Anna pakt groot uit in de Hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:49

Afbeelding

De in 1919 geboren Hanoveraan Feiner Kerl, zoon van Fling. Zeer belangrijk geweest in de sportpaarden fokkerij. Is deze hengst op het oog zoveel meer in balans gebouwd dan de door mij geposte Volbloed hengsten? Ik zie werkelijk niet zoveel verschil.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:23

ceasario schreef:
De zebra kan een veel hoger snelhied ontwikkelen dat het paard. De zebra haalt ver over de zestig km./per uur. Terwijl het paard niet verder komt dan 40 a 50 km per uur

Down the home stretch in the Kentucky Derby Secretariat was running 49 mph.

even snel uitgerekend is dat 78.4 km/uur. tsja, trek je eigen conclusies maar.

Verder vind ik niet dat er echt inhoudelijk op de stukjes van xyzutu2 is gereageerd, kan aan mij liggen....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:54

Je hebt gelijk Thoroughbred. Maar eerlijk gezegd, heb ik er op het moment ook even niet zoveel aan toe te voegen. Ik moet die artikelen eerst eens even heel goed lezen en op me in laten werken. Alleen mis ik daar nu even de tijd voor. Ik heb het allemaal wel gelezen, maar te oppervlakkig en gehaast. Ik ken wel die oude theorieeen over de verschillende paardentypen, heb meerdere boeken waar ze in staan. Dat er een toendra type zou zijn, een woestijn type, een bostype etc. Maar ik weet dat ook niet zo even meer uit mijn hoofd. Ik zal eens kijken of ik morgen de tijd vindt om me er verder in te verdiepen en kijken of ik er hier nog wat aan toe kan voegen.

Ik denk dat zowel renpaarden, rijpaarden als zebra's een goede bespierde achterhand nodig hebben voor zowel accelereren als dragen. Een paardachtige zonder een goede motor achterin lijkt me geen echter survivor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:46

Himyar schreef:
Ik denk dat zowel renpaarden, rijpaarden als zebra's een goede bespierde achterhand nodig hebben voor zowel accelereren als dragen. Een paardachtige zonder een goede motor achterin lijkt me geen echter survivor.

Het is voor ons gewone Nederlanders natuurlijk ietwat onpraktisch om naar Afrika af te reizen om Zebra's te begluren, maar hangend op een stoel met Animal Planet op tv lukt dat toch ook heel aardig. En dan zie je toch dat de zebraboutjes in spe nog behoorlijk wat trappen en sprongen uitdelen voordat ze leeuwenvoer worden. Er wordt in die documentaires eigenlijk ook altijd gezegd dat zo'n jacht helemaal niet ongevaarlijk is voor een leeuw. Er is ook een film waarbij de jacht iets minder goed afloopt, de zebra vrijuit gaat en een leeuw afdruipt met een gebroken onderkaak. En dat komt echt niet door de snelle zebra-sprint. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:17

Op de laatste pagina's staan een hoop mooie volbloeden, met de vraag of die dan wel een evenwichtsskelet hebben. Als je gelooft dat je dat kunt bepalen aan de hand van lijntjes die over een foto getrokken worden, dan kun je dat doen. Tong uitsteken Dus dat heb ik voor de grap maar even gedaan, zowel voor twee volbloeden, als twee grondleggers van het lendenmechanisme/evenwichtsskelet als de berber die ik hier een tijdje geleden ook neer heb gezet.

Allereerst de oude evenwichtspaarden:

Afbeelding
Sinaeda

Afbeelding
Rigoletto (de verticale lijn is aan de bovenkant iets uit het midden getrokken en moet dus wat minder schuin zijn)

Dan de volbloeden:

Afbeelding
Het arme renpaard uit de hoefslag even zijn werkelijke lijnen gegeven (wit is van Anna)

Afbeelding
Een in dit topic gepost renpaard

En tenslotte de berberhengst Jihal:
Afbeelding

Als ik ze nu allemaal vergelijk, dan helt alles in meer of mindere mate voorover, waarbij de stamvaders van het evenwichtsskelet zeker niet de minsten zijn. Wat wel opvalt, is dat de 'verticale' lijn bij de berber opvallend ver naar achteren door het lichaam loopt. En als ik me niet vergis zal dit bij ieder paard met laag aangezette staart het geval zijn, zoals klassieke lusitano's, andalusiers, sorraia's maar bijvoorbeeld ook IJsco's, die toch ook sterk hun bekken kantelen in de verzameling en gangen als rentelgang. Wat zou dat betekenen... Bloos! *LOL*

