De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 21:30

toscana schreef:
Je kunt ook en gezond paard hebben dat beperkte sportkwaliteiten heeft... zelfde als dat er mensen zijn die totaal a-sportief zijn aangelegd maar verder niks mankeren.

Ja dat is prima
Dat moet ook het uitgangspunt van iedere fokker zijn een fijn gezond paard op de wereld zetten. Bij wie het komt en wat ermee gebeurt ligt niet bij de fokker.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:43

Citaat:
"annegti. Volgens jullie zou er met zo'n merrie niet gefokt mogen worden? .

Jullie ???????
Wie zijn dat.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:04

Franske schreef:
Citaat:
Die moeder van Toklund, heeft die andere veulens gegeven die actiever dan gemiddeld in de sport hebben gelopen EN oud geworden zijn zonder smetjes op de foto's???

Enige nakomeling.

Maar ik vind niet echt nuttig om precies op die merrie alles af te gaan schrijven , was eigenlijk alleen ff bedoeld als klein voorbeeld Haha!

Dank voor je antwoord. Ik ben niet over die merrie begonnen trouwens, maar als we het er dan toch over hebben, dan ben ik wel benieuwd wat ze zoal afgeleverd heeft. Haar debuut is met Toklund best goed, maar laten we reeel blijven, Toklund is pas 4 jaar oud.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 01:48

Citaat:
Dank voor je antwoord. Ik ben niet over die merrie begonnen trouwens, maar als we het er dan toch over hebben, dan ben ik wel benieuwd wat ze zoal afgeleverd heeft

Al eerder gezegd, enige nakomeling. En meer gaat ze er ook niet krijgen, kan volgens mij namelijk niet meer Knipoog Voor zover ik weet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 08:55

Franske schreef:
Al eerder gezegd, enige nakomeling. En meer gaat ze er ook niet krijgen, kan volgens mij namelijk niet meer Knipoog Voor zover ik weet.

Kan ook zijn dat oklund hier de verbeteraar was!!!.Ben er mee eens dat je met een goede merrie al een heel eind bent ,maar er zijn ook hengsten die een groot deel aan de prestaties van hun nakomelingen bijvoegen .
Er zijn maar weinig merries waar je telkens een andere hengst opzet en die telkens opnieuw een bovengemiddeld sportpaard geven ,anders liepen er veel cracks rond
En wat betreft dat prok ik heb er toch mijn twijfels over,zo kochr ik 2 jaar geleden een 4 jarige burgraaf merrie met prok ,dus liet ze niet meer opnieuw keuren ,na enkele weken begon dat paard slechter te lopen ,dus opnieuw gekeurd hier bij ons ,ze had hoefkatrol 4en 2 ocd,daar sta je dan met je prok merrie!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 09:11

libke schreef:
En wat betreft dat prok ik heb er toch mijn twijfels over,zo kochr ik 2 jaar geleden een 4 jarige burgraaf merrie met prok !!

Was dat een origineel PROK certificaat, zo ja dan denk ik dat je, wanneer dat binnen een jaar geconstateerd wordt, beroep aan kan tekenen bij de PROK commissie. Dat certificaat wordt door een commissie van 3 bekende artsen toegekend die niet weten bij wat voor merrie die foto's horen en die ook onderling niet de grootste vrienden zijn.
Binnen dat traject kan niet gesjoemeld zijn, maar de keurende DA zou eventueel iets verwisseld kunnen hebben en dat zou men best boven water willen hebben gezien de status van het PROK predikaat.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:57

Dat lijkt een beetje op de boel omdraaien. Het PROK certificaat is geen garantiecertificaat. Net zo min als de hengsten die op driejarige leeftijd gekeurd worden geen OCD zouden vererven.
Overigens is de OCD keuring van driejarige hengsten al helemaal niet waterdicht.
Verschillende hengstenhouders hebben al lang de mazen in het systeem ontdekt. Je zal ze de kost maar geven die op 1.5 -2 jarige leeftijd OCD hebben. De chipjes worden er op die leeftijd netjes uitgehaald en op driejarige leeftijd krijgt de betrokken hengst een OCD vrij certificaat.
Het KWPN jubbelt dat de OCD omlaag gaat met hun systeem en de fokkers en gebruikers kopen met dit systeem een kat in de zak.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 19-09-04 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 20:06

