4 sept. NST keuring Uden: wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:00

Mariska_28 schreef:
Beknopt is een vrij korte rug. Zoals bijv. Thunder O`Malley en Meastro hebben. Pablo heeft voor een Irish Cob een te lange rug.

Echt? Is me niet opgevallen, dat zou ik eerder van Glen zeggen, maar goed ik ben dus ook geen expert op dit gebied.

Bloos! Cayusujuhh, lief doen Lips are sealed

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:04

Cayusejuhh schreef:
[/b]
JUIST nooit van me leven!! Schijnheilig
Gelukkig maar..... Schijnheilig Tong uitsteken Haha!

(geintje, maar was zo`n mooie inkopper.. *LOL* Bloos )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:02

Vasthi: Pablo heeft idd een lange rug, hij is dan ook niet een typisch voorbeeld van een Cob, maar van een Vanner (zijn ook de woorden van Miranda)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:04

grid schreef:
Jammer dat je het niet helemaal doorleest Scheve mond. Deze keer (en ook vaker) zie ik in Irish verhalen niks ten voor of na dele van een bepaald stamboek e.d. naar voren komen ...

Zo'n laatste zinnetje met: "kan nu al raden waar het over gaat, das niet zo moeilijk" is misschien wat te voorbarig en klopt dus ook niet altijd, Wat jammer is als je aan een discussie deel wilt nemen, want dan moet je toch alles lezen en niet al "er vanuit gaan dat" ...

Ik zei toch ook niet dat ik al vantevoren zou weten dat DAT er in zou staan? Alleen hebben Lonneke en ik het al ten voeten uit hier over gehad, al meerdere malen en weet ik ondertussen te dromen wat ze schrijft Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:07

snowdon schreef:
Vasthi: Pablo heeft idd een lange rug, hij is dan ook niet een typisch voorbeeld van een Cob, maar van een Vanner (zijn ook de woorden van Miranda)

Hoe groot is pablo dan eigenlijk? Groter dan 1.56? En ik dacht dat een vanner ook een korte rug moest hebben?

Ik lees in dit topic trouwens ook dat de grai's van het NST bij het ICS opgenomen zouden worden als crossbreds. IMO gaat dat zeker niet altijd op, ik zie ook een hoop ICS paarden die waarschijnlijk als Grai bestempeld zouden worden. Jordy zou naar mijn mening ook zeker opgenomen kunnen worden bij het ICS, maar is toch echt een duidelijke grai.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:08

Pablo is volgens de site 1.58m!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 07:22

Supertje schreef:
Ik lees in dit topic trouwens ook dat de grai's van het NST bij het ICS opgenomen zouden worden als crossbreds. IMO gaat dat zeker niet altijd op, ik zie ook een hoop ICS paarden die waarschijnlijk als Grai bestempeld zouden worden. Jordy zou naar mijn mening ook zeker opgenomen kunnen worden bij het ICS, maar is toch echt een duidelijke grai.
Het is allemaal per paard verschillend inderdaad. Ik zie paarden bij de NTS dagkampioenen staan die er bij het ICS misschien nog net als Irish Cob in zouden komen, maar al zeker achteraan zouden staan qua type, maar er staat 1 paardje bij dat qua type bij het ICS ook goed zou scoren.

Om even het paard van Supertje te nemen, hij zou in mijn ogen wel opgenomen worden in het ICS als Irish Cob. Maar hij zou denk ik geen dagkampioen kunnen worden. Daarvoor is hij gewoon te luxe. Ik heb ook genoeg paarden op de keuringsfoto`s van het NTS gezien die bij het ICS inderdaad wel echt als Crossbreds opgenomen zouden worden. En ik zag een foto van een effe zwarte die totaal niet in conditie was en weg moest en niet meer terug hoefde te komen, terwijl ik juist zoiets had van: Die wil ik nog wel eens zien met vlees erop..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 07:42

snowdon schreef:

Ik kan hem binnenkort even goed bekijken
Ik bedoelde niet een NSvT cob, maar een Irish Cob van het ICS. Ik zou Pablo ook bij de Vanners hebben ingedeeld

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:53

Mariska_28 schreef:
Gelukkig maar..... Schijnheilig Tong uitsteken Haha!