Even voor de duidelijkheid: Foto 1, 2, en 3 zijn geciteert uit het artikel van Anna42 in Hoefslag nummer 42 van 14 oktober 2004, pagina 8-13 - als het ivm auteursrecht verboden is om delen uit artikelen of boeken te citeren dan hoor ik het graag (dan kan ik ook meteen mijn hele Bachelorscriptie de prullenmand in donderen Haha!)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:22

ik blijf er verder tussen uit.
Maar ik zou persoonlijk over het schouderblad tekenen (iets terug)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:58

Afbeelding

staat dit paard achter niet veel hoger (op de grond) dan voor? Als dit paard wel correct staat, is het nogal overbouwd!

vind ik geen goed voorbeeld om lijntjes te trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:11

Suzan1 schreef:
[image]

staat dit paard achter niet veel hoger (op de grond) dan voor? Als dit paard wel correct staat, is het nogal overbouwd!

vind ik geen goed voorbeeld om lijntjes te trekken

Nee, dat is in mijn ogen dus ook een van de vele problemen van het lijnen trekken over foto's. Een gestrekte houding, of juist met de benen onder het lichaam, achter hoger of achter juist lager maakt zo veel verschil dat het erg moeilijk is om dat toch gelijkwaardig te vergelijken - en dat wordt op dit moment zeker niet gedaan. Bij dit paard staat de achterhand inderdaad hoger. Daardoor zullen alle hoeken ook veel schever gaan lopen.

En Caesario, ik ben het met je eens over de loop van de lijnen, als je gewrichtshoeken wilt volgen, dan moeten je lijnen de gewrichten en botten volgen. Deze lijntekeningen zijn echter door voorste punt borst en hoogste punt schoft getrokken, zoals dat volgens Anna wenselijk is. Zelf zie ik hier eigenlijk geen heil in, aangezien je zo inderdaad met heel andere dingen bezig bent dan de ligging van de botten zelf.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:24

hmm ja. De eerste twee paarden staan in verheven houding. Dat paard tegen de stoeprand aan is voor mijn gevoel nog het eerlijkst te beoordelen.

Afijn, ik leer mee Knipoog ik ga vanavond nog eens lezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:34

Suzan1 schreef:

Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:58

Afbeelding
Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:27

Jemig, als je je erin gaat verdiepen dan zie je door de bomen het bos niet meer. Door mijn onwetendheid betreffende veel paardachtigen en rassen, heb ik het gevoel dat men mij alles wijs kan maken. Je moet dan oppassen dat je niet terug gaat vallen op je vooroordelen of je van alles wijs laat maken! Ik heb wel eens het gevoel dat “Anna” erop speelt dat mensen er toch het fijne niet van weten en soms graag hun vooroordelen bevestigd zien.
http://www.fortunecity.com/victorian/ho ... 1/id27.htm
http://www.americazoo.com/goto/index/mammals/342.htm
http://www.americazoo.com/goto/index/mammals/341.htm
http://equid.topcities.com/Speciesinfo.html
http://www.all-science-fair-projects.co ... edia/Zebra
http://www.all-science-fair-projects.co ... _the_horse
The Institute for Ancient Equestrian Studies (IAES) http://users.hartwick.edu/iaes/
The Equine Genetics and Evolution Research Information Network http://www.ex.ac.uk/equinet/index.html
http://www.fact-index.com/z/ze/zebra.html
http://www.geocities.com/poitouthor/intro.html
http://www.ecoworld.org/animals/ecoworl ... ammals.cfm
http://www.press.jhu.edu/books/walkers_ ... equus.html
http://kiayranda.com/InfoPages/Horse_Evolution.html
http://www.caspianhorsesla.com/ancient_treasure.html
http://www.terrific-horses.com/breeds/barb.asp
http://www.horses.ru/breeds/rus_horse1.htm
http://www.equinestudies.org/knowledge/ ... ecies.html

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:26

Kom laten we eens een lijntje door ons mens heen halen:

Als wij nu met opgeven hoofd, borst vooruit tegen een muur aan staan, of we gaan zwaarmoedig met afhangende schouders tegen een muur aan staan, hebben we dan een verschil??

(ik denk enkele cm's verschil in breedte en lengte)

dat is hetgeen ik zie op de foto's van verschillende paarden genomen. Om een eensluidend oordeel te krijgen moeten alle paarden gelijk staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:53

Samsam schreef:
[image]

Het probleem met deze foto van sineda is ookdat ie schuin van achteren is genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:17

Sammie schreef:
Het probleem met deze foto van sineda is ookdat ie schuin van achteren is genomen.

Precies: Dat + de strekstand is een truuk die fotografen gebruiken om een paard 'bergopaarts' te zetten als ze geen berg hebben. Door de achterhand uit te strekken gaat de achterhand omlaag, krijgt het paard een langere rug en meer front. Om te voorkomen dat de achterbenen daardoor verdwijnen (langere achterbenen wordt door de kijker altijd geassocieerd met betere vering), worden de achterbenen iets richting de camera gehaald. Resultaat: Een langbenig paard met een 'sterke' (want rechte) rug en veel front.