Anna zoals gewoonlijk fantaseer je weer. Het PROK certificaat wordt opgemaakt na een veterinaire fotosessie. Niemand zegt dat het een garantie certificaat is, het geeft wel duidelijkheid.
De klasses van de hengsten zijn ook openbaar en dit samen geeft de fokker een handvat om keuzes te maken.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:22

sarabande schreef:
Anna zoals gewoonlijk fantaseer je weer. Het PROK certificaat wordt opgemaakt na een veterinaire fotosessie. Niemand zegt dat het een garantie certificaat is, het geeft wel duidelijkheid.
De klasses van de hengsten zijn ook openbaar en dit samen geeft de fokker een handvat om keuzes te maken.

Soms vraag ik me wel eens af of je je eigen onderschrift wel eens gelezen hebt maar wat dit betreft ben ik het zeker met je eens!

Als ik je je nu laat onderzoeken op kanker en het blijkt dat je het niet hebt wil dat ook niet zeggen dat je het in de toekomst niet krijgt.. maar voorlopig heb je het dus niet en dat lijkt me wel zo prettige gedachte!

Mijn botten zijn getest op botontkalking i.v.m. medicijngebruik.. op dit moment heb ik ondanks de medicijnen die dit kunnen veroorzaken geen noemenswaardige afwijkingen aan mijn botten..

Je kunt het zien als een momentopname maar als een paard bij een OCD-keuring geen OCD heeft is dat misschien geen garantie maar wel beter dan wanneer hij het wel zou hebben..

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:28

Maar wat ook geen fantasie is, dat is dat mensen er erg goed in zijn om mazen te vinden in regels.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:35

maar als een paard ocd heeft is het dus nog de vraag of het erfelijk is of een trauma.... en als nu een ocd vrije hengst met een ocd vrije merrie een veulen produceren/krijgen/hebben... dan zou die dus ocd vrij moeten zijn en als het een hengst is die wordt goedgekeurd.... met goede foto's.. en mams blijkt toch ocd te hebben gekregen, wordt dan die ggk hengst als nog afgekeurd? net als zijn nazaten?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:35

we raken weer in het ocd verhaal..... Anna heeft wel gelijk, het gebeurt gewoon dat bij een 1,5 jarige de chipjes er zo netjes mogelijk worden uitgehaald, zodat je op 3 jarige leeftijd niets meer daar van ziet.
Resultaat: perfecte foto's

als ze ocd via DNA kunnen achterhalen, zou dat een veel beter en eerlijker beeld geven (trauma's /opfok fouten zijn dan ook uit te sluiten).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:46

Suzan1 schreef:
we raken weer in het ocd verhaal..... Anna heeft wel gelijk, het gebeurt gewoon dat bij een 1,5 jarige de chipjes er zo netjes mogelijk worden uitgehaald, zodat je op 3 jarige leeftijd niets meer daar van ziet.
Resultaat: perfecte foto's

als ze ocd via DNA kunnen achterhalen, zou dat een veel beter en eerlijker beeld geven (trauma's /opfok fouten zijn dan ook uit te sluiten).

Kul en tegengesproken door degenen die het moeten beoordelen. Meer dan 90% is te zien.
Maar dit is erg off topic het ging over de markt voor veulens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:48

sarabande schreef:
Kul en tegengesproken door degenen die het moeten beoordelen. Meer dan 90% is te zien.
Maar dit is erg off topic het ging over de markt voor veulens

Als ze het niet tegenspreken dan zouden ze hun eigen glazen ingooien. Dus het lijkt mij logisch dat ze dat tegenspreken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:51

Pipo schreef:
Als ze het niet tegenspreken dan zouden ze hun eigen glazen ingooien. Dus het lijkt mij logisch dat ze dat tegenspreken.

