerd door het KWPN. Er is een lijst van jonge hengsten en hun dekaantallen. rekensom leert dat van de hengsten die gedekt hebben het gemiddelde ligt op 50 dekkingen per hengst. met als minimum aantal dekkingen 4 max 113 (even uit mijn hoofd )
Het CBS heeft een telling gedaan in 2002 totaal aantal stamboeken 25
aantal fokmerries: 410 000 aantal ggk dekhengsten 1250.
Citaat:
Daarnaast wordt de dekbeperking bij de Welsh meestal keihard opgelegd door de hengstenhouder, niet door het stamboek.
Is de welsh fokkerij te vergelijken met een sportpaardenfokkerij? mede gezien door het verschil in reglementen denk ik van niet.
meer dan 20 kan ook terug worden gebracht tot max. 5 of 10 merries ongeacht of een hengst uberhaupt dat limiet haalt. Als deze materie geldt voor alle stamboeken maakt het toch niet uit op welk aantal dat limiet wordt gezet of wat de uitzonderingen zijn qua dekaantallen.