Lenden mechanisme

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:54

Himyar schreef:
Lenden mechanisme" blijft intrigeren, dat blijkt wel uit het aantal malen dat dit topic is bekeken.


Dat was het geestige gedeelte Haha! , nu helaas verworden tot gekakel.

Het meest intrigerende van dat Lendenmechanise (het is een woord dat is het enige eraan dat mij duidelijk is intussen) dat bij de summiere toelichting door de uitvinder er zulke onzinnige voorbeelden worden gegeven (Jazz en Krack hebben geen LM dus zijn niet geschikt voor de dressuur Verward ) dat de serieuze pogingen tot opheldering al bij voorbaat niet meer serieus genomen worden.

Maar dat luchtverhaal was wel heel komisch, zo mogen er meer komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:57

Himyar schreef:
Ergens zit er in veel zaken die naar voren zijn gebracht door veel mensen een kern van waarheid. Maar hoe het met de ultieme waarheid zit?? En hoe het wetenschappelijk in elkaar zit?? "Lenden mechanisme" blijft intrigeren, dat blijkt wel uit het aantal malen dat dit topic is bekeken.

Het feit dat het nooit eerder is benoemd in anatomische studies lijkt mij nogal veelzeggend.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 10:58

Af en toe eens niet zo serieus zijn en eens een komische draai geven aan iets, is wel verfrissend op zijn tijd Haha! .

We weten en zien met zijn allen dat paarden hun achterhand op verschillende manieren gebruiken, om dat eens verklaard te krijgen, zou wel leuk zijn .

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:13

Je kunt je ook afvragen, waarom bepaalde paarden beter presteren dan andere, waarom bepaalde dieren meer sportpaarden brengen dan andere. Ik laat dan de invloed van de ruiter in het midden, maar wil me concentreren op het fokkerijgedeelte en dan met name bouw. De bouw van de achterhand is van doorslaggevende betekenis voor een juiste bewegingsafloop. Veel wordt er gekeken naar de stand van het achterbeen (steil of sabelebenig, bijv.). Dit schijnt de prestatie niet wezenlijk negatief te beïnvloeden. Wat beïnvloedt postitieve 'Advanced Diagonal Placement' of waardoor wordt dit veroorzaakt? Dit is al bij veulens van drie maanden waar te nemen. Veulens die deze eigenschap niet beschikken worden nooit goede sportpaarden.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:15

Bucephalus schreef:
Dit is al bij veulens van drie maanden waar te nemen. Veulens die deze eigenschap niet beschikken worden nooit goede sportpaarden.


Even ter verdere verduidelijking. Is dit onafhankelijk van sport? Rensport, dressuur, springen, tuigsport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:19

Bucephalus schreef:
Wat beïnvloedt postitieve 'Advanced Diagonal Placement' of waardoor wordt dit veroorzaakt? Dit is al bij veulens van drie maanden waar te nemen. Veulens die deze eigenschap niet beschikken worden nooit goede sportpaarden.

Welke eigenschap bedoel je hier??? Als je ADP bedoelt, dan wil ik graag wel weer weten wat dat betekent.

100-en jaren lang is men bezig geweest met de bouw en beweging van paarden en dan zou het 2003 moeten worden voordat ene Anna42 dat via een internetforum voor penny's publiek bekend maakt waarom een paard loopt zoals die loopt?? Het zal toch niet zo zijn dat men 100-en jaren lang over een klein driehoekje heen gekeken heeft .

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:26

Bucephalus, waar denk je dat de goede fokkers mee bezig zijn. Waarom mag men tegen mij met meer dan 30 jaar ervaring en anderen gewoon roepen dat we het allemaal fout doen.
De meeste fokkers lezen geen boeken met theorieen, die kijken, nemen hun ervaring mee en komen zo tot beslissingen.
Het fokken van goede paarden betekend complexe keuzes moeten maken, want je maakt altijd een keuze voor het behoud van het een en iets minder voor het ander.
Dat dat niet altijd uitvalt zoals je wenst is inherent aan het fokken.
Hier op Bokt krijg je geen inzicht over de werkelijke resultaten.
Omdat de een er vreselijk over opschept en alleen zijn/haar woord DE profetie is en een ander, die wellicht wat zinnigs zou kunnen bijdragen uit de eigen ervaringen, wijselijk zijn/haar mond maar houdt.
Een ding is zeker, met boeken/internet wijsheid kan je goed argumenteren, maar een goed veulen fokken vereist andere eigenschappen.