Als Van Muiswinkel zegt dat eerdere ingrepen voor meer dan 90% te zien zijn geloof ik dat eerder dan dit soort veronderstellingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:53

sarabande schreef:
Als Van Muiswinkel zegt dat eerdere ingrepen voor meer dan 90% te zien zijn geloof ik dat eerder dan dit soort veronderstellingen.

En voor alles wat ze niet zien geven ze gewoon die 10% de schuld.........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 23:05

Pipo schreef:
En voor alles wat ze niet zien geven ze gewoon die 10% de schuld.........

Wat probeer je nu eigenlijk te stellen, buitendat het volledig off topic is.
Ben je echt blij als de vader of de moeder van het veulen dat je wilt kopen niet voldoet aan de gezonsheidseisen?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:10

toscana schreef:
Soms vraag ik me wel eens af of je je eigen onderschrift wel eens gelezen hebt maar wat dit betreft ben ik het zeker met je eens!

Als ik je je nu laat onderzoeken op kanker en het blijkt dat je het niet hebt wil dat ook niet zeggen dat je het in de toekomst niet krijgt.. maar voorlopig heb je het dus niet en dat lijkt me wel zo prettige gedachte!

Mijn botten zijn getest op botontkalking i.v.m. medicijngebruik.. op dit moment heb ik ondanks de medicijnen die dit kunnen veroorzaken geen noemenswaardige afwijkingen aan mijn botten..

Je kunt het zien als een momentopname maar als een paard bij een OCD-keuring geen OCD heeft is dat misschien geen garantie maar wel beter dan wanneer hij het wel zou hebben..

Hoe vaak moet een merrie PROK gekeurd worden dan? Is dat eenmalig? Dan heeft het zo te lezen niet veel nut en is het maar een moment opname, wat voor toegevoegde waarde heft dat PROKken dan? Alleen maar dat je weet dat de merrie ooit eens even "goed" geweest is? Of worden PROK merries jaarlijks, tweejaarlijks gekeurd?? (sorry, geen kwpn fokker, dus geen idee hoe het gaat met PROK)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:18

sarabande schreef:
Wat probeer je nu eigenlijk te stellen, buitendat het volledig off topic is.
Ben je echt blij als de vader of de moeder van het veulen dat je wilt kopen niet voldoet aan de gezonsheidseisen?

Waar zeg ik dat? Nergens toch?

Ik zou heel graag willen dat je het altijd 100% zeker kon zien, maar helaas is dat gewoon niet zo. En dan moet je niet zeggen dat het wel zo is, want dat is niet waar.

Prokken is heel belangrijk maar niet zaligmakend. Er zitten teveel haken en ogen aan dat systeem om het werkelijk goed te laten functioneren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 07:38

vwb de afname van een eventueel veulen:
ligt ook aan de connecties die je hebt in de paardenwereld... ik heb momenteel niets te klagen over potentiele kopers voor een veulen echter is dit eerder anders geweest puur omdat ons ons niet kent...en velen niet weten waar ze moeten zijn en bij wie vwb de verkoop van hun spul... neem daar eens de tijd van het jaar bij.... en je hebt een bijna onverkoopbaar paardje.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:06

ThePast03 schreef:
Als je gaat fokken moet je er vanuit gaan dat alle gebreken erfelijke kunnen zijn. Dat hoeft niet in de eerste generatie naar boven te komen maar kan maar zo weer 2 a 3 generaties verder naar boven komen.
Niet erg logisch om met zulk materiaal te fokken dus.