(geintje, maar was zo`n mooie inkopper.. *LOL* Bloos )

Kop Kop Haha! Haha!

i know *LOL* . maakt niet uit mariska. ken heel wat hebben hoor hihihi

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:04

Mariska_28 schreef:
Het is allemaal per paard verschillend inderdaad. Ik zie paarden bij de NTS dagkampioenen staan die er bij het ICS misschien nog net als Irish Cob in zouden komen, maar al zeker achteraan zouden staan qua type, maar er staat 1 paardje bij dat qua type bij het ICS ook goed zou scoren. .

Irish Cob = Irish Cob, 1 geselecteerd type door het ICS. Volgens jouw verhaal vallen er onder de benaming Irish Cob, ook nog types?? Dat is een nogal tegenstrijdige uitspraak van een ICS lid .

Ikzelf kan me deze zin goed voorstellen. De stamboekdatabase van het ICS laat dit dan ook goed zien. Er worden allerlei typen opgenomen onder de naam Irish Cob, ook de lichtere met minder tot weinig sok Schijnheilig . De paarden die aangeboden worden verschillen niet of nauwelijks. Oke, jullie zullen een mooi gebouwde en ruimbehaarde Irish Cob hoog primeren. Maar een goed gebouwd paard met mooi behang en tevens goed gangwerk zal ook bij het NSvT worden gewaardeerd! Dat maakt niks uit, kijk bijvoorbeeld naar de kampioen ruinen van afgelopen zaterdag OK dan! .

En trouwens over korte ruggen bij IC hengsten gesproken... Ryon O'Malley bijvoorbeeld heeft die een korte typische IC bouw/ rug? Ik dacht het niet

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:15

Monique_2 schreef:
En trouwens over korte ruggen bij IC hengsten gesproken... Ryon O'Malley bijvoorbeeld heeft die een korte typische IC bouw/ rug? Ik dacht het niet

Nou ik heb Ryon 2 maanden terug nog een week gereden en hij is toch een stuk minder lang als Pablo. Daarbij heeft Ryon ook geen 1e premie en is daarmee ook niet de ideale Irish Cob, maar dat hoeven ze ook niet allemaal te zijn, dat kunnen ze ook niet eens.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:24

Een Irish Cob heeft dus niet per definitie een korte bouw.... Maar mijn vraag is dan, is het dan nog wel een Irish Cob?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:47

Monique_2"]
[quote="Mariska_28"]Het is allemaal per paard verschillend inderdaad. Ik zie paarden bij de NTS dagkampioenen staan die er bij het ICS misschien nog net als Irish Cob in zouden komen, maar al zeker achteraan zouden staan qua type, maar er staat 1 paardje bij dat qua type bij het ICS ook goed zou scoren.
[/quote][quote="Monique_2"]
Irish Cob = Irish Cob, 1 geselecteerd type door het ICS. Volgens jouw verhaal vallen er onder de benaming Irish Cob, ook nog types?? Dat is een nogal tegenstrijdige uitspraak van een ICS lid . .
[/quote][/quote] Dan moet je het stukje nog maar eens doorlezen. Ik zeg niets over meerdere types, maar heb het in dit geval over een paard dat qua type in het ICS stamboek zou passen of niet. Ik gebruik hierbij de term "type" omdat ik het paard niet heb zien bewegen en dus geen idee heb over zijn gangen. Ik kan dus alleen een uitspraak doen over de bouw/type. Is een beetje spijkers op laag water zoeken wat je nu doet, en niet echt discuseren meer...

