De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:05

Is het niet andersom... de sport is min of meer gelijk gebleven maar de de mens verlegd zijn/haar grenzen...met af en toe in het voordeel van als bepaalde regels uitgebuit worden en daarom veranderd dienen te worden...en daarbij worden dieren en soms kinderen "vergeten" bij het zoeken van die grenzen...en is daar de eigenaar/ouder/ruiter niet de schuldige?
Waarbij dus een fokker na verkoop van het veulen eigenlijk geen zeggenschap meer heeft....en (nu weet ik niet of dit ook geheel op zou kunnen gaan in de paardensport/fokkerij) als iemand een stam heeft opgebouwd en een veulen verkoopt met als advies (stam is een sportstam) het paard niet in te zetten voor de fokkerij.... zou daar gehoor aan gegeven worden?

af en toe fok je uit merrie alleen maar fokpaarden.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:12

Alane in de fokkerij van sportpaarden is alleen fokkerij niet aan de orde als je het serieus wil doen. De merrie moet presteren om te laten zien dat ze in staat is om datgene zelf te doen waarvoor ze ingezet wordt het leveren van sportpaarden.
De kinderen zullen in de eerste plaats ingezet worden in de sport.
Vroeger zeiden boeren van een fokproduct dat niet goed genoeg was om mee te fokken, dan kan het altijd nog de sport in.
Dat is verleden tijd, aan beiden worden even hoge eisen gesteld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:18

sarabande schreef:
Vroeger zeiden boeren van een fokproduct dat niet goed genoeg was om mee te fokken, dan kan het altijd nog de sport in.

Dan waren dat maar domme boeren Haha! iets wat niets kan kan altijd nog voor nazaten zorgen, en die onkundige nazaten kunnen ook weer voor nazaten zorgen, enz....
Als ze niet willen lopen dan kun je er altijd nog mee fokken...
Bij de renpaarden van het luchtruim: als ze niet willen vliegen kan je er nog van kweken...

om een merrie te laten presteren moet je wel iemand hebben om er op te zetten... die moet dan ook nog kunnen rijden en vaak durven rijden...enz.
En wat veel mensen vergeten GEDULD kilo's/loters/bergen/tassen vol geduld...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:25

Alane schreef:
om een merrie te laten presteren moet je wel iemand hebben om er op te zetten... die moet dan ook nog kunnen rijden.

Dat is een van de redenen dat het fokken van een goed veulen zo duur is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:34

Het fokken van een goed veulen is net zo duur als het fokken van een slecht veulen...
Als een veulen later niet presteerd ligt dat dan aan het veulen/paard, zijn/haar ouders de opvoeding, de opfok of de ruiter?
talent is niet te koop, wel te stimuleren.... geld kan niet rijden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:45

Alane schreef:
Het fokken van een goed veulen is net zo duur als het fokken van een slecht veulen.

Als iedereen die filosofie zou hanteren zou er heel snel geen sport meer zijn.
In de fokkerij van sportpaarden probeer je het beste te bereiken, gezondheid, prestatie, functionaliteit, karakter.
Probeer het maar!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:45

Ben het er helemaal mee eens dat het heel bepalend is bij wie een veulen cq de veulens terecht komen.
Even extreem: Een GGK-hengst kan op 100 veulens 10 toppers geven maar als net die 10 toppers allemaal op 1 of andere manier bij iemand terecht komen die dat er niet uit kan halen blijft die hengst ondergewaardeerd op zijn nakomelingen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:58

Sarabande dat is geen filosofie dat is gewoon de waarheid....
wanneer weet je of een fokprodukt slecht is? op hetzelfde moment als je weet dat die goed is....
Als jij dat kunt zien aan een papier of vanaf een foto van de moeder of een veulen slecht of goed is... kan je goud verdienen Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:07

Alane schreef:
Sarabande dat is geen filosofie dat is gewoon de waarheid....
wanneer weet je of een fokprodukt slecht is? op hetzelfde moment als je weet dat die goed is....
Als jij dat kunt zien aan een papier of vanaf een foto van de moeder of een veulen slecht of goed is... kan je goud verdienen Haha!

Je kan zien hoe een veulen is als het geboren de verdere eigenschappen heb je meegegeven. In geval het een merrie is worden die allemaal uitgetest voor er weer mee gefokt wordt.