Hetzelfde gelt voor de hoofdhouding. Een hals is niet iets dat je los kunt zien van de rest van het lijf. Als er iets is dat je van het laag-rond-diep rijden kunt leren is dat het wel. Doe je de hals omhoog, dan gaat de rug omlaag (en is de schoft dus verhoudingsgewijs hoger dan de rug -> veel front). Daarnaast zitten de spieren van de hals echter ook vast aan schouderbladen, borstbeen en ruggewervels. Als een paard zijn hoofd vertikaal houdt, dan betekent dat ruwweg dat de spieren die zijn oren met de bovenkant van zijn rug verbinden (bij wijze van spreken) achterkant van het hoofd en eerste ruggewervels naar elkaar toe trekken. Doordat deze spieren ingekort zijn, worden de spieren die de onderkaak met borstbeen/onderkant schouders met elkaar verbinden uitgetrokken. Resultaat: het onderstel wordt wat omhoog getrokken, de borst wordt hoger en de schouder schuiner.

Vervolgens gaan we dat vergelijken met volbloeden (of andere paarden) die met hun achterbenen voor en voorbenen achter de loodlijn staan (onderstandig dus) en met een halshouding die eerder horizontaal is, en in elk geval niet over de 45 graden hoek komt. Dat is inderdaad een hele goede manier om verschillen te creeeren.

Zet je de paarden eerlijk en vergelijkbaar neer, dan is er qua hoeken en 'zwaartepunt' nauwelijks verschil: alles loopt schuin naar voren, ook bij de oudjes. Het enige echte verschil is dat bij engels volbloeden het zitbeen hoger eindigt dan het borstbeen (verbindt die twee en je krijgt een schuine lijn die richting de achterhand oploopt). De 'oudjes' hebben dat veel horizontaler (tenminste op deze vertekende foto's). De berber heeft dat nog horizontaler (geen wonder, lage staartimplant en grote hoek tussen bekken en bovenbeen). Betekent dit dat een hoger kontje slecht is? Ik weet het niet. Wel weet ik dat volbloed arabieren precies datzelfde laten zien. En als ik het oude verhaal van Anna42 mag geloven, betekent dit hoge kontje met een relatief horizontaal bekken juist dat dat bekken extra kan zakken waardoor ze veel meer lendenmechanisme hebben dan paarden met een hellend kruis/lage staartimplant. Allemaal dressuurtoppertjes dus, die volbloeden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:25

Helaas kan ik niet alle foto's zien maar zo heel langzaam aan begin ik wel een beetje het licht te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:38

Gevaar van de lijntjes trekken is wel, dat als het paard een flinke schuine schouder erin heeft zitten, het paard al veel sneller een "goed" model heeft.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:20

@ xyzutu2.
Ik heb nog eens gekeken op t andere forum, er wordt niet op de door jou neergezette stukken over t evenwichtsmodel en het lijntjestrekken fatsoendelijk gereageerd....het wordt gewoon genegeerd en men begint over t oerpaard,de zebra en ik weet niet wat nog allemaal.

Voor mij is t duidelijk dat bepaalde dingen uit de lucht worden gegrepen, en dat de kennis over t EV maar mager is.
Als t tegendeel wordt bewezen, wordt t doodgezwegen...lekkere manier van discussiëren. Ik vind dit wel heel jammer.

Ook staat er weer dat een EV niet kan verzamelen, sprinten en springen.
Misschien is t handig eens een keer een dagje naar een renbaan te gaan en de koersen te gaan bekijken, en dan een 1000 meter koers bekijken, en dan vervolgens roepen dat ze niet kunnen sprinten...vindt t wel grappig.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:33

Vandaag is van Gogh vermoord.
Door een vertegenwoordiger van een groep die willen bepalen wat er gezegd wordt in deze maatschappij.

De groep concludeer ik inmiddels is niets anders dan de groep die hier op dit moment tegen zichzelf aan het praten is door hun haar "geloof" te verkondigen zonder dat de ander zich kan / mag verdedigen hier.

Wat maakt hier de mensen anders dan de groep die van Gogh heeft laten vermoorden.

nl. door een ban iemands mond"dood" maken Omdat bepaalde vrije uitspraken hun niet bevielen in een land van "vrije" meningsuiting..
en waar bij een ander topic nu wel alles kan.