[quote="Monique_2"]
Er worden allerlei typen opgenomen onder de naam Irish Cob, ook de lichtere met minder tot weinig sok Schijnheilig . De paarden die aangeboden worden verschillen niet of nauwelijks. Oke, jullie zullen een mooi gebouwde en ruimbehaarde Irish Cob hoog primeren. Maar een goed gebouwd paard met mooi behang en tevens goed gangwerk zal ook bij het NSvT worden gewaardeerd! Dat maakt niks uit, kijk bijvoorbeeld naar de kampioen ruinen van afgelopen zaterdag OK dan! .?
[/quote]Die ruin is wat mij betreft ook de enige die daarbinnen valt. Maar kijk bijv eens naar het winnende hengstveulen van de keuring daarvoor (die met die grappige vlekken op zijn benen..) Die had bij het ICS echt niet vooraan gestaan.

[quote="Monique_2 schreef:
Een Irish Cob heeft dus niet per definitie een korte bouw.... Maar mijn vraag is dan, is het dan nog wel een Irish Cob?

Een goed gebouwde Irish Cob heeft een korte rug, zware hals, zware benen met goed behang. Die zullen op een keuring ook vooraan lopen. Maar er zijn ook 2e en 3e premie paarden, zoals bijv. die van mij die een te lange rug heeft. Nog steeds een Irish Cob, maar geen 1e premie. En die paarden kunnen prima in het stamboek, en met gericht fokken kun je de zwakke punten van je merrie verbeteren.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:05

Een goede irish cob had toch ook geen maanogen en ramsneus?

Wat ik nu een beetje lees in de reacties is dat bij het ICS het belangrijkste het type is, hoe dichter het paard bij hun ideale plaatje van een Irish cob komt hoe hoger hij geplaatst wordt, terwijl bij het NST heel duidelijk ook op beweging wordt gekeurd en darnaast natuurlijk ook nog op de correctheid van de bouw, maar ze hebben geen plaatje voor ogen waar t paard op moet lijken.

(verder is dit een van de eerste discussies tussen de 2 stamboeken waarbij er niet tot weinig met modder wordt gegooit, dat moet toch wel iets historisch zijn!)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:10

Marjolein schreef:
[b]Een goede irish cob had toch ook geen maanogen en ramsneus?[/b]Wat ik nu een beetje lees in de reacties is dat bij het ICS het belangrijkste het type is, hoe dichter het paard bij hun ideale plaatje van een Irish cob komt hoe hoger hij geplaatst wordt, terwijl bij het NST heel duidelijk ook op beweging wordt gekeurd en darnaast natuurlijk ook nog op de correctheid van de bouw, maar ze hebben geen plaatje voor ogen waar t paard op moet lijken.

(verder is dit een van de eerste discussies tussen de 2 stamboeken waarbij er niet tot weinig met modder wordt gegooit, dat moet toch wel iets historisch zijn!)

Dat dacht ik ook altijd. Maar waarom zijn die regels dan herzien?
om meer paarden in het "stamboek"te krijgen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:11

Marjolein schreef:
Een goede irish cob had toch ook geen maanogen en ramsneus?

Wat ik nu een beetje lees in de reacties is dat bij het ICS het belangrijkste het type is, hoe dichter het paard bij hun ideale plaatje van een Irish cob komt hoe hoger hij geplaatst wordt, terwijl bij het NST heel duidelijk ook op beweging wordt gekeurd en darnaast natuurlijk ook nog op de correctheid van de bouw, maar ze hebben geen plaatje voor ogen waar t paard op moet lijken.

Ramsneuzen zijn niet gewenst, maar wel toegestaan. Blauwe ogen was eerst niet toegestaan, maar doordat het een verenging is hebben de leden besloten dat blauwe ogen, vooral hier op het vaste land, wel gewenst zijn. Als beginnend stamboek moet je toch ook polsen wat de leden willen.

Wat jij als voordeel van het NTS noemt, vind ik juist een nadeel. Je hebt geen enkel idee hoe de ideale "Tinker" eruit hoort te zien. De rasomschrijving is zo vaag, dat bijna elk paard er binnen valt. Dat zwarte paard dat weggestuurd is had volgens mij wel gewoon opgenomen kunnen worden. Bij de ICS is het heel duidelijk hoe de idelale "Irish Cob" eruit zou moeten zien. En dat er ook paarden opgenomen worden die niet helemaal aan dit ideeal voldoen, dat maakt niets uit. Zou wat zijn als er alleen maar 1e premie paarden opgenomen zouden worden.