Ik heb de indruk dat we langs elkaar praten, het gaat bij mij om sportpaarden, dit topic ook volgens mij. Jij hebt het over iets dat gefokt wordt een wijds begrip, dat kan een kanariepiet zijn.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:18

Vogens mij heeft Alane wel degelijk een punt, bij de geboorte weet je niet of het een topproduct is dat moet de tijd uitwijzen ook al hangt er nog zo'n goede stam aan.
Dit heeft volgens mij wel degelijk met de titel te maken, "De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?"
Sportpaarden worden toch ook gefokt?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:44

jaantsje schreef:
Vogens mij heeft Alane wel degelijk een punt, bij de geboorte weet je niet of het een topproduct is dat moet de tijd uitwijzen ook al hangt er nog zo'n goede stam aan.
Dit heeft volgens mij wel degelijk met de titel te maken, "De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?"
Sportpaarden worden toch ook gefokt?

Citaat:
bij de geboorte weet je niet of het een topproduct is dat moet de tijd uitwijzen

Je kunt wel degelijk zien net na de geboorte of zulk een diertje over de aanleg beschikt waarvoor hij/zij gefokt is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:48

Citaat:
Je kunt wel degelijk zien net na de geboorte of zulk een diertje over de aanleg beschikt waarvoor hij/zij gefokt is.
er is nog een verschil tussen een goed veulen en een topveulen. 1 met aanleg zal ook in het juiste milieu terecht moeten komen... heeft de fokker die ambities, heeft de ruiter die ambities.... Als dat veulen met die aanleg als veredelde grasmaaier zijn/haar leven slijt is het dan gelijk een slecht paard of was het als veulen dan slecht? en heeft dat veulen dan minder gekost dan een goed veulen?

en een kanariepiet wordt niet gefokt maar gekweekt Tong uitsteken

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:53

Citaat:
er is nog een verschil tussen een goed veulen en een topveulen. 1 met aanleg zal ook in het juiste milieu terecht moeten komen.

Een topveulen bestaat niet.
Een veulen met topaanleg wel. Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:58

ik vind een veulen dat op de regionale keuring kampioen wordt, op de centrale aan kop loopt, op een europese open 2e alle secties wordt toch wel een topveulen.... Haha!
of topveulen in de vandale staat is een 2e Tong uitsteken kunnen we opzoeken Haha!
Laatst bijgewerkt door Alane op 25-09-04 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:03

Citaat:
top-
1 om aan te duiden dat het in het tweede lid genoemde het beste, het hoogste is

Citaat:
aan·leg (de ~ (m.))
1 het tot stand brengen
2 aangeboren geschiktheid => predispositie
3 vatbaarheid, geneigdheid
4 [jur.] instantie

dan bestaat een topveulen wel...
topaanleg = de beste aangeboren geschiktheid.... of is het geneigdheid als je het over aanleg hebt? het veulen is genegen om correct te bewegen..
het paard is genegen om zich te tonen...
of het veulen is genegen zijn/haar aangeboren geschiktheid te tonen....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:55

Merries zijn goeie fokmerries als hun nakomelingen in de sport presteren, en dat weet je soms wat later. Doordat een merrie Z loopt geeft ze nog geen goeie kinderen.
Er moet gewoon meer gefokt worden naar wat de ruiter vraagt.
Fokkers kunnen veel theorie ten toon spreiden maar de ruiter heeft vaak heel andere criteria en koopt daar ook naar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:21

Zannekin schreef:
Merries zijn goeie fokmerries als hun nakomelingen in de sport presteren, en dat weet je soms wat later. Doordat een merrie Z loopt geeft ze nog geen goeie kinderen.

Soms???? hoe wil je daar anders achter komen.