Zelf luisteren en kijken bijvoorbeeld.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:26

@ Joost, sorry, ik had het over dressuurpaarden. Bij een goed dressuurpaard landt het achterbeen 40 milliseconden eerder dan het voorbeen. Als het voorbeen eerder landt spreekt men van een negative DAP. Onderzoek heeft aangetoond, dat deze bewegingsvorm vanaf drie tot zes maanden is vast te stellen en dat deze niet meer verandert.
Als een paard een negatieve DAP heeft is het gebouwd voor snelheid en
als het een positieve DAP heeft is het gebouwd voor de dressuur.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:29

@ Sarabande: Natuurlijk is fokken allereerst een kwestie van praktijk. Daarnaast kun je echter je voordeel doen met de theorie. Als je praktijk en theorie op elkaar afstemt kun je een meer gefundeerde keuze maken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:35

Bucephalus schreef:
@ Sarabande: Natuurlijk is fokken allereerst een kwestie van praktijk. Daarnaast kun je echter je voordeel doen met de theorie. Als je praktijk en theorie op elkaar afstemt kun je een meer gefundeerde keuze maken.


Ik denk niet dat ik met mijn ervaringen en kennis van de eigen merriestammen een beter keuze maak als ik de passen van mijn veulens ga opmeten, of de theorieen van Anna of Ceasario bestudeer.

Voor mij geldt het is het paard dat je fokt dat je gelijk bevestigd.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:37

@Lovely: Ik heb het nu niet over de theorie van Anna42, maar over de resultaten van een gerenommeerd onderzoeker, die wetenschappelijk bewezen zijn.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:40

Voor het gemak vergeten we vaak Buc dat de buiging van een paard plaats vind in hals en lendenen. Om tot hankenbeugung te komen(heup,knie, en spronggewricht) heb je deze buiging in hals en lendenen wel nodig want de achterhand moet wel willen zakken. En idd Buc bij veulens zie je al snel degene die tot dragen kunnen komen en welke niet.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:40

sarabande schreef:
Ik denk niet dat ik met mijn ervaringen en kennis van de eigen merriestammen een beter keuze maak als ik de passen van mijn veulens ga opmeten, of de theorieen van Anna of Ceasario bestudeer.

Voor mij geldt het is het paard dat je fokt dat je gelijk bevestigd.


Dat lijkt me voor jou een prima uitgangspunt, maar een beginnend
paardenfokker (en die zijn er legio) beschikt doorgaans niet over verschillende eigen merriestammen waarvan hij/zij alle 'ins' en 'outs' kent.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:49

Bucephalus schreef:
Dat lijkt me voor jou een prima uitgangspunt, maar een beginnend
paardenfokker (en die zijn er legio) beschikt doorgaans niet over verschillende eigen merriestammen waarvan hij/zij alle 'ins' en 'outs' kent.


Het probleem is dat die hier ook niet verder geholpen wordt.
Wanneer iemand mij advies vraagt vertel ik diegene dat hij/zij zelf moet gaan kijken, op keuringen etc. wat hij/zij mooi vindt en wil.
Het wordt niet mijn maar hun veulen.
Het enige dat ik kan bijdragen is uitleggen waarom iets dat zij uitkiezen, in mijn visie, beter niet kan.
Indien iemand daarvoor openstaat leert hij/zij ook zelf een keuze maken.
Dat is heel wat anders dan een hengst aanraden.
Dat doe ik zelden dan zadel ik hen met mijn keuze op en ik koop echt dat veulen niet als het er is.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 11:56

'Advanced Diagonal Placement'

Spannende term! Wat houdt dat precies in als ik vragen mag?

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:01

Himyar schreef:
'Advanced Diagonal Placement'

Spannende term! Wat houdt dat precies in als ik vragen mag?


In principe is de draf een diagonale beweging, een tweetaktbeweging. Echter landt het paard een fractie van een seconde eerder op oftewel een voor- of achterbeen. Als het paard het eerste landt op het achterbeen spreekt men van een 'positive diagonal advanced placement. Als het eerder landt op het voorbeen, wordt dat 'negative diagonal advanced placement' genoemd.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:04


Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 12:08

Heel interessant!!

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:32

sarabande schreef:
Het probleem is dat die hier ook niet verder geholpen wordt.
Wanneer iemand mij advies vraagt vertel ik diegene dat hij/zij zelf moet gaan kijken, op keuringen etc. wat hij/zij mooi vindt en wil.
Het wordt niet mijn maar hun veulen.
Het enige dat ik kan bijdragen is uitleggen waarom iets dat zij uitkiezen, in mijn visie, beter niet kan.
Indien iemand daarvoor openstaat leert hij/zij ook zelf een keuze maken.
Dat is heel wat anders dan een hengst aanraden.
Dat doe ik zelden dan zadel ik hen met mijn keuze op en ik koop echt dat veulen niet als het er is.