De oplossing qua stamboeken zoals het in bijvoobeeld Duitsland is, zou ideaal zijn. Daar zijn de Tinkerstamboeken (ook verenigingen) samen gaan werken met het ICS. Paarden zijn daar "Tinkers", maar ze kunnen als extra titel "Irish Cob" verdienen als ze aan de ICS rasstandaard voldoen. Het is jammer dat het NTS deze oplossing niets vind.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:46

ik snap dat de NTS die oplossing niets vind, dan zouden zij jullie moeten gaan erkennen als een hoger staande organisatie, terwijl jullie dat in hun ogen (en ook in die van mij) niet zijn.

Het lijkt me trouwens erg raar dat de statuten van een vereniging zo makkelijk veranderd kunnen worden, dus als ik een boel mensen uit de vereniging meekrijg om voortaan alleen maar bonte paarden aan te nemen dan zou dit mogelijk zijn?

Het leuke aan de tinker vind ik juist de verscheidenheid, geen een tinker is t zelfde kwa bouw, ik ben daarome en groot voorstander van de type indeling van het NST zo houden ze toch de verscheidenheid in het 'ras'. Het is nu misschien nog wel erg onduidelijk waar je bij wordt ingedeeld en welke hengsten daarbij horen en hoe je je paard het best kan verbeteren. maar ik denk door de duidelijkheid die ze geven tijdens de keuringsdagen en het over niet al te lange tijd sluiten van het stamboek je na een tijd toch meer duidelijkheid krijgt in de types.

Ik snap niet zo heel goed waarom mensen nu al zo'n groot verschil maken tussen stamboekveulens en register veulen, als ik mijn merrie ooit laat dekken zoek ik een hegst uit die haar t ebste aanvuld, het stamboek maakt me nu nog niet zoveel uit omdat je toch 2 open stamboeken hebt en stamboekveulens zijn nu nog niet zoveel meer waard dat het mijn keuze dusdanig zou beïnvloeden. Voor de mensen die nog willen fokken zou ik juist aanraden om nu nog te genieten van het feit dat je registerveulens zo aankan melden ipv te wachten op het moment dat dat niet meer kan.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:06

Als je bij de welshen kijkt hebben ze ook verschillende categorie. sectie a b c d en K dus waarom zou dan het NTS raar bezig zijn.
Een echte tinker die te groot of te klein zou zijn. zou dus geen ras "TINKER"zijn maar niet dus..?
Je kan zelf fokken zo klein mogelijk of zo groot mogelijk. De rug en zo is ook fok techinisch te manipuleren. dus als iemand BV van een lange rug zou houden. dan zou het geen papier krijgen bijhet stamboek omdat het niet meer ras technisch is. Terwijl het uit 2 volle tinker ouders wordt gefokt.
Wat ik zie bij het ICS is dat jullie ook verschillende categorien hebben. net als het NTS> alleen het ics noemt het anders. ( geen idee want ik verdiep me er niet in. ) BV cross bred? verbeter me als ik het fout noem.

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:40

Slapen .............

zal ik dan maar zo verstandig zijn om niet te reageren maar alleen maar stiekem te lachen... Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:44

SuperQuinta schreef:
:Z .............

zal ik dan maar zo verstandig zijn om niet te reageren maar alleen maar stiekem te lachen... Knipoog
Dan kun je denk ik ook beter gewoon niets neerzetten, want dit slaat ook nergens op...