Een fokmerrie moet op zijn minst aantoonbaar datgene kunnen wat van haar kinderen verwacht wordt.
Dat is vroeger altijd zo geweest en is nu weer aan de orde.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:06

ik denk dat je dat soms in zinsverband moet lezen...
de ene nakomeling zal op een vroegere leeftijd presteren de andere wat later, daarbij zal het veulen allereerst 3 jaar zijn eer er op gereden gaat worden (of zelfs ouder bij laatrijp) dus weet je dat soms wat later of je merrie een goede fokmerrie is Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:12

Ze presteren niet voor ze een jaar of 5 a 6 zijn dan is een merrie al gauw 10 jaar

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:17

En als het een en ander tegen zit pas met 8 jaar en duurt het dus soms wat langer.... het is denk ik net hoe je het leest en op vat.... Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:10

Alane schreef:
Dan waren dat maar domme boeren Haha! iets wat niets kan kan altijd nog voor nazaten zorgen, en die onkundige nazaten kunnen ook weer voor nazaten zorgen, enz....
Als ze niet willen lopen dan kun je er altijd nog mee fokken...
Bij de renpaarden van het luchtruim: als ze niet willen vliegen kan je er nog van kweken...

om een merrie te laten presteren moet je wel iemand hebben om er op te zetten... die moet dan ook nog kunnen rijden en vaak durven rijden...enz.
En wat veel mensen vergeten GEDULD kilo's/loters/bergen/tassen vol geduld...

Dit vind ik een heel belangrijk punt Alane.

Geduld, hoeveel fokkers in Nederland geven hun paarden de tijd om het uit te laten groeien tot een GP paard (zowel springen als dressuur).
Naar mijn mening zijn dat veels te weinig fokkers.

In mijn omgeving speelt geld de grootste rol.
Maar in mijn vriendenkring speelt kwaliteit de grootste rol.
Ik geloof dat er kwaliteit is onder de kwpn paarden en we moeten degenen die die kwaliteit willen behouden eren.

Maar het kwpn raakt op een dwaalspoor met verschillende dingen en gelukkig staan ze open voor feedback en reflectie.

Mijn mening is alleen dusdanig gevormd dat ik een zwak heb voor het Holsteiner paardenras.
En het is een feit dat de mensen bij de Holsteiners selecteren op kwaliteit.
En het gras was en is daadwerkelijk groener daar in het Noorden van Duitsland.

hobbyfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:25

sarabande schreef:

Het verschil met vroeger is dat indien een paard niet beviel in het boerenwerk (karakter, werklust, gezondheid, etc) deze merrie juist wegging en werd er niet meegefokt. De merries die bleven brachten een veulen naast het boerenwerk wat gedaan werd. Hieruit komt juist de kwaliteit van diverse oude stammen aangezien destijds stringent geselecteerd werd! Een agrariër had er geen zin in om een paard te houden die niet in het werk voldeed.
Wat zien we juist tegenwoordig: een merrie voldoet niet in de sport (blessures, kan het hoge niveau van een M- of Z-proef niet aan) en wordt uit de sport teruggetrokken om dan maar een veulen te brengen.
De selectie van vroeger is bijna een anti-selectie geworden ?!?!?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:37

hobbyfokker schreef:
Het verschil met vroeger is dat indien een paard niet beviel in het boerenwerk (karakter, werklust, gezondheid, etc) deze merrie juist wegging en werd er niet meegefokt. De merries die bleven brachten een veulen naast het boerenwerk wat gedaan werd.

Ik gaf dat als voorbeeld en de zin staat in een grotere context, namelijk dat dat nu omgekeerd is.
Trouwens ik had het over de tijd na de landbouwpaarden, want in die tijd was er nog niet zo veel naar de sport te schuiven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:41

welke tijd is of was dat dan?
want dan vraag ik me af waar men voor fokte.....ik bedoel de selectie voor het boerenwerk haal je weg... en tegenwoordig fokt men op prestatie...en die tijd daar tussen fokte men fokpaarden en als ze dachten dat die niet goed genoeg waren dan gingen die de sport in... Verward
ben echt de weg kwijt...

en dan omgekeerd: als het niet goed genoeg is voor de sport kan je er altijd nog mee fokken....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:01

Alane schreef:
ik vind een veulen dat op de regionale keuring kampioen wordt, op de centrale aan kop loopt, op een europese open 2e alle secties wordt toch wel een topveulen.... Haha!
of topveulen in de vandale staat is een 2e Tong uitsteken kunnen we opzoeken Haha!

Jij hebt het hier duidelijk over iets heel anders dan waar het topic over gaat.
Bij paarden geldt keuringsucces is leuk voor die dag, maar je kan er verder niets mee.
Ik ken trouwens geen keuringen voor paarden die Europees open of alle sekties heten.