Het is wel leuk om met ervaren fokkers van gedachten te wisselen over allerlei zaken, maar meer ook niet. Het zet je weer tot denken aan. Dat kan dus via het internet en Bokt heeft de meeste leden..
Ik geloof ook niet in het virtueel aanraden van een hengst op basis van ....x.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:40

Bucephalus schreef:
@Lovely: Ik heb het nu niet over de theorie van Anna42, maar over de resultaten van een gerenommeerd onderzoeker, die wetenschappelijk bewezen zijn.

En wie was dat dan wel??

Wat Hankenbiegung is, wist ik al, ik heb het er zelf vaak genoeg over gehad op dit paardenforum.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:52

Bucephalus schreef:
Het is wel leuk om met ervaren fokkers van gedachten te wisselen over allerlei zaken, maar meer ook niet. Het zet je weer tot denken aan.


Maar meer ook niet begrijp ik niet tussen deze twee zinnen, want zonder die toevoeging staat er precies wat ik zeg en bedoel.

Iemand die gewoon de hengst op zijn merrie zet die door een ander aangeraden wordt, wie dan ook hengstenhouder incluis, zou op zijn minst een schriftelijke overeenkomst moeten hebben dat het veulen wordt gekocht door de adviseur.
Dat is een aardige graadmeter

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:57

@Lovely: Ik bedoel het onderzoek uit 1994 va Dr. M. Holmström: Quantitative studies on conformation and trotting gaits in the Swedish Warmblood riding horse, waarbij 33 elite dressuurpaarden, 28 elite springpaarden, 100 paarden van rijscholen en trainingscentra en verder nog 195 4-jarigen zijn onderworpen aan het onderzoek, gebaseerd op:

Variation in conformation of Swedish Warmblood horses and conformational characteristics of elite sport horses, door M Holmström, L. Magnusson en J. Philipson 1990,

Relationship between conformation, performance and health of 4 year old Swedish riding horses, m. Holmström en J. Philipson 1993,

Biokinematic analysis of the Swedish Warmblood riding horse at trot, M. Holmström, I. Fredricson en S. Drevemo 1994,

Biokinematic differences between riding horses judged as good and poor at the trot, M. Holmström, I. Fredricson en S. Drevemo 1994,

Biokinematic effects of collection in the elite dressage horse trot, M. Holmström, I. Fredricson en S. Drevemo,

Variation in angular pattern adaption from trot at hand to passage and piaff in the Grand Prix dressage horse 1994, M. Holmström, I. Fredricson en S. Drevemo

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:08

sarabande schreef:
Maar meer ook niet begrijp ik niet tussen deze twee zinnen, want zonder die toevoeging staat er precies wat ik zeg en bedoel.


Ik bedoel dus niet meer dan jij hier zegt. Lachen

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:20

Bucephalus schreef:
Bij een goed dressuurpaard landt het achterbeen 40 milliseconden eerder dan het voorbeen. Als het voorbeen eerder landt spreekt men van een negative DAP. Onderzoek heeft aangetoond, dat deze bewegingsvorm vanaf drie tot zes maanden is vast te stellen en dat deze niet meer verandert.
Ik meen dat Rossie in de strengen ook iets dergelijks heeft aangehaald. Kan DAP door training veranderd worden? Uit bovenstaande stelling zou je kunnen concluderen van niet.
Op de volgende site is een heel stuk te lezen over de werking van het scelet etc. http://www.kahlin.net/noir/dressyr/horseanatomy/anatomy.php. In dat verhaal ook de volgende gif, Afbeelding
Ik weet niet precies hoe ik DAP moet inschatten, maar mogelijk is het een maat voor de natuurlijke beweeglijkheid in de "hurken". 40ms is te kort om op het oog te zien en dat maakt het praktisch moeilijk om DAP te zien.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 13:21

Toch ben ik na alles wat ik gelezen heb, nog niet helemaal overtuigd dat de Engels Volbloed in het bijzonder beperkingen kent bij verzameling. En dat het Arabisch Volbloed (of Shagya) zich juist goed leent hiervoor. Wat is dan werkelijk als belangrijk punt in het lichaam aan te wijzen wat verzameling uitsluit en maakt dat de achterbenen ‘te traag’ zijn? De lendenen, het evenwicht in de bouw (is deze dan in de EV zoveel slechter dan in ieder ander ras?) of iets anders?
Als ik op mijn Quarter horse vanuit stap in de galop aan spring, heb ik het idee dat hij voor mij een stuk “hoger” is dan achter mij, hij doet dan zijn hoofd behoorlijk omhoog. Voor mijn gevoel richt hij zich dan flink op, in hoeverre hij de achterhand/benen buigt kan ik dan natuurlijk niet beoordelen. Zodra ik meer tempo probeer te maken, “daalt” de voorkant omlaag (hij is ook nog maar vier jaar oud).