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:52

ach dit blijft toch een eindeloze discussie... Scheve mond
en jij roept ook dingen die in mijn ogen nergens op slaan..
dus dat kan je er dan beter ook niet neerzetten.. Clown

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:42

SuperQuinta schreef:
:Z .............

gna gna gna gna gna gna gna gna gna Bloos Knipoog heeeee maike!!! hihihi

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:55

SuperQuinta schreef:
ach dit blijft toch een eindeloze discussie... Scheve mond
en jij roept ook dingen die in mijn ogen nergens op slaan..
dus dat kan je er dan beter ook niet neerzetten.. Clown

Kortom, als het in jouw ogen nergens op slaat dan is het ook niets? Zo kom je er wel in het leven denk ik... Discusseren is van beide zijdes de argumenten horen, en niet kortzichtig alleen je eigen mening als feit stellen. Jammer, want vond het een leuke en leerzame discussie tot hier...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:12

Marjolein"]
ik snap dat de NTS die oplossing niets vind, dan zouden zij jullie moeten gaan erkennen als een hoger staande organisatie, terwijl jullie dat in hun ogen (en ook in die van mij) niet zijn.
[/quote]Niet een hoger iets, maar een spin-off (zo heet het in bedrijfstermen, kan er zo gauw geen ander woord voor verzinnen).

[quote="Marjolein"]
Het lijkt me trouwens erg raar dat de statuten van een vereniging zo makkelijk veranderd kunnen worden, dus als ik een boel mensen uit de vereniging meekrijg om voortaan alleen maar bonte paarden aan te nemen dan zou dit mogelijk zijn?
[/quote]Dat met de blauwe ogen is een geval apart. En een lang verhaal, maar het komt er in ieder geval op neer dat ze in Ierland de blauwe ogen in eerste instantie niet wilden, maar omdat o.a. ICS Nederland daartegen in ging is dat gelukkig veranderd.

[quote="Marjolein"]
Het leuke aan de tinker vind ik juist de verscheidenheid, geen een tinker is t zelfde kwa bouw, ik ben daarome en groot voorstander van de type indeling van het NST zo houden ze toch de verscheidenheid in het 'ras'. Het is nu misschien nog wel erg onduidelijk waar je bij wordt ingedeeld en welke hengsten daarbij horen en hoe je je paard het best kan verbeteren. maar ik denk door de duidelijkheid die ze geven tijdens de keuringsdagen en het over niet al te lange tijd sluiten van het stamboek je na een tijd toch meer duidelijkheid krijgt in de types.
[/quote] Maar is zo`n type dan een fokdoel op zich? Dus een vanner merrie "moet" dan met een vanner hengst? En het viel me trouwens op dat bij de dekhengsten op de site van het stamboek niet bijstaat welk type het is. Weet jij hoe dat zit?

[quote="Marjolein schreef:
Ik snap niet zo heel goed waarom mensen nu al zo'n groot verschil maken tussen stamboekveulens en register veulen, als ik mijn merrie ooit laat dekken zoek ik een hegst uit die haar t ebste aanvuld, het stamboek maakt me nu nog niet zoveel uit omdat je toch 2 open stamboeken hebt en stamboekveulens zijn nu nog niet zoveel meer waard dat het mijn keuze dusdanig zou beïnvloeden. Voor de mensen die nog willen fokken zou ik juist aanraden om nu nog te genieten van het feit dat je registerveulens zo aankan melden ipv te wachten op het moment dat dat niet meer kan.
Ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn.. Een hengst moet je EN aanspreken EN bij je merrie passen. En zolang alles nog open is maakt het eigenlijk niet uit welke hengst je dan kiest.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:39

Waar staan dan de dingen die Mariska roept die nergens op slaan SuperQuinta Verward

Nou ja, gewoon weer verder gaan met deze als leuk en leerzaam bedoelde discussie

Hoe kan het NSvT nu een spin-off worden van het ICS, de eerste bestond toch voordat de laatste is ontstaan?

Een stamboekveulen wil ik niet omdat het meer geld oplevert ofzo. Je bent lid van een stamboek en hebt een registermerrie dan vind ik het gewoon leuk om een echt stamboekveulen te fokken.

Misschien als Vasthi meerdere veulens heeft gekregen dat ik dat minder belangrijk ga vinden, maar haar eerste veulens zullen zeker stamboekveulens zijn.