Hoe hypocriet is de zichzelf echte Nederlander noemde.?
Laatst bijgewerkt door ceasario op 02-11-04 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:44

Wat een onzin ceacario, je kunt ook overdrijven zeg

Ik heb vaak genoeg met anna geprobeerd te discussiëren, maar heb vaak genoeg ondervonden dat hij niet op mijn argumenten reageerde.
En omdat hij nu een ban heeft, moeten we er maar niet meer over praten?
Het gaat toch niet alleen over zijn mening, er zijn toch ook mensen die zijn visie delen die inhoudelijk kunnen reageren?? wat steeds niet gebeurd.

Iedereen mag van mij zeggen wat ie wil, maar als ze tegenargumenten krijgen, reageer daar dan ook op.

De vergelijking van wat hier wordt gezegd en een aanslag op iemand plegen vind ik toch wel erg ver gaan......jesus...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:46

thoroughbred schreef:
Wat een onzin ceacario, je kunt ook overdrijven zeg

Ik heb vaak genoeg met anna geprobeerd te discussiëren, maar heb vaak genoeg ondervonden dat hij niet op mijn argumenten reageerde.
En omdat hij nu een ban heeft, moeten we er maar niet meer over praten?
Het gaat toch niet alleen over zijn mening, er zijn toch ook mensen die zijn visie delen die inhoudelijk kunnen reageren?? wat steeds niet gebeurd.

Iedereen mag van mij zeggen wat ie wil, maar als ze tegenargumenten krijgen, reageer daar dan ook op.

De vergelijking van wat hier wordt gezegd en een aanslag op iemand plegen vind ik toch wel erg ver gaan......jesus...

Zij die zonder zonden zijn werpen de eerste "steen". Haha! Haha!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:56

ceasario schreef:
:)*

Zij die zonder zonden zijn werpen de eerste "steen". Haha! Haha!

Op deze manier zullen we nooit wat van mekaar opsteken, ik dacht dat daar een forum voor was...weer een illusie armer..... Scheve mond

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:17

Ceasario: dit topic gaat niet over Theo van Gogh. Dit Topic gaat ook niet over een ban van users.

Een ban is ook geen beperking van meningsuiting. Anna42 is vrij zijn mening te uiten, alleen helaas niet hier gedurende de komende maanden. Wij beheren bokt.nl, niet het internet.

Gelieve weer on topic te reageren, anders voel ik me genoodzaakt om voor het lezersgemak off-topic reakties te verwijderen.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:52

ceasario schreef:
Vandaag is van Gogh vermoord.
Door een vertegenwoordiger van een groep die willen bepalen wat er gezegd wordt in deze maatschappij.

De groep concludeer ik inmiddels is niets anders dan de groep die hier op dit moment tegen zichzelf aan het praten is door hun haar "geloof" te verkondigen zonder dat de ander zich kan / mag verdedigen hier.

Wat maakt hier de mensen anders dan de groep die van Gogh heeft laten vermoorden.

nl. door een ban iemands mond"dood" maken Omdat bepaalde vrije uitspraken hun niet bevielen in een land van "vrije" meningsuiting..
en waar bij een ander topic nu wel alles kan.

Hoe hypocriet is de zichzelf echte Nederlander noemde.?

Ceasario: vrijheid van meningsuiting is wat anders dan alles tollereren.

Excessen zoals de moord op Theo van Gogh zijn niet het gevolg van het niet toestaan van de vrijheid van meningsuiting maar een gevolg van de intollerantie van 1 persoon.
Daar tegenover staat dat wij het gedrag van die intollerante persoon niet kunnen tollereren!

Als de persoon die geband is het boekje te buiten gaat door meerdere malen de hier geldende regels te verbreken moeten we dat dan wel tollereren omdat er vrijheid van meningsuiting is?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:02

'K heb eindelijk het betreffende artikel gelezen. Eigenlijk was ik het in grote lijnen wel met hem eens. Alleen de manier van uitleggen.... tja..... Om daar nu allehande voorbeelden van zebra's etc. bij aan te voeren.... Okay, het zal wel. Feit blijft wel dat Karel graag een paard ziet wat evenwichtig in elkaar zit alleen de argumentatie gaat mij af en toe boven de pet. Of misschien wil ik het niet zien, dat kan natuurlijk ook. Eigenlijk let ik bij een paard als eerste op de snelheid van het achterbeen.... Is dat achterbeen sneller over als het voorbeen ga ik weleens kijken wat voor paard eraan vast zit. Doorgaans zijn dat wel paarden waar je die vierkantjes op los zou kunnen laten. Alleen let ik wel eerst op een partje Knipoog

Imo hetzelfde doel, alleen iets andere weg om er te komen Knipoog Haha!

Maarja, ik pretendeer er gelukkig ook geen verstand van te hebben. Laat dat dan ook maar zo Clown Als ik maar lekker kan knolhobbelen