Alle gebreken, die niet door een ongeluk tot stand zijn gekomen, zullen inderdaad wel in meer of mindere mate erfelijk zijn. Maar je kunt er ook vanuit gaan dat dergelijk erfelijke gebreken RECESSIEF overerven (anders zou binnen de kortste keren een groot deel van de populatie dit gebrek hebben). Als je er dus voor zorgt dat de hengsten, die goedgekeurd worden, dit gebrek NIET hebben, dan fokt je dit gebrek er zo uit. Dus mijn stelling is: de hengsten, die tenslotte voor een groot aantal nakomelingen zorgen, moeten streng medisch gekeurd worden. Wat de (fok)merries betreft kun je dan qua gezondheid best wat minder streng zijn, zeker als ze op andere relevante punten wel goed is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:15

_Piet schreef:
Alle gebreken, die niet door een ongeluk tot stand zijn gekomen, zullen inderdaad wel in meer of mindere mate erfelijk zijn. Maar je kunt er ook vanuit gaan dat dergelijk erfelijke gebreken RECESSIEF overerven (anders zou binnen de kortste keren een groot deel van de populatie dit gebrek hebben). Als je er dus voor zorgt dat de hengsten, die goedgekeurd worden, dit gebrek NIET hebben, dan fokt je dit gebrek er zo uit. Dus mijn stelling is: de hengsten, die tenslotte voor een groot aantal nakomelingen zorgen, moeten streng medisch gekeurd worden. Wat de (fok)merries betreft kun je dan qua gezondheid best wat minder streng zijn, zeker als ze op andere relevante punten wel goed is.

De hengsten hebben toch ook een moeder,grootmoeder en overgrootmoeder.

Citaat:
Dominante genen komen altijd tot uitdrukking bij een bepaalde eigenschap, zij overheersen het andere gen. Recessieve genen daarentegen komen niet tot uitdrukking, zij worden onderdrukt door het andere gen (recessief gaat terug op het Latijnse woord voor terugwijkend). Wanneer twee genen voor een bepaalde eigenschap echter allebei recessief zijn, komt deze recessieve eigenschap wel naar voren. Ten slotte zijn er ook nog genen die beiden even sterk zijn, die genen worden dan co- dominant genoemd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 08:20

_Piet schreef:
Wat de (fok)merries betreft kun je dan qua gezondheid best wat minder streng zijn, zeker als ze op andere relevante punten wel goed is.

Daarin verschil ik met je van mening. Ik vind dat je niet moet toegeven op de gezondheid van een fokmerrie. Ik ben het met je eens dat het niet het enige punt is, maar dat geldt over de hele linie voor het fokken van een paard, je moet keuzes maken.

Maar aan een te verkopen veulen binnen de huidige markt worden steeds hogere eisen gesteld. De vraag naar de gezondheid van de moeder is daar een van.
En terecht het geeft de koper/ opfokker iets meer zekerheid over de gezondheid van zijn aankoop over 3 jaar.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:28

sarabande schreef:
En terecht het geeft de koper/ opfokker iets meer zekerheid over de gezondheid van zijn aankoop over 3 jaar.

We weten het over 4 jaar.

Hebben een veulen waarvan de moeder en grootmoeder PROK is.
En we hebben een veulen waarvan de grootmoeder en overgrootmoeder PROK is.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:51

ceasario"]
[quote="_Piet schreef:

De hengsten hebben toch ook een moeder,grootmoeder en overgrootmoeder.

Citaat:
Dominante genen komen altijd tot uitdrukking bij een bepaalde eigenschap, zij overheersen het andere gen. Recessieve genen daarentegen komen niet tot uitdrukking, zij worden onderdrukt door het andere gen (recessief gaat terug op het Latijnse woord voor terugwijkend). Wanneer twee genen voor een bepaalde eigenschap echter allebei recessief zijn, komt deze recessieve eigenschap wel naar voren. Ten slotte zijn er ook nog genen die beiden even sterk zijn, die genen worden dan co- dominant genoemd.
[/quote]

Klopt, je zult het er ook zeker niet in een generatie uitfokken. Maar als je er van uit gaat dat de hengst het gebrek genetisch niet heeft of hooguit als drager (dus onderdrukt door het andere gen (allel is trouwens in dit geval het juiste woord maar dit terzijde)) dan zal het gebrek uiteindelijk sterk gereduceerd worden/verdwijnen zonder dat je te voorbarig goede merriestammen om zeep heb geholpen.